1Dr.E Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Det er ikke spesielt tøft med tåkelys forsåvidt, men jeg vil nå gjerne kjøre med parklysene mine så ofte som mulig. Fordiiii...? Spare pærene på nærlysene dine? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Det er ikke spesielt tøft med tåkelys forsåvidt, men jeg vil nå gjerne kjøre med parklysene mine så ofte som mulig. Fordiiii...? Spare pærene på nærlysene dine? Fordi angel eyes er fett. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 ser ikke pent ut synes jeg 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Nå beveger vi oss ut i subjektivt territorium da, og det er ikke alle som er i takt med BMW sine designvalg. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg tror litt av problemet med norske bilister er at alle tror de er flinke og at alle andre tar feil. Mener å huske å ha sett en spørreundersøkelse der rundt 80% av de spurte mente de var bedre bilister enn gjennomsnittsnordmannen. Her tror jeg du treffer problemet på kornet. Det er litt for mange som tror de gjør alt rett, men som gjør det forskjellig fra hva andre tror er rett Alle norske bilister har jo gjennomført opplæring og sertifisering for å kunne kjøre på norske veier så jeg tror nok de aller fleste har rett oppfatning av hvordan man skal kjøre korrekt etter regelverket. F.eks blinking, holde avstand, feltskifte, holde fartsgrensene....burde ikke være så mye rom for ulike tolkninger hvordan dette skal gjennomføres. Problemet kan heller beskrives med et ganske treffende ord....EGOISME. Folk tenker kun på seg selv og tar ikke hensyn til sine omgivelser, og når de setter seg bak rattet så legger de det de har av folkeskikk igjen hjemme. 2 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Ja, og noen presser og kutter inn forran biler. Holdt å få en idiot av ett kvinnfolk inn i bilen i går. Lå i rundkjøring og kvinnfolket bare dundra rett inn og selv måtte jeg bråbremse for å hindre at det smalt. Hun bare putra videre som om ingenting hadde skjedd.En jeg kjenner ble nylig kjørt ned av en kvinnelig billist som ikke hadde skrapet rutene og bilen hans har pådratt seg større skader. Politiet ville seff ikke komme, men man får inderlig håpe at den billisten i det tilfellet mister lappen og får en passelig straff. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Tåkelys skulle vært forbudt å bruke for alt annet enn det det er bergent brukt for Driter i om folk kjører med parklys på, så lenge tåkelyset ikke er på Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 Du merker da ikke noe til det om lyset blir brukt korrekt. Altså i kombinasjon med parklys på dagtid, for da drukner det nemlig i sollyset. Tror ikke du hadde oppdaget at enkelte biler har tåkelyset på. F.eks på de første Audi A6 (C4) der du har pære for nærlys rett over tåkelys: Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 En merker det på bilene som har tåkelys nær veien og spessielt når veien er våt for da kunne de likeså hatt på fjernlys for samme effekten Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Du gjør da ikke det? Det er ingen som blir blendet av tåkelys på dagen? Jeg tror bare dere liker å hate tåkelys litt mer enn dere faktisk gjør. H8 Halogen har halvparten av styrken til pærene i Halogen nærlys, og jeg tror staten hadde vært de første til å reagere om tåkelys faktisk hadde vært forstyrrende på dagtid. Tror vi kan konkludere mitt første spørsmål med at det er mest irrasjonelt hat som går her. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Tåkelys skulle vært forbudt å bruke for alt annet enn det det er bergent brukt for Det ER forbudt å bruke for alt anna enn det er berekna for. "5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/§15#§15 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Nå er det lov å bruke tåkelys i forhold som ikke involverer tåke da. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg hater også tåkelys når det ikke er meningen å bruke tåkelys (som når det er mørkt og tåkelys gjør vondt verre), men på dagen så er det jo som sagt sånn at dagslyset lyser opp mer enn tåkelyset, og da er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Nå er det lov å bruke tåkelys i forhold som ikke involverer tåke da. Vis meg gjerne lovparagrafen eller forskrifta som seier dette, sida det ser ut til å stride i mot den forskrifta eg siterte. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Vis meg gjerne lovparagrafen eller forskrifta som seier dette, sida det ser ut til å stride i mot den forskrifta eg siterte. Det skal du få: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28 KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Du kan ikke tvinge meg til å finne en lovparagraf. Jeg har derimot nok av kilder på at man lovlig kan kjøre med tåkelys og parklys på dagtid. https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/trafikksikerhet/riktig-bruk-av-bil-lys/ http://www.tv2.no/a/4156256 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-bruker-taakelys-ulovlig/a/138849/ http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/her-er-up-sjefens-10-lysvettregler/a/10055550/ Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Eg treng ikkje tvinge deg til noko som helst, Llandari fann det. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg kan se det. Satser på at du er fornøyd nå. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Han skal til venstre (men brukte blinklys da) Likt med hovedvei idag. En forran skulle til venstre. De har laget utvidelse av felt der, slik at man skulle ha mulighet for å komme forbi - hva hjelper det når de som skal svinge av, legger seg 1,5m inn. Virker som enkelte er helt tanketomme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå