ATWindsor Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Vel som jeg sa, norge er sikrest i europa, at du synes å sammenlikne med andre land har liten verdi får du stå for selv, sammenlikner er viktig for å vurdere effekten av tiltak. Men joda, midtdelere gjør veien tryggere, og det gjør også nyere biler, men det er noen av mange faktorer. At norge er best i europa tyder på at vi gjør noe rett med tanke på sikkerhet. AtW Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Er nok mest kulturelt som har noe å si på hvorfor vi har lavere dødsfall enn andre steder i Europa. Tror nok at vi kjører mere forsiktig og ikke tar mange dumme sjanser i trafikken. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 (endret) Kulturelt pluss generelt høy sikkerhetsstandard. Vi nordmenn er verdensmestere i å syte, men tro det eller ei så har vi veldig sikre og gode veier i Norge. Bruk av midtrekkverk, autovern, brede felt, god skilting, fornuftig fartsgrense, strenge krav til kjøreferdigheter og en sikker bilpark gjør at de færreste ulykkene krever menneskeliv. De kulturelle forskjellene er nok hva som skiller oss fra f.eks land i Asia, men grunnen til at vi slår Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland o.l er nok veiene. Endret 18. april 2016 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Kulturelt pluss generelt høy sikkerhetsstandard. Vi nordmenn er verdensmestere i å syte, men tro det eller ei så har vi veldig sikre og gode veier i Norge. Bruk av midtrekkverk, autovern, brede felt, god skilting, fornuftig fartsgrense, strenge krav til kjøreferdigheter og en sikker bilpark gjør at de færreste ulykkene krever menneskeliv. De kulturelle forskjellene er nok hva som skiller oss fra f.eks land i Asia, men grunnen til at vi slår Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland o.l er nok veiene. Tror heller at det er kjøreferdigheter og mot UK og Tyskland så har vi i Norge mye mindre biler og da blir det og mindre kollisjoner Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Målingene er gjort med hensyn til hvor mange biler det er på veiene, så det er irrelevant til poenget. Deutsche Autobahn er et av verdensundrene og bør skrives på Unesco sin World Heritage liste, men resten av infrastrukturen er et godt hakk under Norge mtp. sikkerhet. Tyskland er flinke til å ta hensyn til syklister, men er ikke like flinke som Norge i å generelt ta vare på myke trafikanter, og flytte trafikk ut av bybildet. Kjøreferdigheter er indirekte en kulturell ting og definitivt en faktor i sikkerhetsstandard. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Er nok mest kulturelt som har noe å si på hvorfor vi har lavere dødsfall enn andre steder i Europa. Tror nok at vi kjører mere forsiktig og ikke tar mange dumme sjanser i trafikken. Ja, vikingene var jo viden kjent for å kjøre forsiktig og ikke ta mange dumme sjanser i trafikken ... 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Er nok mest kulturelt som har noe å si på hvorfor vi har lavere dødsfall enn andre steder i Europa. Tror nok at vi kjører mere forsiktig og ikke tar mange dumme sjanser i trafikken. Ja, vikingene var jo viden kjent for å kjøre forsiktig og ikke ta mange dumme sjanser i trafikken ... Morsom du Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Forøvrig; noen av dere som har kjørt ut av Statoil/TexMex ut på E18? Man havner rett i et avkjøringsfelt på en svært traffikert vei. Jeg som har i overkant av 200hk klarer å akselerere nok til å bytte fil uten å forstyrre trafikken nevneverdig og ikke ta avkjøringa igjen istedenfor, men skjønner ikke hvordan vanlige biler ikke kræsjer her Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Omtrent samme som inn på ring 3 fra Nydalen. Kjørte utpå her for å komme meg til Sinsenkrysset og Bjerke etter å ha sluppet av naboen nede i Nydalen, trafikken går i 80-90 i begge felt og man skal innpå der i oppoverbakke og komme seg inn i trafikken i løpet av 200 meter fra et stillestående utgangspunkt. Hadde hjertet litt i halsen hver morgen, men folk var stort sett snille og ga meg ei luke. https://goo.gl/maps/kDRmArgWs1q Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Moderatormelding 28 innlegg ble flyttet til Den store syklister-i-trafikken-tråden. Tilbakemelding kan tas på PM Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Hva er det med folk som skal rett frem i en rundkjøring og blinker til venstre eller høyre før de kjører inn i den? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 (endret) Høhø, jeg lå bak en som la seg til høyre("ett" felt), blinket til høyre, men kjørte ut til venstre. Jeg skulle samme veien som han og så at det var blinking til høyre selv om det var rett frem som var målet. Endret 20. april 2016 av Chris93 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Hva er det med folk som skal rett frem i en rundkjøring og blinker til venstre eller høyre før de kjører inn i den? De har vel gått på kjøreskole i Skien. 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Omtrent samme som inn på ring 3 fra Nydalen. Kjørte utpå her for å komme meg til Sinsenkrysset og Bjerke etter å ha sluppet av naboen nede i Nydalen, trafikken går i 80-90 i begge felt og man skal innpå der i oppoverbakke og komme seg inn i trafikken i løpet av 200 meter fra et stillestående utgangspunkt. Hadde hjertet litt i halsen hver morgen, men folk var stort sett snille og ga meg ei luke. https://goo.gl/maps/kDRmArgWs1q Påkjøringsfeltet har vel her i de seinere år blitt forlenget, slik at du kan akselerere til godt over bakketoppen før det blir kollektivfelt. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 http://touch.tb.no/trafikkulykker/nyheter/tonsberg/motorsyklist-omkom-etter-utforkjoring/s/5-76-281804 Enda en grunn til at sirene bør brukes mer. Er ofte forvirring om politibiler stopper noen eller er på utrykning med kun blålys. Og for andre utrykningskjøretøy er det ikke alltid like lett å se dem komme uten å høre sirene. Feks med lav sol bak seg så ser man ikke blålys før dem er rett i rompa på deg, eller i tett kø, lastebil bak seg osv. Sirener blir brukt alt for lite og det koster mye (reaksjons)tid.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 http://touch.tb.no/trafikkulykker/nyheter/tonsberg/motorsyklist-omkom-etter-utforkjoring/s/5-76-281804 Enda en grunn til at sirene bør brukes mer. Er ofte forvirring om politibiler stopper noen eller er på utrykning med kun blålys. Og for andre utrykningskjøretøy er det ikke alltid like lett å se dem komme uten å høre sirene. Feks med lav sol bak seg så ser man ikke blålys før dem er rett i rompa på deg, eller i tett kø, lastebil bak seg osv. Sirener blir brukt alt for lite og det koster mye (reaksjons)tid.. Ut i fra det jeg forstår så trodde motorsyklisten at de var ute etter ham og da ville ikke sirener hjulpet mye/noe Synes de bruker sirener for mye noen ganger, men som regel ofte nok 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Jeg skjønte ikke hvorfor sirene skulle gitt noe annet utfall i saken du linket? 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Kanskje dårlig link i henhold til det jeg sa da det var fyrens egen skyld, men kom på argumentet når jeg leste artikkelen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Blålys har svært lite hensikt når de kjører i samme retning som øvrig trafikk og hastigheten er høy. Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Folk som skaper unødvendige konflikter står for en stor del av problemene i trafikken. Om du møter på en person med sinneproblemer så hjelper det ikke å gi han/hun en lærepenge. Eneste som kommer til å skje er at du risikerer å terge på deg en livsfarlig bølle, og utsette deg selv og andre for fare. Nå er vel ikke roadrage noe som skjer i praksis i Norge? Jeg har lest om to parter som nekter å rygge for hverandre, men jeg har sjeldent lest "bilist tok frem balltre og gikk løs på medtrafikanten".. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå