Sheldon C Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 ....og der kom saltinga og slapset! Var mye bedre når 50-80 veiene her hadde hardpakka snø istedenfor oljete støvete salta slaps ..og om noen få timer er slapset borte og det er sommerføre. Kan ikke bli bedre enn det! Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 ...og enda noen timer senere er bilen full av rust Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Og halve lønna er brukt på spylervæske.. Og å kalle den saltsørpa sommerføre er nå litt i drøyeste laget. Endret 11. januar 2016 av Gromle 1 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Hater saltinga... var i Sverige i helga og der var det kun brøyta/skrapt. Ikke salta . Og folk klarte å kjøre. Vinterdekkene har blitt stadig bedre mens det saltes mer og mer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Hater saltinga... var i Sverige i helga og der var det kun brøyta/skrapt. Ikke salta . Og folk klarte å kjøre. Vinterdekkene har blitt stadig bedre mens det saltes mer og mer. Stemmer, og ulykkene går nedover og nedover. AtW Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Stemmer, og ulykkene går nedover og nedover. Har vi tall på "trafikkulykker"? Eller tenker du på data for antall drepte og skadde i trafikken? Det er jo fullt mulig å samtidig ha flere utforkjøringer og færre trafikkdrepte/-skadde, mener jeg. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Stemmer, og ulykkene går nedover og nedover. Har vi tall på "trafikkulykker"? Eller tenker du på data for antall drepte og skadde i trafikken? Det er jo fullt mulig å samtidig ha flere utforkjøringer og færre trafikkdrepte/-skadde, mener jeg. Det er det, men også antallet ulykker går nedover om vinteren såvidt meg bekjent, og ja vi har tall. Dvs det er vel sikkert noen som ikke blir meldt inn noe sted som blir registrert, men det registreres også uten at noen blir skadd. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Kilde? Jeg får ikke tilgang til trafikksikkerhetshåndbåka (TØI) på nett nå, men i NVDB (nasjonal veidatabank) ligger det inforamsjon om (alle?) registrerte ulykker på offentlig vei. Der er det en mengde ulykker der det er registert at alle er uskadd etter ulykken. Men som sagt, antar det begrenser seg til innmeldte ulykker. Ingen får vite det om du tryner på sykkelen din og sykler videre. AtW Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 ....og der kom saltinga og slapset! Var mye bedre når 50-80 veiene her hadde hardpakka snø istedenfor oljete støvete salta slaps ..og om noen få timer er slapset borte og det er sommerføre. Kan ikke bli bedre enn det! Og så frøs det over under nattens gang, pga manglende trafikk, og de mindre brukte sporene er nå speilblanke pga saltet. Eller så ble det litt kaldere, så saltet mistet store deler av effekten. Dog, enig i at saltet er herlig om det bare blir 2-3 minusgrader. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Det er gøy med snø, men det er helt på trynet at det tar 7-10 timer å få brøytet veier. At det tar så lang tid for hovedveier i Oslo-regionen er utrolig dårlig.. E6 var ikke brøytet på søndag kl. 12, og mellom olavsgård og karihaugen var det effektivt 1,5 flytende felt på 4-feltsveien, som bevegde seg fra ytterste venstrefelt til krypefeltet til høyre etter hvor hver enkelt har funnet det for godt å plassere seg. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) Kjørte fra Grenland kl 9 tredje juledag. Var ikke brøytet skikkelig før vi nesten var nådd Kristiansand. De første brøytebilene vi så holdt på å måke sideveier. Snøværet var meldt på forhånd. Rare greier. Kanskje de hadde juleferie? Endret 12. januar 2016 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 (endret) De venter jo/er helst "underbemannet" og "opptatte" på vanlige tider når ikke sjåførene får tillegg på natta nok... Endret 11. januar 2016 av Poopadoop Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 http://www.osloby.no/nyheter/--Dropp-den-planlagte-E18-utbyggingen-8307923.html "«Norsk og internasjonal forskning er entydig: Økt veikapasitet i bytransportsystemer med kø gir økt biltrafikk. Straks en ny vei er åpnet vil mange som før valgte andre transportmidler enn bil pga. køene, begynne å kjøre bil. På litt lengre sikt vil den nye veien skape press for utbygging av boliger, arbeidsplasser og handel i ytre og mer bilavhengige deler av byområdet. Det skaper økt transportbehov og mer biltrafikk. Dette er hovedårsaken til at man ikke kan bygge seg ut av kø- og trafikkproblemene i større byområder»" AtW Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Artig artikkel. Men litt rart avsnitt om Bergen. Her bygges det jo hovedsakelig vei for å få biler bort fra sentrum om dagen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Å få biler vekk fra sentrum bør også være motivasjonen ved en ny E18. De bør satse på et eget veisystem som går direkte fra Ca Maritim/Skøyen til Ca Furuset, Gjelleråsen og Vinterbro uten mulighet for avkjøringer underveis på disse strekningene. Det kan hende den bør komme inn åp eksisterende vei enda lenger ut fra sentrum. På denne måten slipper man gjennomgangstrafikken som lager kø, og i praksis vil dette være omtrent som å legge veiene utenfor byen. Store deler av dagens trafikk på alle motorveistrekningene inn/ut av Oslo er jo gjennomgangstrafikk som man helst skulle unngått å ha i byen. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Å få biler vekk fra sentrum bør også være motivasjonen ved en ny E18. De bør satse på et eget veisystem som går direkte fra Ca Maritim/Skøyen til Ca Furuset, Gjelleråsen og Vinterbro uten mulighet for avkjøringer underveis på disse strekningene. Mener du at motorveien ikke burde ha avkjøring til sentrum? Er ikke sikker på at det ville gi mindre trafikk her inne. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Å få biler vekk fra sentrum bør også være motivasjonen ved en ny E18. De bør satse på et eget veisystem som går direkte fra Ca Maritim/Skøyen til Ca Furuset, Gjelleråsen og Vinterbro uten mulighet for avkjøringer underveis på disse strekningene. Mener du at motorveien ikke burde ha avkjøring til sentrum? Er ikke sikker på at det ville gi mindre trafikk her inne. Jeg mener man bør etablere et eget veisystem som går samme vei som dagens men uten avkjøringsmuligheter underveis. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Kilde?Jeg får ikke tilgang til trafikksikkerhetshåndbåka (TØI) på nett nå, men i NVDB (nasjonal veidatabank) ligger det inforamsjon om (alle?) registrerte ulykker på offentlig vei. Der er det en mengde ulykker der det er registert at alle er uskadd etter ulykken. Men som sagt, antar det begrenser seg til innmeldte ulykker. Ingen får vite det om du tryner på sykkelen din og sykler videre. AtW Alle er enige i at antall ulykker går ned. Men viser noe forskning at saltet har æren for det? Eller kan det kanskje være andre faktorer som spiller inn? Det saltes jo noe vanvittig for tiden. Forrige vinter gikk saltbruken opp med 27% sammenlignet med vinteren før. Hørte noe interessant i jula, nå vet jeg overhodet ikke om det er noe hold dette, men kanskje noen her har vært borti det. Visstnok så er det er forskningsprosjekt på gang på UiT der de ser på effekten av salt på piggfrie dekk. Og resultatet så langt viser at saltet tærer og sliter såpass på lameller og gummi at dekkene fort vinteregenskapene. Og visstnok er ikke SVV særlig gkad for dette og ignorer det totalt. Noen som har vært borti dette, eller er det bare bambus? For det er jo besynderlig hvor mange av toppene i SVV som økonomiske interesser av at det saltes mye. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Kilde?Jeg får ikke tilgang til trafikksikkerhetshåndbåka (TØI) på nett nå, men i NVDB (nasjonal veidatabank) ligger det inforamsjon om (alle?) registrerte ulykker på offentlig vei. Der er det en mengde ulykker der det er registert at alle er uskadd etter ulykken. Men som sagt, antar det begrenser seg til innmeldte ulykker. Ingen får vite det om du tryner på sykkelen din og sykler videre. AtW Alle er enige i at antall ulykker går ned. Men viser noe forskning at saltet har æren for det? Eller kan det kanskje være andre faktorer som spiller inn? Det saltes jo noe vanvittig for tiden. Forrige vinter gikk saltbruken opp med 27% sammenlignet med vinteren før. For det er jo besynderlig hvor mange av toppene i SVV som økonomiske interesser av at det saltes mye. Det er aldri lett å gi definitive svar på det, men det er gjort flere forskningsprosjekt på det, og konklusjonen er (stort sett) at salt er effektivt, og det får ned ulykkesprosenten vesentlig (5-10%). Hvilke i toppene har økonomisk interesse av salting direkte? Og hvordan? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå