Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

At vi har flere veier i Norge med utdaterte sikkerhetssoner er ingen hemmelighet, men fortsatt ligger valget av fartsgrensen på stedet etter en risiko og sikkerhetsvurdering der. Ikke helt uten grunn til at man ofte opplever at slike veier som du betegner får lavere fartsgrense.

Nå skal det sies at fartsgrensnedsettelser i like stor grad er et politisk virkemiddel som et sikkerhetsvirkemiddel. 

 

Leste akkurat denne:

 

http://touch.tb.no/politi/vold/notteroy/kvinnelig-sjafor-og-familiefar-barket-sammen-i-fotgjengerfelt/s/5-76-256123

 

Får håpe sjåføren ikke får noen konsekvenser. En får holde seg til ord, billisten klarte tross alt å stoppe, står ikke så mye mer så blir bare spekulering, men å slå til speilrt på en bil at det blir skada når bilen til syvende og sist stanset akkurat i tide er ikke greit...

Her høres det ut for meg som om sjåføren har brutt §3 uansett, å vise i god tid at man har til hensikt å stanse og å kjøre på et slikt vis at det fremstår som forsvarlig er en plikt etter denne.

 

Her vil det nok være på sin plass med en reaksjon ovenfor begge parter slik jeg ser det.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Å bli forsøkt stoppet av en bil som utgir seg for politi vil jeg da anse som en mulig nødsituasjon... 

 

 

https://www.politi.no/romerike/aktuelt/nyhetsarkiv/2006_07/Nyhet_4933.xml

 

 

 

Hva er nød?

SKI: Når ringer man hvilket nummer til politiet? Stasjonssjef Odd Lauritz Aamodt mener de fleste skjønner når de virkelig trenger akutt hjelp. 

– Ved en trafikkulykke ringer man 112. Det samme hvis man oppdager innbruddstyver mens man er i huset. Men oppdager man at huset er endevendt av tyver når man kommer fra ferie, er det ikke nød, forklarer Odd Lauritz-Aamodt. 

Han påpeker at det finnes et annet nummer til politiet dersom man trenger hjelp og ikke er i nød. Ved å ringe 02800 kobles man til nærmeste politidistrikt og operasjonssentral, uansett hvor i landet man befinner seg. Dette gjelder også mobiltelefoner. 

Altså: 112 om liv og helse er i fare, 02800 om man trenger annen hjelp eller har spørsmål til politiet.

 

 

På den første linken din står det "112 bare i nødsituasjoner!

Nødnummeret 112 skal bare benyttes når du trenger øyeblikkelig hjelp."
 
Jeg vil anse å bli forsøkt stoppet og presset av veien ved å kjøre noen cm midt mellom begge fila og blinkepå meg og "presse" (ikke fysisk berøring helt enda" meg til avkjørselen og blinke med fjernlysa av noen som utgir seg for å være politi, som en "nødsituasjon" der jeg trenger "øyeblikkelig hjelp".
Lenke til kommentar

Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...

Lenke til kommentar

 

At vi har flere veier i Norge med utdaterte sikkerhetssoner er ingen hemmelighet, men fortsatt ligger valget av fartsgrensen på stedet etter en risiko og sikkerhetsvurdering der. Ikke helt uten grunn til at man ofte opplever at slike veier som du betegner får lavere fartsgrense.

Nå skal det sies at fartsgrensnedsettelser i like stor grad er et politisk virkemiddel som et sikkerhetsvirkemiddel.

 

Leste akkurat denne:

 

http://touch.tb.no/politi/vold/notteroy/kvinnelig-sjafor-og-familiefar-barket-sammen-i-fotgjengerfelt/s/5-76-256123

 

Får håpe sjåføren ikke får noen konsekvenser. En får holde seg til ord, billisten klarte tross alt å stoppe, står ikke så mye mer så blir bare spekulering, men å slå til speilrt på en bil at det blir skada når bilen til syvende og sist stanset akkurat i tide er ikke greit...

Her høres det ut for meg som om sjåføren har brutt §3 uansett, å vise i god tid at man har til hensikt å stanse og å kjøre på et slikt vis at det fremstår som forsvarlig er en plikt etter denne.

 

Her vil det nok være på sin plass med en reaksjon ovenfor begge parter slik jeg ser det.

Er et + artikkel som kom ut nå, hvis jeg ikke er for trøtt, så tolker jeg det som slik at de gikk over gangfeltet og bilen bremset litt sent, men de kom seg over uten at bilen behøvde å stoppe helt, før han da sparket/slo bakover. Kvinnen beholdt førerkortet står det.

 

"Vi var på vei til svømmehallen og gikk langs sørsiden av Rambergveien. Vi skulle krysse over på gangfeltet akkurat ved grensa mellom Tønsberg og Nøtterøy, i Munkerekkveien. Vi stanset og så at det ikke kom noen biler. Da løp Elias over, Benedicte like etter. Jeg gikk rolig ut i gangfeltet. Plutselig så jeg i høyre øyekrok at det kom en bil i ganske stor hastighet. Jeg ble både livredd og sint. Akkurat i det bilen var bak meg sparket jeg til. På en eller annen måte klarte jeg å treffe speilet på bilen."

Lenke til kommentar

Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...

Nå er det vel 110 eller noe der?

Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen

Lenke til kommentar

 

Njet!! Fartsgrensene er absolutte øvre grenser for hvor fort det er lovlig å kjøre.

Njet!!!! Er lov å kjøre fortere

Og jeg anbefaler å ikke bryte lovene!

Ingen lover brytes, de bare bøyes litt

 

Veitrafikkloven §6 sier:

 

 

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t.

 

Samt så sier skiltforskriften følgende om skilt 362 (Fartsgrense):

 

 

362 Fartsgrense

Forbudet gjelder kjøring med høyere fart enn angitt antall km/t.

Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved

a) nytt skilt 362 «Fartsgrense» eller

b) skilt 366 «Fartsgrensesone» eller til der ett av følgende skilt er satt opp:

c) skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense»

d) skilt 540 «Gatetun»

e) skilt 548 «Gågate».

Når skiltet nyttes til midlertidig regulering, kan det ha gul bunnfarge.

 

Jeg klarer ikke å tolke de to tekstene til at det er lov å kjøre over fartsgrensen. Fartsgrenseskiltet er ett forbudsskilt som sier at det er forbudt å kjøre over N km/t.

 

 

Nei, da er poenget med fartsgrenser borte. Dette er også et sikkerhetstiltak.

 

Som beskrevet i Trafikksikkerhetshåndboken, 3.11:

 

Fartsgrenser angir høyeste tillatte kjørefart. Formålet med fartsgrenser er å forebygge at førere utsetter seg selv og andre for høy risiko ved å kjøre uforsvarlig fort, samtidig som man tillater en tilstrekkelig høy fart til at en veg kan fylle sin transportfunksjon på en adekvat måte.

 

120 i en 100 sone er ikke uforsvarlig når det er lite til ingen annen trafikk og/eller når alle andre også kjører i samme hastighet

 

Du skal maks kjøre 100 km/t i en 100 sone, og så skal du ta en vurdering om føret tillater en så høy fart. Om føret er dårlig, eller at det er andre grunner til at 100 er uforsvarlig, så er det opp til deg som fører bilen å kjøre saktere. Du har ikke lov å kjøre over fartsgrensen om veien er aldri så tom, og om det er aldri så langt til nærmeste levende menneske/dyr. At andre kjører over fartsgrensen gjør det ikke lovlig for deg. Du kan selvsagt kjøre fortere, men da får du la være å syte om du faktisk får bot eller mister lappen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...

Nå er det vel 110 eller noe der?

Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen

Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osv

Lenke til kommentar

 

 

Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...

Nå er det vel 110 eller noe der?

Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen

Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osv

 

Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

 

 

 

Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...

Nå er det vel 110 eller noe der?

Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen

Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osv

Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten

Hæ? Delt skyld når man kjører over "anbefalt grense"? Har du røyka noe igjen? Det er ingenting som heter anbefalt grense, og ved å kjøre noen få kmt over fartsgrensen får man neppe "delt skyld". Hvordan tror du forøvrig det skal bevises? Om det er 200kmt skjønner jeg, men 20kmt over grensa blir nok ikke så enkelt å bevise

Lenke til kommentar

Kjørte hjem fra fjellet i går, og tok igjen en saltebil på E18.

 

+2 grader, tørt på veien, og den spyler ut saltlake der den ligger i høyre felt.

 

Passet på å skaffe en god luke slik at jeg kunne gi på og komme meg forbi den så raskt som mulig i venstre felt, men kunne jo ikke unngå at saltlaka treffer min bil og spruter over panseret og godt opp på dørene langs hele siden av bilen.

 

Snøen som hadde liggi på panseret de siste 15 mila løsna i løpet av den neste kilometeren, og jeg kunne omtrent høre bilen begynne å ruste... :(

 

Kan det virkelig være nødvendig å salte i det omfanget vi gjør?

Lenke til kommentar

 

Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osv

Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten

 

Hvor tar du det fra?

Fartsgrensene er faste grenser.

Delt skyld for en fartsovertredelse vil forutsette at man kan vise til en årsakssammenheng.

Lenke til kommentar

 

Det er ingenting som heter anbefalt grense, og ved å kjøre noen få kmt over fartsgrensen får man neppe "delt skyld". Hvordan tror du forøvrig det skal bevises? Om det er 200kmt skjønner jeg, men 20kmt over grensa blir nok ikke så enkelt å bevise

 

Hvis du hadde med deg en mobiltelefon, så er det ikke vanskelig å beregne farten din i området ...

 

Lastebilsjåføren vurderte det vel slik at du holdt fartsgrensen, og på den avstanden bedømte han det vel slik at det var god nok tid til å "krysse" veien før du nådde ham igjen. Han tok feil. Men når du ikke følger spillereglene, så må du regne med at uforventede ting skjer rundt deg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten

Hva er og hvor finner du i Norges regler informasjon om anbefalt grense?
Ut ifra rævva seff

Med da vet vi at troverdigheten i det du skriver er lik null.

 

Hva forventer du egentlig når jeg skriver anbefalt fartsgrense?  /Facepalm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...