Sexylubb1 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Takk for oppklaringen! Har du noen flere tips? Kan man kjøre over fartsgrensen om man handler premiumdekk? Bare om man samtidig er et premienek. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Det heter faktisk å kjøre etter forholdene.. Fartsgrensen er faktisk en øvre fartsgrense. Anbefalt grense Njet!! Fartsgrensene er absolutte øvre grenser for hvor fort det er lovlig å kjøre. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Og jeg anbefaler å ikke bryte lovene! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Hvis du leser artikkelen så var det snakk om to parallelle fartskontroller som ble avholdt I ca 8 timer. " – Vi samlet sammen alle våre mannskaper og fikk litt lokal hjelp i tillegg, sier sjef for Utrykningspolitiet, Øystein Krogstad. Dermed ble det avholdt to storkontoller i Sør-Rogaland i morges, på Rv44 ved Skeiane og på Nordsjøveien ved Orre. " Sannsynligvis flere enn 10 betjenter. Som det fremgår av artikkelen så var dette en fartskontroll. UP har gjerne 2-4 betjenter tilgjengelig vil jeg tro, så trenger de en eller to til på stoppost. Å holde to parallelle fartskontroller kan greit utføres med seks betjenter på jobb. Hva de legger i storkontroll vil jeg tro er noe annet enn du tolker det til, når politiet prater om storkontroll er det gjerne kontroller der de sjekker vesentlig mer enn kun hastighet. Det er vanlig at de også sjekker for promille, bruk av sikkerhetsbelter, mobilbruk og gjerne en svært enkel teknisk sjekk av enkelte biler.. Takk for oppklaringen! Har du noen flere tips? Kan man kjøre over fartsgrensen om man handler premiumdekk? Det er jo opp til hver enkelt å vurdere risikoen man utsetter seg selv og andre for, å kjøre raskere enn tillatt hastighet kan innebære alt fra en minimalt økt risiko til en svært høy økning av risiko. Så må dette settes opp mot risikoen for å bli tatt og hva man føler man tåler av reaksjon for overtredelsen. Personlig har jeg for tiden ingen prikker og greit betalt jobb. Bilholdet koster uansett så mye at ei fartsbot knapt nok merkes i sluket. Det viktige er å ikke utsette noen for en uakseptabel riksiko, og å ikke miste lappen. Endret 19. februar 2016 av Snylter Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Det heter faktisk å kjøre etter forholdene.. Fartsgrensen er faktisk en øvre fartsgrense. Anbefalt grense Njet!! Fartsgrensene er absolutte øvre grenser for hvor fort det er lovlig å kjøre. Njet!!!! Er lov å kjøre fortere Og jeg anbefaler å ikke bryte lovene! Ingen lover brytes, de bare bøyes litt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Private sperringer langs offentlig vei er noe av det mest ugreie jeg vet om. I dag parkerte jeg på den eneste ledige plassen langs en offentlig vei, etter å ha flyttet vekk to stoler med sperrebånd mellom seg, samt trosset et privat skilt med teksten "Parkering forbudt foran inngangen". Inngangen var en trapp opp til et bolighus. Da jeg kom tilbake kom huseier hjem fra jobb. Forsøkte å opplyse ham om hvordan veinettet fungerer, og at alle kan parkere der selv om veien befinner seg halvveis innpå tomta hans. Jeg er litt usikker på hvordan det lå ann lovmessig, men der jeg bodde før var det skiltet parkering forbudt foran noen vinduer pga rømning for de som bodde i leilighetene. AtW Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Dennw var nyKjørte forbi en grå Passat med runde baklykter, slik som sivil kjører, og la meg inn foran dem. Ser det blinker noe rart som em mobilakjerm i frontruta hans etterhvert, rødt/hvitt/blått, type "politilysapp" på mobilen, og tenkte ikke mer over det. Plutselig begynner bilen å blinke i tillegg, ikke i fast sekvens (som fjernlysa automatisk blinker annenhvert sekund når blålysa er på) og så ikke noe lys i grillen heller. Han holder på sånn noen minutter og prøver åpenbart å få meg til å stoppe, legger seg inntil rompa og blinker, blinler til høyre når vi nærmer oss avkjørsel samtidig som han blinker med fjernlysa.Stopper selvfølgelig ikke og til slutt kjørte han forbi (litt smånoia for at han skulle stoppe foran meg) men kjørte forbi og videre i 140.Ringte 112 for å si ifra at en bil prøvde å utgi seg for å være politi og prøvde å stoppe meg med falske blålys og masse blinking, og kjørte etter og ga dem skiltnummer og alt. Drøbaksregistrert bil med********* Endret 20. februar 2016 av Malvado Reg nr bør ikke publiseres men gies til politiet. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 En sms til 2282 med reg.nr. viser jo hvem som eier den - ifølge google driver hun som personlig trener... Er ikke noen du kjenner som skulle spøke med deg da? Eller er det et noen som synes det er morsomt å prøve å stanse fremmede ved å late som man er politi...? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Det er et ganske alvorlig lovbrudd å late som om man er politi, så det hjelper lite at man spøkte. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Skal ikke syte, men bruk 02800 neste gang, så holder du nødsentralen ledig til nødsituasjoner. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Skal ikke syte, men bruk 02800 neste gang, så holder du nødsentralen ledig til nødsituasjoner. Kan være en nødsituasjon om føreren er truende Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Alt i fra styrken på autovernet, sikkerhetsavstand ved siden av veien, midtdeler og så videre.Autovern? Sikkerhetsavstand til berget som er 10 cm utenfor veien? Fraværende midtdeler? og ja vi snakker vei med 80 sone her finnes faktisk grusveier som det ikke går an å møtes med 80 sone også, hvordan er de sammenlignet med en 100 sone hvor en kjører i 120? At vi har flere veier i Norge med utdaterte sikkerhetssoner er ingen hemmelighet, men fortsatt ligger valget av fartsgrensen på stedet etter en risiko og sikkerhetsvurdering der. Ikke helt uten grunn til at man ofte opplever at slike veier som du betegner får lavere fartsgrense. Du er forsåvidt indirekte påtvunget å tenke over hastigheten din på veier uten tilstrekkelig sikkerhetsmarginer pga paragraf 3 i vegtrafikkloven. § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. (Denne regelen er og et tiltak indirekte i retning av trafikksikkerhet. Man har faktisk ikke bare fysiske barrièrer for slikt.) Jeg kan med trygghet si at du neppe er hensynsfull, aktpågivende eller varsom om du velger å holde 80km/t på en grusvei uten sikkerhetsbarrièrer, toppen 10cm til fjellvegg/skog og uten muligheter for å møte biler i motgående retning. Du er faktisk ikke pålagt å ligge i 80km/t i en 80 sone, det er bare maksimalt tillat hastighet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Loven bør i så tilfelle gjelde andre veien også (over den satte fartsgrensen) Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Nei, da er poenget med fartsgrenser borte. Dette er også et sikkerhetstiltak. Som beskrevet i Trafikksikkerhetshåndboken, 3.11: Fartsgrenser angir høyeste tillatte kjørefart. Formålet med fartsgrenser er å forebygge at førere utsetter seg selv og andre for høy risiko ved å kjøre uforsvarlig fort, samtidig som man tillater en tilstrekkelig høy fart til at en veg kan fylle sin transportfunksjon på en adekvat måte. Endret 20. februar 2016 av Hansien Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 (endret) Skal ikke syte, men bruk 02800 neste gang, så holder du nødsentralen ledig til nødsituasjoner.Å bli forsøkt stoppet av en bil som utgir seg for politi vil jeg da anse som en mulig nødsituasjon... kanskje noen andre hadde stoppet og blitt rana? De gangene jeg ringer 02800 venter jeg i flere minutter for å få svar, jeg ringte fordi jeg oppfattet hele greia som ganske truende kjøring når noen later som de er politi og prøver å presse meg ut avkjørselen til en rastplass. 112 og 02800 går forøvrig til akkurat samme personene og samme sentral og blir svart av samme folk, bare at 112 har "førsterett". Vil selv anse st noen som later å være politi og prøve å presse meg av veien som ganske alvorlig.. Stussa også på registrert eier ja. Dette var rundt kl1 på natta og noen timer unna der jeg bor, så absolutt ingen jeg kjenner. Endret 20. februar 2016 av Poopadoop Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Leste akkurat denne: http://touch.tb.no/politi/vold/notteroy/kvinnelig-sjafor-og-familiefar-barket-sammen-i-fotgjengerfelt/s/5-76-256123 Får håpe sjåføren ikke får noen konsekvenser. En får holde seg til ord, billisten klarte tross alt å stoppe, står ikke så mye mer så blir bare spekulering, men å slå til speilrt på en bil at det blir skada når bilen til syvende og sist stanset akkurat i tide er ikke greit... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Nei, da er poenget med fartsgrenser borte. Dette er også et sikkerhetstiltak. Som beskrevet i Trafikksikkerhetshåndboken, 3.11: Fartsgrenser angir høyeste tillatte kjørefart. Formålet med fartsgrenser er å forebygge at førere utsetter seg selv og andre for høy risiko ved å kjøre uforsvarlig fort, samtidig som man tillater en tilstrekkelig høy fart til at en veg kan fylle sin transportfunksjon på en adekvat måte. 120 i en 100 sone er ikke uforsvarlig når det er lite til ingen annen trafikk og/eller når alle andre også kjører i samme hastighet Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Å bli forsøkt stoppet av en bil som utgir seg for politi vil jeg da anse som en mulig nødsituasjon... https://www.politi.no/romerike/aktuelt/nyhetsarkiv/2006_07/Nyhet_4933.xml Hva er nød?SKI: Når ringer man hvilket nummer til politiet? Stasjonssjef Odd Lauritz Aamodt mener de fleste skjønner når de virkelig trenger akutt hjelp. – Ved en trafikkulykke ringer man 112. Det samme hvis man oppdager innbruddstyver mens man er i huset. Men oppdager man at huset er endevendt av tyver når man kommer fra ferie, er det ikke nød, forklarer Odd Lauritz-Aamodt. Han påpeker at det finnes et annet nummer til politiet dersom man trenger hjelp og ikke er i nød. Ved å ringe 02800 kobles man til nærmeste politidistrikt og operasjonssentral, uansett hvor i landet man befinner seg. Dette gjelder også mobiltelefoner. Altså: 112 om liv og helse er i fare, 02800 om man trenger annen hjelp eller har spørsmål til politiet. http://www.oblad.no/nyheter/400-unodvendige-nodanrop-i-dognet/s/2-2.2610-1.3735967 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Står der at en skal ringe 112 i en sånn sitasjon (liv er i fare) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Leste akkurat denne: http://touch.tb.no/politi/vold/notteroy/kvinnelig-sjafor-og-familiefar-barket-sammen-i-fotgjengerfelt/s/5-76-256123 Får håpe sjåføren ikke får noen konsekvenser. En får holde seg til ord, billisten klarte tross alt å stoppe, står ikke så mye mer så blir bare spekulering, men å slå til speilrt på en bil at det blir skada når bilen til syvende og sist stanset akkurat i tide er ikke greit... Det er ikke greit, men det sjåføren gjorde er enda mindre greit, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det ikke skulle få konsekvenser. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå