-kga- Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Er det så ille og laste ned spill, musikk, programmer og filmer fra nette? (Jeg oppfordrer ingen til å gjøre det. Jeg sier ikke at det er lovlig) Spill: Mange laster ned spill for å teste om de er no tess. Noen blir hekte, og mange av de kjøper det da i butiken. Hvis de ikke hadde lasta det ned så hadde mange trolig ikke kjøpt det. Mange hadde sikkrt ikke kjøpt noen flere spill om de ikke kunne lasta mer. Muligens den vannskligste og forsvare. Musikk: Mye av det samme her som for spill. Hve er så konserter til også da. En kan jo ta opp musikk fra feks. MTV med DVD opptaker, og dermed høre på musikken på annlegget. Dette er ikke ulovlig så vitt jeg vet. Programmer: Her gjelder dette enda mer. Hvem ville vel kjøpt et program for 10k+ for så å finne ut at en ikke liker det. Her er det mange som driver for morro på sine warez programmer for så en dag og dra til butikken og kjøpe en orginal som de vill jobbe med. Innen for program verden er jeg i stor tro på at warez hjelper produsentenne i riktig retning. Filmer: Samme her også. Video, vi kan bruke den til å ta opp fra TV med. Hvorfor kan vi ikke "ta opp" filmer fra nette med p2p programmer? Filmer som har gått på TV burde vertfall være mulig å laste. En kan jo dra til en kamerat og se på DVD, hvorfor kan en da ikke laste ned den i stede? Kopimaskiner på biblotekenne er jo en slaks p2p. Her kan en gå og ta kopier av bøker som en vanligvis måttte betalt for. Her har jeg bare gitt argumenter for å laste ned, ikke mot. Jeg vet om andre motargumenter også, men de orker jeg ikke skrive nå. Nå får jeg fordype meg inn i serien Andromeda igjen jeg da. [Jeg sier ikke at det er lov å laste ned, så IKKE gjør det. Jeg anbefaler ingen å gjøre det. Hvis noen skulle gjøre det av like vel så avskriver jeg meg alt ansvar. Jeg har heller ikke sakt at jeg har lasta, for det har jeg ikke. Som sakt, jeg anbefaler ingen å laste ned.] Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Det er selvsagt et stort tap for selskapene! Hadde det ikke vært piratkopiering ville de tjent ganske mye mer og kanskje det dobbelte! Dette stopper like vel ikke meg i å laste ned spill o.l. som en tulling Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Når det gjelder programvare er det mye kopiering, men slik jeg ser det tjener de store firmaene på piratkopirering. Hvorfor ? : Fordi når da de ansatte / it-ansvarlig har brukt tyvkopiert programvare privat, og kjenner til det, vil de gjerne bruke den samme programvaren på jobb. Om du er arbeidsgiver og kjører med ulovlig programvare, er du veeldig dristig spør du meg Personlig kjøper jeg like mye filmer / musikk nå som før internett tok av med piratkopiering. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hadde eg ikkje lasta ned musikk, hadde ikkje platesamlinga mi vore halvparten så stor som den er no. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Ser ingen grunn til å gjøre lovlig, men har en del synspunkter rundt saken. Programmer: Det meste av programmer som vanlige folk trenger finnes som freeware (OpenOffice f.eks.). Andre programmer kopierer folk fordi det er uaktuelt å kjøpe dem. For programmer til professionelt bruk mener jeg at det skal betales for når det brukes til forretningsdrift. Ser ikke noen grunn til å straffeforfølge en som bruker en piratkopi av Photoshop til privat bruk. Egentlig burde firmaer være flinkere til å gi gratisversjoner av programmet til studenter f.eks. Det finnes allerede Pro og Akademiske versjoner av noen programmer med forskjellige lisensvilkår. Film: Nedlasting av film har gitt meg muligheten til å se filmer som jeg ellers bare hadde fått tilgang på via Amazon. Jeg har ikke noe behov for å eie hundrevis av DVDer, og jeg går vel omtrent like mye på kino nå som før. Musikk: Mange av CD-kjøpene mine kan direkte spores til mp3-er jeg har lastet ned. Virker som musikkindustrien ikke skjønner reklame-effekten av nedlastingen. Dessuten unngår man å kjøpe mengder av drittmusikk fra døgnflueartister. Film/Musikk: Kan forsvares, men vet ikke om loven skal forandres slik at det blir lovlig. Kan bøker kopieres lovlig eller er det bare ingen som bryr seg. Spill: Kjenner svært få mennesker som laster ned et spill, liker det og kjøper det. De fleste laster ned spillet, spiller det til de blir lei, og så er de på jakt etter et nytt spill. Piratkopiering av spill er kanskje den kopieringen som har størst negativ effekt på software-markedet. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hadde eg ikkje lasta ned musikk, hadde ikkje platesamlinga mi vore halvparten så stor som den er no. Samme her. Jeg tror plateindustrien undervurderer / har undervurdert den enorme reklameeffekten av musikk på nettet. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Spill:Kjenner svært få mennesker som laster ned et spill, liker det og kjøper det. De fleste laster ned spillet, spiller det til de blir lei, og så er de på jakt etter et nytt spill. Piratkopiering av spill er kanskje den kopieringen som har størst negativ effekt på software-markedet. Dette får ikke jeg helt til og stemme! Jeg tenker da mest på online spill hvor du må ha en guldig lisens for og spille! Derimot single player spill er det vel ingen som kjøper om man får tak i det på nettet! Men tilbake til multiplayer spill, de laster ned det, tester det kanskje på LAN! For så og bli helt hekta, mange kjøper da disse spillene så de kan sitte hjemme og spille de over nettet! Min mening om saken ihvertfall.. Men for meg som bare sitter på modem er jo saken klar begge veier Lenke til kommentar
alexf Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg kjøper all musikk og dvd som er verdt å ha i butikken. Blir ikke det samme å høre på lousy mp3-rip på anlegget. Piratkopiering er et stort problem for programvare-, musikk- og filmindustrien. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hadde eg ikkje lasta ned musikk, hadde ikkje platesamlinga mi vore halvparten så stor som den er no. Samme her. Jeg tror plateindustrien undervurderer / har undervurdert den enorme reklameeffekten av musikk på nettet. jepp! den er iallefall jeg med på! ang. kommersielle programmer av litt annen karakter enn typisk allmannseie, som f.eks. de fleste adobe produkter...jeg veit ikke om det er en vandrehistorie elns, men jeg har iallefall hørt at iallefall Adobe ikke ser så tungt på piratkopiering av sine produkter, når det foregår på gutterommet, ukommersiellt, dvs. en 15åring laster ned PS for å leke seg.... tvert imot tror jeg historien var at adobe hadde innsett den enorme reklameeffekten det var å la dem lære seg Adobe produkter, for så å gå ut i jobbmarked...stor sannsynlighet for at de vil bruke adobe produkter videre da, men mest sannsynlig betale for dem. Jeg tror ikke det er mange store bedrifter som driver med billedbehandling som bruker pirat versjon av PS f.eks... men det er bare ett eksempel. Pirat kopiering av f.eks. windows XP gagner ikke microsoft f.eks....klart, disse brukerene lærer også windows OS...men dette er produkter som man mest sannsynlig hadde kjøpt uansett da...tviler på at mange 15åringer hadde kjøpt PS hvis de ikke fikk det kopiert.. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Er jo en kjent resept for å tjene penger det. Gi de første dosene gratis, og ta godt betalt når man er blitt avhengig. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Er stort set enig i det som blir sagt her, men en ting skurrer litt: Samme her også. Video, vi kan bruke den til å ta opp fra TV med. Hvorfor kan vi ikke "ta opp" filmer fra nette med p2p programmer? Filmer som har gått på TV burde vertfall være mulig å laste. TV-kanalene som sender filmene betaler for å få lov å vise filmene Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) Mener det er bevist at de som laster ned MP3 kjøper mer musikk ... husker ikke nøyaktig, men konk. var at sleskapene ikke tapte penger på MP3. Film og spill er det kanskje noe annet med. All moral har sin pris; Hadde nok kjøpt XP for 200,- men ikke for 1000,- f.eks. ... dessuten er Bill rik nok EDIT: jepp.... Endret 14. mai 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) - Innholdet er slettet - Endret 6. januar 2006 av Umbra Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2004 Er stort set enig i det som blir sagt her, men en ting skurrer litt:Samme her også. Video, vi kan bruke den til å ta opp fra TV med. Hvorfor kan vi ikke "ta opp" filmer fra nette med p2p programmer? Filmer som har gått på TV burde vertfall være mulig å laste. TV-kanalene som sender filmene betaler for å få lov å vise filmene Veit da det. Men når en kan ta det opp fra tven lovlig å gratis. Da ser ikke jeg noe gærent i å ta det fra nette i steden. Når det går tre kule filmer samtidig, eller to, og du ikke har tid til å se noen av de da. Du får da bre tatt opp en av gangen. Da ser ikke jeg noe gærent i å hente den som en ikke fikk tatt opp ned fra nette. Kunne jo tatt opp den om en hadde to videoer, så hvorfor ikke bare ta den ned fra nette i steden, de taper da vel ikke no på det. Med mindre de får en sum fra TV selskapet utfra hvor mange som ser på den filmen de sender da. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Veit da det. Men når en kan ta det opp fra tven lovlig å gratis. Da ser ikke jeg noe gærent i å ta det fra nette i steden. Når det går tre kule filmer samtidig, eller to, og du ikke har tid til å se noen av de da. Du får da bre tatt opp en av gangen. Da ser ikke jeg noe gærent i å hente den som en ikke fikk tatt opp ned fra nette. Kunne jo tatt opp den om en hadde to videoer, så hvorfor ikke bare ta den ned fra nette i steden, de taper da vel ikke no på det. Med mindre de får en sum fra TV selskapet utfra hvor mange som ser på den filmen de sender da. Jeg tror ikke filmindustrien mister mye søvn over at f.eks Dum og dummere ligger tilgjengelig for alle på nettet. Slike filmer gamle filmer tjener de minimalt med penger på, kontra nyere filmer. De mister vel mer søvn over nye filmer som stadig kommer ut lenge før de er ferdig med å gå på kino. For eksempel Starsky and Hutch som kom ut som DVD Screener for et par dager siden. Denne filmen går ennå på kino i Norge. Det er klart at filmindustrien taper penger når folk laster den ned i stede for å se den på kino, eller kjøpe den på DVD. Endret 15. mai 2004 av Peterman Lenke til kommentar
pellogplukk Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Hadde det ikke vert for muligheten til å laste ned filmer fra nett så hadde ikke min DVD samling vært på over 250 titler nå.. jeg laster ned filmer og liker jeg dem så kjøper jeg dem. Samme gjelder spill. Beste måten å sørge for at spill ikke bli piratkopiert er ikke en RÅ kopisikring, men en GOD MP. del der du på rege en kode/Serialkey for å få spille.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 ja, det overrasker meg at ikke flere spill bruker dette systemet for å få bukt med piratkopiering. men det eneste problemet er at det tar fokus vekk fra singleplayer...jeg digger MP men jeg elsker SP! Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg er i all hovedsak imot piratkopiering, men man kan jo stille seg spørsmålet om f.eks. Microsoft eller Adobe ville hatt så mange "ambasadører" som kunne løsningene deres uten all piratkopieringen... Når det gjelder argumentene til trådstarter, så holder de ikke helt. Musikk kan du høre på radioen/utesteder/webradio/gratis sample-tracks. Video kan du se trailers av, det meste av software har en 30 dager trial du kan laste ned. De fleste digitale medier har man en mulighet til å teste før man kjøper uten å ty til P2P. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg laster ned ekstremt mye spill, musikk og filmer. Spillene jeg laster ned er for å se om de er verdt kjøpet, i tilfelle det er en bra multiplayer. Unreal Tournament 2004, Halo, Battlefield 1942, Unreal T 2k3 er noen av spillene jeg har kjøpt de to siste årene. Det er rett og slett fordi de er de eneste verdige spillene å betale for. Det er ikke min feil at selskaper lager drittspill som gjør at folk ikke vil bruke 400kr på de. Max Payne 2 er et bra eksempel. Utrolig bra spill, men 4 timer gameplay også kan du legge det i søppelkassa ? 400kr sløst vekk... Musikk laster jeg ned fordi de ikke selger den musikken jeg hører på i Norge. Lenke til kommentar
kag Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 RIAA = Riches Inclined According to Arrogance Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå