Gå til innhold

speilrefleks-pakker

Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket priser på D70 eller 10D med objektiver hos BHphotovideo.com og i norske nettbutikker, og har funnet totalprisen for 5 mulige alternativer. Om det er "safe" å bestille speilrefleks fra USA vet jeg ikke, men mange bestiller jo objektiv derfra og jeg fant ut at det var mye å spare på å kjøpe selve kameraet der også...

Jeg har funnet fra 5 ulike alternativer jeg tenkte på:

Alt. 1:
Nikon D70 m/18-70mm + Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM + Sigma 105mm F/2.8 EX Macro
USA: 19000+frakt, Norge: 23450+frakt, Norge+Sverige: 21750+frakt

Alt. 2:
Nikon D70 + Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM + Sigma 17-35mm F/2.8-4 EX Aspherical HSM + Sigma 105mm F/2.8 EX Macro
USA: 20680+frakt, Norge: 24700+frakt

Alt. 3:
Canon 10D + Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM + Sigma 17-35mm F/2.8-4 EX Aspherical HSM + Sigma 105mm F/2.8 EX Macro
USA: 20300+frakt Norge: 27560+frakt

Alt.4:
Canon 10D + Sigma 17-35mm F/2.8-4 EX Aspherical HSM + Sigma 105mm F/2.8 EX Macro
USA: 16940+frakt Norge: 22657+frakt

Alt.5:
Canon 10D + Sigma 17-35mm F/2.8-4 EX Aspherical HSM
USA: 13780+frakt Norge: 19000+frakt

Alt. 6:
Nikon D70 m/18-70mm + Sigma 105mm F/2.8 EX Macro
USA: 12100+frakt, Norge: 16460+frakt, Norge+Sverige: 14761+frakt, Sverige+USA: 14230+frakt

Noen som har en mening om hvilket alternativ jeg burde satse på?

Jeg tar mye landskaps-/naturbilder, og jeg liker å ta makrobilder og sportsbilder, så jeg må antakelig ha noen objektiver...men med god gammeldags "studentøkonomi" er det ikke lett å bestemme seg..

Jeg tror alternativ 1 er det mest fullstendige og rimelige alternativet, mens alternativ 4 og 5 er det mest "kvalitetsbevisste" og framtidsrettede..(?). Jeg er litt usikker på hvor bra teleobjektivet fra Canon egentlig er.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen mening om valg av pakke, men stusser litt på økonomien.

Hvis du kjøper kameraet selv i USA må du huske å legge på 8,625% lokal skatt. Skal du kjøpe på postordre øker prisene endel. For å velge eksempel 1 i listen din (jeg gikk inn på B&H):

A. Kameraet og de to linsene fikk jeg til USD 1833,90. Det kan sikkert variere litt avhengig av om du velger "imported" eller "USA". Med dagens kurs burde det bli NOK 13 020. (Hvorfor kjøper du en Canon tele-zoom til et Nikon kamera?)

B. Frakten er avhengig av størrelse og tyngde. Jeg fikk ikke til å beregne frakt for alle artiklene, men billigste frakt bare for Nikon-kameraet var USSD 75,-. Jeg smurte på litt ekstra for de andre to linsene og avrundet til USD 100,- altså NOK 710,-.

C, Når varene kommer til Norge legges det på norsk MVA 24% av det samlede beløpet (varekostnad + frakt, tilsammen kr 13730), altså 3295,-

D, Da kommer jeg til at pakken din koster 17 025,-

E, Mulig at du bør ha "beredskap" for et tollklareringsgebyr (70-150 kr) i tillegg, men det avhenger av speditøren.

Så egentlig blir vel kjøpet mes attraktivt hvis du kan plukke opp utstyret direkte i butikken deres?

Eller har jeg misforstått fordi du har funnet en vesentlig billigere leverandør. Vær grei og fortell hvem i så fall..... :dribble:

Lenke til kommentar
(Hvorfor kjøper du en Canon tele-zoom til et Nikon kamera?)

Woops, var visst litt rask med å kombinere objektivprisene og kameraprisene der ja...hehe. Skal regne over greia på nytt (og fikse lokal og norsk moms, som jeg også hadde glemt). Sånn går det når jeg aldri har bestilt fra USA. Alle prisene hentet jeg på varer fra BHphotovideo.

jeg retter opp alternativ 1 og 2 nå, bytter ut Canon-zoomen med Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Canon optikk kan ikke brukes på Nikon kamerahus.

Et alternativ kan være å gjøre som jeg gjorde, handle fra pixeloo. Jeg betalte totalt inkl alt 11600kr for D70 med 18-70. Det blir billigere enn $999 pluss MVA og frakt som blir prisen på D70 KIT i USA. Optikken får du kanskje billigst fra USA.

OBS: Du betaler ikke lokal skatt hvis du kjøper på postordre. Kun norsk MVA..

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar

Oppdaterte prisene nå, med mva fra USA og med Sigma framfor Canon-objektiv på D70.

Ser ut til at det siste alternativet kanskje er den beste løsningen, men at den forutsetter at jeg får råd til flere objektiv seinere...

PS. BH selger også 10D lavere enn prisen på hjemmesiden (man får tilbudet på mail hvis man spør), så det kan være mer å spare ;) Nå har jeg lagt inn den prisen i regnestykket øverst.

(edit:)

Nå begynner jeg å lure på alternativ 6 (D70m/18-70 + Sigma makroobjektiv). Jeg var innom en fotobutikk i dag og kjente på D70 med 18-70mm og for meg som aldri har prøvd speilrefleks før føltes det veldig bra. Kameraet virket både veldig solid og kjapt. Hvis jeg kjøper dette blir det D70-kit fra Sverige (pixeloo) og objektiv fra Norge (itech) - eventuelt alt fra BHphotovideo (2000 kr billigere, men dyrere frakt?).

Jeg lurer naturligvis på hvordan 10D er i forhold, og om det er nødvendig for meg å gå opp til 10D.. (det blir jo fort 5-10 000 dyrere)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...