Sexylubb1 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Nå er det meldt storm og plussgrader i ei uke, så kan vente litt til. Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Taxi som holdt på å ta siden på fronten av bilen min i dag ved å bryte vikeplikten i en rundkjøring. Angrer nesten på at jeg stoppet.. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Hadde akkurat en veldig fin opplevelse, ser noen biler framover ved et fotgjengerfelt at det er en gruppe som jogger ved siden av veien. De har på masse reflekser og vester og sånne sykkellys som ikke blinket på foran og bak. Stor tommel opp. 10-15 meter foran gangfeltet rekker han foran ut hånda til venstre, de jogget med trafikken, for å indikere at de skulle over, og han sjekket godt at biler hadde stoppet og sett han før de forsatte å jogge over. Slikt kaller jeg samspill i trafikken (Y) 5 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg er i en slik jobb som gjør at jeg kjører en del med likbil. I dette yrket settes det spesielt fokus på verdighet og respekt. Min bønn til mange andre på veien er å ta dette innover seg. Med det mener jeg å ikke ligge heeelt oppi rumpa og presse, selv om jeg ligger i fartsgrensa eller ikke er til hinder på noen som helst annen måte. Vær så snill og forstå at det også er fokus på å ha så ren bil som mulig. Det er, i hvertfall i mitt hode, respektløst å kjøre forbi på firefelts vei for så å legge seg inn rett foran, slik at jeg får hele fronten og frontruta dekket av saltlake. Det er ikke moro å møte opp i en møkkete bil, bare fordi en annen ikke gadd å ligge i venstrefila noen sekunder lenger. Greit nok hvis det er mye trafikk, men noen sekunder ekstra bør gå uansett. Ellers må jeg også skryte, da det er mange som er veldig flinke til å ta hensyn, spesielt ved båreoverføring med følge. 3 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) I mange andre land som feks Nederland har likbil med følge forkjørsrett på lik linje med militærkolonne. Ikke lov å krysse selv om du får grønt lys, kolonnen skal bare fortsette gjennom rødt, ikke lov å legge seg mellom kolonnen osvosv Endret 15. desember 2015 av Poopadoop Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) Vi har faktisk noe lignende her i Norge. Ser vi på Forskrift om kjørende og gående, §10 Fri veg, punkt 3 og 4, står det at "Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne.4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn.". http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§10 Endret 15. desember 2015 av CFM Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg tipper majoriteten av hendelsene er folk som ikke får med seg hva slags type bil det er? AtW Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) Det er da ganske åpenbart hva slags bil det er... Dessuten så går det an å vise hensyn uansett, med tanke på sprut. Men joda, det er mange som bruker Caravelle, R-klasse, GL, osv. Det er ikke alltid like lett å se om de er bårebiler eller ikke, da de bare har et kors e.l. på taket og noen enkle klistremerker på sidene. Endret 15. desember 2015 av CFM Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Tror jeg bare har opplevd begravelsesfølge et par ganger. Eller kanskje jeg bare ikke legger merke til det? Går ut i fra at det er vanskelig å oppdage om det er et følge eller transport med likbil. Sistnevnte regner jeg ikke med blir dekket av den nevnte paragrafen. Jeg skjønte ikke helt denne, dog: "Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder". Betyr det at hvem som helst kan ta på seg en vest med "LEDER" skrevet på, og hindre trafikk så mye h*n måtte ønske sammen med vennene sine? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) Kun transport er ikke dekket nei, og da kjører man stort sett etter trafikken eller forholdene, bare på en ekstra hensynsfull måte. Det er ikke så ofte med gravfølge lenger. Særlig ikke i byene. Er mer ofte på "landet". Normal praksis ved gravfølge (i hvertfall her på østlandet) er at bårebilen kjører først med lys i korset og i kisterommet, og bilene i følget bak har kors som festes med magnet på taket. Det skal være ganske synlig. Dessuten kjører man ikke særlig fort. Det viktigste er å ta det ekstra rolig i svinger og kryss. Skjønt er det ikke alltid pårørende vil ha kors på taket, så da er det nok vanskelig for andre å oppfatte hva som skjer. Endret 15. desember 2015 av CFM Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Jeg skjønte ikke helt denne, dog: "Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder". Betyr det at hvem som helst kan ta på seg en vest med "LEDER" skrevet på, og hindre trafikk så mye h*n måtte ønske sammen med vennene sine? Den er nok mer myntet på eksempelvis militær tropp i marsj (i en eller flere rekker/kolonner) langs vei, med følgebefal (leder -som vanligvis ikke har noen spesiell vest, men i alle fall fremste og bakerste mann skal ha "vanlig" refleksvest ved marsj i mørke), men som mange andre bestemmelser kan den tolkes ganske vidt. Men selv om du skulle ha rett i den tolkningen, så fritar ikke trafikkreglenes §10 "vennegjengen" fra Vegtrafikklovens §3; hensynsfullt, aktpågivende og varsomt... Lenke til kommentar
hessel Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) Jeg var selv en del av et gravfølge for ikke lenge siden. Da vi kjørte i rekke mot kirkegården ble jeg (positivt) sjokkert over hvor flinke folk var til å vike. De aller, aller fleste stoppet faktisk nesten helt opp og la seg ut mot siden av veien, nesten så man skulle tro at de vek for et utrykningskjøretøy. Jeg ble så rørt at jeg brast i gråt og sa følgende til kona: "Det finnes faktisk gode folk i denne verden!" Endret 15. desember 2015 av hessel 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg hater salting! Når man kjører på nysalta veier og ser at utenfor hvitstripa så er asfalten fin og tørr så lurer man litt på hva de tenker med.... 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg hater salting! Når man kjører på nysalta veier og ser at utenfor hvitstripa så er asfalten fin og tørr så lurer man litt på hva de tenker med.... Antakeligvis har det blitt gjort en sannsynlighetsvurdering på om det er i ferd med å bli kaldt eller ei? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det er ikke mange årene siden folk klarte å kjøre på glatte veier.. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg hater salting! Når man kjører på nysalta veier og ser at utenfor hvitstripa så er asfalten fin og tørr så lurer man litt på hva de tenker med.... Antakeligvis har det blitt gjort en sannsynlighetsvurdering på om det er i ferd med å bli kaldt eller ei? Det var ett par minus, men tørt. Også kommer man til områder der der har snødd, ikke brøyta, kun salta. Skikkelig lag med slaps mellom hjulspora. Tror jeg brukte mer spylevæske enn drivstoff på turen. Helt forferdelig å kjøre med slike forhold. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det er ikke mange årene siden folk klarte å kjøre på glatte veier.. siden den gang er mengden kjøretøy sikkert firedoblet og ikke minst har tungtransporten økt enormt. Uten salt stopper Norge....så takk og pris for saltingen! Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det er ikke mange årene siden folk klarte å kjøre på glatte veier..siden den gang er mengden kjøretøy sikkert firedoblet og ikke minst har tungtransporten økt enormt. Uten salt stopper Norge....så takk og pris for saltingen! Hvordan overlever de i Sverige da? De har jo redusert saltingen betydelig de siste årene. 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Salting før/under/etter snøvær uten påfølgende måking er en uting, ja. Da kan de like gjerne la være. Forøvrig er det alltid interessant å være på jobb på slike utfartsdager som i dag. Virket som om hele byen skal ut på veien og til nærmeste handlesenter eller sentrum. Og det er forsåvidt ikke det helt store problemet med mange biler. Problemet er at andelen mennesker som antakeligvis burde tatt bussen men kjører i stedet for øker. Tror jeg har hatt rekord i antall observerte merkelige manøvre i dag. I tillegg blir dårlig infrastruktur ekstra tydelig. Tenker spesielt på veien forbi Lagunen og trafikkløsningen i Åsane "sentrum". Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Tror jeg har hatt rekord i antall observerte merkelige manøvre i dag. Der er du ikke alene Har sett mye av det jeg også de siste dagene Vikepliktbrudd har liksom fordoblet seg 100X dessverre har det ført til endel kollisjoner. En eller annen nisse klarte å krasje i en parkert lastebil i går.(Ja det var helt bart) Var også en slik type bil som folk som tar ofte buss kjører. Endret 22. desember 2015 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå