Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Tror du skjønte hva jeg mente ;) . Vedkommende gikk på høyre side når det er på venstre side man skal og og det var også ett fullt brukbart fortau som vedkommende skulle ha brukt. Samtidig hadde vedkommende ingen reflekser på seg som gjorde det meget vanskelig å se vedkommende.

Snakker du om venstre for fotgjenger eller bilfører? Jeg antar at det er bilfører siden det er du som er bilfører i dette tilfellet. Da skal fotgjenger være til høyre for deg hvis de skal motsatt vei. Du skal klare å se fronten deres, og de skal se fronten din.

Reflekser skulle vært lovpålagt, og blinkelys syklister og fotgjenger bruker skulle vært bannlyst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan fort bli farlig om man plutselig svinger ut igjen.

Lå som bil nr. 4-5 i køen bak en eldre mann som holdt seg godt under fartsgrensen enda det var optimale kjøreforhold. Så blinker han seg ut i en større busslomme for å slippe folk forbi. Trodde alle vi bak. Han fortsetter gjennom hele busslomma i type 30 km/t. Første mann som lå bak han fikk kjørt fobi, men da neste mann i køen skulle forbi så begynte busslomma å ta slutt, så han skulle bare rett ut på veien igjen. Kunne lett se at det ble full brems på han som hadde tenkt seg forbi.

Eller gratis rep. av bilen om han ikke hadde bremset

Lenke til kommentar

Nei, bråbremser du er det ikke garantert du får fikset bilen "gratis".

Jeg har hatt biler som har kjørt opp i rumpen på meg mens jeg kjører i høyre felt ( 2 felt hver retning ) og har faktisk bremset gradvis ned til vedkommende har fattet poenget og ja, bare for å påpeke dette så er dette på strekninger der det ikke er noe avkjøring til høyre.

I noen tilfeller på E6 der veien går fra 2 felts til 1 felts har jeg også opplevd at noen skal prøve å presse deg til å kjøre så fort som mulig , morsomt når man allerede ligger litt over fartsgrensen på 90km/t , men faktisk så hender det innimellom at man får en hjelpende hånd og en latter for livet takket være Politiet i sine sivile biler.

Men idiotier på veien fortjener ikke å ha førerkort, spesielt når de prøver å presse en bil foran som har både unger i barneseter og som kjører i henhold til regelverket for å unngå å utsette seg selv eller andre for unødvendig fare.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet det er noen her som har sagt det ellers hadde jeg ikke husket det :p

Men ja. Bråbremsing er not cool

Beste måte å få fikset på bilen, gratis

Alltid den som er bak som har 100% ansvar

Sant. Eller vikeplikt som mange idioter her jeg bor aldri opprettholder. Har en Mercedes som har bulk i døren;)

Men ja. Som sagt så er det nok ikke i alle tilfeller. Må være en grunn, tror ikke politiet tror "han lå for nærmt" er god grunn.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Tror du skjønte hva jeg mente ;) . Vedkommende gikk på høyre side når det er på venstre side man skal og og det var også ett fullt brukbart fortau som vedkommende skulle ha brukt. Samtidig hadde vedkommende ingen reflekser på seg som gjorde det meget vanskelig å se vedkommende.

Snakker du om venstre for fotgjenger eller bilfører? Jeg antar at det er bilfører siden det er du som er bilfører i dette tilfellet. Da skal fotgjenger være til høyre for deg hvis de skal motsatt vei. Du skal klare å se fronten deres, og de skal se fronten din.

Reflekser skulle vært lovpålagt, og blinkelys syklister og fotgjenger bruker skulle vært bannlyst.

Vedkommende gikk på feil side i forhold til det personen skulle ha gjort. Gikk med ryggen til meg når jeg kom på samme side som vedkommende gikk.

I går holdt jeg på å ta en fotgjenger og bikkja hans i 30sone her hvor jeg bor. Så ikke vedkommende før rett før. Og ble nesten snurt fordi jeg sa i fra at jeg nesten ikke så vedkommende og ba han/hun ta på refleks på både seg og bikkja. Noen er faen meg tett i nøtta.

Lenke til kommentar

Eller gratis rep. av bilen om han ikke hadde bremset

Bare om du vil bli siktet for forsikringssvindel.

Det er faktisk slik at du kan få skylden om du unødvendig bremser bilen slik at du blir påkjørt bak, om det var uaktsomt. Jeg hørte en historie om en som fikk skylden fordi han bremset for en katt og ble påkjørt bakfra. Aner ikke om det var sant.

Forøvrig så kan jeg også nevne at det ikke alltid er slik at det er bilisten sin feil om fotgjengere blir påkjørt på fotgjengerfelt. Det er bare utrolig vanskelig å motbevise bilisten sin skyld, som er grunnen til at jeg har dashkamera i vinduet mitt.

Lenke til kommentar

Jeg vet det er noen her som har sagt det ellers hadde jeg ikke husket det :p

Men ja. Bråbremsing er not cool

Ja, når du får nakkeslengen som du må leve med resten av livet så kan du trøste deg med at du fikk fikset bulken på bakskjermen din helt uten kostnad.

• Liker 1
Lenke til kommentar

vurderer selv dashcam nå selv... sånn at vis det skulle skje noe har jeg ting litt mer på det tørre.

Det vil jeg anbefale på det sterkeste.

Spesielt jeg som er en yngre mann med en bil som ikke akkurat skriker familiefar. Jeg tenker det kan lede til noen fordommer når det kommer til å avgjøre skyld.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører heldigvis en stasjonsvogn som ikke skriker ung mann, men dashcam blir nok kjøpt inn i løpet av året. Har EU og andre ting som skriker høyest. Har kjørt 17k sia august så ikke den som kjører minst heller

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Litt spesielt å bruke lydhornet i en slik situasjon, selv hadde jeg lynraskt satt på nødblink.

Litt uvanlig kanskje, men forståelig, det går ofte fortere, jeg kjører ofte mange "fremmede" biler, og det er ikke alltid så lett å finne nødblinkeren lynrakst, og andre mennesker reagerer raskere på tuta også.

AtW

Ja nødblink kunne jeg ha brukt men bilen kom så fort rundt svingen at å bruke lydhornet følte jeg var det mest fornuftige å bruke, er glad han ikke kolliderte i meg selv om han måtte ta regninga. Det er også lite digg med nakkesleng. 

Er vell også det man skal bruke lydhorn til. Var det jeg lærte når jeg tok lappen, at den er til for å varsle andre trafikanter om en farlig situasjon og ikke mase på trege sjåfører eller hilse på en kompis.. 

edit: leif

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Ok, jeg mener fremdeles det er feil reaksjon. Bruk av NØDblink vil sannsynligvis medføre en kjappere og nesten umiddelbar nedbremsing.

Det er helt vanlig prosedyre å bruke, f.eks når det oppstår kø på en vei og du står i en utsatt posisjon med fare for påkjørsel bakfra så setter du på nødblink. Det lærte jeg av min kjørelærer.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Måtte på en fyr som lå 20km/t under grensa i venstre feltet. Jeg nærmet meg han og holdt 2-3 sek avstand, han flytta seg ikke jeg viste lysene, så svarte han med nødblink ... Altså hallo? Høyrefeltet kjører fortere enn deg. Kom deg til høyre istedenfor å ta på nødblink, i nød eller ....

Lenke til kommentar

Ok, jeg mener fremdeles det er feil reaksjon. Bruk av NØDblink vil sannsynligvis medføre en kjappere og nesten umiddelbar nedbremsing.

Det er helt vanlig prosedyre å bruke, f.eks når det oppstår kø på en vei og du står i en utsatt posisjon med fare for påkjørsel bakfra så setter du på nødblink. Det lærte jeg av min kjørelærer.

Ja ned bremsing er jeg enig tar ofte på nødblink når jeg er i en kø og jeg er bakerst og bak meg er en sving. At jeg holder inne hornet for å få han til å være obs mener jeg er helt ok, når jeg må gi ifra et fare signal og det må jeg gi det fort for å unngå kolisjon. Da dette ikke var snakk om en ned bremsing men en bråbrems. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Det trodde han som slang seg ut i venstrefeltet foran meg for mange år siden også..

Jeg lå i rundt 70, han holdt vel ca gangfart.

Begge biler ble vrak, han fikk skylda og jeg tjente fett på bilen min. (Beholdt vraket, bytta litt deler og solgte den)

Heldigvis traff jeg han på venstre hjørne bak, slik at selskapet forstod at det ikke var en clean hit.. Fyren forsøkte nemlig å skrive noe helt annet i skademeldinga enn slik det var.

Han nektet også å skrive skademelding med meg, så det ble til at kun vital info ble skrevet ned og vi fylte ut hver vår skademelding.

Han røyk på en smell for trusler også, etter å ha truet med å drepe både meg og familien min :)

Morsomt at han mente han visste hvor jeg bodde, for det var det ikke mange som gjorde på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å bli skikkelig utålmodig på bilister som ikke stopper. Jeg står på sykkelfeltet for å vente til noen stopper, og tror du ikke to biler (taxi og Audi) gir blanke faen i å stoppe, mens Volvoen i motsatt kjørefelt har ventet på meg i 3-5 sekunder.

Kastet armene mine i luften og bannet under pusten. Vinket takk til han som stoppet, så kanskje han ihvertfall kan føle seg litt bedre, og ha litt medlidenhet for oss fotgjengere.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg har begynt å bli skikkelig utålmodig på bilister som ikke stopper. Jeg står på sykkelfeltet for å vente til noen stopper, og tror du ikke to biler (taxi og Audi) gir blanke faen i å stoppe, mens Volvoen i motsatt kjørefelt har ventet på meg i 3-5 sekunder.

Kastet armene mine i luften og bannet under pusten. Vinket takk til han som stoppet, så kanskje han ihvertfall kan føle seg litt bedre, og ha litt medlidenhet for oss fotgjengere.

Ja, det er noen kryss her i byen som er helt latterlig også, hvor jeg typisk strekker armen ut 3-4 sekund på forhånd, går av sykkelen, og går ut i veien, og folk bare durer på enda det er overtydelig signalisert i god tid at jeg skal over, ofte kjører folk rett foran meg enda jeg er 3-4 meter ut i veien. 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vurderte nesten å strekke ut armen min, men ikke fordi bilistene ikke burde ta hintet når jeg står halvveis ute i veibanen og skaper øyekontakt med de. Skal ikke anta noe, men man må være passe uoppmerksom for å ikke se meg.

Dette er ikke første gangen dette skjer. Den vanligste (og verste) overtredelsen er når jeg allerede har begynt å gå over, og jeg må stoppe midt i overgangsfeltet fordi biler fortsatt ikke stopper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...