Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til de som kjører på 2-hjulinger, bruk refleksvest og/eller synlige klær og ikke helsvart drakt 

MYE enklere å se dere 

Sykler skulle hatt orange vimpel bak, 2 meter opp

 

Det er forsket på det også, det viser seg at det har liten/ingen effekt i land der kjørelys er påbudt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Tips til de som kjører på 2-hjulinger, bruk refleksvest og/eller synlige klær og ikke helsvart drakt 

MYE enklere å se dere 

Sykler skulle hatt orange vimpel bak, 2 meter opp

 

Det er forsket på det også, det viser seg at det har liten/ingen effekt i land der kjørelys er påbudt.

 

AtW

 

I følge forskning så er det meste kreftfremkallende en måned og ufarlig den neste

 

Fra min erfaring så er det mye enklere å se syklister, med og uten motor, enklere når de har på seg klær med farger (ikke svart)

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av "være synlig" teknikken til mc - førere forveksles med at vi er aggressive / frekke / osv. Mest på grunn av uvitenhet og manglende forståelse.

 

Litt for synlige etter min smak når MCene ligger klistret på bakfangeren min.

 

Jeg skulle ihvertfall ønske at MCene viste mere hensyn til sine medtrafikanter med hensyn på holde avstand, tegngiving og ikke presse seg fram. Jeg skjønner at det er fristende når man sitter på en lett doning med masse krefter men det skaper mange farlige situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I så tilfelle bør jeg kanskje slutte å bruke refleks

 

Ikke helt sammenlignbart. På MC sitter du på et kjøretøy som har påbud om bl.a. for- og baklys. I mørket til fots, har du ikke dette, og for å være synlig må du ha refleks. 

 

At kjøreklær i signalfarger gir falsk trygghet påstår mange, og det kan godt være riktig. Jeg tror det handler mest om hvordan motorsyklist opptrer og blir oppfattet av medtrafikkantene. Stygt er det i alle fall å være refleksvestgul til enhver tid. 

 

En stor fordel med signalklær er at du blir svært synlig når du går av motorsykkelen, f.eks. ved stans langs veien eller på p-plassen på rema.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv om du ligger bak så er det forskjell på vogntog og personbil ...

Vogntog tar mye lengre tid å stoppe, så om du heller vil bli kjørt på bakfra og få all slags skade, enn å bare kjøre på og drepe en fuckings fugl så, deg om det. Spørs hvilken fugl da.

Lenke til kommentar

Jeg har spjæret et flygende småfugl med toppen av vippelykta på en tidligere bil. Jeg rakk aldri å bremse. Jeg husker jeg måtte manne meg skikkelig opp for å tørke bort tarmrestene fra frontruta og vinduspusseren. Jeg har også knust skallen på en grevling som prøvde å springe over veien rett foran bilen min. Jeg snudde og konstaterte at dyret definitivt var ferdig avlivet.

Kjørelæreren min anbefalte meg å sjekke speilet før jeg bråbremset for f.eks et skiftende trafikklys. Han fortalte om en annen bilfører han hadde sett som stod på bremsen da lyset skiftet til gult, men bak kom et vogntog som hadde tenkt å kjøre over på "grødt". Så personbilen ble skjøvet over hele krysset og noen ti-metre til før kjøretøyene stoppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørelæreren min anbefalte meg å sjekke speilet før jeg bråbremset for f.eks et skiftende trafikklys. Han fortalte om en annen bilfører han hadde sett som stod på bremsen da lyset skiftet til gult, men bak kom et vogntog som hadde tenkt å kjøre over på "grødt". Så personbilen ble skjøvet over hele krysset og noen ti-metre til før kjøretøyene stoppet.

Fikk vogntoget lov å beholde lappen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...