Darkbill Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Kjørte bak en Mercedes stasjonsvogn av den eldre typen som kjørte 30-45 på en 80 vei. Det var mye puddersnø langs veien, men siden det er så kaldt fester det seg ikke, så selve fila vi kjørte i var helt bar asfalt siden andre biler har blåst bort snøen. I 50m tunnel (der asfalten var like bar vel å merke) kom han opp i hele 60 utrolig nok. Ser mange biler som må spade bort snøen fordi det har snødd en god halvmeter i løpet av natta, pluss en brøytekant slik at bilen er gjemt bak en meter snø. Like morsomt å se den spade mens jeg med firehjulstrekk kan få bilen ut etter litt vugging fram og tilbake... Endret 10. januar 2016 av Poopadoop Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Folk har virkelig problemer med å kjøre på vinterføre.. Fra Sollihøgda der det er to felt i samme retning. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Er forslaget ditt at folk skal ligge i feltet som ikke er brøytet? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Så ut som hardpakka snø det feltet så bør vel ikke være største problemet..? Du kan jo bare kjøre i det feltet selv om synes det går for tregt. Er vel ikke "forbikjøring" om man holder større fart i et annet felt... Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Er forslaget ditt at folk skal ligge i feltet som ikke er brøytet?Begge feltene er brøytet på samme tidspunkt, men årsaken til synlig asfalt i venstrefeltet tyder på at majoriteten av trafikken har hatt problemer med å lese skilting så de ikke innser at veien går over til to felt og derfor kjører i feil felt. Hadde folk lest skilting og fulgt trafikkreglene hadde høyrefeltet vært bart istedenfor. Hvilket bare forsterker argumentet med at folk har problemer med å kjøre på vinterføre. Når det er sagt er det ikke jeg som kjører, da ville det vært særdeles uforsvarlig å ta bilde. Og vi har etter bildet ble tatt passert flere biler ved å holde høyrefeltet. Endret 10. januar 2016 av Hansien Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Statistisk setter jo folk forsåvidt ok på vinterføre Mindre alvorlige ulykker om vinteren. AtW Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg har sluttet å irritere meg over slikt. Henter ikke mye tid på å kjøre forbi noen på strekninger ala Hønefoss - Sandvika. Havner bak noen som kjører enda saktere lenger fram, uten forbikjøringsmuligheter i det hele tatt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Er forslaget ditt at folk skal ligge i feltet som ikke er brøytet?Begge feltene er brøytet på samme tidspunkt, men årsaken til synlig asfalt i venstrefeltet tyder på at majoriteten av trafikken har hatt problemer med å lese skilting så de ikke innser at veien går over til to felt og derfor kjører i feil felt. Hadde folk lest skilting og fulgt trafikkreglene hadde høyrefeltet vært bart istedenfor. Hvilket bare forsterker argumentet med at folk har problemer med å kjøre på vinterføre. Når det er sagt er det ikke jeg som kjører, da ville det vært særdeles uforsvarlig å ta bilde. Og vi har etter bildet ble tatt passert flere biler ved å holde høyrefeltet. Ja, ikke så rart når skiltene er tildekket av snø. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Slike utfordringer kunne også vært løst ved at nytt felt alltid skulle blitt lagt til på venstresiden av eksisterende felt. I Norge er vi flinke til å legge til nye felt på høyresiden, dette fører også til at mange holder venstrefeltet.. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Ja, ikke så rart når skiltene er tildekket av snø. Det kan godt være tilfellet her. Men det er fortsatt ting som indikerer klart og tydelig på flere felt i samme retning. Og om ikke veiens bredde gjør det åpenbart burde bilene som passerer på høyresiden være et klart tegn. Slike utfordringer kunne også vært løst ved at nytt felt alltid skulle blitt lagt til på venstresiden av eksisterende felt. I Norge er vi flinke til å legge til nye felt på høyresiden, dette fører også til at mange holder venstrefeltet.. Hvordan skulle man løst dette på sollihøgda når det nye feltet kommer på høyresiden i forbindelse med påkjøringsfelt? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Slike utfordringer kunne også vært løst ved at nytt felt alltid skulle blitt lagt til på venstresiden av eksisterende felt. I Norge er vi flinke til å legge til nye felt på høyresiden, dette fører også til at mange holder venstrefeltet.. Hvordan skulle man løst dette på sollihøgda når det nye feltet kommer på høyresiden i forbindelse med påkjøringsfelt? Det er da lett. Dagens nye felt bør komme inn med et vanlig akselerasjonsfelt inn i eksisterende felt. Nytt felt til venstre bør fortrinnsvis etableres før dagens ekstrafelt kommer inn, men jeg ser at det er vanskelig å få til det. Alternativet er da å først flette trafikken og deretter ha et nytt felt på venstresiden. Utfordringen på stedet er først og fremst manglende infrastrukturplanlegging, noe man kan se mange steder i landet. At vi aldri har hatt kontroll på planleggingen betyr ikke at man bør fortsette i samme gamle bane.. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Det er da lett. Dagens nye felt bør komme inn med et vanlig akselerasjonsfelt inn i eksisterende felt. Nytt felt til venstre bør fortrinnsvis etableres før dagens ekstrafelt kommer inn, men jeg ser at det er vanskelig å få til det. Alternativet er da å først flette trafikken og deretter ha et nytt felt på venstresiden. Utfordringen på stedet er først og fremst manglende infrastrukturplanlegging, noe man kan se mange steder i landet. At vi aldri har hatt kontroll på planleggingen betyr ikke at man bør fortsette i samme gamle bane.. Ved nybygging av vei burde dette være en selvfølge ja, men på sollihøgda vil nok staten neppe bruke tid eller penger på en slik løsning med mindre den kan gjøres veldig billig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Brøytebiler også unødvendig til hinder? http://www.nrk.no/vestfold/--broytemannskapet-er-i-veien-for-oss-1.12741167 http://www.tv2.no/a/4171278 [eldre sak] AtW Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg har flere ganger sett i motgående felt 3 brøytebiler i bredden med en 4. lenger bak som tar restene og maaange biler bak og virker som de ikke kjører mer enn maks 40kmt... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Brøytebiler også unødvendig til hinder? Brøyting er definitivt en hindring man må leve med, det er ikke unødig hindring. Det er derimot salting, å salte er unødig og å kjøre sakte for å salte blir derfor å være til unødig hinder. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg har flere ganger sett i motgående felt 3 brøytebiler i bredden med en 4. lenger bak som tar restene og maaange biler bak og virker som de ikke kjører mer enn maks 40kmt... Det er rett og slett fordi brøytingen blir mindre effektiv om man øker hastigheten. http://www.t-a.no/nyheter/2016/01/09/Irriterer-du-deg-over-trege-br%C3%B8ytebiler-12009505.ece Det er klart, de bør også vurdere om det er mulig å slippe forbi annen trafikk innimellom dersom de kjører slik over lengre strekninger. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 For noen gikk det altfor tregt bak brøytebilene... http://www.nrk.no/vestfold/kjorte-sikk-sakk-mellom-broytebilene-1.12742146 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Brøytebiler også unødvendig til hinder? Brøyting er definitivt en hindring man må leve med, det er ikke unødig hindring. Det er derimot salting, å salte er unødig og å kjøre sakte for å salte blir derfor å være til unødig hinder. Hehe, du får prøve den tolkningen inn for rettsvesenet, og se om du får noe gehør AtW Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Brøytebiler også unødvendig til hinder?Brøyting er definitivt en hindring man må leve med, det er ikke unødig hindring.Det er derimot salting, å salte er unødig og å kjøre sakte for å salte blir derfor å være til unødig hinder. Enig! Har vært så deilig å kjøre de siste par ukene mens det har vært for kaldt til å salte. Flotte vinterveier. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 ....og der kom saltinga og slapset! Var mye bedre når 50-80 veiene her hadde hardpakka snø istedenfor oljete støvete salta slaps Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå