way_up_north Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 hei, har en gammel compaq maskin som eg gjerne har lyst til å oppgradere litt sånn at den kan brukes nokså effiktivt med office og sånt. Dette selvfølgelig får å unngå at mamma må bruke den nye pc'en:) pc'en e en Compaq presario pc med p3 500 mhz, 300 og etter eller annet mb ram. et geforce 2 skjermkort. ++ har hovedsaklig lyst å finne en bedre prossesor, men vet ikkje helt hvilken som e best og som funker. beste p3-prossesor går på 1ghz. lurer også på om det e mulig å bruke celeron-prossesor på maskinen. på forhånd takk! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Det er vel Slot1 eller Slot3 sokkel i den maskinen. Vanskelig å finne prosessorer til det. Jeg ville ha prøvd med en raskere harddisk og mer RAM. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Jepp, harddisk og ram først og fremst. Kjekt med cpu og hvis du får tak i. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 PC'n har mer enn nok ram for typisk Office-bruk, mer enn nok raskt skjermkort (office bruker ikke 3D-egenskapene i det hele tatt så selv et 2MB-kort hadde gjort susen), og egentlig grei nok prosessor. Compaq hovedkort er ofte vriene å oppgradere CPU'er på, og finne biosversjoner som støtter nye CPU'er. Prøv heller å sett opp systemet så det bruker CPU'en lite. F.eks ved å slå av alt det grafiske dillet i Windows XP, rydde og gjøre alt oversiktlig og sånn sett brukervennlig. Foreldrene mine bruker en Compaq P3 450MHz med 128MB ram, og trives egentlig med den til Office og internett-bruk. De merket ingnen forskjell når jeg satt inn 128MB ekstra, så da tok jeg like gjerne ut brikken igjen og brukte den i en annen PC. Det eneste de irriterer seg over nå og ønsker å oppgradere er den digre Compaq-skjermen. De ønsker seg LCD. Lenke til kommentar
way_up_north Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 på hjemmesiden til compaq sto det at det e mulig å oppgradere prossesor til P3 prossessorer mens på via sidene sto det at det e mulig å oppgradere til celeron også. cpu e det eneste på maskinen som ikkje har litt oppgradert. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Formatering og tweak-programmer vil nok hjelpe mer (Sjekk på windows.no for tweak-programmer) Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Du må sjekke om hovedkortet støtter Pentium 3 coppermine cpuer. Hvis ikke så kan du ikke ha raskere cpu enn 600mhz. Men en rask harddisk på 60-80GB gjør underverker for ytelse. Det vil gi deg mere ytelse enn cpu og ram oppgradering hvis du feks sitter på en 10GB idag. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hva med å installere win2k eller win98? _ johanf Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 vet jo ikke hvor mye du hadde tenkt å legge i dette, men har et forslag. Nytt HK: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details Ny prosessor: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=102...lAction=details Dette blir 811,- + porto. Ikke State of the art, men en solid oppgradering. Gammel RAM kan benyttes. Kortet kan oppgraderes senere med større prosessor (Minst XP2400), samt DDR- RAM. Trengs vel også en kjøler... Mulig at du kan finne noe av dette brukt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå