Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Kjører nedover en ganske trang og bratt gatevei, er fint plass til to bile som passerer men ikke så mye mere enn det, jeg ser en bil står stille, litt ut i fra sia,siden ene siden av bilhjul ligger på så å si blank is, bremser ned og triller i fri i sakte fart, tenker personen venter på at jeg skal kjøre forbi, triller ned siste biten mot bilen, og da min front er ca 2 meter foran den andre bilen ser jeg det, hun har en liten glippe på døren, mellom her står det en liten unge ikledd mørkeblåe klær, jeg bremser for harde livet, men pga isen stopper bilen for sakte, heldigvis kan jeg legge meg ut i gresset på sida, får bremsa ned til null den siste meteren, og slipper mose den lille ungen mellom døra og bilen til den andre kvinnens bil. Jeg sto da sånn at jeg akkurat hadde truffet døra til kvinnen sin bil i motsatt kjøreretning.. Når jeg oppdaget ungen var kanskje farten min 15km/t noe som jeg innser at i seinere tid var for fort, så stygt fra min side og det skal sies..

Sitter igjen med en ganske stygg følelse av at dette kunne fort gått mye verre..

Hvertfall ungen går vekk fra døra, og inn en vei opp til ett hus, jeg ruller ned ruta mi og sier, du kunne da i det minste satt på parklys, blinklys, gjort noe for å få meg til å skjønne at du ikke bare ventet på å la meg passere, kvinnen svarer da, du burde jo sett meg, jeg svarer ja så jo deg, men ikke den lille ungen, hun lukker døren og kjører..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så lei av folk som kjører godt over fartsgrensa på tom vei og detter LANGT under når det kommer biler imot... WHATS THE POINT ? Og de som ikke klarer å avpasse gir til bakker og havner langt oppi bakken før de finner ut at de må aksellerere, for så å koke bremsevæska i nedoverbakker.... Hørt om fuel cutoff/bremse på girene? (Evt Hold knapp på noen automatkasser?!?)

HRMF

Og hva skjer med å breeeeeeeeeeeeeeeemse, også blinke idet man svinger av den fordømte veien?

Eller de som absolutt skal ligge helt oppi ræva å kikke på detaljene INNI eksospotta?

Noen fler som har sett disse nyskgjerrigperene ?

Lenke til kommentar
gah! hvorfor skal e6-en gjennom trondheim være så jævla rotete? burde vel gå ann å få til noe idiotsikkert?

Hvis man ikke er helt løk så er det fullt mulig å kjøre e6 rundt byen.

Jeg tror nok han faktisk skulle inn i byen når han kjører slik.

Lenke til kommentar
Og hva skjer med å breeeeeeeeeeeeeeeemse, også blinke idet man svinger av den fordømte veien?

I går tutet jeg for første gang på en bil som kastet seg av hovedvegen og inn på en sidevei. Hun (mistenker det var en hun) satte på blinklyset samtidig som hun svingte, etter at hun bråbremset. Det føltes godt å få sagt ifra.

Lenke til kommentar

I går tutet jeg for første gang på en bil som kastet seg av hovedvegen og inn på en sidevei. Hun (mistenker det var en hun) satte på blinklyset samtidig som hun svingte, etter at hun bråbremset. Det føltes godt å få sagt ifra.

Jeg gjorde det i dag jeg BÆÆRT :p..... også venter de til SISTE sekund før de bremser så man nesten havner i ræva på dem....

Lenke til kommentar
Er så lei av folk som kjører godt over fartsgrensa på tom vei og detter LANGT under når det kommer biler imot... WHATS THE POINT ? Og de som ikke klarer å avpasse gir til bakker og havner langt oppi bakken før de finner ut at de må aksellerere, for så å koke bremsevæska i nedoverbakker.... Hørt om fuel cutoff/bremse på girene? (Evt Hold knapp på noen automatkasser?!?)

HRMF

Eller de som absolutt skal ligge helt oppi ræva å kikke på detaljene INNI eksospotta?

Noen fler som har sett disse nyskgjerrigperene ?

Når det gjelder det første, kjøre fort og deretter sakte når de møter bil, er jeg en av dem men kun i tilfeller hvor jeg ikke ser veien.

Og når er disse tilfellene? Jo når enkelte har funnet ut at bilkjøring+egoisme er perfekt og peiser de fordømte sprederne i trynet på meg, eller kjøper ulovelige xenon pærer som blender alt selv med lysene dimmet. Er enkelte så idiot i huet at de ikke skjønner at man utsetter folk for fare når man legger peanøtta fra seg hjemme når man skal ut å kjøre? Slike komlinger skulle hadt forbud mot bilkjøring og påtvunget Apostlenes hester.

At enkelte ikke helt klarer å avpasse farten når de kommer til bakker eller skal ned bakker er for meg forståelig, er mange som er litt usikre på veien og bilen de kjører og da blir det slik.

Men når det kommer til det siste vil jeg bare si at de som kjører klint inni rompa på bilen forran får dra ned på biltilsynet og si "unnskyld, jeg er for dott i nøtta til å ha lappen" for de har da tydeligvis ikke fulgt med på kursene de tok før de tok lappen. En annen ting som irriterer vette av meg er når det er klart å tydelig at det ikke gjør ann å kjøre forbi (mange svinger/bakker) så legger de seg klint i rævva, selvfølgelig med spredere (egoisme igjen), for deretter å flashe lysene, noe som igjen fører til at jeg ikke ser en fuckings døyt fremfor meg. En vakker dag blir jeg å trå hardt på bremsen slik at de idiotene bak kjører i rompa på meg for deretter å saksøke rævva deres fra gård og grunn.

Egoisme på veiene skulle være straffbart faktisk. Dog hadde det vært det hadde taxi sjåfører vært fratatt levebrødet sitt for værre egoister enn dem, som jeg liker å kalle Lovens lengste arm ettersom ingen trafikkregler gjelder for disse fordømte sakopekkene, ja det skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg om en helt rett og fin strekning med fine gule striper i midten, og hvite striper i kantene med god sikt.. ingen med fjernlys og god sikt.. Hvorfor skal de da bremse? =)

Nå er sikkert jeg ett av ekstremtilfellene innen hatefolksomikkekanholdefartenoppesamfunnet i norge. :p

Sikkert mange som er irriterte på meg og ^^ - holder meg iallefall unna å kikke på detaljene inni potta demses da :p

EDIT: det å trø bremsa flatt hørtes litt gøy ut- bare spar det til sommeren.. Er så kjipt å skrive skademelding på vinteren... KALDT =)

(Bare si du trodde du så en elg på vei mot veien)

Endret av rotaxmax
Lenke til kommentar

det å sakke ned og legge seg til sida når man møter biler er tegn på fersk/uerfaren sjåfør.

Horn bør ikke monteres på biler på fabrikken. Slutt med det- jeg bruker aldri mitt (til noe vettigt) læll. Men hele fuckings østen og halve vesten bruker det til å støye noe så inn i h. Noe som sucks om man bor i new york, la, iraklio, maskva, hele india osv.

Det er artig at folk tuter som f når man er på ferie, men i lengden er det et stressmoment og unødvendig.

Lenke til kommentar

Taxisjåførene er ille, holdte på å bli påkjørt her om dagen da jeg gikk over et gangfelt, jeg går ut i veien og er kanskje 1 meter igjen før jeg står i kjørebanen til taxien, da begynner han å gi på som f.. for å komme forran meg, jeg fortsatte bare å gå men tilslutt måtte jeg stoppe for taxien sneia føtta mine. Han unnskyldte seg da, men de er så agressive i trafikken, han har jo vikeplikt for meg som fotgjenger men istedet gir han på å tvinger meg til å stoppe. Samme med gamle damer, holdt på å bli påkjørt der og, er ikke sånn at jeg prøver å gjøre det kjipt for billistene, men de må faktisk se seg litt for når de kjører rundt i byen da.... Når man får lappen lærer man jo at man skal stoppe for fotgjengere i god tid, vil ikke si at det er sånn det fungerer akkurat. Det med at folk legger seg oppi rævva de er også irriterenes, selv når jeg ligger over fartsgrensa legger dem seg helt oppi, nåla pekte 100 i en 80 sone og han ligger kanskje 10 meter bak eller noe, ved første annledning drar han forbi i en helvetes fart. Tjener ikke noe på å ligge 10 meter bak ala ligge 40-50m som burde vært et minimum i slike hastigheter...

Edit: Mente ikke at gamle damer er agressive i trafikken, men de er så jævli uoppmerksomme, samme med gamle menn egentlig... Ikke alle, men mange av de..

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

En bil langt unna meg begynte å blinke med fjernlysene i dag. Den ville tydeligvis at jeg skulle skru av fjernlysene mine, men bare fordi han begynte å mase så forbanna tidlig beholdt jeg de på, og blinket tilbake.

Det er overraskende mange i trafikken som ikke har peiling på lysbruk, og det irriterer meg.

Lenke til kommentar

Slå av og slå på igjen, så behold de på til du ser hele strekningen frem til bilen du møter. Må beholde dem på litt ekstra siden du trenger å se strekningen som ellers ville blitt opplyst med møtende bils fjernlys. Det er i vertfall en metode jeg bruker. Om noen begynner å blinke veldig langt fremme, så slår jeg av, og rett på igjen som et tydelig tegn på at jeg ikke slår av før jeg ser det som trygt.

Jeg har vært borti et par tilfeller hvor folk har stått parkert i veikanten, gjerne med nærlys på, og gitt meg fjernlys tilbake når jeg har brukt mitt fjernlys for å i det hele tatt se noe forbi bilen.

Haha.. og her om dagen var det noen som blinket så forferdelig med fjernlys til meg.. greia var bare at bilen som blinket var på andre siden av en bakketopp, så verken jeg heller vedkommende kunne se hverandres fjernlys annet enn at det lyste opp det lille av vanndråper som var i lufta over bakketoppen.

Lenke til kommentar
Det er faktisk veldig blendende når du kommer imot med fjernlysa på.. uansett hvor nært eller langt borte du er, så blender det.

Det stemmer ikke. Fjernlys som er korrekt dimmensjonert med korrekte pærer og ikke for kraftige etter reglene har begrenset lyslengde. Det betyr at så lenge du som kommer i mot har dine fjernlys på samtidig, og lar være å stirre rett inn i flekken du ser langt foran deg, så gir det begge parter mer sikt. Når bilene kommer på en grei avstand, så kan du bruke lyset til møtende bil til å se strekningen som ligger foran der ditt fjernlys lyser, og på det tidspunktet skal begge slå av sine lys, og bruke både eget og møtende bils nærlys for å se veien (ditt nærlys for å se høyresiden, møtende sitt for å se venstresiden).

Det er selvsagt da ikke noen fordel å ha 4+ overdimmensjonerte ekstrafjernlys, fordi da er du nødt til å slå av dine lys LENGE før vedkommende som kommer i mot slår av sine, og du vil ha hundrevis av meter hvor du ser omtrendt ingenting (ja, det er faktisk en grunn til at det er forbudt å kjøre med mer enn to par fjernlys tent (uansett kjøretøy), samt grense på 400 lux tilsammen).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det kommer sansynligvis av at du slår av dine lys for tidlig, eller at det rett og slett ikke er strekninger hvor lengden er lang nok til at to par fjernlys ikke møter hverandre.

Svært mange slår av sine lys faktisk før de kommer igjennom svinger bare de ser lys i svingen. Det er totalt feil bruk av fjernlys. Jeg krever sikt over strekningen jeg har foran meg, spesielt akkurat der jeg vil møte møtende kjøretøy før jeg slår av mine lys. Dvs. at jeg kan beholde mine lys på i et sekund for å få oversikt over strekningen selv etter å ha passert en sving. Hvis alle gjorde det, så ville det ikke vært noe problem, men siden svært få gjør det, så blir det et problem.

Lenke til kommentar

I tillegg til det gxi sier er det alt for mange som venter veldig lenge med å skru fjernlysene på igjen etter å ha passert en bil.

KristianF: Ikke se rett på lysene til den møtende bilen, og ikke skru av dine egne lys så tidlig, så blir du ikke blendet.

Lenke til kommentar

Lys er individuelt, desverre. Selv er jeg ekstremt lysømfintlig og blir nesten blendet av feil sort tåkelys selv når jeg ikke ser rett på.

Bytter tilbake til langlys så tidlig som overhodet mulig jeg, for tidlig når jeg møter tåkelysidioter midt i svarteste natten :p

Selv om jeg har kjørt ett par ganger inn til byen idag har jeg ingenting å klage over; de som kjørte merkbart under fartsgrensen var greie og slapp meg fram. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...