Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DSL/Wlan/kablet kombo

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Fant ingen poster som svarer på følgende kombo, så jeg prøver meg selv om de fleste temaene sikkert er behandlet mange ganger før. Bær over med meg ...

Skal flytte, og driver og legger opp en strategi for et brukbart LAN i en enebolig. ADSL er fra NGT, og jeg har et par laptop'er og et par stasjonære bokser som skal kobles opp. Vil ha WLan så jeg kan surfe på do, men tenkte også å legge opp kabel fra modemet (plassert i 1. etg) til hjemmekontoret (2 stasjonære i 2. etg) slik at de stasjonære i det minste er så stabile de kan bli.

Slik jeg har forstått det trenger jeg da:

- NGTs ADSL-boks som kommer i posten

- En Gbit (ok, kanskje 100mbit) switch som helst skal stå plassert i 2.etg (vil kunne skalere til flere PCer på kontoret)

- Et trådløst 802.11g aksesspunkt (eller router?) som befinner seg i 1. etg sammen med ADSL-boksen

Sikkerhet: software firewalls på hver maskin, MAC-basert tilgangskontroll, ingen kryptering.

Etter litt research ble jeg bare mer forvirret av forskjellene på trådløs-boksene, og lurer på om jeg kan droppe en boks: en del av de trådløse routerene betegnes jo som router/DSL gateway?

Lurer derfor på:

- Ser dere noen umiddelbare problemer i å koble switch i 2. etg og trådløst aksesspunkt i 1.? Eller er jeg nødt til å ha switchen i 1 og så koble aksesspunktet i denne, for så å trekke en kabel opp en etasje og ha en boks ekstra der?

- Vil en trådløs router virke som ADSL-modem mot NGT -- eller er de avhengige av at man bruker NGTs boks? Det er forsåvidt ikke meg imot å bruke flere bokser, så lenge jeg kan forwarde porter internt på en enkel måte.

- Skal jeg ha et trådløst aksesspunkt eller en trådløs router? Hva gjør egentlig routeren -- alle maskiner i et WLan kommuniserer jo direkte med hverandre?

- Hvilken rekkefølge skal jeg koble alt sammen i? Blir det vegg-DSL-switch-wlan eller vegg-DSL-wlan-switch eller noe helt annet?

- Noen problemer å kjøre LAN i en workgroup på både trådløst og kablet -- eller vil alle maskinene dukke opp hos hverandre?

- Noen andre erfaringer med en slik kombo? Regner med at jeg ikke er den eneste som har slike behov...

Jeg stiller meg ganske fritt til hva slags utstyr jeg burde velge, om det kommer på 1000 eller 3000 for boksene er ikke så farlig så lenge det kan vare et par år. Skal ikke flytte før i slutten av Juni, så jeg regner med å vente med å velge spesifikke modeller, men anbefalinger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du MÅ ha et adsl modem og en tråldløs router/gateway. Modemet kobles til routeren i cabel/dsl porten. Sett routeren slik at du får best mulig trådløs dekning i hele huset. (Prøv deg frem). Routeren inneholder vanligvis en 4 ports switch. Til denne kobler du de sjasjonære pc`ene med ethernet kabel.

Bruker selv en 3com Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps(kr 695 på Komplett.no). Den har en hardware-basert brannvegg, og funker greit hos meg. Enkel å konfigurere, men det finnes sikkert andre her på forumet som har noen "hottere" tips.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
- Vil en trådløs router virke som ADSL-modem mot NGT -- eller er de avhengige av at man bruker NGTs boks? Det er forsåvidt ikke meg imot å bruke flere bokser, så lenge jeg kan forwarde porter internt på en enkel måte.

- Skal jeg ha et trådløst aksesspunkt eller en trådløs router? Hva gjør egentlig routeren -- alle maskiner i et WLan kommuniserer jo direkte med hverandre?

NGT sitt modem/router > switch >Wlan aksesspunkt og ledning opp til switch nummer to på andre.

Disse routerne kan _ikke_ erstatte NGT sin boks.

Kjøp et reint aksesspunkt uten router, NGT sitt ADSL-modem er en mer enn bra nok router. Selv har jeg svært gode erfaringer med 3com etter og ha innstallert mange titall slike uten noe problemer.

Lenke til kommentar

Takk for raske tips; det ser ut til at dette skal være overkommelig!

Kjøp et reint aksesspunkt uten router, NGT sitt ADSL-modem er en mer enn bra nok router.

Check. Men,

Routeren inneholder vanligvis en 4 ports switch. Til denne kobler du de sjasjonære pc`ene med ethernet kabel.

Det har vel ikke NGT sitt modem. Kjører en cisco her jeg bor nå, og den har såvidt jeg husker bare én utgang. Men, switcher er jo blitt så billige så det går greit.

NGT sitt modem/router > switch >Wlan aksesspunkt og ledning opp til switch nummer to på andre.

Så løsningen er (ja, jeg må ha det med teskje):

vegg -> NGT router -> 1 stk switch koblet til

1 stk strategisk plassert 3com Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g (den var jo grisebillig), og

1 stk kabel som er koblet til

1 stk switch i 2. etg.

Correctomundo? Så slenger jeg opp en stasjonær eller to med faste IPer og forwarder nødvendige porter til de PCene, slik at jeg kan få igang send/recieve med ICQ, osv... Har hatt problemer med det på nåværende oppsett.

Blir jo ikke så dyrt heller... og det betyr at prosjekt 2: HTPC --- og 3: Porttelefon via webcam, mating av fuglebrettet og motorvarmer styrt fra kontoret kan bli en realitet raskere en ventet. Wohoo!

btw. Surfe på DO?

Skal si deg, det er et slit å bære en stasjonær maskin med kabler inn på do hver gang :p -- ok... hengekøyen i hagen, da... skal ihvertfall sky SMC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...