Gå til innhold

Valg av prosessor (socket) arkitektur

Anbefalte innlegg

Hei

Min siste maskin var en Intel Celeron 450 Mhz, prøver nå og komme inn igjen i hardware markdet. Mye har skjedd de siste årene ser jeg :o

Hvilken cpu arkitektur skal man satse på nå i dag?

Siste jeg fant på www.komplett.no sine sider var følgende:

Socket 423

Socket 478

Socket 754

Socket 940

Socket A

Socket FCPGA

Socket Int-mPGA

Jeg ønsker å ha muligheter å kjøpe ett mellompris oppsett av hardware komponenter for deretter senere oppgradere RAM og CPU når "high end" prisene synker.

Lite morro å kjøpe en maskin som er "billig", hvis hovedkort ikke takler en liten oppgradering senere.

Hvilken av disse socket modellene lever om 1-2 år?

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om 1 år lever trolig både 478, 754, 940 og Int-mPGA. Men Int-mPGA brukes bare av Intel Xeon-cpuer, som typisk brukes i servere med mer.

Om et år vil man i tillegg ha 775 (Intel) og 939 (AMD). Kommer i juni i år. Prisen på 775 cpu-er ser ut til å ligge i samme prisleie som for Intel P4 478 cpu-er.

Om 2 år tror jeg både 478 og Int-mPGA er uvanlig (borte).

Anbefalinger er å kjøpe system bygd på 754 (AMD A64), eller vente på 775 (Intel) eller 939 (AMD). For komplette system må man påregne en pris rundt 10 000 - 12 000 kr.

I tillegg vil man få en overgang fra AGP og PCI til PCI Express. Etterhvert vil nok det medføre at AGP og PCI forsvinner fra HK, og det vil bli vanskelig å få tilleggskort med AGP (skjermkort) og PCI. S-ATA vil trolig overta for P-ATA.

Totalt er det derfor vanskelig å vurdere hvilke oppgraderingsmuligheter man vil ha med dagens HK.

Men 754, 775, 939 og 940 er nok de med mest fremtidspotensiale.

Lenke til kommentar

Socket FCPGA/Socket 370 er død (Pentium 3)

Socket 423 er allerede død

Socket 478 skal bli faset ut

Socket A skal bli faset ut

Socket 754 er nå rimelig highend/normal-end socket fra AMD, men vil etterhver bli lowend. For øyeblikket finner man Athlon64 med single minnekanal. Det vil nok vare en god stund framover. AMD vil etterhvert lansere en duron-utgave(men med et annet navn) av Athlon64 til denne platformen... samt muligens en utgave av AthlonXP(32bit).

Socket 939 kommer inn som ny highend/performance. Her vil man finne AthlonFX og Athlon64 med doble minnekaneler. Denne socketen vil nok være her lenge

Socket 940 vil være som den er idag, med unntak av at AthlonFX går over til Socket 939. Dvs at denne socketen er for Opteron og kommer til å være her lenge.

Socket 775/Socket T/LGA 775 er Intels nye socket for strømslukende Prescott. Den vil nok vare så lenge Prescott varer... dvs 1-2 år. Mulig at Intels dual-core også kommer til denne socketen, men man må helt sikkert bytte hovedkort for å få de til å passe uansett. Den kommer i løpet av sommeren.

Det som er litt spesielt med denne socketen, er at pinne er montert i hovedkortet og ikke på CPU. De kommentarene som har kommet til denne socketen, har kritisert den for å ha ekstremt svak kontruksjon, men vi får se når den bli lansert.

Socket Int-mpga/socket 603/socket 604 er for Intel Xeon. Xeon skal flyttes over på LGA775/Socket 775, men det skjer nok en stund etter at P4 flytter over. Tipper den er utryddet om 1-2 år

Lenke til kommentar

Det er en overdrevet frykt for problemer med oppgradering. Et hovedkort koster da ikke allverden (fra typisk 500 kr og oppover). Å kjøpe både hovedkort og CPU kan være gunstigere enn å oppgradere bare CPU om et år eller to. Dessuten vil et nytt hovedkort sikkert støtet nye ting som PCI ekspress etc om et år.

Du kan dessuten selge det gamle utstyret på bruktmarkedet, så totalt bortkastet er det da ikke.

Et AMD XP eller AMD 64 basert system er relativt prisgunstig idag.

Lenke til kommentar
*Offtopic* Vil man kunne buke agp kort på pci-e hovedkort? Har lest en plass at det skulle følge med en adapter :dontgetit:

Noen hovedkortprodusenter har planlagt å skape en myk overgang fra AGP-teknologien til PCI-e-teknologien. Dette gjør de ved å ha både AGP- og PCI-e-port på hovedkortet. Men vi kan nok ikke regne med at dette vil være vanlig; vi må nok regne med at de fleste hovedkortene er basert på enten AGP eller PCI-e.

Når det gjelder adapteren som følger med så er det slik jeg har forstått det:

nVidias GeForce 6800 er en ny arkitektur. Denne er laget for PCI-e. For å slippe å brenne av mange penger på å lage en egen AGP-versjon av kortet (må da endre arkitekturen), så har de laget en innebygd adapter. Denne skal finnes på GF6800-kortene pr i dag. Når PCI-e kommer vil nvidia slippe GF6800-kort som ikke har en slik adapter, og dermed passer de i PCI-e slot'en slik de egentlig er bygd for.

Men slik jeg har forstått det så vil det ikke være mulig å kjøpe en AGP-adapter som du kan sette på PCI-e kortet ditt for å få det til å passe i AGP-porten. Nå har ikke PCI-e kommet enda, og for alt jeg vet så kan noen finne på å lage en slik omformer. Men det har ikke jeg hørt noen bekreftelser på, og jeg har fulgt med på dette markedet siden jul. Men om noen har hørt noe annet, så si gjerne i fra :)

Lenke til kommentar

Kunne VIA meg bekjent skal chipsetter med både PCI Express og AGP, det vil sikkert dukke opp noen hovedkort med begge deler men det vil nok ikke bli så vanlig, det fordyrer jo hovedkortene unødvendig. Dette krever jo og at man kan tenke seg et VIA kort...

Hva som "lever" lengst er ikke så veldig spennende, siden all erfaring tilsier at et S478 eller Socket A hovedkort fra to år tilbake ikke vil kjøre dagens modeller likevel, med alle forrandingene Intel og AMD planlegger for produktene sine fremover er det ikke noe som får meg til å tro at "dagens" hovedkort er noe annet enn avdankede 2 år fra nå (samme om du velger S478, Socket A, Socket 754). Socket T/775 og Socket 939 er ikke ute enda men selv om den fysiske formen er ment å være noen år er det usannsynlig at kompatibliteten er der (med mindre du om 2 år vil ha en "gammeldags" CPU).

Ikke legg et lass av penger i å skaffe deg en "fremtidsrettet" datamaskin... there ain't no such thing :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...