Thlom Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Selvfølgelig så er det forbryteren som er den utløsende faktor, men det legitimerer ikke at politiet skal oppføre seg som rambo eller etterligne biljaktene i Taxi! Nei, men det gjør forbryterne. Skal politiet bare står der å se på ? Da er det fritt fram for kriminelle. Satt litt på spissen for å få fram et poeng Politi: "søren, de har våpen. Vi får vente til de skyter på oss. Hmm... de skyter ikke på oss. Der setter dem seg inn i en bil og kjører som villmenn og de er langt over fartsgrensen. Søren, da kan vi ikke følge etter dem. Håper de skjerper seg neste gang og ikke bruker slike skitne triks. Har jeg sagt det? Les hva jeg skriver. Politiet skal ikek bare tenke på å fange forbryteren, de skal også tenke på sin egen sikkerhet, publikums sikkerhet og også forbryterens sikkerhet. En biljakt i tettbebygde strøk er livsfarlig for alle tre parter, politi, forbryter og publikum. En biljakt på motorvei kan foregå i høyere hastigheter men også her er det begrensninger for hvor fort det er forsvarlig å følge etter forbryteren. Dessuten så må man kjøre utrolig uforsvarlig for å stoppe en bil i fart, en biljakt skal kun foregå i påvente av veisperringer, mener jeg. Og med politiet i hælene blir forbryteren desperat ogvil kjøre fortere og mer uforsvarlig, er ikek værre enn å se litt på biljakt programmer på amerikansk TV så forstår du at det stemmer. Politiet skal analysere situasjonen. Hvis ranerne er mange så vil det ikke være forsvarlig for politiet å løsne skudd fordi det vil føre til at forbryterne løsner skudd mot politiet og vi har en livsfarlig skuddveksling. Politiet bør heller ikke løsne skudd etter forbryternes første skudd, da det kan ha vært ett skremmeskud eller enkelttilfelle. Lenke til kommentar
kag Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Hvis det ikke er, så burde det i hvert fall ligge en klausul på politiets våpenrestriksjoner. Politiet kan over hode ikke handle i annet enn selvforsvar når det kommer til bruk av skytevåpen. At enkelte tjenestemenn føler seg indignert over dette, og derfor fornemmer en trang til å improvisere, gir dem ikke direkte uskyld når de bryter retningslinjene. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg mener at ens rettigheter blir litt minsket hvis man løper rundt med en helautomatisk maskinpistol. Hvis man gjør det er man en fare for sikkerheten til alle rundt deg. Da syns jeg politiet kan skyte deg, ikke "shoot to kill" da... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Synes politiet skulle fått trening i å skyte på føtter og hender om de ikke får det... det er vel ofte det som er smartest... når en først må. Endret 15. mai 2004 av Decline Lenke til kommentar
OeO Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Dog er det vansklig å treffe hånda til en person som løper, virkeligheten er ikke som hollywood. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 men da kan man sikte på foten vettu. Er ihvertfall mot at politiet bare dreper folk helt uten videre. Det er ikke politiets oppgave å bestemme hvem som skal leve eller ikke. Vi har ikke dødsstraff i Norge, så da skal ikke politiet drepe uten veldig god grunn/selvforsvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå