del_diablo Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det er ikke mange årene siden folk klarte å kjøre på glatte veier.. siden den gang er mengden kjøretøy sikkert firedoblet og ikke minst har tungtransporten økt enormt. Uten salt stopper Norge....så takk og pris for saltingen! Uten saltet blir det is, og piggdekkene gjør isen ujevn. Og da er plutselig alt bra igjen. Dog, bonuspoeng for salting i områder der traffikken ikke er stor nok til å tørke ut veien. Det resultet ofte kun i meget stygge og meget dype spor uten noen fordeler. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det er ikke mange årene siden folk klarte å kjøre på glatte veier.. siden den gang er mengden kjøretøy sikkert firedoblet og ikke minst har tungtransporten økt enormt. Uten salt stopper Norge....så takk og pris for saltingen! På hvor mange år er mengden kjøretøy firedoblet? Det var langt mindre bruk av salt da jeg tok lappen, det var i 1998. Det var langt mindre salting da jeg flyttet til Oslo sentrum i 2004 også.. Enda mer har det tiltatt siden jeg flyttet fra sentrum og ut på halvbøgda (fortsatt innenfor Ring 3) i 2010. Mine observasjoner gjelder i større grad området i utkanten av og utenfor Oslo enn i Oslo. Tidspunktene for flytting gjør det bare enklere å få tidslinjen på plass for min del. Jeg har også siden 1999 hvert eneste år kjørt samme strekning 2. helgen i februar (Rally Sweden), i denne forbindelse har jeg observert at veiene på norsk side blir saltet mer og mer, mens veiene på svensk side blir saltet mindre og mindre samtidig som det blir strødd mer med strøsand der. Pussig nok er det mye bedre å kjøre på de svenske veiene. Jeg tror faktisk ikke du har hold i påstandene dine, men det er nok vanskelig å fase ut saltet etter at folk nå har blitt vant til at det aldri er glatt uansett hvordan veien ser ut og uansett temperatur.. Salting før/under/etter snøvær uten påfølgende måking er en uting, ja. Da kan de like gjerne la være. Dette er jo mer eller mindre regelen nå, jeg har kjørt bak brøytebiler med skjæret oppe mens det har vært opp mot 10cm snø.. Til gjengjeld har saltsnurra gått for full pupp. Forøvrig er det alltid interessant å være på jobb på slike utfartsdager som i dag. Virket som om hele byen skal ut på veien og til nærmeste handlesenter eller sentrum. Og det er forsåvidt ikke det helt store problemet med mange biler. Problemet er at andelen mennesker som antakeligvis burde tatt bussen men kjører i stedet for øker. Tror jeg har hatt rekord i antall observerte merkelige manøvre i dag. Jeg hadde en ekkel opplevelse selv i dag.. Jeg kjørte bil til jobb i dag, og på vei hjem var det en ganske ekkel opplevelse.. Jeg kom ut på Ring 3, og legger meg inn foran en bil (etter at det er slutt på stiplet linje) og da kommer plutselig en bil fra venstrefeltet over i mitt felt.. Heldigvis hadde jeg greit med plass på andre kanter, så jeg brukte kollektivfeltet til å unngå et sammenstøt. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Hva med om folk istedet for "egne observasjoner" ser på undersøkelser om saken. De tyder ikke på at folk kjører like bra uten salt (forutsatt riktig salting) AtW 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Hva med om folk istedet for "egne observasjoner" ser på undersøkelser om saken. De tyder ikke på at folk kjører like bra uten salt (forutsatt riktig salting) AtW Uten å ha tallene foran meg, men har ikke salting gjort at ulykkene er færre, men alvorligere pga høyere fart? Jeg ihvertfall aldri opplevd så mye salt som jeg gjorde i dag. Kjørte Harstad - Tromsø og hver en meter av de 300km var saltlake. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Hva med om folk istedet for "egne observasjoner" ser på undersøkelser om saken. De tyder ikke på at folk kjører like bra uten salt (forutsatt riktig salting) Her er jo problemet at man kommer fra saltet vei med saltklin på dekkene og over på usaltet vei.. Mange kjører som om de fortsatt er på saltet vei og da blir fort uhell en konsekvens av dette. Dersom salting hadde vært brukt kun på de største hovedveiene ville nok folk klart å tilpasse seg dette akkurat som man gjorde for noen år siden.. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Salting er og blir noe svineri - fjern dritten 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Hva med om folk istedet for "egne observasjoner" ser på undersøkelser om saken. De tyder ikke på at folk kjører like bra uten salt (forutsatt riktig salting) Her er jo problemet at man kommer fra saltet vei med saltklin på dekkene og over på usaltet vei.. Mange kjører som om de fortsatt er på saltet vei og da blir fort uhell en konsekvens av dette. Dersom salting hadde vært brukt kun på de største hovedveiene ville nok folk klart å tilpasse seg dette akkurat som man gjorde for noen år siden.. Det er det forskningen viser da, at folk ikke tilpasser seg det, dvs ihvertfall ikke mye nok til at de kjører like trygt som på saltede veier, og "for noen år siden" var det flere ulykker. AtW Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Hva med om folk istedet for "egne observasjoner" ser på undersøkelser om saken. De tyder ikke på at folk kjører like bra uten salt (forutsatt riktig salting)Her er jo problemet at man kommer fra saltet vei med saltklin på dekkene og over på usaltet vei..Mange kjører som om de fortsatt er på saltet vei og da blir fort uhell en konsekvens av dette. Dersom salting hadde vært brukt kun på de største hovedveiene ville nok folk klart å tilpasse seg dette akkurat som man gjorde for noen år siden.. Det er det forskningen viser da, at folk ikke tilpasser seg det, dvs ihvertfall ikke mye nok til at de kjører like trygt som på saltede veier, og "for noen år siden" var det flere ulykker. AtW For noen år siden var det vel flere ulykker på sommeren også? Salt er og blir noe svineri som ikke noe som helst på en vei å gjøre. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Nei, selvfølgelig, du har ikke tallene foran deg, og foretrekker å basere deg på føleri. Jeg mener ikke alle må være positive til salting, men folk bør ta seg såpass sammen at de baserer seg på fakta, og ikke ren synsing. (og da mener jeg basere seg på fakta, ikke bestemme seg først og cherry-picke fakta som passer etterpå) AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Hva med om folk istedet for "egne observasjoner" ser på undersøkelser om saken. De tyder ikke på at folk kjører like bra uten salt (forutsatt riktig salting) Her er jo problemet at man kommer fra saltet vei med saltklin på dekkene og over på usaltet vei.. Mange kjører som om de fortsatt er på saltet vei og da blir fort uhell en konsekvens av dette. Dersom salting hadde vært brukt kun på de største hovedveiene ville nok folk klart å tilpasse seg dette akkurat som man gjorde for noen år siden.. Det er det forskningen viser da, at folk ikke tilpasser seg det, dvs ihvertfall ikke mye nok til at de kjører like trygt som på saltede veier, og "for noen år siden" var det flere ulykker. Så får man sørge for å straffe folk når de havner i ulykker, relativt enkelt egentlig.. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jada, du hadde sikkert vært kjempefornøyd om folk ble straffet hardere for ulykker og ulykkssannsynlighetøkende adferd, som feks høy fart. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jada, du hadde sikkert vært kjempefornøyd om folk ble straffet hardere for ulykker og ulykkssannsynlighetøkende adferd, som feks høy fart. Jeg mener det med fordel bør reageres svært strengt når noen forårsaker trafikkuhell og ulykker, noe annet inntrykk kan jeg ikke forstå at jeg har gitt. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 siden den gang er mengden kjøretøy sikkert firedoblet og ikke minst har tungtransporten økt enormt. Uten salt stopper Norge....så takk og pris for saltingen! Vel, da er tydeligvis ikke bygda mi en del av Norge. 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Skjønner ikke at folk har så dårlig tid når de kjører på snødekket vei eller vei der du har spor såvidt ned til asfalten. Folk kjører fartsgrensa som om det var sommervær og sol. Skulle slippe en forbi og hold på å skli forbi lomma jeg skulle ta da det var enda glattere enn antatt. Bevegelsesmengden fra 60 til 80 km/t er nesten doblet, mens grepet på snø er mye verre enn på asfalt. Allikevel skal folk opp i 80 enda det er ræva forhold. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Skjønner ikke at folk har så dårlig tid når de kjører på snødekket vei eller vei der du har spor såvidt ned til asfalten. Folk kjører fartsgrensa som om det var sommervær og sol. Skulle slippe en forbi og hold på å skli forbi lomma jeg skulle ta da det var enda glattere enn antatt. Bevegelsesmengden fra 60 til 80 km/t er nesten doblet, mens grepet på snø er mye verre enn på asfalt. Allikevel skal folk opp i 80 enda det er ræva forhold. Energien er nesten doblet, bevegelsesmengden har økt med 1/3. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Du skjønner hvor jeg vil mtp grep, men ja rett skal være rett. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Nei, selvfølgelig, du har ikke tallene foran deg, og foretrekker å basere deg på føleri. Jeg mener ikke alle må være positive til salting, men folk bør ta seg såpass sammen at de baserer seg på fakta, og ikke ren synsing. (og da mener jeg basere seg på fakta, ikke bestemme seg først og cherry-picke fakta som passer etterpå) AtW Ok, den langsiktige trenden er at antall ulykker går ned. https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/ Og jeg kan ikke drømme om at salting er grunnen. Og når jeg kjørte i går, var det gjennomsaltet, og i indre Troms begynte tempen å krype nedover (-6 når jeg kjørte). Hva skjer da når saltlaken fryser? Eller når sørpa mellom hjulspora fryser? I går var det såpass mye av den at esp slo inn, forbikjøringer var nesten utelukket. For ikke å snakke om det saltlaget som legger seg på lyktene. Er jo så flott med dårlig lys midt inni skogen der elgen står og slikker salt i veigrøfta.... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Det er egen forskning som er gjort på salting spesifikt, jeg foreslår du leser den. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Jeg har gjentatte ganger forespurt Statens vegvesen om konkrete tall som bekrefter at salting har positive resultater. Jeg har også bedt om tall som viser hvor mange alvorlige ulykker som har salting som en medvirkende årsak enten direkte eller indirekte. (Eksempelvis pga redusert sikt mm) Statens vegvesen har ikke hostet opp noe slikt, de mener tallene jeg etterspør ikke finnes. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Jeg har gjentatte ganger forespurt Statens vegvesen om konkrete tall som bekrefter at salting har positive resultater. Jeg har også bedt om tall som viser hvor mange alvorlige ulykker som har salting som en medvirkende årsak enten direkte eller indirekte. (Eksempelvis pga redusert sikt mm) Statens vegvesen har ikke hostet opp noe slikt, de mener tallene jeg etterspør ikke finnes. Da har du engten ikke truffet riktig person, eller så tenker de at de ikke gidder å gjøre jobben for deg. Her er et eksempel på en SVV-rapport gjort av Sintef http://www.vegvesen.no/_attachment/178485/binary/340836 Det er ikke en 100%-sak, men ting heller definitivt imot at salting er tryggere enn å ikke salte. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå