Vidalon Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Utblåsning: Føret er sporete, glatt og helt forferdelig. Det har allerede skjedd et par ulykker grunnet føret så naturlig nok tar jeg det med ro (rundt 65-70 Km/t). Det er svingete parti og ingen stykker som er brukbar for forbikjøring på dette føret. Og likevell klarer idioten bak meg å legge seg så klint opp i rævva at han står i fare for å se hva jeg spiste til middag Julen 2006. I tilegg flasher han lysene i øynene på meg slik at jeg ser stjerner og dritt og nesten meier ned en person som har godt med refleks på seg men ikke er synelig fordi jeg jeg blendet. Eneste trøsten jeg har er når han endelig kom seg forbi den forbanna idioten fikk jeg skjørt 1000 metringene rett i trynet hans et par ganger, barnslig ja, men jævlig godt. ... ja.. som jeg elsker folk som tenker "Hey. Det er glatt. Jeg bestemmer farta, de andre får bare følge på. De har ingenting de skulle sagt.". Nå er det slik at vegtrafikkloven sier helt klart at en skal vise hensyn til andre, så om din fart var vesentlig lavere enn det som er vanlig på veistrekningen (nei, det er fortsatt ikke du som bestemmer hva som er forsvarlig fart), så har du plikt til å sørge for at andre kommer seg forbi, om så det betyr at du skal kjøre ut av veien. Om noen gir tydelig tegn til å ville forbi deg, så kan det være en grunn til at vedkommende vil det, og da skal du ikke hindre dem i unødvendig grad. .. ja, jeg er en som gjerne bruker lysene og div. andre metoder som svir om noen er i veien for meg. Hadde dette skjedd på helt vanlig sommerføre, er jeg helt enig med deg. Nå har det seg sånn at han sier det var forferderlig føre og da var det helt sikkert det. Hvorfor i all verden skal han da ligge i 80km/t og kanskje kjøre av veien bare pga han skal blidgjøre bilister bak som tror de er verdensmestere på glatt føre? Nei, egen sikkerhet går foran det å holde fartsgrense. Kjør etter forholdene! Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Vil bare rette en takk til deg som gjorde livet mitt litt mer spennende sist søndagskveld. Jeg sto stille i krysset og overholdt vikeplikten min. Rask titt til begge sider; ingen lys å se. Men akkurat i det jeg kjørte ut i veien, da kom du gitt! I den svarte bilen din, uten lys på, seint på kvelden, på en vei uten gatebelysning. Jeg ga gass og du bremsa, og vi unngikk smellen. Hvorfor kjører du uten lys? I mørket? Med mørk bil? Hvordan i svarteste skal andre trafikanter se deg?!? Det er i sånne øyeblikk man kjenner at man lever. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hadde dette skjedd på helt vanlig sommerføre, er jeg helt enig med deg. Nå har det seg sånn at han sier det var forferderlig føre og da var det helt sikkert det. Hvorfor i all verden skal han da ligge i 80km/t og kanskje kjøre av veien bare pga han skal blidgjøre bilister bak som tror de er verdensmestere på glatt føre? Nei, egen sikkerhet går foran det å holde fartsgrense. Kjør etter forholdene! Noenlunde enig med deg, men er det snakk om at det faktisk blir en lang kø av frustrerte bilister bak deg så kan man vel svinge av og slippe dem forbi uansett, glatt eller ei. Det blir uansett mindre stress når man slipper å ha en gjeng sinte gærninger bak seg. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hadde dette skjedd på helt vanlig sommerføre, er jeg helt enig med deg. Nå har det seg sånn at han sier det var forferderlig føre og da var det helt sikkert det. Hvorfor i all verden skal han da ligge i 80km/t og kanskje kjøre av veien bare pga han skal blidgjøre bilister bak som tror de er verdensmestere på glatt føre? Nei, egen sikkerhet går foran det å holde fartsgrense. Kjør etter forholdene! Noenlunde enig med deg, men er det snakk om at det faktisk blir en lang kø av frustrerte bilister bak deg så kan man vel svinge av og slippe dem forbi uansett, glatt eller ei. Det blir uansett mindre stress når man slipper å ha en gjeng sinte gærninger bak seg. Det er jeg helt enig i. Ser man at det danner seg kø bak seg, så slipper man de forbi. Men er det kun snakk om en bil som kjører som er tulling så gir jeg blanke så lenge jeg mener jeg holder bra nok fart i forhold til føret. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) ... ja.. som jeg elsker folk som tenker "Hey. Det er glatt. Jeg bestemmer farta, de andre får bare følge på. De har ingenting de skulle sagt.". Nå er det slik at vegtrafikkloven sier helt klart at en skal vise hensyn til andre, så om din fart var vesentlig lavere enn det som er vanlig på veistrekningen (nei, det er fortsatt ikke du som bestemmer hva som er forsvarlig fart), så har du plikt til å sørge for at andre kommer seg forbi, om så det betyr at du skal kjøre ut av veien. Om noen gir tydelig tegn til å ville forbi deg, så kan det være en grunn til at vedkommende vil det, og da skal du ikke hindre dem i unødvendig grad. .. ja, jeg er en som gjerne bruker lysene og div. andre metoder som svir om noen er i veien for meg. Lesebriller kanskje? Husk jeg skrev: "Det er svingete parti og ingen stykker som er brukbar for forbikjøring på dette føret." Når det ikke er noen plasser for å kjøre forbi så er det og totalt unødvendig å legge seg klint inni ræva på bilen fremfor, det skaper bare misnøye og kan i værste fall føre til at bilen forran tar unødige sjangser på et føre de ikke føler seg komfortabel med. Jeg slipper forbi såfremst det er forsvarlig, men når det er uoversiktelig, glatt, sporete og i tilegg svarte natta slipper jeg ikke forbi. Ikke fordi at jeg vil være slem, eller for å spare idioten bak, men om det skulle være noe i veien fremfor som man ikke kan se, som f.eks en dott uten refleks, et dyr eller en møtene bil, så vil ikke jeg ha ansvar for at det i værste fall går liv tapt. Folk skal få leke seg med livet så mye de vil, men da får de leke seg med sitt eget liv fremfor å sette andres liv og i fare. Det forøvrig og noe som tilsier at du skal ligge i den fart du føler deg komfortabel med samt at du skal ta føre i betrakning. Eneste plassen det tilsier at du skal holde fartsgrensen er når du er til hinder for trafikken. F.eks her i sommer, på tørre veier og knallvær, lå en bobil i 35 Km/t. Det er å være til hinder for trafikkflyten. Å ligge i 65-70 km/t på glatt og sporete vei er ikke til hinder for trafikken. E: Har forøvrig hadt lappen i vel 7 år nå og kjørt den streknigen ca 2 ganger om dagen i de 7 årene så jeg er rimelig kjent og vet hvor det er forsvarlig å slippe folk forbi. Er heller ingen plasser å kjøre ut fordi Mesta i regi av statens vegvesen har satt opp autovern og så fint plassert dette over samtlige utkjørsler bortsett fra 1 som jeg aldri nådde frem til før vedkommende bak raste forbi og nesten presset meg ut av veien fordi han traff et spor. Endret 11. desember 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Noko av det som irriterer meg mest når eg er ute og kjørar er folk som ikkje brukar blinkljos. Seriøst. Det og folk som ikkje slår ned fjernlysa når dei møter andre bilar i mørket. Edit: Leif was hier. Endret 11. desember 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Poenget er det at hvis noen bak deg signaliserer at de vil forbi, så skal du sørge for at det skjer. Det finnes de i trafikken som kan ha svært gode grunner til å måtte kjøre fortere enn deg, og det kan faktisk være slik at det å hindre å slippe forbi kan resultere i at liv går tapt. Et eksempel på trafikkanter som kan ha svært gode grunner til å ville forbi er sivile politibiler. De har lov til å bryte fartsgrenser om nødvendig, og det er ikke noe krav om at de skal signalisere med blålys om det er nødvendig for deres arbeid. Og igjen: Du kan ikke under noen omstendighet bestemme hva som er forsvarlig hastighet på en strekning for andre. Er alt for mange som tror de sitter og kan bestemme at deres valg av hastighet er den høyeste forsvarlige hastigheten på veistrekningen. Resultatet er kø, sure trafikkanter bak, og generelt sett stor fare for farlige avgjørelser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det er Bear^ du skriv til, gxi? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Ja da er det MYYYE bedre at man lar ham kjøre forbi før den uoversiktlige svingen for så å kjøre rett i fronten på en semitrailer, som igjen drar med seg bilen din og et par andre biler. Et eksempel på trafikkanter som kan ha svært gode grunner til å ville forbi er sivile politibiler. De har lov til å bryte fartsgrenser om nødvendig, og det er ikke noe krav om at de skal signalisere med blålys om det er nødvendig for deres arbeid. Kilde?? Sist jeg sjekka Skal politi/ambulanse/etc. bruke signal under utrykning. Hvis ikke må de pent holde seg til trafikkreglene som alle andre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Ja da er det MYYYE bedre at man lar ham kjøre forbi før den uoversiktlige svingen for så å kjøre rett i fronten på en semitrailer, som igjen drar med seg bilen din og et par andre biler. De fleste veier har en eller annen mulighet for forbikjøring, hvor om nødvendig du kan redusere farten for å gjøre det mulig. Det er forskjell på å kjøre med en bil bak seg over en strekning på 50 meter, og en strekning på flere km slik opprinnelig starter av denne diskusjonen må ha gjort (husker ikke hvem det var i.o.m at rollen som diskusjonsstarter vistnok har vært fordelt på flere parter her). Et eksempel på trafikkanter som kan ha svært gode grunner til å ville forbi er sivile politibiler. De har lov til å bryte fartsgrenser om nødvendig, og det er ikke noe krav om at de skal signalisere med blålys om det er nødvendig for deres arbeid. Kilde?? Sist jeg sjekka Skal politi/ambulanse/etc. bruke signal under utrykning. Hvis ikke må de pent holde seg til trafikkreglene som alle andre. Loven krever bare bruk av varsling ved _krav_ om fri vei.. 4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes ava) fører av utrykningskjøretøy, b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste, c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste eller offentlig parkeringskontrolltjeneste. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal. Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet. Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant. .. ingen krav her om bruk av lyssignal. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Noe som minner meg på noe litt morsomt. Har faktisk flere ganger blitt forbikjørt på ekle veier av gnomer som på død og liv SKAL forbi, for så å se de godt planta i grøfta lengre fremme. Var faktisk en som klarte å kjøre i grøfta på begge sider av veien rett etter han hadde passert meg. Heldigvis for ham så bomma han på traileren som kom i mot. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Poenget er det at hvis noen bak deg signaliserer at de vil forbi, så skal du sørge for at det skjer. Det finnes de i trafikken som kan ha svært gode grunner til å måtte kjøre fortere enn deg, og det kan faktisk være slik at det å hindre å slippe forbi kan resultere i at liv går tapt. Et eksempel på trafikkanter som kan ha svært gode grunner til å ville forbi er sivile politibiler. De har lov til å bryte fartsgrenser om nødvendig, og det er ikke noe krav om at de skal signalisere med blålys om det er nødvendig for deres arbeid. Og igjen: Du kan ikke under noen omstendighet bestemme hva som er forsvarlig hastighet på en strekning for andre. Er alt for mange som tror de sitter og kan bestemme at deres valg av hastighet er den høyeste forsvarlige hastigheten på veistrekningen. Resultatet er kø, sure trafikkanter bak, og generelt sett stor fare for farlige avgjørelser. Strekningen i denne diskusjonen er 16 km. Den snor seg langs kystlinjen og er av eldre kvalitet, dvs fremfor å sprenge seg gjennom berget er den lagt rundt berget. På vinterføre er der 1 plass du kan trygt kjører forbi om du kjører mot byen og 2 plasser når du kjører fra byen, dette fordi når du kjører til byen er denne strekken en oppoverbakke avsluttet av en sving øverst så sikten er mye bedre når du kommer fra byen enn når du kjører til byen. Som tidligere nevnt er der kun 1 utkjørsel på denne strekningen da de resterende er blokkert av fast autovern. Ellers består strekningn av svinger som snor seg langs landskapet og det er langt fra tilstrekkelig lengde på veien til å slippe noen forbi, selv på sommerføre, ettersom alle "lengre" strekker er omgitt av skog og kratt og avsluttet av krappe svinger med bergknauser som blokkerer sikten 100% fremover. Om det er utrykning hvor liv står på spill kjører de ikke ambulanse for å si det slik, da er det seakingen som blir sendt her i området og den blir da sendt fra Bodø, mye grunnet at det går raskere å sende den fordi kjøringen er en ganske stor omkjøring som tar lengere tid. Står det om liv er det den som blir sendt ut uansett, ikke ambulanse. Og er det livssituasjon skal utrykningskjøretøyet bruke signal av nettopp den grunnen slik at andre biler på veien vet at det er snakk om en alvorlig situasjon. Jeg sier ikke at jeg skal diktere farten til andre bilister, det er deres valg hvor fort de vil kjøre. Men jeg kjenner veien såpass godt at jeg vet hvor det er forsvarlig å slippe folk forbi, spesielt på vinterføre. Den nevnte bilen la seg til flekkings til å kjøre forbi på en plass der det ikke er tilstrekkelig plass til å kjøre forbi på vinterføre, noe som resulterte i at han måtte ha mye høyere fart, på sporete vei, han holdte på å presse meg av veien samt at det kom en møtende bil rundt svingen som gjorde at jeg måtte bremse kraftig ned noe som var lettere sagt en gjort på isføre. Bare flaks gjorde at det ikke gikk galt. En annen ting er at ligger man alt for nært bilen forran blender man den selv med lysene på laveste innstilling. Du ser derfor ingen verdens ting nærmest og det igjen skaper farlige situasjoner. Du har heller ikke lov å bruke lyshornene av samme årssak men det ser det ut som mange ikke tenker på når de er ute å kjører. Det som skjer er at man ikke ser en fittens fillenikkel fremfor seg og det kan faktisk føre til at man kjører ned personer som går langs veien i vintermørket. En annen ting er at folk i dag bruker mye 1000 metringer, spredere og Xenon pærer (som forøvrig er ulovelig) noe som gjør at man i mange tilfeller er så blendet at man ikke engang kan se veien. Jeg måtte en gang stoppe helt opp fordi jeg ikke så min egen side fordi noen hadde brukt lyshornet og blendet meg. Bare flaks gjorde at jeg ikke endte i grøften grunnet dette. Alt i alt er slike personer som legger seg klint i ræva på bilen forran en kraftig trafikkfelle. De bidrar til mye irritasjon og farlige situasjoner. Jeg lurer faktisk på om folk som bruker lyshornet og spredere faktisk er klar over hvor farlig dette egentlig er? Det er ren skjær idioti å bruke det. Har man såpass dårlig tid at man ikke har tid til å se trafikken ann er man nødt til å kjøre hemmefra tidligere. Det blir preket at vi som kjører "for sakte" skaper farlige situasjoner men de er langt fra så farlig som respektløs kjøring og hassardkjøring er. Bruk av lyshorn er ulovelig av en grunn. Ville du synes det var artig hvis du brukte lyshornet og resulterte i at bilen forran kjørte av veien og sjåføren ble livstruende skadet eventuelt lemlest bare fordi du selv ikke har tid å se situasjonen ann? Mange ser ikke ut til å tenke at det er like mange kjørestiler der ute som det er personer med sertifikatet. Jeg har blitt mange ganger liggende bak biler som kjører saktere enn meg men når jeg vet at det ikke er mulig å komme forbi legger jeg meg langt nok bak og tilpasser farten etter vedkommende fremfor meg. Når jeg da ser at det er mulig å kjøre forbi blinker jeg meg ut og kjører forbi. Såre enkelt. Har man ikke tid til å ta hensyn til andre trafikanter burde man levere lappen fra seg først som sist. Bilkjøring og dårlig tid henger ikke sammen for fem flate øre. Skal man ut å kjøre må man og ha tid til uforutsette hendelser. Jeg skal ikke glorifisere meg selv som noen perfekt sjåfør, men jeg forsøker i alle fall å bruke sunn fornuft når jeg kjører. Noen slipper jeg forbi når det er tilstrekkelig plass, andre slipper meg forbi. Og har jeg muligheten kjører jeg ut. Det er påkrevet et samspill mellom sjåfører når man er ute å kjører, en gjensidig respekt. Og det er dessverre ikke alle som har den. My way or the highway ser det ut som mange tenker når de er ute å kjører. Den holdningen burde de legge fra seg før de setter seg i bilen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Poenget er fortsatt at du dikterer for deg at alle som ikke følger din kjørestil er tullinger, idioter, osv. som har ingenting på veien å gjøre. Det er totalt feil, fordi du har ikke noen mulighet for å vurdere hva som er forsvarlig for andre å gjøre. At det finnes tilfeller hvor det ikke er mulig å slippe noen forbi (svært skjeldent) er fullt mulig, men det betyr fortsatt ikke at du kan kalle alle som vil forbi deg for tullinger. Det er fullt mulig at det at du tenker "tulling", "idiot", "jeg bestemmer farta", osv. gjør at du overser ting som du burde ha sett, f.eks en mulighet for å slippe "idioten" forbi. Det er forøvrig basic lærdom som blir pakket inn på kjøreskoler at man ikke kan vite hvorfor andre vil holde høyere hastighet enn deg selv, og du derfor ikke kan bestemme hastigheten til andre. Endret 11. desember 2008 av gxi Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det du nevner med feil lysbruk er veldig sært i grunn mtp. bøtesatsene som er der.. Kjør med park og spredere litt for langt utpå dagen, 2000 i bot. Kjør helt uten lys midt i svarte natta, 2000 i bot.. Hvor er logikken? Hva med alle de som kjører rundt med kjørelys og spredere på kvelden i tett snødrev midt i byen? 2000 i bot.. Den siste her er spesielt farlig i forhold til fotgjengere på vei over veien på fotgjengerfelt... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) @qxi Neimen fri og bevare vel da mann, les nå hva jeg skriver før du kommenterer. De må bare kjøre så fort de vil men de setter mitt liv, eventuelle folk på veiens liv samt eventuelt en møtene bils sjåfør liv i fare ved å legge seg til flekkings forbi på strekninger der det ikke er plass til å kjøre forbi. Man lærer da grangivelig på kjøreskolen at man skal ha god sikt fremover før man kjører forbi, da legger man seg ikke ut på en liten strekke som avsluttes av sving og skog gjør man vel? Eventuelt som mange har gjort, en oppoverbakke avsluttet av en krapp sving. Eneste livet de har lov å gamble med er sitt eget liv. Jeg aksepterer ikke at mitt liv blir satt som innsats bare fordi enkelte ikke har tid til å sette seg tid til uforutsette hendelser når de skal ut å kjøre. Endret 11. desember 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Et eksempel på trafikkanter som kan ha svært gode grunner til å ville forbi er sivile politibiler. De har lov til å bryte fartsgrenser om nødvendig, og det er ikke noe krav om at de skal signalisere med blålys om det er nødvendig for deres arbeid. Kilde?? Sist jeg sjekka Skal politi/ambulanse/etc. bruke signal under utrykning. Hvis ikke må de pent holde seg til trafikkreglene som alle andre. Loven krever bare bruk av varsling ved _krav_ om fri vei.. Vil en sivil politibil forbi, krever den vel egentlig fri veg? Utrykningskjøretøy er fritatt for en rekke paragrafer (§§4 til 9) i Vegtrafikkloven, men ikke paragraf 3, noe som ikke gir den rett til å kjøre som idioter. Hvis en sivil politibil utfører en forbikjøring av typen det her er snakk om, uten å varsle, vil jeg påstå den verken ferdes hensynsfullt eller er aktpågivende og varsom. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Alt i alt er slike personer som legger seg klint i ræva på bilen forran en kraftig trafikkfelle. De bidrar til mye irritasjon og farlige situasjoner. Enig. Dette forekommer ofte i trafikken, bilister som legger seg så nærme som mulig bilen foran for å presse opp farten. Noen ganger så legger de seg i tillegg litt ut mot midten for å vise seg i sidespeilet til bilisten foran. Dette opplever jeg ofte til tross for at jeg ikke kjører som en sinke, ofte i tett trafikk også. Det er utrolig stressende å vite at hvis det skulle oppstår en farlig situasjon foran deg, f.eks elg eller katt i veien, så kan du ikke bremse kraftig uten at idioten bak smeller inn i deg. Ekstra ille er det når vogntog benytter denne taktikken...ikke særlig behagelig å kjøre i 80 km/t og ha 50 tonn rullende 10 meter bak din bil. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Ikke sant, spesielt vogntog og førere av dette burde vite at 10 tonn i 80 km/t stopper ikke akkurat på flekken. Spesielt om du har en trailer fremfor deg. Selv om du holder avstand er du redd hva som skjer om den forran skulle bremse. Du blir garantert presset inn i den fremfor og dermed pannekake uten like. Endret 11. desember 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 ..Kjør med park og spredere litt for langt utpå dagen, 2000 i bot. Kjør helt uten lys midt i svarte natta, 2000 i bot.. Hvor er logikken? Hva er spredere? Tåkelys? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Tåkelys ja, kun lovelig ved kraftig redusert sikt som ved f.eks tåke, tett snedrev, snøfokk etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå