Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Fortauet på stedet så antagelig sånn ut (eller det var dekt av isholke):

post-51414-0-25742800-1453891815_thumb.jpg

Og i trafikkreglene står det om fotgjengernes plass på veien:

§ 19.Særlige bestemmelser for gående

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.

Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.

Dermed gjenstår kun poenget med å ikke bruke refleks. Refleksbruk er (dessverre) ikke påbudt.

Jeg vil forresten spørre dere som frekventerer denne tråden, bruker dere selv refleks når dere har parkert bilen og går det siste stykket dit dere skal? Ikke? Da kaster dere stein i glasshus ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har refleksbånd på håndleddene når eg går til/fra bilen. Har alltid en del liggende i lommene i jakkene(fort gjort å glemme) og ett par liggende i bilen.

Eg underviser en del i førstehjelp og med temaet trafikkulykker. Bruk av refleks er alltid ett tema mellom juli og juni måned og når eg spør samtlige deltakere om hvor refleksen er så er svaret nesten uten unntak: "jammen eg kjørte hit".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle sett bilen bak meg holdt 10 biler avstand resten av ferden etter jeg hev meg på bremsen ut av ingenting. Kjøre 1m bak meg i utrolig tett tåke, i sentrum med masse gangfelt overalt og jeg allerede kjører 40-45 i 40 sona? Pff...

Du er virkelig ikke mye bedre selv.

Det er også feil med historien - den kan umulig ha skjedd slik det hevdes

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Skulle sett bilen bak meg holdt 10 biler avstand resten av ferden etter jeg hev meg på bremsen ut av ingenting. Kjøre 1m bak meg i utrolig tett tåke, i sentrum med masse gangfelt overalt og jeg allerede kjører 40-45 i 40 sona? Pff...

Du er virkelig ikke mye bedre selv.
Det er også feil med historien - den kan umulig ha skjedd slik det hevdes

La oss få høre hvordan du, den kloke allmektige, mener dette skjedde, spesielt med tanke på at du var til stede.

Lenke til kommentar

På tur inn i en rundkjøring i dag stopper jeg for å overholde vikeplikten. Bak meg kommer idioten som har kjørt 1001 de to siste kilometerne, med unntak av noen hundre meter på slutten. Jeg stopper, ser at det kommer lys i speilet bak og skjønner hva som er på tur til å skje. Joda, han kjører på meg bakfra. Blir så provosert at jeg går rett ut og spør hva faen han driver med, men ikke noe godt svar å få. Fikk kjørt noen meter frem og skrevet skademelding som jeg sa at vi skulle ha:

Han: "Ahhh, ingen skade".

Som om at vi ikke skulle trenge å  skrive skademelding. Og at skadene var ubetydelige.

Det ble skrevet skademelding, i ettertid irriterer jeg meg litt for at jeg ikke ringte politiet. Ikke sa han unnskyld heller. Idiot! De var betydelige skader, og fort snakk om skader til mange tusen (noe det nesten alltid blir).

Lenke til kommentar

Må ha vært mange med dårlig bremselengde rundt i det siste. Måtte bremse for en en henger som stod og blokerte hovedveien i byen. Da det bak meg kommer en bil i en stor fart rundt en sving. Tar da i ren refleks og holder inne lydhornet så Speedy Gonzale fikk bråbremst en halv meter bak bilen min. Det mest komiske var at han som blokkerte veien med hengeren trodde det var han jeg som brukte lydhorn på han. Begynte å veive med armene som en gal og ropte at jeg måtte vente. Rullet da ned vinduet å sa at det var ikke han jeg brukte lydhorn på men han bak.

Edit: Å skrive på mobil er noe dritt.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Litt spesielt å bruke lydhornet i en slik situasjon, selv hadde jeg lynraskt satt på nødblink.

Litt uvanlig kanskje, men forståelig, det går ofte fortere, jeg kjører ofte mange "fremmede" biler, og det er ikke alltid så lett å finne nødblinkeren lynrakst, og andre mennesker reagerer raskere på tuta også.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...