Gå til innhold

minnebrikke - hvor mange bilder er det plass til?


Anbefalte innlegg

Jeg har kikka litt på nett etter en oversikt på hvor mange bilder det er plass til på de ulike minnekortene.

Kunne tenkt å hatt et skjema over de hvor mange bilder man får plass til på et 32Mb, 64Mb, 128Mb, 256Mb osv hvis man har 2mill pixels, 3 mill pixels, 4mill pixels osv......

 

Er det noen som vet om en slik oversikt???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men for å gi en pekepinn da;

mitt 4mpixel Canon Digital Ixus får 124 bilder på et 256 mb minnekort, altså tar et bilde ca 2 mb, Men det avhenger av veldig mye; noen bilder blir 1.3 mb, mens andre er over 2mb...

De fleste kameraprodusenter pleier å oppgi hvor store de forskjellige bildene blir i forskjellige oppløsninger og kvaliteter.

Lenke til kommentar

I spesifikasjonene for kameraet pleier det ofte å stå hvor stor plass bildene vil ta på ulike oppløsninger og kvaliteter. Men husk at størrelsen blir avhengig av motivet - et ensfarget jpeg-bilde tar langt mindre plass enn et bilde med mye ulike farger og kontraster.

Se eksempel her - bla ned til "Number of storable frames (Approx., with 32MB xD-picture Card)". For større minnekort er det bare å gange opp antallet, f.eks. vil et 64MB-kort ha dobbelt så stor plass. Du kan finne spesifikasjonene for ditt eget kamera og se om du finner en liknende oversikt der..

Lenke til kommentar

hei og takk for alle svar.

grunnen til at jeg spør er fordi jeg jobber med salg av kameraer. og da er det et typisk spm kunden kommer med; hvor mange bilder får jeg plass til på et slikt kort da?? hadde vært kjekt med en grov og enkel oversikt over de ulike kameraene på 2mp, 3mp og 4mp..... at det er flere forhold som virker inn vet jeg godt, men kunden vil ofte ha et konkret tall å forholde seg til. men det er vel kanskje ikke så enkelt? :roll:

Lenke til kommentar

Tror nesten du må se litt på forskjellig kameraer og lage deg en tabell sjøl... Et 3MP Canon A70 får jo bare 8 bilder inn på 16MB ved 3MP, og 14 ved 2MP - min erfaring er at disse tallene stemmer bra på lyse dager med komplekse scener.

 

Canon har lavere kompresjon enn mange andre slik at å legge til 15-33-50% på Canon sine tall kan gi et bra bilde for slik som Kodak; med et Kodak DX6490 (4MP) får du får 10 4MP bilder inn på det innebygde 16MB minnet ifølge produsentdata gjengitt av megapixel.net, men altså hele 18 2,1MP-bilder - dvs 40% bilder (egentlig høyere tottalt antall komprimerte megapixels) mer ved samme minnebruk sammenlignet med 1,92MP modusen til A70!

 

Crucial har lagd en tabell, mens Parsons har lånt tallene fra Lexar, og så fant en en produsent av minnekort sin fine tabell...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...