gxi Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hva har DRL med tåkelys å gjøre? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Daytime Running Light som tåkelys er definert som i forhold til kjørelys... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Daytime Running Light som tåkelys er definertsom i forhold til kjørelys... Hvor står det? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Selv blinker jeg på absolutt alle som kjører med tåkelys som blender meg. Resten bryr jeg meg lite om, svekket sikt får være deres eget tap. Stakkars fjernlysrele... Jeg har gitt opp duster med Audi A4 og xenon i tåkelysene på regntunge netter... Dvs. annenhver bil jeg møter. De blinker jo bare tilbake. Endret 15. desember 2008 av RCP-88 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 huff, at det ikke skal gå ann å skjønne at det fins kraftig, lovlig nærlys! folk blinker på meg når jeg bare bruker nærlys jo x-power phillips + nylig polert "glasset" forran nærlysene. typisk nok har de som blinker dyre biler med godt lys selv forresten, er det noe spesiellt med lastebiler? kun en gang har jeg opplevd at de har gjort samme greia. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Du har sannsynligvis feilinnstilte lykter.... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sjekk etter sprekker i lykten, manglende "kopp" over pæra, pærer som står feilmontert, deffekter i reflektor, fukt, osv. I det hele tatt, du får ikke fjernlys mot deg om du har korrekte lys. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Nærlysene mine er i orden, pærene er helt som de skal være, justeringen er ok. De er bare litt kraftige. Ser samme fenomen når jeg kjører mamma sin astra, samme typen reflektor, samme pærer. Forøvrig hender det ikke i Trondheim, kun når jeg er kommet inn i områder med fult av bygdetullinger som bruker tåkelys midt på natten. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Da mener de vel: Skru på tåkelysene, og det bør være xenon. Du har for få ekstralys (bare 3!) og du mangler lilla parklys. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Huff ja, noe sånt Så noen med GRØNNE parklys engang Har faktisk ikke tåkelys, og kun to ekstralys. Merkelig nok er folk flinke til å blende ned når de møter meg. (+80% nær, +30 fjern, +90 ekstra) Har ett par blå parklys liggende, ble sendt med en pakke slike når jeg bestilte pærer sist Ikke faen om jeg vil ha noe så harry! Lenke til kommentar
Atald Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Stakkars fjernlysrele... Jeg har gitt opp duster med Audi A4 og xenon i tåkelysene på regntunge netter... Dvs. annenhver bil jeg møter. De blinker jo bare tilbake. Er heldigvis ikke så altfor mange som blender, men som du sier, de som gjør det skjønner ikke hvorfor jeg diskret blinker på dem en gang, og blinker tibake. Hva skal du med det jævla tåkelyset? Om det ble brukt i kombinasjon med parklys for å spare dyre pærer kunne jeg sett poenget, men sammen med nærlys? Jeg ser virkelig ingen grunn til å plage medtrafikanter slik. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg hadde gule parklys en gang (siden jeg hadde gule nærlys) men bytta til hvite da jeg aldri fant ut 100% sikkert på om gule parklys er lovlig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Daytime Running Light som tåkelys er definertsom i forhold til kjørelys... Hvor står det? Kaller inn Rebel-Rider mtp. hans kunnskap om dette.. Evt. les lysguiden hans.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Daytime Running Light som tåkelys er definertsom i forhold til kjørelys... Hvor står det? Kaller inn Rebel-Rider mtp. hans kunnskap om dette.. Evt. les lysguiden hans.. Et eller annet sted her på forumet har jeg grundig knust hele den forklaringen hans. Den bunner i totalt rot i direktiver og regulativer, og har altså ingen fakta under seg. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Da vil jeg gjerne se det jeg, for har lest 1.posten der igjen, og det står med rød skrift litt ned på siden, også er det jo rart at politiet bøtelegger de som kjører park/spreder på kvelden.. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg hadde gule parklys en gang (siden jeg hadde gule nærlys) men bytta til hvite da jeg aldri fant ut 100% sikkert på om gule parklys er lovlig. Er nok lovlig. Sier de noe på det kan du skylde på lav spenning til glødetråden Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det står ingensted i ECE R48 at tåkelys er "DRL". DRL er noe helt annet, og det referer til spesielle lykter markert "RL". ECE R48 sier at lokale regler kan si at andre lykter kan oppfylle samme funksjon som DRLer, men det står ikke at lyktene blir et DRL av det, fordi isåfall ville f.eks nærlys også vært et DRL. Kjøretøyforskriften sier: KJØRELYS11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Kjøretøyforskriften definerer ikke hva et "kjørelys" er, men trafikkreglene sier at "godkjent kjørelys skal være tent under kjøring", og ikke noe om at "kjørelys" ikke er tillatt brukt annet enn dagtid. Hva politiet bøtelegger for har ikke så mye med saken å gjøre, annet enn at når èn bøtelegger, så bøtelegger også de andre, med grunnlag i den opprinnelige, så hva som helst kan gå igjennom hos politiet som "vanlig praksis" å bøtelegge for, rett og slett fordi politiet selv ikke kjenner til reglene de selv bøtelegger etter. De bare følger "mengden", og det hele ender opp i instrukser, som i praksis ødelegger hele rettsystemet som følge av at det veier høyere enn lovene de evt. har grunnlag i. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 gah! hvorfor skal e6-en gjennom trondheim være så jævla rotete? burde vel gå ann å få til noe idiotsikkert? holder på å gi opp ideen bil gjennom storby helt jeg lyskryss haugevis med fotgjengere Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) gah! hvorfor skal e6-en gjennom trondheim være så jævla rotete? burde vel gå ann å få til noe idiotsikkert? Fordi det går gjennom en bysentrum, som per definisjon er "rotete"? Ellers holder de på å bygge ringvei rundt sentrum + forbedret E6 østover. Når dette er ferdig vil det bli lettere å komme seg rundt i byen. Ellers håper jeg at veiene i sentrum blir kraftig nedregulert og bedre tilrettelagt for myke trafikanter når ringveien er ferdig. Som fotgjenger/syklist synes jeg ikke det er noe særlig gøy å måtte vente i lyskryss etter lyskryss og alltid måtte se meg om for biler fra alle kanter. Endret 16. desember 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 gah! hvorfor skal e6-en gjennom trondheim være så jævla rotete? burde vel gå ann å få til noe idiotsikkert? Hvis man ikke er helt løk så er det fullt mulig å kjøre e6 rundt byen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå