Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

MC-sjåfører blir vel regelrett innprentet at vanlige sjåfører ikke legger merke til de i trafikken. Denne "aggressive" kjøringen er nok ofte bare et resultat av at de ønsker, forståelig nok, mer kontroll. Det er bedre for de å være i forkant hele tiden.

 

Jeg kjører bil hele dagen og opplever ikke tohjulinger som et problem. Tvert om er de gjerne klar over mine blindsoner

enn vanlige hjemtiljobbkjørere

 

Ja, man er jo gjerne obs på blindsoner og sånn, når det er sagt er lastebilsjåfører generelt ganske flink til å blinke og rolig skifte felt, så det er sjeldent et problem uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Enhver som er ute I trafikken kan observere hvordan motorsyklistene oppfører seg.  Lite og lett kjøretøy med masse krefter mellom beina medfører en aggressive og tildels farlig kjørestil.  Det kan ikke være et fnugg av tvil om at en mengde av kollisjonene mellom Mc og bil vile vært unngått hvis MCene tilpasset seg trafikkbildet, fulgte fartsgrenser  og la seg ttil en mere passiv kjørestil.

 

Jeg tror ikke jeg vet om noen kjøretøygrupper med en mer "passiv" kjørestil enn MCer (og med det mener jeg høyt forkus på plassering, obrservering og å unngå å plassere seg i farlige situasjoner), det gjør noe med hvordan folk kjører at man blir kvestet om man kolliderer. Det er faktisk påfallende hvor mye sløvere bilister er som gruppe når man kjører MC. Men du trenger ikke å høre på meg, du kan se på statistikken utarbeidet av profesjonelle, i brorparten av tilfellene har bilisten skylda. Det er sant at det er noen "bøllefrø" på MC som står for en ganske stor andel av ulykkene i forhold til hvor mange de er, men samlet sett er konklusjonen ganske klar.

 

AtW

 

 

Da kan jeg bare slå fast at vi lever I to vidt forskjellige verdener.  Hvordan du beskriver MC'ene er så fjernt for meg at det er helt ubegripelig.

Min erfaring med MCer I trafikken er at de stort sett kjører aggressivt, driter I alt som heter fartsgrenser og skal forbi bilen foran uansett pris.   Jeg opplever at MCene legger seg på støtfangeren til bilen foran og så smetter forbi uten å gi noe som helst tegngivning.

Hvis det er statisstikker som viser at mesteparten av ulykke mellom bil og Mc er bilførers feil så stoler jeg ikke på det I det hele tatt, det er nok bare halve sannheten.  Hadde MCene kjørt passivt, holdt seg til sin plass I køen og repsektert fartsgrensene så hadde nok de fleste av disse ulykkene vært unngått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Enhver som er ute I trafikken kan observere hvordan motorsyklistene oppfører seg.  Lite og lett kjøretøy med masse krefter mellom beina medfører en aggressive og tildels farlig kjørestil.  Det kan ikke være et fnugg av tvil om at en mengde av kollisjonene mellom Mc og bil vile vært unngått hvis MCene tilpasset seg trafikkbildet, fulgte fartsgrenser  og la seg ttil en mere passiv kjørestil.

 

Jeg tror ikke jeg vet om noen kjøretøygrupper med en mer "passiv" kjørestil enn MCer (og med det mener jeg høyt forkus på plassering, obrservering og å unngå å plassere seg i farlige situasjoner), det gjør noe med hvordan folk kjører at man blir kvestet om man kolliderer. Det er faktisk påfallende hvor mye sløvere bilister er som gruppe når man kjører MC. Men du trenger ikke å høre på meg, du kan se på statistikken utarbeidet av profesjonelle, i brorparten av tilfellene har bilisten skylda. Det er sant at det er noen "bøllefrø" på MC som står for en ganske stor andel av ulykkene i forhold til hvor mange de er, men samlet sett er konklusjonen ganske klar.

 

AtW

 

 

Da kan jeg bare slå fast at vi lever I to vidt forskjellige verdener.  Hvordan du beskriver MC'ene er så fjernt for meg at det er helt ubegripelig.

Min erfaring med MCer I trafikken er at de stort sett kjører aggressivt, driter I alt som heter fartsgrenser og skal forbi bilen foran uansett pris.   Jeg opplever at MCene legger seg på støtfangeren til bilen foran og så smetter forbi uten å gi noe som helst tegngivning.

Hvis det er statisstikker som viser at mesteparten av ulykke mellom bil og Mc er bilførers feil så stoler jeg ikke på det I det hele tatt, det er nok bare halve sannheten.  Hadde MCene kjørt passivt, holdt seg til sin plass I køen og repsektert fartsgrensene så hadde nok de fleste av disse ulykkene vært unngått.

 

 

Statistikken er ganske klar, og typen ulykker underbygger heller ikke påstanden om at det er forbikjøringer o.l som er hovedproblemet heller, det er gjerne tre ting som står for brorparten av ulykkene. 1. Vikepliktsbrudd når bil skal ut på kryssende vei. 2. Påkjørsler bakfra 3. Vikepliktsbrudd når bil skal svinge av veien, og motorsykkel kommer i mot.

 

Du bør være forsiktig med å la egen synsing gå foran faktiske data. Og husk at å plassere seg trygt ikke må være det samme som å alltid kjøre saktere eller legge seg bak. Feks er du mer utsatt for påkjørsler bakfra når du "holder din plass i køen".

 

AtW

Lenke til kommentar

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1083077951749227&id=378279955562367

 

Snakk om samspill i trafikken... noen som vet noe mer om denne?

 

Vet ikke om jeg liker saken.

Feillisten slik jeg forstår det er ganske lang:

0. Bilen som driver med varelevering står lovelig?

1. Bilen i motgående prøver å kjøre forbi uten sikt, og nøler når det ikke går an

2. Tutingen hører ikke hjemme noe sted. Jeg antar all tuting er fra tojulingen?

3. Hisses seg opp når man står og venter

4. Gjør riktig ved å kjøre frem? Men alt for aggressivt, kanskje vaskelig å trille frem tregt med sykkel?

5. Knuser vinduet på bilen på refleks?

6. Han lar henne kjøre videre, mens han kanskje står der med brukket fot eller tær.

 

Hele hendelsen finner sted fordi den ene parten er meget aggressiv, og en andre parten er meget usikker. Godt mulig ingen av dem skulle ha hatt kjørerkort

Lenke til kommentar

Jeg tror mange opplever motorsyklister som mer aggressive på bakgrunn av at de gjerne ikke følger aktivt nok med selv, ikke vet hvordan ytelsen til en mc er i forhold til personbil, støyen en mc genererer, hvor god oversikt man faktisk har fra en mc og så videre.

 

Personlig har jeg aldri opplevd motorsyklister som en gruppe primært bestående av aggressive folk. Snarere det motsatte.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange opplever motorsyklister som mer aggressive på bakgrunn av at de gjerne ikke følger aktivt nok med selv, ikke vet hvordan ytelsen til en mc er i forhold til personbil, støyen en mc genererer, hvor god oversikt man faktisk har fra en mc og så videre.

 

Personlig har jeg aldri opplevd motorsyklister som en gruppe primært bestående av aggressive folk. Snarere det motsatte.

 

Ja, jeg mistenker noe av dette jeg også, i mange situasjoner sier bilister ting som "motorsykkelen kom kjempefort", hvor det som har skjedd er at de ikke har sett seg godt nok om, så det kommer veldig brått på de, og hjernen deretter interpolerer til "fort". Det er jo forsåvidt sant at motorsyklister akselerer mye raskere i snitt enn bil, men det er ikke det samme som å kjøre fort.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Enhver som er ute I trafikken kan observere hvordan motorsyklistene oppfører seg.  Lite og lett kjøretøy med masse krefter mellom beina medfører en aggressive og tildels farlig kjørestil.  Det kan ikke være et fnugg av tvil om at en mengde av kollisjonene mellom Mc og bil vile vært unngått hvis MCene tilpasset seg trafikkbildet, fulgte fartsgrenser  og la seg ttil en mere passiv kjørestil.

 

Jeg tror ikke jeg vet om noen kjøretøygrupper med en mer "passiv" kjørestil enn MCer (og med det mener jeg høyt forkus på plassering, obrservering og å unngå å plassere seg i farlige situasjoner), det gjør noe med hvordan folk kjører at man blir kvestet om man kolliderer. Det er faktisk påfallende hvor mye sløvere bilister er som gruppe når man kjører MC. Men du trenger ikke å høre på meg, du kan se på statistikken utarbeidet av profesjonelle, i brorparten av tilfellene har bilisten skylda. Det er sant at det er noen "bøllefrø" på MC som står for en ganske stor andel av ulykkene i forhold til hvor mange de er, men samlet sett er konklusjonen ganske klar.

 

AtW

 

 

Da kan jeg bare slå fast at vi lever I to vidt forskjellige verdener.  Hvordan du beskriver MC'ene er så fjernt for meg at det er helt ubegripelig.

Min erfaring med MCer I trafikken er at de stort sett kjører aggressivt, driter I alt som heter fartsgrenser og skal forbi bilen foran uansett pris.   Jeg opplever at MCene legger seg på støtfangeren til bilen foran og så smetter forbi uten å gi noe som helst tegngivning.

Hvis det er statisstikker som viser at mesteparten av ulykke mellom bil og Mc er bilførers feil så stoler jeg ikke på det I det hele tatt, det er nok bare halve sannheten.  Hadde MCene kjørt passivt, holdt seg til sin plass I køen og repsektert fartsgrensene så hadde nok de fleste av disse ulykkene vært unngått.

 

 

Statistikken er ganske klar, og typen ulykker underbygger heller ikke påstanden om at det er forbikjøringer o.l som er hovedproblemet heller, det er gjerne tre ting som står for brorparten av ulykkene. 1. Vikepliktsbrudd når bil skal ut på kryssende vei. 2. Påkjørsler bakfra 3. Vikepliktsbrudd når bil skal svinge av veien, og motorsykkel kommer i mot.

 

Du bør være forsiktig med å la egen synsing gå foran faktiske data. Og husk at å plassere seg trygt ikke må være det samme som å alltid kjøre saktere eller legge seg bak. Feks er du mer utsatt for påkjørsler bakfra når du "holder din plass i køen".

 

AtW

 

 

Statistikken du refererer til viser bare halve sannheten. 

Mange av disse vikepliktsbruddene kommer som en direkte følge av aggressiv adferd fra motorsyklistene.  Når motorsyklistene kommer I 80 I 50 sone så er det naturlig at bilister feilbedømmer avstander og begår vikepliktsbrudd.  Og når motorsyklistene kjører I høy hastighet mellom bilene I rushtiden og en bilist foretar et feltskifte så er det naturlig at det smeller.

At man er mer utsatt for påkjørsel bakfra når man holder sin plass I køen synes jeg var dårlig unnskyldning for å foreta aggressive forbikjøringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Statistikken du refererer til viser bare halve sannheten. 

Mange av disse vikepliktsbruddene kommer som en direkte følge av aggressiv adferd fra motorsyklistene.  Når motorsyklistene kommer I 80 I 50 sone så er det naturlig at bilister feilbedømmer avstander og begår vikepliktsbrudd.  Og når motorsyklistene kjører I høy hastighet mellom bilene I rushtiden og en bilist foretar et feltskifte så er det naturlig at det smeller.

At man er mer utsatt for påkjørsel bakfra når man holder sin plass I køen synes jeg var dårlig unnskyldning for å foreta aggressive forbikjøringer.

 

 

Gjør de? Hva er din dekning for at "mange av vikepliktsbruddene kommer som en direkte følge av aggressiv adferd"? Det er ikke slik at man alltid får skylden ved vikepliktsbrudd, om den andre parten har kjørt uansvarlig kan den får skylden, like fult er statistikken i motorsyklister "favør" (i den grad man kan kalle det det) i kollisjoner.

 

Det er et argument imot å "holde sin plass i køen" som trygghetstiltak, ikke for "aggresive forbikjøringer".

 

AtW

Lenke til kommentar

Generelt er det vanskelig å bevise hastighet I forbindelse med kollisjoner og da er det ofte de faktiske forhold som blir avgjørende. Bil har kjørsvei og blitt truffet av MC.   Dette kan være misvisende I statistikker over ulykkesårsak.

 

Angående påkjørsel bakfra, er MC'er spesielt utsatt I at biler holder for kort avstand? Er det derfor MCer er så aktive med forbikjøringer?

Lenke til kommentar

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1083077951749227&id=378279955562367

 

Snakk om samspill i trafikken... noen som vet noe mer om denne?

 

Er vel ganske tydelig at damen gjør seg klar for å parkere på motsatt side.

Mopedisten er gal, skjønner ikke poenget med samspill i trafikken og klikker uten grunn. Masse plass til venstre for å kjøre forbi. Blir også masse plass på høyre side når damen kjører bilen litt fram.

Kjører også helt fram til bilen slik at foten hans havner under bilen. Hvis poenget med den manøveren var å få henne til å flytte seg, så vet ikke jeg om biler som kan forflytte seg sidelengs.

Lenke til kommentar

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1083077951749227&id=378279955562367

 

Snakk om samspill i trafikken... noen som vet noe mer om denne?

 

Er vel ganske tydelig at damen gjør seg klar for å parkere på motsatt side.

Mopedisten er gal, skjønner ikke poenget med samspill i trafikken og klikker uten grunn. Masse plass til venstre for å kjøre forbi. Blir også masse plass på høyre side når damen kjører bilen litt fram.

Kjører også helt fram til bilen slik at foten hans havner under bilen. Hvis poenget med den manøveren var å få henne til å flytte seg, så vet ikke jeg om biler som kan forflytte seg sidelengs.

 

 

Ja, dama er litt surrete og usikker, og kunne ha blokkert mindre, men det er jo mulig å ikke bli megasur hver gang noen gjør en liten tabbe i trafikken, er ikke akkurat som hun i utgangspunktet satte han i fare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Generelt er det vanskelig å bevise hastighet I forbindelse med kollisjoner og da er det ofte de faktiske forhold som blir avgjørende. Bil har kjørsvei og blitt truffet av MC.   Dette kan være misvisende I statistikker over ulykkesårsak.

 

Angående påkjørsel bakfra, er MC'er spesielt utsatt I at biler holder for kort avstand? Er det derfor MCer er så aktive med forbikjøringer?

 

Det kan være det, men hva er grunnlaget for å påstå det?

 

Jeg kan ikke uttale meg om hvorfor alle gjør som de gjør på MC, men en effekt av å feks kjøre mellom felt, er mindre påkjørsler bakfra, om det er hovedårsaken til at det gjøre eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

En ting som kan gjøre MCer mer utsatt for påkjørsel bakfra er at de har en vesentlig kortere bremsestrekning enn de fleste andre kjøretøy i tilsvarende hastighet..

 

Ja, det kan være medvirkende, nå har riktignok biler blitt ganske gode på bremsing, og MC har lenge vært på nesten det teoretiske makspotensialet, så forskjellen i ren bremselengde har minsket (og sportsbiler er ofte bedre), men håndbrems er nok i praksis endel raskere mtp reaksjon og kontroll. (jeg mistenker at gjennomsnitts-MCen også har vesentlig bedre dekk enn gjennomsnittsbilen)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Generelt er det vanskelig å bevise hastighet I forbindelse med kollisjoner og da er det ofte de faktiske forhold som blir avgjørende. Bil har kjørsvei og blitt truffet av MC.   Dette kan være misvisende I statistikker over ulykkesårsak.

 

Angående påkjørsel bakfra, er MC'er spesielt utsatt I at biler holder for kort avstand? Er det derfor MCer er så aktive med forbikjøringer?

 

Det kan være det, men hva er grunnlaget for å påstå det?

 

Jeg kan ikke uttale meg om hvorfor alle gjør som de gjør på MC, men en effekt av å feks kjøre mellom felt, er mindre påkjørsler bakfra, om det er hovedårsaken til at det gjøre eller ikke.

 

AtW

 

 

 

Grunnlaget er min opprinnelig påstand, MC'er kjører generelt aggressivt I trafikken med høy hastighet. 

 

Jeg vet du kommer til å benekte det og kreve dokumentasjon... det har jeg ikke.  Påstanden er basert på obeservasjoner/erfaringer etter mange år I trafikken.

Lenke til kommentar

Ja, da synes jeg i det minste du skal tenke litt over hva statistikken sier, og ihvertfall være åpen for at dine observasjoner ikke er så treffende. Ja, det finnes gjøker på MC, uten tvil, men generelt er MC-førere svært opptatt av å plassere seg trygt og forholdet mellom de selv og andre trafikanter sikkerhetsmessig, samt at noen ting kanskje virker mer aggresivt enn det er. Feks en utrygg forbikjøring med bil er noe man har "milevis" med sikkerhetsmargin på når man kjører MC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg kjører mc kjører jeg som om jeg er usynlig og alle andre vil ta livet mitt. Og det er en gjennomgående tanke for alle mc-førere jeg noengang har møtt - selv om vi på papiret kan ha rett, blir vi lamme fra halsen og ned om noe skjer.

 

Noen motorsyklister kjører fort og de om det. Men de fleste av oss kjører sykkel pga følelsen det gir. Det er langt i fra praktisk og man sparer egentlig ikke noe tid. Like dyrt å kjøre som bil er det og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, har ikke tallet på hvor mange ganger jeg kunne kollidert hvis jeg 'bare' har kjørt ut (samt kjørt på forkjørsvei) når biler har kommet med vikeplikt. Det virker som de kun ser etter andre biler og overser MC lett. Så det å kjøre som at man er usynlig er nok lurt.

 

Der, som med andre framkomstmidler så har man råtne egg, men generelt vil jeg si de(vi) kjører aktsomt på MC.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Ja, har ikke tallet på hvor mange ganger jeg kunne kollidert hvis jeg 'bare' har kjørt ut (samt kjørt på forkjørsvei) når biler har kommet med vikeplikt. Det virker som de kun ser etter andre biler og overser MC lett. Så det å kjøre som at man er usynlig er nok lurt.

 

Der, som med andre framkomstmidler så har man råtne egg, men generelt vil jeg si de(vi) kjører aktsomt på MC.

 

Jeg fikk "kjeft" / ble snakket til av en kar som stanset bak meg ved bensinpumpene. Han hadde kjørt bak meg mente at jeg lå for langt mot midtstripen og at jeg burde gjøre som mopeder, ligge defensivt helt til høyre. Å ligge der jeg lå var for aggressivt og skapte farlige situasjoner.

 

Da jeg forklarte at en eventuell forbikjører av bilen bak meg igjen ikke vil se meg før vi bilen er helt inntil meg, tok han poenget.

 

Jeg tror mye av "være synlig" teknikken til mc - førere forveksles med at vi er aggressive / frekke / osv. Mest på grunn av uvitenhet og manglende forståelse.

Endret av OscarMike1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...