Gå til innhold

Jeg skal bytte mini-itx pc og trenger råd


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et mini-itx kabinett fra skyhawk, og i den forbindelse har jeg tenkt å sette opp en pc. Pcen skal skal kun spille musikk og filmer, og skal egentlig kun bruke tv som skjerm fordi den skal stå ved siden av tven.

 

I tillegg har jeg vurdert å få meg et operativsystem som er minst mulig slik at det for eksempel kan bootes fra en compact flash brikke. Er det mulig , og hvilket operativsystem finnes der ute som er så lite?

 

Annen ting er at den skal kun brukes til å spille musikk og filmer. Hva anbefales for å løse dette. Det vil si at jeg må nesten ha en hardisk, som jeg lurer på skal være ekstern. Hvilke harddisker er der ute som er ekstern og bråker lite? I tillegg er det selfølgelig behov for en dvd spiller eller lignende, og da er spørsmålet hva skal jeg kjøpe?

 

Er det noen som har erfaringer med dette og kan anbefale meg noe?

 

Er det forresten noen Linux operativsystemer som er små nok til å passe inn på en CF brikke? Skal forresten ha en tilnærmelsesvis lydløs maskin

 

Hovedkortet jeg skal bruke er et VIA EPIA M1000 med Nehemiah kjerne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118829&s=sc

 

 

-b-

Endret av bono_head
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux-systemer kan fåes i svært små utgaver, sjekk for eksempel ut Damn Small Linux som passer på mini-cder. Sørg for å ha en med mplayer og f.eks. xine slik at du kan spille film, iallefall. Hvis du gidder å lese litt kan du lage din egen linux-distro nøyaktig slik du vil ha den.

Lenke til kommentar

Blir ikke litt av poenget med CF-Kort borte hvis du skal ha ekstern harddisk i tillegg? Er vel bedre å steame fra din egen maskin via nettverk?

Uansett du får windows 98 i veeeeldig liten versjon. Tror de holder på å lage XP liten også, hvis det ikke allerede er kommet. Du kan se på DrSpawn sitt prosjekt under Worklogs, mener han brukte CF-Kort. Tror hans skulle skrive en artikkel om HTPC programmer også, ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Hvis du legger inn linux trenger du jo egentlig bare et lett grensesnitt, mplayer med codecer (en universiell avspiller, en av de beste uavhengig plattform) og en filbehandler du kan fikse på for å få den bra til TV-bruk. Jeg gjorde det samme for litt siden, og når man øker ikonstørrelsen og sørger for at ting åpnes av riktig programmer, blir det svært funksjonelt. Hvis du som sagt gjør dette kan du "mounte" (dvs, montere på norsk) en windows-share i filsystemet. Da kan du ha mappen Film som lar deg gå igjennom filene på en ekstern maskin i nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...