Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Vel som jeg sa, norge er sikrest i europa, at du synes å sammenlikne med andre land har liten verdi får du stå for selv, sammenlikner er viktig for å vurdere effekten av tiltak. Men joda, midtdelere gjør veien tryggere, og det gjør også nyere biler, men det er noen av mange faktorer. At norge er best i europa tyder på at vi gjør noe rett med tanke på sikkerhet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kulturelt pluss generelt høy sikkerhetsstandard. Vi nordmenn er verdensmestere i å syte, men tro det eller ei så har vi veldig sikre og gode veier i Norge. Bruk av midtrekkverk, autovern, brede felt, god skilting, fornuftig fartsgrense, strenge krav til kjøreferdigheter og en sikker bilpark gjør at de færreste ulykkene krever menneskeliv.

 

De kulturelle forskjellene er nok hva som skiller oss fra f.eks land i Asia, men grunnen til at vi slår Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland o.l er nok veiene.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kulturelt pluss generelt høy sikkerhetsstandard. Vi nordmenn er verdensmestere i å syte, men tro det eller ei så har vi veldig sikre og gode veier i Norge. Bruk av midtrekkverk, autovern, brede felt, god skilting, fornuftig fartsgrense, strenge krav til kjøreferdigheter og en sikker bilpark gjør at de færreste ulykkene krever menneskeliv.

 

De kulturelle forskjellene er nok hva som skiller oss fra f.eks land i Asia, men grunnen til at vi slår Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland o.l er nok veiene.

Tror heller at det er kjøreferdigheter og mot UK og Tyskland så har vi i Norge mye mindre biler og da blir det og mindre kollisjoner

Lenke til kommentar

Målingene er gjort med hensyn til hvor mange biler det er på veiene, så det er irrelevant til poenget. Deutsche Autobahn er et av verdensundrene og bør skrives på Unesco sin World Heritage liste, men resten av infrastrukturen er et godt hakk under Norge mtp. sikkerhet. Tyskland er flinke til å ta hensyn til syklister, men er ikke like flinke som Norge i å generelt ta vare på myke trafikanter, og flytte trafikk ut av bybildet.

 

Kjøreferdigheter er indirekte en kulturell ting og definitivt en faktor i sikkerhetsstandard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok mest kulturelt som har noe å si på hvorfor vi har lavere dødsfall enn andre steder i Europa. Tror nok at vi kjører mere forsiktig og ikke tar mange dumme sjanser i trafikken. 

 

Ja, vikingene var jo viden kjent for å kjøre forsiktig og ikke ta mange dumme sjanser i trafikken ...  :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er nok mest kulturelt som har noe å si på hvorfor vi har lavere dødsfall enn andre steder i Europa. Tror nok at vi kjører mere forsiktig og ikke tar mange dumme sjanser i trafikken. 

 

Ja, vikingene var jo viden kjent for å kjøre forsiktig og ikke ta mange dumme sjanser i trafikken ...  :roll:

 

Morsom du :p

Lenke til kommentar

Forøvrig; noen av dere som har kjørt ut av Statoil/TexMex ut på E18? Man havner rett i et avkjøringsfelt på en svært traffikert vei. Jeg som har i overkant av 200hk klarer å akselerere nok til å bytte fil uten å forstyrre trafikken nevneverdig og ikke ta avkjøringa igjen istedenfor, men skjønner ikke hvordan vanlige biler ikke kræsjer her

Lenke til kommentar

Omtrent samme som inn på ring 3 fra Nydalen.

Kjørte utpå her for å komme meg til Sinsenkrysset og Bjerke etter å ha sluppet av naboen nede i Nydalen, trafikken går i 80-90 i begge felt og man skal innpå der i oppoverbakke og komme seg inn i trafikken i løpet av 200 meter fra et stillestående utgangspunkt.

 

Hadde hjertet litt i halsen hver morgen, men folk var stort sett snille og ga meg ei luke.

 

https://goo.gl/maps/kDRmArgWs1q

Lenke til kommentar

Høhø, jeg lå bak en som la seg til høyre("ett" felt), blinket til høyre, men kjørte ut til venstre. Jeg skulle samme veien som han og så at det var blinking til høyre selv om det var rett frem som var målet. :hm:

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Omtrent samme som inn på ring 3 fra Nydalen.

Kjørte utpå her for å komme meg til Sinsenkrysset og Bjerke etter å ha sluppet av naboen nede i Nydalen, trafikken går i 80-90 i begge felt og man skal innpå der i oppoverbakke og komme seg inn i trafikken i løpet av 200 meter fra et stillestående utgangspunkt.

 

Hadde hjertet litt i halsen hver morgen, men folk var stort sett snille og ga meg ei luke.

 

https://goo.gl/maps/kDRmArgWs1q

Påkjøringsfeltet har vel her i de seinere år blitt forlenget, slik at du kan akselerere til godt over bakketoppen før det blir kollektivfelt.

Lenke til kommentar

http://touch.tb.no/trafikkulykker/nyheter/tonsberg/motorsyklist-omkom-etter-utforkjoring/s/5-76-281804

 

Enda en grunn til at sirene bør brukes mer. Er ofte forvirring om politibiler stopper noen eller er på utrykning med kun blålys. Og for andre utrykningskjøretøy er det ikke alltid like lett å se dem komme uten å høre sirene. Feks med lav sol bak seg så ser man ikke blålys før dem er rett i rompa på deg, eller i tett kø, lastebil bak seg osv. Sirener blir brukt alt for lite og det koster mye (reaksjons)tid..

Lenke til kommentar

http://touch.tb.no/trafikkulykker/nyheter/tonsberg/motorsyklist-omkom-etter-utforkjoring/s/5-76-281804

 

Enda en grunn til at sirene bør brukes mer. Er ofte forvirring om politibiler stopper noen eller er på utrykning med kun blålys. Og for andre utrykningskjøretøy er det ikke alltid like lett å se dem komme uten å høre sirene. Feks med lav sol bak seg så ser man ikke blålys før dem er rett i rompa på deg, eller i tett kø, lastebil bak seg osv. Sirener blir brukt alt for lite og det koster mye (reaksjons)tid..

Ut i fra det jeg forstår så trodde motorsyklisten at de var ute etter ham og da ville ikke sirener hjulpet mye/noe

 

Synes de bruker sirener for mye noen ganger, men som regel ofte nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som skaper unødvendige konflikter står for en stor del av problemene i trafikken. Om du møter på en person med sinneproblemer så hjelper det ikke å gi han/hun en lærepenge. Eneste som kommer til å skje er at du risikerer å terge på deg en livsfarlig bølle, og utsette deg selv og andre for fare.

 

Nå er vel ikke roadrage noe som skjer i praksis i Norge? Jeg har lest om to parter som nekter å rygge for hverandre, men jeg har sjeldent lest "bilist tok frem balltre og gikk løs på medtrafikanten"..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...