asad Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 Mange fine ord fra asad og andre her. Når det gjelder å sette pris på hva man har er nok ikke dette noe som man kan lære seg selv desverre. Tror man faktisk må oppleve elendighet først og da er jo Snekker'n inne på noe veldig interessant med obligatorisk veldedighetsarbeid i utlandet istedenfor førstegangstjeneste. Dette virker på meg som ganske genialt. Sikkert mange som hadde reagert negativt, men tror mesteparten hadde returnert med mye verdifulle opplevelser. Når det gjelder selve u-hjelpen så er kunnskapsoverføring en form for bistand jeg er tilhenger av. Hvert land trenger jo ulike typer bistand. Vår kunnskap hjelper ikke noen i en sultkatastrofe, men flere u-land er rike på naturressurser, i sær grad finner er det betydelige petroleumsforekomster i land som Nigeria, Angola, Mosambik og Sudan. Å overføre vår kompetanse innen petroleum, som faktisk er veldig etterspurt, til disse landene, samtidig som vi følger opp om forvaltningpolitikk, juss og andre styrings- og strategielementer er noe vi bør satse på. Sant nok. Man må oppleve fattigdom på nært hånd. Jeg merker det på meg selv...Når jeg i sommerferien drar til land i øst-europa, og bor der i en måned, og SÅ kommer til norge igjen- Er jeg i en slags "ekstase" de første dagene hjemme. Jeg sammenlikner levemåter rett og slett. Det åpner øynene mine. Dessuten hadde jeg en ganske røff oppvekst så jeg vet litt om det der... Jeg tror mennesker trenger en slags boost-start , for å fårstå at måten vi lever på nå ikke vil vare i all evighet. Med boost mener jeg en slags hendelse som fører oss sammen.. en, trist nok, katastrofe, som får oss til se på folk som mennesker, en enhet. 11. september hendelsen gjorde noe liknende en stund... det førte mange mennesker sammen på en måte. Det var hvertfall min oppfatning. Folk som stod i køen kunne plutselig prate sammen.Ett minutts stillhet på skolen der jeg gikk... holdninger generellt. Hvis dere skjønner. Tenk dere et scenario, ala Independence Day. En dag dukker flere skip over hovedstader rundt omkring i verden. Ikke nødvenigvis fiendlig innstilt. Da er jeg rimelig sikker på at vi ville følt oss som En Enhet, som mennesker og ikke lenger individer. Det ville ikke lenger vært snakk om svarte, hvite, jøder eller andre typer mennesker. Det ville hvert snakk om Menneskeheten. Det er selfølgelig bare et eksempel. samme resultat kunne blitt oppnådd med en tja..ekstrem global oppvarming, der flere kyst-byer og land ville blitt lagt under vann. Eller et virus som tok liv av millioner mennesker, uansett del av verden. like utbredt i thailand som i oslo. Dere skjønner poenget. Jeg mener at en mer åpen økonomi kunne ha bidratt til felleskapets fordel. Det er både snakk om mikro og makro-økonomi. lett tilgjengelighet til forskjellige firmaets/lands økonomiske plan, over utgifter , lønninger og slikt kunne ha åpnet manges øyne og tvunget fram en viss balanse, på verdensbasis. Kanskje enkelte u-land ville vurdert sitt salg av råvarer, som senere blir bearbeidet og solgt med 1000% tjenste-til I-lands fordeler. Så kan man jo argumentere med at u-land hvertfall får NOE i det heletatt,fra salget av råvarer, og at det er bedre enn ingenting- men er det virkelig bedre? ALtså, i-land tvinger visse u-land ned i kne og gjør dem avhengig av sin latterlige pris på råvarer.Og plutselig utgjør primærnæring 85% av landets økonomi. Folk sulter, ladet utvilkes ikke men er samtidig avhengig av "hjelp" fra i-land. Blir nesten som å kaste et tau til en som drukner, uten å binde det fast til noe. Dette vil selfølegelig føre til en total forandring av verdens-økonomien, som mange med makt nødig vil gå med på. Så brukes mange milliarder dollar årlig på krigsføring: Dersom vi kunne gi u-land en sjanse til å utvilke seg, og få igjen valuta får sine rådvarer og tjester, altså en mulighet til å utvilke seg økonomisk og få en verdig levestandard-ville de ikke lenger måtte misunne andres levemåter, og dermed ville det ikke vært nødvendig med all krig vi holder på med nå. Dermed kunne MANGE av de milliardene brukt på krig, gått til utvilking, dersom ingen av partene ( i-land VS u-land ) ville følt seg truet. Og da hadde ikke ola-normann måtte forandre sin livvstil , til en mer ydmyk en, som mange fryker. Hvordan stanse terroren i verden? Først må vi tenke på grunnlaget for terroren. Hvordan/hvorfor skal eks. usama bin laden stoppe sin virksomhet når han ser sine muslimske brødre`s hverdag, som bringer med seg mye elendighet. Hvis usa tror de kan stanse terroren med makt, tror jeg de kommer til å feile. Etter usama kommer det en annen, og etter han kommer enda en ny en. Denne gangen med tilgang på enda mer dødelige våpen og enda mer hevnlysten. Bare noen tanker jeg har... det er såå komplisert det hele. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Ikke gi den fattige mannen fisk, men en fiskestang. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Ikke gi den fattige mannen fisk, men en fiskestang. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Ikke gi den fattige mannen fisk, men en fiskestang. Så fremt den fattige mannen er i stand til å fiske. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 .... det du egentlig sier i en metafor der er vel at enkelte kan komme seg opp, mens andre ikke? Håper ikke det var det du mente...for your sake. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Ikke gi den fattige mannen fisk, men en fiskestang. Så fremt den fattige mannen er i stand til å fiske. Hvis ikke, da er det bare å hjelpe mannen å fiske... Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Ikke gi den fattige mannen fisk, men en fiskestang. Så fremt den fattige mannen er i stand til å fiske. Hvis ikke, da er det bare å hjelpe mannen å fiske... Nettopp! Under avkoloniseringen ga "vi" (vestlige kolonimakter) ut fiskestenger, men brydde oss lite om de fikk fisk, hvilken fisk de fikk eller om de i det hele tatt fikk fisk. Fisken de fikk var ofte mer av giftig og uspiselig art. Det skal få mange fine fisker før de er i stand til å fiske selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå