Gå til innhold

MS Access hjelp

Anbefalte innlegg

Har lagd en enkel musikk database i Access, men når jeg skal kjøre en spørring kommer det samme svaret like mange ganger som det er poster i undertabellen. Eksempel: Sorter ut alle The September when plater som eksisterer i databasen (det finnes bare en) så kommer svaret 11 ganger (like mange ganger som det finnes låter på platen). Relasjonen mellom hoved tabellen er en til mange med avhuking på "Gjenomfør referanse intregitet" og "Slett relaterte poster gjenomgripende". Samenføynings type er den første som er listet "Ta med bare de radens der de sammenføyde feltene er like i begge tabeller".

Håper noen kan hjelpe basert på de opplysninger jeg har gitt, ellers spør etter eventuell annen informasjon som kanskje er relevant.

Takker så meget på forhand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må åpne spørring-dialogen. Det er noen knapper øverst der du kan bestemme om du vil se resultatet, lage spørringen eller et par andre ting. En av knappene skal være SQL. Trykk på den.

Sist jeg brukte Access var det versjon 2000. Mulig ting har forandret seg.

Lenke til kommentar

Fant det, men arket var blankt (og jeg trur ikke det har noe med spørringen å gjøre). Kan jo ta med informasjonen i spørringen for det. Søker i tabellen CD plater etter artister i kolonnen artister med følgende kode: Like [skriv in Artist/ gruppe] & "*" . Men som sagt jeg har ikke tro på att det er spørringen det er noe feil med.

Lenke til kommentar

Problemet er at du søker gjennom alle postene i databasen (som jeg ikke vet hvordan er bygget opp) og gir deg et resultatet når artistnavnet matcher.

Det kan løses på to måter. Enten må du ha en egen tabell som kun innholder album eller du legger inn selve albumet som egen post. En annen løsning som jeg ville fortrekke er å bytte ut 'SELECT' i SQL-koden med 'SELECT UNIQUE'. Da vil ikke spørringen duplisere identiske søk.

Lenke til kommentar

Vell, jeg prøvde å duplisere det som jeg hadde beskrevet i innlednings posten uten hell. Det som skjedde var att jeg fikk det som jeg ville ha det. og ikke all den overflødige data'n.

Så takk for all hjelp

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...