Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Å få biler vekk fra sentrum bør også være motivasjonen ved en ny E18.

De bør satse på et eget veisystem som går direkte fra Ca Maritim/Skøyen til Ca Furuset, Gjelleråsen og Vinterbro uten mulighet for avkjøringer underveis på disse strekningene.

 

Mener du at motorveien ikke burde ha avkjøring til sentrum? Er ikke sikker på at det ville gi mindre trafikk her inne.

 

Jeg mener man bør etablere et eget veisystem som går samme vei som dagens men uten avkjøringsmuligheter underveis.

 

 

Ja, du skrev jo eget. Det så jeg ikke før nå. Enig i poenget ditt, men er redd det fort blir for dyrt.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener man bør etablere et eget veisystem som går samme vei som dagens men uten avkjøringsmuligheter underveis.

 

Ja, du skrev jo eget. Det så jeg ikke før nå. Enig i poenget ditt, men er redd det fort blir for dyrt.

 

Det ordet er ganske viktig.

Det er flere måter å løse floken på, det er enten ved å sikre gode muligheter til å kjøre rundt Oslo, eller ved å sikre at flyten som skal forbi Oslo går så lett som mulig..

Det siste er trolig den beste løsningen på alle måter men vil selvsagt være svært dyrt.

 

Hva det koster har jeg ikke regnet på, men jeg blir ikke forbauset om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med et slikt prosjekt.

Lenke til kommentar

Trikk har klare ulemper i form av at den trenger voldsom infrastruktur for å kunne kjøre.

Den har også en del andre egenskaper som gjør at risikoen ved å kjøre i byen er uforholdsmessig stor, etter mitt syn bør slikt kun kjøre på steder med separat trase.

 

Den har også klare fordeler, ingen buss kan transportere like mange mennesker på en gang.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

 Idiotisk i forhold til hva?

 

AtW

 

I forhold til at vi ikke er i 1920 lenger. Trikkeskinner er svindyrt, livsfarlig og ødelegger asfalt. Trikk i seg selv er veldig dyrt å drifte. Buss kan dekke 100% av fordelene til trikk om man fokuserer på bussfelt istedet for trikkeskinner.

 

Det er ingenting som gir mening med å ha trikk på skinner.

 

Edit: Buss kan også kjøre rundt en feilparkert bil, istedet for å blokkere trafikk samt forårsake forsinkelser i hele systemet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

 Idiotisk i forhold til hva?

 

AtW

 

I forhold til at vi ikke er i 1920 lenger. Trikkeskinner er svindyrt, livsfarlig og ødelegger asfalt. Trikk i seg selv er veldig dyrt å drifte. Buss kan dekke 100% av fordelene til trikk om man fokuserer på bussfelt istedet for trikkeskinner.

 

Det er ingenting som gir mening med å ha trikk på skinner.

 

Edit: Buss kan også kjøre rundt en feilparkert bil, istedet for å blokkere trafikk samt forårsake forsinkelser i hele systemet.

 

 

I forhold til buss mao? Er forsåvidt ganske enig, idiotisk er kanskje et sterkere ord enn jeg ville brukt, men buss ser ut til å ha de fleste mulighetene trikk har og er mer fleksibelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at "idiotisk" er litt vel drøyt ordbruk. Utdatert, ufleksibelt og upraktisk er vel bedre ord.

 

Bare?

 

Tror du ikke eieren av den bilen sitter med 20/20 hindsight og innser hvor dum han/hun var? Shit happens, og da blir det for dumt å skylde på fører av bilen fordi trikken ikke kan flytte seg 5 cm til siden.

Lenke til kommentar

Tror du ikke eieren av den bilen sitter med 20/20 hindsight og innser hvor dum han/hun var? Shit happens, og da blir det for dumt å skylde på fører av bilen fordi trikken ikke kan flytte seg 5 cm til siden.

Tja, så spørs det om denne personen får det med seg .... tror du det er stor sjanse?

 

Uansett, det er en slik tankeløs handling. Trafikken florerer av div tankeløse handlinger og feilparkeringer er en av de - slik som å klare å parkere på en slik måte at andre ikke kommer fram opplever jeg daglig (jeg kjører ikke trikk eller tog, men tyngre flyttbart kjøretøy) Selv når du kommer og har motoren igang rett ved de så parkerer de og man må tute/kontakte de før de går - de klarer rett og slett ikke å skjønne at det er andre enn de i trafikken. "Må æ flytt mæ .... ehhhh?" er nesten dagligdags.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt ignoranse som forårsaket dette, og trikken er ikke på noen måter skyldig. Problemet her er heller at det er en "You did this to yourself"-situasjon, der trafikkbildet blir ufleksibelt for idioter som ikke kan parkere fordi, igjen, trikken ikke kan flytte seg 5-10 cm til siden.

 

Selv om bilen har skylden så er det ikke så mye bilen som er problemet.

Lenke til kommentar

Største fordelen med bybanen kontra buss er nok at man i mye mindre grad trenger ekstra sjåfører i rushtiden i forhold til å få samme antall passasjerer over på buss som man kan få innpå et lengre trikkesett som ikke har de begrensningene det vanlige veiene kan ha.

 

Skjønt, det er vel et par ekstra lange leddbusser i Bergen nå som er i nærheten av å konkurrere?

Lenke til kommentar

Det var bufferbil som stengte høyrefila på E18 istad, jeg kjørte bak en annen bil og det var satt ned til 70 fart. Tenkte å vente med å bytte fil til han foran bytta men ble litt for nærme for min smak så bare bytta men holdt plass åpen så han kunne bytte inn forsn meg. Det gjorde han ikke, trodde han skulle kræsje i den, før jeg ser bremselys fra han og han slækker farten, og kanskje 10m fra bufferbilen bråbremser han og blinker mens jeg tuter på han og var forberedt på at han skulle kaste seg ut og der stod han... makan lite folk følger med, vi kunne se bufferbilen fra mange mils avstand, hvor stor skal pila være og hvor mange blinkende svære lys trenger man lurer jeg på...

Lenke til kommentar

Største fordelen med bybanen kontra buss er nok at man i mye mindre grad trenger ekstra sjåfører i rushtiden i forhold til å få samme antall passasjerer over på buss som man kan få innpå et lengre trikkesett som ikke har de begrensningene det vanlige veiene kan ha.

 

Skjønt, det er vel et par ekstra lange leddbusser i Bergen nå som er i nærheten av å konkurrere?

 

Har du muligheten til å legge opp skinner, så kan du ha dedikert busstrasse med busser med disp for maks lengde (litt overforenklet, men jeg mener det er løsbart om man ønsker)

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv om bilen har skylden så er det ikke så mye bilen som er problemet.

Det er sjåføren som er problemet. Ja, her er det ekstra utfordring som kan diskuteres på siden av det jeg ville fram til, men det er uansett bare enda ett eksempel på tankeløse sjåfør(er). Når man tenker så lite så gjør denne personen det andre plasser også og betviler at denne tenker mye lengre hvis denne får med seg hva som har skjedd - Muligens lært litt med trikkespor(får vi håpe), men andre plasser sperres det sikkert for tyngre kjøretøy(og andre) og som koster samfunnet ganske mange kroner totalt sett med tanke på hvor mange hjernedøde sjåfører det er der ute. Så nei, det er ikke bare.

Lenke til kommentar

I forhold til at vi ikke er i 1920 lenger. Trikkeskinner er svindyrt, livsfarlig og ødelegger asfalt. Trikk i seg selv er veldig dyrt å drifte. Buss kan dekke 100% av fordelene til trikk om man fokuserer på bussfelt istedet for trikkeskinner.

 

Det er ingenting som gir mening med å ha trikk på skinner.

 

Edit: Buss kan også kjøre rundt en feilparkert bil, istedet for å blokkere trafikk samt forårsake forsinkelser i hele systemet.

Det er først og fremst feil bruk av "i forhold til".

 

Men trikken er ikke så ille som du skal ha det til, den har en passasjerkapasitet leddbusser kan drømme om, en leddbuss i Oslo har plass til max 110 passasjerer. (Unibuss sine)

 

En SL79 (gammel trikk, bestilt i 1979) har plass til 169 passasjerer.

En SL95 (bestilt i 1995, produsert i Italia) har plass til 212 passasjerer.

En vogn på bybanen i Bergen har plass til 160 passasjerer, men kan i fremtiden bli forlenget med 10 meter og dermed øke kapasiteten betydelig.

 

Busser med slik passasjerkapasitet har vi ikke, i praksis må man sette inn minst to busser for hver trikk om man skal bytte de ut.

Det betyr at opp gjennom Grünerløkka, Torshov og gjennom Storokrysset i Oslo vil måtte gå 6 leddbusser hver vei pr. 10. minutt for å dekke opp kapasiteten til trikken.

 

I dag går det tre trikker pr. 10. minutt her.

 

 

I forhold til buss mao? Er forsåvidt ganske enig, idiotisk er kanskje et sterkere ord enn jeg ville brukt, men buss ser ut til å ha de fleste mulighetene trikk har og er mer fleksibelt.

 

Buss er mer fleksibelt ja, men har fortsatt ulempen med at det må til dobbelt så mange busser for å få samme kapasitet som på en trikk.

 

Største fordelen med bybanen kontra buss er nok at man i mye mindre grad trenger ekstra sjåfører i rushtiden i forhold til å få samme antall passasjerer over på buss som man kan få innpå et lengre trikkesett som ikke har de begrensningene det vanlige veiene kan ha.

 

Skjønt, det er vel et par ekstra lange leddbusser i Bergen nå som er i nærheten av å konkurrere?

Disse såkalte superbussene nærmer seg, men de har visst tvilsomme egenskaper på vinterføre.. Kjetting kan de gjerne ikke bruke heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...