Gå til innhold

2048MB RAM med eller uten swapfil?

Betroz

Anbefalte innlegg

Lest litt her og der om dette emnet. Noen sier at man burde ha en swapfil uansett hvor mye RAM man har forde endel programmer er skrevet slikt at de uansett bruker litt swapfil. Og at man da faktisk reduserer ytelsen ved å skru av swapfila (Windows XP). Andre sier det motsatte...

Hva er riktig? Noen som vet? Noen tweaks jeg burde ha på i XP?

Som topic sier, så har jeg 2GB RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TweakXp

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

her finner du: DisablePagingExecutive

LargeSystemCache

Sett begge disse til 1 (ikke largesystemcache hvis du har Ati kort)

og uten swapfil :)

dette er, ifølge tweakxp/andre tweak sider, anbefalt... hvis ikke du bruker prog/spill som krever at du har swapfil

Har du ati?; Ati fix, tweak som gjør det mulig å ha largesystemcache instillingen på (med radeon)..

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Vanligvis ville du ikke fått bootet windows etter å hå satt på "largesystemcache" på grunn av... ettellerannet kort/driver :wow:

men det skal gå med denne siste tweaken som jeg henviste til :)

ps: har ikke testet denne selv, kansje jeg burde det først før du du gjør det... hvis ikke du da har tid eller erfaring fra før med system gjennoppretting osv..

Edit: jeg prøver... så sier jeg hvordan det gikk om ca. 5 min hvis det funker normalt :)

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

"Start > Settings > Control Panel > System > Advanced > Performance Settings > Advanced > change Memory usage to Programs.

That IS the LargeSystemCache setting. Checking the "Programs" button disables the LargeSystemCache registry key, setting it to System Cache enables it."

Dette har jeg prøvd før, men ikke merka noe forskjell i ytelse. Har satt DisablePagingExecutive = 1 bare. Hhmmm... Hva er forskjellen egentlig her? Noen som kan forklare meg det?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

1 = på, 0 = av :)

largesystemcache; skal øke ytelsen på systemer med masse minne

disablepagingexecutive; [TweakXp]

this allows XP to keep data in memory now instead of paging sections of ram to harddrive yeilds faster performance.
Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

the program option optimizes memory performance for (single) programs.

en teori; er at med largesystemcache så bruker winows mer (el. alt) av minne før den tyr til harddisken.. d.v.s swapfil

edit:

Windows OS does NOT always unload opened DLLs (Dynamic Link Libraries) used by programs/games from memory (where they are cached for faster execution), upon closing the respective application (default action), therefore keeping unused DLLs in the memory buffer much longer than necessary, even after their programs closed, thus slowing down system performance, because over time the amount of RAM dedicated to holding them grows gradually as more apps are opened. :( To fix this, start Regedit and go to:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

her: lag ny d-word value... "AlwaysUnloadDLL" 1

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Windows xp driver ellers med å swappe ut unloadede dll's til

pagingfilen for at de raskere skal loades igjen .

Xp har faktisk veldig fornuftig bruk av paging filen .

Ting xp ikke trenger å ha loadet i minnet blir swappet ut .

Skjønner egentlig ikke helt hva man oppnår ved å disable den

annet enn å bruke mere minne unødvendig.

Lenke til kommentar

Noen sier det og noe sier det... Hva er sant?

Can the Virtual Memory be turned off on a really large machine?

Strictly speaking Virtual Memory is always in operation and cannot be “turned off.” What is meant by such wording is “set the system to use no page file space at all.”

Doing this would waste a lot of the RAM. The reason is that when programs ask for an allocation of Virtual memory space, they may ask for a great deal more than they ever actually bring into use — the total may easily run to hundreds of megabytes. These addresses have to be assigned to somewhere by the system. If there is a page file available, the system can assign them to it — if there is not, they have to be assigned to RAM, locking it out from any actual use.

Så jeg burde da ha en swapfil selv med 2GB RAM? Hmmm...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Nei, det trenger du ikke. Her var det mye rart som folk mener og tror. Jeg ser ingen vits å kjøre virtuelt minne så lenge du har mer ram en 768 mb.

Hvilket program krever mer??????

Når du begynner å nærme deg 2 GB minne, som i ditt tilfellet er det tull å ha det. Skru det av en gang for alle........ Harddisken din er tross alt relativt stillestående i forhold til minnet ditt, når det gjelder å overføre ting og tang....

Lenke til kommentar

Jim Eshelmen er ingeniør på høyt plan ja ..

Daniel Petri er ikke gjemt bak en stol han heller .

Så man skal ikke tvile på hva disse publiserer .

Hva er MS-MVP ( Microsoft Most Valuble Professional)

http://mvp.support.microsoft.com/default.a...;EN-US;mvpintro

Edit: Som nevnt tidligere de små grå våknet .

Windows xp er ikke helt som tidligere windows versjoner .

Husker å ha hatt en diskusjon om dette tidligere på tek-tips .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Windows xp driver ellers med å swappe ut unloadede dll's til

pagingfilen for at de raskere skal loades igjen .

Xp har faktisk veldig fornuftig bruk av paging filen .

Ting xp ikke trenger å ha loadet i minnet blir swappet ut .

Skjønner egentlig ikke helt hva man oppnår ved å disable den

annet enn å bruke mere minne unødvendig.

Tingen her er forstsatt som før.... Harddisken arbeider på milisekunder, ramen på nanosekunder....

Det sier vel det meste....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...