Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

sikker på dette her? har hørt at på privat vei gjelder ikkje vanlige trafikk regler. uansett så er det ikkje politi her så går greit om det ikkje skulle være lov^^

Vegtrafikkloven gjelder all ferdsel med motorvogn, både på offentlig og privat vei.

Men er nok enig i at du ikke trenger frykte noen politirazzia på skogsveien med det første. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Trodde en mopedust skulle bli måket ned av en trailer i dag.

Mopedusten stoppet bak en buss på en bussholdeplass for å slippe en passasjer av. Bussen blinker seg ut og jeg stopper bak bussen, mopedusten kjører etter bussen og jeg etter. Det kommer en svak sving til høyre, mopedusten legger seg til den heltrukket midtlinja og så starter den vanvittige forbikjøringen hvor mopedusten har null oversikt/kontroll. Traileren som kom i mot står på bremsene så hjula hviner og bussen likeså.

Hva i all verden er poenget? mopeden var jo ikke trimmet og kunne ikke kjøre raskere enn 45-50, den hadde aldri komt forbi bussen...

Lenke til kommentar

Dette er vel igrunn en teit ting å klage over, men gjorde meg forbanna..

Skulle kjøre fra sogndal retning bergen for ikke så lenge siden, kommer inn i lærdalstunellen, ligger i rett over 8okm/t da jeg treffer en trailer som kjører i ca 75 etterfulgt av en bil som ligger i ræva på han..

Greit nok tenker jeg bilen skal sikkert snart forbi, men neida han ligger der og legger seg ikke langt nok unna traileren slik at jeg kan først kjøre forbi bilen, så traileren.. Det var greit med motgående trafikk og jeg er ikke kjent i tunnellen, så har ikke tenkt å dra forbi en stor trailer med vogn pluss en stygg a6, da jeg måtte økt farta mi mye mer en lovelig...

Vel her kommer det som tente meg,rett etter tunellen kjører bilen til høyre, og som forventa kjører traileren mot bergen den og, her kommer det smalere veier, svingete veier, og ikke minst smale tuneller med bratte stigninger.

Så takk for bilen som lot meg ligge i 5okm/t bak lastebilen opp de svingete veiene, siden han ikke orket å følge loven om at man alltid skal gi plass til forbikjøring..

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det som har irritert meg mest mens jeg har kjørt er folk som kjører på landevei i 80 sone, og kjører i 80 på strekkene og 50 i svingene, og nå tenker jeg ikke på krappe svinger som er merka med skilt. Det er greit at de vil kjøre sakte men og gasse opp til 80 rett etterpå er noe hel****es irriterende for billister bakom, får jo aldri gjort forbikjøringen heller.

Lenke til kommentar
Det som har irritert meg mest mens jeg har kjørt er folk som kjører på landevei i 80 sone, og kjører i 80 på strekkene og 50 i svingene

For å snu litt på flisa, det som sjokkerer meg mye i trafikken er hvor mange som opprettholder samme fart gjennom svingene som de har på slettene....til tross for dårlig sikt gjennom svingen.

Det virker som mange tror at når de kjører i 80 sone så er det trygt å kjøre 80 på hele strekningen.

Lenke til kommentar
Det som har irritert meg mest mens jeg har kjørt er folk som kjører på landevei i 80 sone, og kjører i 80 på strekkene og 50 i svingene

For å snu litt på flisa, det som sjokkerer meg mye i trafikken er hvor mange som opprettholder samme fart gjennom svingene som de har på slettene....til tross for dårlig sikt gjennom svingen.

Det virker som mange tror at når de kjører i 80 sone så er det trygt å kjøre 80 på hele strekningen.

i Norge så kan du _nesten_ gjøre nemlig det. I alle fall min erfaring.

Lenke til kommentar

Det er vel mer eller mindre et resultat av at fartsgrensene ikke er tilpasset de strekningene de er plassert på, men er satt opp etter faste regler som ikke påvirker de som kjører på strekningen. Det, kombinert med myndighetenes overdrevene fokus på fartsgrensene, resulterer i et folk flest mener at fartsgrensene er den eneste faktoren som bestemmer hvor høy fart en skal holde på strekningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enda verre er det med svære busser som bare peiser på i høyre felt, mens du ligger i venstre felt. Kan de ikke vente et sekund, slik at de kommer bak meg og får den plassen de trenger?

Lenke til kommentar

i Norge så kan du _nesten_ gjøre nemlig det. I alle fall min erfaring.

Og din erfaring er basert på førerkortinnehav i snart to år? Strålende.

