Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En stor takk til deg som ikkje overholdt vikeplikten idag tidleg.

Det var med nød og neppe at du ikkje lagde spiker av både bilen og meg.

Du skjønner, iogmed at det er is ute så har det seg slik at bremselengden er betraktelig lengre enn vanlig. Det at du ser på meg med eit idiot uttrykk hadde desverre ikkje hjelpt.

 

Tross alt, det er kun 1mnd siden sitt ein idiot trudde parkeringplasser hadde forkjørsrett..

 

Når eg først er igang;

Selv om det er to filer på motorveien betyr ikkje det at vi har vikeplikt for dere som vil over i venstre fil. Skiltet 532.H02 angir dette veldig greit syns eg.

Dessuten og hive deg over i venste felt i 30km/t der samtlige kjører i ca 90km/t er vel neppe særlig lurt.

Endret av Akvarius
Lenke til kommentar
Er det noen her som blinker med lysene til de som f.eks kjører med tåkelys i tillegg til annet lys/park?

Bare hvis de blender. Hvis de ikke blender (ikke alle tåke/kurvelys som gjør det) gidder jeg ikke. Gidder heller ikke hvis det er andre biler foran og/eller bak.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder overhodet. De skjønner jo ikke poenget uansett. :p

 

Så forresten en trailer med svære hvite lys bak (arbeidslys?). Det var sinnsykt forvirrende. Virka som den kjørte i gale feltet (motsatt vei) på litt avstand.

 

202_0.gif

Og av en eller annen grunn så virker det som om mange tror at dette skiltet ikke gjelder når det står ved påkjørsler til motorvei. :dontgetit:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Tåkelys ja, kun lovelig ved kraftig redusert sikt som ved f.eks tåke, tett snedrev, snøfokk etc.

Tåkelys (forovermontert) er tillatt brukt som kjørelys i kombinasjon med parklys. Det kan du ikke nekte for.

Og kun i dagslys. (Noe det sjeldent er på denne årstiden).

.. ja, en ny rekke påstander her om dette. Det er ingenting annet enn politiets instrukser evt. som sier at det er forbudt å bruke det ellers i døgnet også. Hele greia er en stor misforståelse som har spredd seg igjennom medier. Såvidt jeg husker har det tilogmed vært en dom (kan ikke finne kilde på den) på det motsatte, altså at det er lov ellers i døgnet også. Dette blir altså ignorert likevel.

Lenke til kommentar

La meg sitere trafikkreglene paragraf 15, som omhandler nettopp lysbruk:

 

Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Du mener kanskje kombinasjonen parklys og tåkelys gir tilstrekkelig lys til kjøring på kvelds- og nattestid?

Lenke til kommentar

Hvorfor blir så mange forbanna på forovervendte tåkelys-bruk? Jeg syns sjelden tåkelys blender i særlig grad. Jeg bruker aldri tåkelys selv da jeg ikke skjønner poenget. Men ser at mange her hisser seg opp over de som bruker det. Da er det f.eks. verre med enkelte sjåfører som bruker langlyset temmelig tilfeldig på landeveiene.

Lenke til kommentar

Men fortsatt langt bedre sikt for deg selv å benytte bare nærlys, om du ikke kjører i svært lav hastighet og du ønsker god sikt. Skjønner meg ikke på de som benytter kombinasjonen parklys og tåke/kurvelys på motorvei når de ligger i over 100. Tåpelig rett og slett.

 

Selv blinker jeg på absolutt alle som kjører med tåkelys som blender meg. Resten bryr jeg meg lite om, svekket sikt får være deres eget tap.

Lenke til kommentar

Taxisjåfører kjører hakket mer gris enn meg.

Altså, for første gang på en fem-ti år nå så jeg meg nødt til å praie en taxi for å få hjem en litt for full venn i kveld.

Vi skulle egentlig på konsert, men vedkommende hadde gått på litt for tung alkohol før jeg kom til ham, og på trikketuren fra Oslos verste vestkant og inn til Oslo Rektum, fant han ut at han måtte ha frisk luft, så vi gikk av trikken, og etter en halvtime gikk jeg lei av å håpe på at han skulle bli frisk, så jeg vinka inn en taxi.

 

Sjåføren snakker først og fremst ikke noe i nærheten av norsk, men hva kan man forvente i Oslo?

Han ligger så langt oppi ræva på bilen foran som overhodet mulig, fartsgrenser ignoreres (men jeg klager ikke på det, de tåpelige miljøfartsgrensene ignorerer jeg selv), og han sitter og snakker i mobilen hele turen, vi snakker da en veksling mellom å sette den til høyttaler, eller å ha mobilen på øret. Han tok også et pår rimelig unødvendige turer innom av og på-kjøringer, da han hele tiden glemte å svinge ut av kollektivfeltet når det kom avkjøring på E18 inn mot Oslo.

 

Pass dere for taxisjåfører, de er ikke stabile.

Lenke til kommentar
Men fortsatt langt bedre sikt for deg selv å benytte bare nærlys, om du ikke kjører i svært lav hastighet og du ønsker god sikt.

Nå er det ikke noe spørsmål om hva som gir bedre lys, men hva som gir tilstrekkelig lys. Forøvrig, kjører du i 100, så har du ikke tilstrekkelig lys med nærlys heller om det ikke er i kombinasjon med annet lys.

 

(Tåkelys blender forresten ikke, med mindre de benyttes på våt vei uten gatelys, eller de er full av dritt, de er ettermontert, og dermed dårlig justert (ettermontering av tåkelys er forøvrig forbudt)).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Du mener kanskje kombinasjonen parklys og tåkelys gir tilstrekkelig lys til kjøring på kvelds- og nattestid?

I litt mer siviliserte områder av Norge har vi gatelys...

Så du mener de som bor i sentrale deler av landet/deler med gatelys kan kjøre med parklys og tåkelys etter mørkets frembrudd? Gatelys lyser ikke opp hele verden, vet du. Du mener kanskje at man kan kjøre uten lys i det hele tatt også, men skru på park- og tåkelysene sine hvis man møter en bil? Gatelysene lyser jo opp alt du trenger å se.

Lenke til kommentar
Du mener kanskje at man kan kjøre uten lys i det hele tatt også, men skru på park- og tåkelysene sine hvis man møter en bil?

Jeg mener at tilstrekkelig er godt nok...

Definer tilstrekkelig.

.. så her er man "skyldig til det motsatte er bevist"?

Lenke til kommentar
Definer tilstrekkelig.

Vil du ha det inn med teskje, eller skal vi ta det intravenøst?

 

Med tilstrekkelig mener jeg at man har nok lys til å fylle kravene i gjeldende forskrifter, pluss at man er godt synlig for andre traffikanter og har godt nok lys til at det er forsvarlig å kjøre i de hastighetne/lysforholdene man måtte ha ønske om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...