Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har lov å ha hodetelefoner i bilen.

Du framstår som litt mer seriøs om du svarer på det som åpenbart er mening med spørsmålet, sånn det er nå så virker det bare som du prøver å vri deg unna å si noe annet enn du sa tidligere, det er helt greit å ta feil, vi gjør alle det. 

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vrir meg ikke unna. Jeg bare oppfører meg som deg. Kort, konsis og rett og slett flisespikker.

Kan du helt ærlig si at dersom du blir stoppet med et BOSE headset på hodet i en kontroll, at Politiet sier "alt i orden, bare kjør videre - at du ikke hører hva som skjer rundt deg er helt greit!" eller tror du at de vil få en advarsel, og kanskje tilogmed bot for å opptre uaktsomt i trafikken?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Så bra du mener at jeg er et eksempel til etterfølgelse da :)

Jeg tror ikke du ville fått en bot nei, men jeg vet ikke. Det er lov å høre på musikk fra annlegget i fritt volum, det er lov å være døv, som motorsyklist er det lov å ha på ørepropper, det virker ikke til  å være ulovlig for syklister. En nyhetsartikkel det er lenket til i tråden indikerer at det ikke er ulovlig.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etterfølgelse og etteraping av oppførsel føler jeg ikke er likestilt. ;)

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er fortsatt overbevist om at, som det står i artikkelen at politiet ikke synes dette er heldig og helt sikkert ville bedt vedkommende om å kjøre videre uten hodetelefoner på hodet.

Som artikkelen også sier helt i bunnen, kan det kanskje være brudd på §3 i vegtrafikkloven. Spesielt i tilfelle hvor det har skjedd en ulykke som kan knyttes til at føreren har vært uoppmerksom til trafikkbildet pga bruk av hodetelefoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men å be noen ta av hodetelefonene er jo hverken en advarsel, eller det samme som at det er ulovlig? Synes det er lite som tyder på at det er en ulovlig handling (og personlig ser jeg ikke helt hvorfor det er verre enn å ha på høy lyd i bilen heller, ikke at jeg gjør noen av delene)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

På parkeringsplassen ved butikken hjemme er det laget oppstillingsplasser med skrå innkjøring, i en dobbel rekke, og piler i veien viser at man skal kjøre mot klokka rundt denne dobble rekka med plasser. Det er lagt opp til at man skal finne en ledig plass, svinge ~30 grader til venstre inn på denne, rygge ut igjen når man skal dra og følge pilene videre ut av parkeringsplassen igjen.

HVER dag er det noen som tenker de skal være lure og slippe å rygge ut igjen, og kjører inn på en plass, krysser sperrelinja og over i et ledig felt på andre siden.
Det de ikke tenker på er at de blir stående mot kjøreretningen når de skal ut, og det er for krapp sving rundt bilen ved siden av til å få dreid seg ut av feltet de står i.
Dette er en travel butikk, og det er stort sett biler som kjører rundt, slik at de må bli sittende i bilen og vente på at bilen til venstre for seg rygger ut for å kunne dra selv.

Ellers er det forbasket at Audi Q-modeller ikke blir levert med blinklys...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men å be noen ta av hodetelefonene er jo hverken en advarsel, eller det samme som at det er ulovlig? Synes det er lite som tyder på at det er en ulovlig handling (og personlig ser jeg ikke helt hvorfor det er verre enn å ha på høy lyd i bilen heller, ikke at jeg gjør noen av delene)

AtW

Vel, det er gjerne tettere rundt et par hodetelefoner enn lyd fra stereoanlegget, og hvis politiet ber deg ta av deg hodetelefonene har de nok en grunn til det.

Lenke til kommentar

Kan ikke dere to turtelduer finne et annet sted å nusse med hverandre...?

For å holde det litt on-topic så fikk jeg egentlig litt latterkrampe her om dagen, kjørte bak en bitteliten Toyota, kjørte ikke særlig nærme da jeg aldri gjør det, men litt nærmere enn vanlig da det gikk litt sakte, type 2-3 sekunder avstand. Plutselig så bråbremser karen litt og skrur på varselblink. Ble selvfølgelig irritert siden jeg skvatt, men egen feil og hadde gjort det samme selv, så hadde bare meg selv å klandre for at jeg skvatt.

Uansett, det er ikke det som er greia, det morsomme er at når jeg kjørte forbi så satt det en kar/pappagutt og kjørte med fancy NY caps på med klistremerke på, som så bitteliten ut og som han var 12 år. Synes litt synd på han egentlig, for vi satt 5 svære karer i bilen type 190cm 90+kg og kraftige. Moralen jeg prøver å komme fram til er at du vet aldri hvem du møter på i trafikken, så det er ikke anbefalt å bremsesjekke eller roadrage når du sitter alene i bilen og veier type 50kg uvitende om hvem (og hvor mange) som sitter bak de sotede vinduene...

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Nei, jeg ville bare påpeke at det ikke alltid er så lurt å tro man er trygg og tøff i en metallboks og vise fingeren osv.

Men uavhengig hvem som sitter I den andre bilen så er det lurt å si ifra når andre skaper farlige situasjoner, I ditt tilfelle kjøre for nærme bilen foran.  Ikke særlig smart å kjøre med en bil I ræva og vite at hvis det oppstår en farlig situasjon så kan man ikke bråbremse uten å få bilen bak I hekken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker ikke forbud

Norge er blant landene som har innført forbud mot bruk av mobiltelefon i bilen, men det finnes ikke et tilsvarende forbud mot å bruke hodetelefoner for å høre på musikk i bilen.

- Det er ikke å anbefale å ha musikk i øret verken når man sykler eller kjører bil, sier Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet

- Hørselen er et viktig sanseapparat i trafikken, og det sier seg selv at oppmerksomheten blir nedsatt dersom man har musikk på full guffe i ørene, sier UP-sjefen.

Han ønsker ikke noe forbud, men gjør oppmerksom at man i spesielle tilfeller kan bli dømt etter veitrafikklovens paragraf 3, som sier at "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret".

- Det finnes ikke en egen lov mot å lese avisen, sminke seg eller spise hamburger mens man kjører heller, men det bør være opplagt at ingen av delene er noe man bør drive med bak rattet, sier Karlsen. 

http://www.dagbladet.no/2012/08/21/tema/bil/klikk/motor/23056303/

Jeg vil tro at, på samme måte som at onkel ber deg ta av hodetelefonene om du blir stoppet, så vil han be deg legge vekk hamburgeren eller sminkeskrinet.
Det er lov til å bruke huet. Selv om andre er døve og kjører bil så bør man vel helst unngå å pådra seg samme handicap om man ikke må?

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat parkeringsbot for å ha stått i en busslomme helt i enden halvveis bak er gjerde med en mikrobil midt i byen her, stod ikke i nærheten av i veien for en buss en gang.

Teknisk sett er det lov å parkere på gata, er 40 sone midt i byen, men trafikken kan sammenlignes med nesten Oslo, og jeg har tatt kjappe stopp før, men da blokkerer trafikken seg helt opp og busser sliter med å komme forbi og det blir ufattelig lange køer. Det er bare kryss overalt, men noen få steder der det akkurat er plass til 1 bil med 5 meter fra kryss og gangfelt osv.

Greit nok at jeg parkerte feil, men det må da være lov å bruke litt vett i hodet når jeg selv også forklarte at jeg vet jo jeg har lov å parkere midt i gata og stenge for alle, men jeg følte det her var en bedre løsning mtp trafikkflyten... var et stopp i 10-15 min

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Greit nok at jeg parkerte feil, men det må da være lov å bruke litt vett i hodet når jeg selv også forklarte at jeg vet jo jeg har lov å parkere midt i gata og stenge for alle, men jeg følte det her var en bedre løsning mtp trafikkflyten... var et stopp i 10-15 min

Skjønn/sunn fornuft fikk dessverre ikke plass I pensum på parkeringsvaktskolen.  Der er det kun penger, penger og atter penger som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg stod parkert mellom gjerdet og lysstolpen ved det gule "50%" skiltet her: https://goo.gl/maps/Tagw2qXcwVydet er plass til 2 biler i bredden cirka, så stod egentlig mer på fortauet enn bussholdeplassen.

Litt lenger bort er det noen få steder der det er lov å stå der det er mer enn 5 meter fra gangfelt og kryss, det er ingen "parkering forbudt" skilter på veien. https://goo.gl/maps/QGVWF9Hn8AR2

Det er greit nok at jeg brøyt loven og fikk parkeringsbot, men alle skjønner jo det er bedre å parkere på et busstopp i 10 minutter for å hente noe kjapt i butikken ved siden av uten at man forstyrrer noen som helst, enn å parkere en stund midt på veien siden det teknisk sett er lov. Om morgenen er det mye trafikk og mange busser, og det er en trang gate der det egentlig konstant er trafikk imot. Jeg har gjort det før, og det er jo utrolig flaut når det står 3 busser og 10 biler bak deg som venter på å komme forbi. Fullt lovlig for det.

Jeg så på at parkeringsvakten kom, han gikk med mobilen ut av lomma for å ta bilde mens han gikk til bilen. Det var ikke slik at han så rundt seg om det kom noen en gang. Lite sympati og vett i hodet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...