Lenke til kommentar
Enda verre er det med svære busser som bare peiser på i høyre felt, mens du ligger i venstre felt. Kan de ikke vente et sekund, slik at de kommer bak meg og får den plassen de trenger?

Nå er det faktisk du som har vikeplikt hvis bussen kjører ut fra en busslomme og inn på kjørefeltet ditt (hvis det er 60 km/t fartsgrense eller under).

Og uansett skader det ikke å selv vise litt hensyn til andre, spesielt når det er snakk om større og tyngre kjøretøy som har vanskeligere for å manøvrere i trafikken.

Lenke til kommentar

Faen jeg hater snø. Eller kanskje ikke. Det er jo gøy med snø, og jeg kan jo ikke akkurat legge skylden på den.

Men jeg syns likevel de kunne ha latt være å gjøre svingen så glatt, slik at jeg kunne ha fullført den i 70 km/t som jeg så fint prøvde på. Snurret bare 180 grader, da, og traff ikke det eneste skiltet i krysset, selv om bilen var på vei rett mot det før alt ble hvitt.

Dagens lekse? Øk farten til den glatte snøen ikke rekker å få tak før du har fullført svingen.

14972995qs8.jpg

13778529dn2.jpg

Lenke til kommentar

Utblåsning:

Føret er sporete, glatt og helt forferdelig. Det har allerede skjedd et par ulykker grunnet føret så naturlig nok tar jeg det med ro (rundt 65-70 Km/t). Det er svingete parti og ingen stykker som er brukbar for forbikjøring på dette føret. Og likevell klarer idioten bak meg å legge seg så klint opp i rævva at han står i fare for å se hva jeg spiste til middag Julen 2006. I tilegg flasher han lysene i øynene på meg slik at jeg ser stjerner og dritt og nesten meier ned en person som har godt med refleks på seg men ikke er synelig fordi jeg jeg blendet. Eneste trøsten jeg har er når han endelig kom seg forbi den forbanna idioten fikk jeg skjørt 1000 metringene rett i trynet hans et par ganger, barnslig ja, men jævlig godt.

Taxi, disse forbanna dottene som tror de er over loven. Vikeplikt gjelder vel ikke for Lovens lengste arm? Det er glatt som pokker og likevel bryter de vikeplikter rett fremfor nesen på folk. Samt at har de muligheten til det legger de seg klint i rævva på deg selv om fartsgrensen er 30 og jeg ligger litt over det. Om ikke det var nok må de selvfølgelig bruke hornet. Så lovens lengste arm kan få reise så langt til det innerste (BEEP) som det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Stilig bil du har, Runar. Flott at møtet med grøfta endte bra. Havna i grøfta i forrige uke jeg også. Lå i 20 på grunn av det jævlige føret, men jaggu fant ikke isen ut at det ikke skulle holde gjennom svingen. Neida, null grep og rett ut i grøfta. Fikk hjelp til å dytte bilen bortover til grøfta kom på nivå med veien, og jeg kom meg opp.

Dagens lekse, var som hos Runar, hold høyere fart så slipper man unna.

Lenke til kommentar
Utblåsning:

Føret er sporete, glatt og helt forferdelig. Det har allerede skjedd et par ulykker grunnet føret så naturlig nok tar jeg det med ro (rundt 65-70 Km/t). Det er svingete parti og ingen stykker som er brukbar for forbikjøring på dette føret. Og likevell klarer idioten bak meg å legge seg så klint opp i rævva at han står i fare for å se hva jeg spiste til middag Julen 2006. I tilegg flasher han lysene i øynene på meg slik at jeg ser stjerner og dritt og nesten meier ned en person som har godt med refleks på seg men ikke er synelig fordi jeg jeg blendet. Eneste trøsten jeg har er når han endelig kom seg forbi den forbanna idioten fikk jeg skjørt 1000 metringene rett i trynet hans et par ganger, barnslig ja, men jævlig godt.

... ja.. som jeg elsker folk som tenker "Hey. Det er glatt. Jeg bestemmer farta, de andre får bare følge på. De har ingenting de skulle sagt.".

Nå er det slik at vegtrafikkloven sier helt klart at en skal vise hensyn til andre, så om din fart var vesentlig lavere enn det som er vanlig på veistrekningen (nei, det er fortsatt ikke du som bestemmer hva som er forsvarlig fart), så har du plikt til å sørge for at andre kommer seg forbi, om så det betyr at du skal kjøre ut av veien. Om noen gir tydelig tegn til å ville forbi deg, så kan det være en grunn til at vedkommende vil det, og da skal du ikke hindre dem i unødvendig grad.

.. ja, jeg er en som gjerne bruker lysene og div. andre metoder som svir om noen er i veien for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...