Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://touch.tb.no/andebu/politi/fartskontroll-ga-storfangst-for-up/s/5-76-255262

 

Her lærer folk visst aldri. En av de få eksemplene der jeg leser politi gjør noe bra. Her er det hus langs veien, unger osv. Mye bedre å prioritere dette fremfor fartskontroll på gode motorveier og ta de store kriminelle som kjører hele 130 i 100 sona, livsfarlig det ja...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Ja takk, begge deler

Ja takk til fartskontroll for trygghet og synlighet. Nei takk til fartskontroll for å få penger inn i statskassa.

 

Fartskontroll langs motorveien ved arbeidsområde med nedsatt fart, skoler, veier med hus osv er toppers. Fartskontroll der farten går fra 110 til 100 på en vei som er trygg og din å kjøre i 130kmt på ser jeg på som bortkasta ressurser de kan bruke på viktigere og mer ulykkesutsatte veier...

 

Edit; ikke ta meg feil, kjører man for fort er det ens egen feil og må man stå for det, men når jeg kjører på ulykkesutsatte veier med hus og unger der folk grisekjører og det aldri er kontroll der, men de heller står et sted som E18 og tar de som kjører 110 i 100 sonen, så får se ikke mye respekt fra meg...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Fartskontroll der farten går fra 110 til 100 på en vei som er trygg og din å kjøre i 130kmt på ser jeg på som bortkasta ressurser de kan bruke på viktigere og mer ulykkesutsatte veier...

Verdt å poengtere at man ikke skal mange KM over fartsgrensen før tiltakene som er satt for å forhindre større omfang ved en ulykke er ubrukelige. Altså til tross for at du mener det er forsvarlig å kjøre i 130km/t på en vei der fartssonen er 100km/t så trenger det på ingen måte å være forsvarlig i det heletatt.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fartskontroll der farten går fra 110 til 100 på en vei som er trygg og din å kjøre i 130kmt på ser jeg på som bortkasta ressurser de kan bruke på viktigere og mer ulykkesutsatte veier...

Verdt å poengtere at man ikke skal mange KM over fartsgrensen før tiltakene som er satt for å forhindre større omfang ved en ulykke er ubrukelige. Altså til tross for at du mener det er forsvarlig å kjøre i 130km/t på en vei der fartssonen er 100km/t så trenger det på ingen måte å være forsvarlig i det heletatt.

 

Hvilke tiltak?

Lenke til kommentar

Er 110% enig med at de bør holde seg til 50-soner 

For høyere hastigheter bør de bruke sivilbiler som tar de som råkjører og ikke de som kjører litt over når det faktisk er forsvarlig

Det heter faktisk å kjøre etter forholdene..

 

 

Det du I praksis her skriver er at Kari og Ola selv skal vurdere hvorvidt det er nødvendig å følge fartsgrensene.

Lenke til kommentar

 

Ja takk, begge deler

Ja takk til fartskontroll for trygghet og synlighet. Nei takk til fartskontroll for å få penger inn i statskassa.

 

Fartskontroll langs motorveien ved arbeidsområde med nedsatt fart, skoler, veier med hus osv er toppers. Fartskontroll der farten går fra 110 til 100 på en vei som er trygg og din å kjøre i 130kmt på ser jeg på som bortkasta ressurser de kan bruke på viktigere og mer ulykkesutsatte veier...

 

 

UP har ikke fartskontroller for å få penger inn I kassa, høyst sannsynlig går de kraftig I minus når alle kostnader er tatt med.  I tillegg til lønnskostnader for betjentene under selve kontrollene er det masse administrative kostnader I etterkant for å innkreve bøtene. 

 

Jeg er helt sikker på at UP prioriterer kontroller I tettbebygde strøk og lavere soner, men at de dermed sagt skal kutte ut ALL kontrollvirksomhet på motorvei høres ikke helt lurt ut.  Hva slags tilstander tror du vi hadde fått på motorveiene hvis UP aldri gjennomførte kontroller?

Lenke til kommentar
UP har ikke fartskontroller for å få penger inn I kassa, høyst sannsynlig går de kraftig I minus når alle kostnader er tatt med.  I tillegg til lønnskostnader for betjentene under selve kontrollene er det masse administrative kostnader I etterkant for å innkreve bøtene.

 

 

Fra denne kan vi jo prøve å regne litt. 100 forelegg a f.eks. 2000NOK/forelegg i snitt gir oss 200'000NOK. I tillegg har vi 13 som har mistet førerkortet, det er rundt 100'000NOK til. La oss si det ble utskrevet bøter for 250'000NOK på 8 timer. 10 betjente i 1 arbeidsdag kan sies å være 30'000NOK (det vil gi en årslønn til en betjent på rundt 220 <arbeidsdager> * 3000 > 600KNOK).

 

De gjenværende (la meg runde det utestående ned til) 200'000NOK burde vel kunnes kreves greit av staten til mindre enn selvkost.

 

(Jeg bestrider dog ikke at UP ikke har fartskontroller som en inntektskilde. Og godt er det).

Endret av zotbar1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

UP har ikke fartskontroller for å få penger inn I kassa, høyst sannsynlig går de kraftig I minus når alle kostnader er tatt med.  I tillegg til lønnskostnader for betjentene under selve kontrollene er det masse administrative kostnader I etterkant for å innkreve bøtene.

 

 

Fra denne kan vi jo prøve å regne litt. 100 forelegg a f.eks. 2000NOK/forelegg i snitt gir oss 200'000NOK. I tillegg har vi 13 som har mistet førerkortet, det er rundt 100'000NOK til. La oss si det ble utskrevet bøter for 250'000NOK på 8 timer. 10 betjente i 1 arbeidsdag kan sies å være 30'000NOK (det vil gi en årslønn til en betjent på rundt 220 <arbeidsdager> * 3000 > 600KNOK).

 

De gjenværende (la meg runde det utestående ned til) 200'000NOK burde vel kunnes kreves greit av staten til mindre enn selvkost.

 

(Jeg bestrider dog ikke at UP ikke har fartskontroller som en inntektskilde. Og godt er det).

 

 

Jeg kan ikke bestride tallene dine, men tror nok du overforenkler kraftig.  Av disse 100 foreleggene og 13 beslagene så følger det nok store kostnader I kjølvannet av kontrollen.  F.eks at noen av sakene skal følges opp I rettsapparatet så er nok inntektene fra kontrollen blåst bort umiddelbart.

I tillegg er det jo også alt utstyr som må kjøpes inn/vedlikeholdes og skiftes ut I forbindelse med kontroller.

 

Det blir garantert minus I statskassa som følge av kontrollene som utføres på veiene.

Lenke til kommentar

10 betjenter i 1 arbeidsdag 30k? Hvis man tar utgangspunkt i at det er 75 arbeidstimer så blir kostnaden inkl. lønn på 400kr/t per betjent. Tror du må både doble og triple det tallet før du er i nærheten. Skal holde hardt å gå i pluss for gutta der, men sammenlignet med å etterforske ting som ikke gir staten gevinst i det hele tatt så blir det mye mer lønnsomt.

Lenke til kommentar

Hvis du leser artikkelen så var det snakk om to parallelle fartskontroller som ble avholdt I ca 8 timer.

 

"

– Vi samlet sammen alle våre mannskaper og fikk litt lokal hjelp i tillegg, sier sjef for Utrykningspolitiet, Øystein Krogstad.

Dermed ble det avholdt to storkontoller i Sør-Rogaland i morges, på Rv44 ved Skeiane og på Nordsjøveien ved Orre.

 

"

 

Sannsynligvis flere enn 10 betjenter.  Som det fremgår av artikkelen så var dette en fartskontroll.

Lenke til kommentar

Alt i fra styrken på autovernet, sikkerhetsavstand ved siden av veien, midtdeler og så videre.

Autovern?

Sikkerhetsavstand til berget som er 10 cm utenfor veien?

Fraværende midtdeler?

og ja vi snakker vei med 80 sone her

finnes faktisk grusveier som det ikke går an å møtes med 80 sone også, hvordan er de sammenlignet med en 100 sone hvor en kjører i 120?

 

 

Det heter faktisk å kjøre etter forholdene..

 

Fartsgrensen er faktisk en øvre fartsgrense.

 

Anbefalt grense

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...