Snylter Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) At vi har flere veier i Norge med utdaterte sikkerhetssoner er ingen hemmelighet, men fortsatt ligger valget av fartsgrensen på stedet etter en risiko og sikkerhetsvurdering der. Ikke helt uten grunn til at man ofte opplever at slike veier som du betegner får lavere fartsgrense. Nå skal det sies at fartsgrensnedsettelser i like stor grad er et politisk virkemiddel som et sikkerhetsvirkemiddel. Leste akkurat denne: http://touch.tb.no/politi/vold/notteroy/kvinnelig-sjafor-og-familiefar-barket-sammen-i-fotgjengerfelt/s/5-76-256123 Får håpe sjåføren ikke får noen konsekvenser. En får holde seg til ord, billisten klarte tross alt å stoppe, står ikke så mye mer så blir bare spekulering, men å slå til speilrt på en bil at det blir skada når bilen til syvende og sist stanset akkurat i tide er ikke greit... Her høres det ut for meg som om sjåføren har brutt §3 uansett, å vise i god tid at man har til hensikt å stanse og å kjøre på et slikt vis at det fremstår som forsvarlig er en plikt etter denne. Her vil det nok være på sin plass med en reaksjon ovenfor begge parter slik jeg ser det. Endret 20. februar 2016 av Snylter Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 "Speilen skal ha blitt noe skadet av slaget fra familiefaren." er siste setning i artikkelen. Når det er sagt synes jeg ikke det forsvarer å gå til angrep på en familie. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Det klarte jeg visst ikke å lese.. Uansett er fysisk angrep på andre mennesker uakseptabelt. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Å bli forsøkt stoppet av en bil som utgir seg for politi vil jeg da anse som en mulig nødsituasjon... https://www.politi.no/romerike/aktuelt/nyhetsarkiv/2006_07/Nyhet_4933.xml Hva er nød?SKI: Når ringer man hvilket nummer til politiet? Stasjonssjef Odd Lauritz Aamodt mener de fleste skjønner når de virkelig trenger akutt hjelp. – Ved en trafikkulykke ringer man 112. Det samme hvis man oppdager innbruddstyver mens man er i huset. Men oppdager man at huset er endevendt av tyver når man kommer fra ferie, er det ikke nød, forklarer Odd Lauritz-Aamodt. Han påpeker at det finnes et annet nummer til politiet dersom man trenger hjelp og ikke er i nød. Ved å ringe 02800 kobles man til nærmeste politidistrikt og operasjonssentral, uansett hvor i landet man befinner seg. Dette gjelder også mobiltelefoner. Altså: 112 om liv og helse er i fare, 02800 om man trenger annen hjelp eller har spørsmål til politiet. http://www.oblad.no/nyheter/400-unodvendige-nodanrop-i-dognet/s/2-2.2610-1.3735967 På den første linken din står det "112 bare i nødsituasjoner! Nødnummeret 112 skal bare benyttes når du trenger øyeblikkelig hjelp." Jeg vil anse å bli forsøkt stoppet og presset av veien ved å kjøre noen cm midt mellom begge fila og blinkepå meg og "presse" (ikke fysisk berøring helt enda" meg til avkjørselen og blinke med fjernlysa av noen som utgir seg for å være politi, som en "nødsituasjon" der jeg trenger "øyeblikkelig hjelp". Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 At vi har flere veier i Norge med utdaterte sikkerhetssoner er ingen hemmelighet, men fortsatt ligger valget av fartsgrensen på stedet etter en risiko og sikkerhetsvurdering der. Ikke helt uten grunn til at man ofte opplever at slike veier som du betegner får lavere fartsgrense.Nå skal det sies at fartsgrensnedsettelser i like stor grad er et politisk virkemiddel som et sikkerhetsvirkemiddel. Leste akkurat denne: http://touch.tb.no/politi/vold/notteroy/kvinnelig-sjafor-og-familiefar-barket-sammen-i-fotgjengerfelt/s/5-76-256123 Får håpe sjåføren ikke får noen konsekvenser. En får holde seg til ord, billisten klarte tross alt å stoppe, står ikke så mye mer så blir bare spekulering, men å slå til speilrt på en bil at det blir skada når bilen til syvende og sist stanset akkurat i tide er ikke greit... Her høres det ut for meg som om sjåføren har brutt §3 uansett, å vise i god tid at man har til hensikt å stanse og å kjøre på et slikt vis at det fremstår som forsvarlig er en plikt etter denne. Her vil det nok være på sin plass med en reaksjon ovenfor begge parter slik jeg ser det. Er et + artikkel som kom ut nå, hvis jeg ikke er for trøtt, så tolker jeg det som slik at de gikk over gangfeltet og bilen bremset litt sent, men de kom seg over uten at bilen behøvde å stoppe helt, før han da sparket/slo bakover. Kvinnen beholdt førerkortet står det. "Vi var på vei til svømmehallen og gikk langs sørsiden av Rambergveien. Vi skulle krysse over på gangfeltet akkurat ved grensa mellom Tønsberg og Nøtterøy, i Munkerekkveien. Vi stanset og så at det ikke kom noen biler. Da løp Elias over, Benedicte like etter. Jeg gikk rolig ut i gangfeltet. Plutselig så jeg i høyre øyekrok at det kom en bil i ganske stor hastighet. Jeg ble både livredd og sint. Akkurat i det bilen var bak meg sparket jeg til. På en eller annen måte klarte jeg å treffe speilet på bilen." Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi... Nå er det vel 110 eller noe der? Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Njet!! Fartsgrensene er absolutte øvre grenser for hvor fort det er lovlig å kjøre.Njet!!!! Er lov å kjøre fortereOg jeg anbefaler å ikke bryte lovene!Ingen lover brytes, de bare bøyes litt Veitrafikkloven §6 sier: Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Samt så sier skiltforskriften følgende om skilt 362 (Fartsgrense): 362 Fartsgrense Forbudet gjelder kjøring med høyere fart enn angitt antall km/t. Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved a) nytt skilt 362 «Fartsgrense» eller b) skilt 366 «Fartsgrensesone» eller til der ett av følgende skilt er satt opp: c) skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense» d) skilt 540 «Gatetun» e) skilt 548 «Gågate». Når skiltet nyttes til midlertidig regulering, kan det ha gul bunnfarge. Jeg klarer ikke å tolke de to tekstene til at det er lov å kjøre over fartsgrensen. Fartsgrenseskiltet er ett forbudsskilt som sier at det er forbudt å kjøre over N km/t. Nei, da er poenget med fartsgrenser borte. Dette er også et sikkerhetstiltak. Som beskrevet i Trafikksikkerhetshåndboken, 3.11: Fartsgrenser angir høyeste tillatte kjørefart. Formålet med fartsgrenser er å forebygge at førere utsetter seg selv og andre for høy risiko ved å kjøre uforsvarlig fort, samtidig som man tillater en tilstrekkelig høy fart til at en veg kan fylle sin transportfunksjon på en adekvat måte. 120 i en 100 sone er ikke uforsvarlig når det er lite til ingen annen trafikk og/eller når alle andre også kjører i samme hastighet Du skal maks kjøre 100 km/t i en 100 sone, og så skal du ta en vurdering om føret tillater en så høy fart. Om føret er dårlig, eller at det er andre grunner til at 100 er uforsvarlig, så er det opp til deg som fører bilen å kjøre saktere. Du har ikke lov å kjøre over fartsgrensen om veien er aldri så tom, og om det er aldri så langt til nærmeste levende menneske/dyr. At andre kjører over fartsgrensen gjør det ikke lovlig for deg. Du kan selvsagt kjøre fortere, men da får du la være å syte om du faktisk får bot eller mister lappen. 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...Nå er det vel 110 eller noe der?Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osv Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...Nå er det vel 110 eller noe der?Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osv Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten Endret 22. februar 2016 av Dubious Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Dura innover mot Oslo rundt midnatt, litt etter Sande så er helt strak, tom og bar motorvei så ligger og durer rolig i +/- 130kmt, ser når jeg nærmer meg svingen at det kommer strøbil i motgående felt, ser den stopper men tenker ikke spesielt over det, før han plutselig snur 180 grader der det er et lite rom i autovernet og og kjøree plutselig inn på min del av motorveien og må bremse kraftig ned til 40-50 før han har kommet seg i høyrefelt og jeg kan kjøre forbi...Nå er det vel 110 eller noe der?Men til saken, om det er mye til sak for deg, så ville jeg ringt til selskapet som eier bilen Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osv Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten Hæ? Delt skyld når man kjører over "anbefalt grense"? Har du røyka noe igjen? Det er ingenting som heter anbefalt grense, og ved å kjøre noen få kmt over fartsgrensen får man neppe "delt skyld". Hvordan tror du forøvrig det skal bevises? Om det er 200kmt skjønner jeg, men 20kmt over grensa blir nok ikke så enkelt å bevise Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Kjørte hjem fra fjellet i går, og tok igjen en saltebil på E18. +2 grader, tørt på veien, og den spyler ut saltlake der den ligger i høyre felt. Passet på å skaffe en god luke slik at jeg kunne gi på og komme meg forbi den så raskt som mulig i venstre felt, men kunne jo ikke unngå at saltlaka treffer min bil og spruter over panseret og godt opp på dørene langs hele siden av bilen. Snøen som hadde liggi på panseret de siste 15 mila løsna i løpet av den neste kilometeren, og jeg kunne omtrent høre bilen begynne å ruste... Kan det virkelig være nødvendig å salte i det omfanget vi gjør? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Var det ikke du som trolla med anbefalt fartsgrense tidligere? Uansett hvor fort eller sakte man måtte kjøre kunne det han gjorde være farlig hvis noen andre ikke hadde fulgt med osvJa, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten Hvor tar du det fra? Fartsgrensene er faste grenser. Delt skyld for en fartsovertredelse vil forutsette at man kan vise til en årsakssammenheng. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten Hva er og hvor finner du i Norges regler informasjon om anbefalt grense? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Det er ingenting som heter anbefalt grense, og ved å kjøre noen få kmt over fartsgrensen får man neppe "delt skyld". Hvordan tror du forøvrig det skal bevises? Om det er 200kmt skjønner jeg, men 20kmt over grensa blir nok ikke så enkelt å bevise Hvis du hadde med deg en mobiltelefon, så er det ikke vanskelig å beregne farten din i området ... Lastebilsjåføren vurderte det vel slik at du holdt fartsgrensen, og på den avstanden bedømte han det vel slik at det var god nok tid til å "krysse" veien før du nådde ham igjen. Han tok feil. Men når du ikke følger spillereglene, så må du regne med at uforventede ting skjer rundt deg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikeplikten Hva er og hvor finner du i Norges regler informasjon om anbefalt grense? Ut ifra rævva seff Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikepliktenHva er og hvor finner du i Norges regler informasjon om anbefalt grense? Ut ifra rævva seff Med da vet vi at troverdigheten i det du skriver er lik null. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Ja, men kjører du over anbefalt grense så får du delt skyld, uansett om det kanskje var lastebilen som brøt vikepliktenHva er og hvor finner du i Norges regler informasjon om anbefalt grense?Ut ifra rævva seff Med da vet vi at troverdigheten i det du skriver er lik null. Hva forventer du egentlig når jeg skriver anbefalt fartsgrense? /Facepalm Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hva forventer du egentlig når jeg skriver anbefalt fartsgrense? /Facepalm At anbefalt grense ikke er noe du er pålagt å holde. Meg bekjent er det ingenting som heter dette og er noe som ville hatt særs dårlig effekt å ha i trafikkbildet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Kanskje på tide å minne om skilt 812: Anbefalt fart ... http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Underskilt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå