Gå til innhold

2048MB RAM med eller uten swapfil?

Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du misforstår. Hvis du leser den siden jeg og en annen her linket til vil du få en større forståelse for virtuelt minne i Windows XP/2k.

Det som stod der er ganske "common knowledge" er det ikke?

Jeg har såpass mye ram at jeg setter PC'en uten swapfil, og cacher alt i minnet i stedet.....

Ja, jeg bruker en del mer ram, men det meste tar kortere tid også....

Siden jeg ikke kjører noen programmer som trenger 1 gb med ram, så har jeg heller ikke noen problemer....

Tror vel ikke det var jeg som misforstod...

(PS.. Det er flere av oss som er ingeniører............)

Lenke til kommentar

Poenget er at selv om du har en pagefile så trenger ikke den bli brukt til kritiske ting når du har nok ledig minne. Man har aldri "nok" minne og dessuten om ikke et program trenger 1 GB RAM som du sier, så kan det hende det spør operativsystemet om mer og da er det kjekt med en pagefile.

Men som sagt, gjør som du vil, bare ikke si at måten du gjør det på er den beste og en universell sannhet. Folk må få vite begge sider av saken.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Slo av Pagefile i xp for å teste. har 1 gb med ram. Prøvde å starte farcry. den spiste opp hele rammen. var bare par hundre k med ram igjen :) spillet starta ikke.

Så jeg slo pagefile på igjen :) har ikke testa no mer enn det.

Jeg har vært oppe i over 900MB i rambruk når jeg har spilt Far Cry, men at spillet ikke starter...så mye RAM spiser ikke det spillet, iallefall ikke når man bare starter det uten maps!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det jeg håpet folk fikk med seg var dette:

Can the Virtual Memory be turned off on a really large machine?

Strictly speaking Virtual Memory is always in operation and cannot be “turned off.” What is meant by such wording is “set the system to use no page file space at all.”

Doing this would waste a lot of the RAM. The reason is that when programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may ask for a great deal more than they ever actually bring into use — the total may easily run to hundreds of megabytes. These addresses have to be assigned to somewhere by the system. If there is a page file available, the system can assign them to it — if there is not, they have to be assigned to RAM, locking it out from any actual use.

"Wasted ram"

Program som ber om virtuellt minne , allokerer unødvendig mye mere swap-minne enn det trenger . Derfor mener jeg at jeg skal beholde aktiv pagefile på mitt system iallefall, selvom jeg har 1GB ram installert .

Lenke til kommentar
Jeg har nå en 2GB pagefile først på en WD Raptor 74 disk. (som ikke er C:\)

DisablePagingExecutive=1 burde vel gjøre slik at Windows bruker RAM'n før swap?

Da vill xp la være å swappe ut

User-mode og kernel-mode drivere og kernel-mode system kode er

skrevet til å være "pageable" eller "non-pageable".

I situasjoner der drivere eller system kode er pageable vil man med denne regedit

oppnå at disse "pagaeble" forbli i RAM .

Anbefalers forøvrig kun i systemer med 256MB eller mer fysisk ram .

Mer Xp optimalisering:

TweakTown XP Tweak Guide Part1

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=guide&dId=120

TweakTown XP Tweak Guide Part2

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=guide&dId=145

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...