Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg tolker den slik at det er i utgangspunktet er forbudt med forbikjøring på høyre side, men unntaket er dersom det er mer eller mindre køkjøring i alle kjørefelt i kjøreretningen. Det sier seg vel selv at det ville vært dumt dersom de i høyre felt skulle måtte redusere farten fordi de ikke har lov til å passere kjøretøy i venstre felt. Isåfall ville det ikke vært mulig at høyre felt kunne gått fortere enn venstre felt, slik tilfelle ofte er i køkjøring på flerfeltsvei.

 

Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran
.. med andre ord. Det er umulig å foreta en forbikjøring på høyre side (med unntak av andre unntak, f.eks i lyskryss med flere kjørefelt i kjøreretningen), så lenge man selv bestemmer farten. Man er nødt til å ha noen andre foran seg som bestemmer farten for å gjøre det lovlig, og det har man altså ikke om man kjører inn et tomt kjørefelt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran
.. med andre ord. Det er umulig å foreta en forbikjøring på høyre side (med unntak av andre unntak, f.eks i lyskryss med flere kjørefelt i kjøreretningen), så lenge man selv bestemmer farten. Man er nødt til å ha noen andre foran seg som bestemmer farten for å gjøre det lovlig, og det har man altså ikke om man kjører inn et tomt kjørefelt.

Slik jeg tolker det kan man kjøre fortere i høyre kjørefelt enn i venstre kjørefelt når det er tett kø kun i venstrefeltet. Boka "Veien til førerkortet" ser også ut til å støtte den oppfatningen, med tekst og bilder. Altså, kriteriene for "opptar alle kjørefelt" og "fart bestemt av bilen foran" kan gjelde kun for venstrefeltet, mens man selv befinner seg i høyrefeltet.

 

En slik tolkning gir mening, fordi forbikjøringsregler er generelle og gjelder ikke bare motorveier hvor alle felt fortsetter "i det uendelige", men alle typer veier, også veier hvor venstre felt for eksempel svinger av og går et annet sted enn høyre felt. I en slik situasjon ville det vært latterlig om alle i høyre felt måtte sakke ned fordi det var kø i veien som venstre felt går inn på.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran
.. med andre ord. Det er umulig å foreta en forbikjøring på høyre side (med unntak av andre unntak, f.eks i lyskryss med flere kjørefelt i kjøreretningen), så lenge man selv bestemmer farten. Man er nødt til å ha noen andre foran seg som bestemmer farten for å gjøre det lovlig, og det har man altså ikke om man kjører inn et tomt kjørefelt.

Det avhenger av hva som definerer avstanden som kreves til bilen forran.

Sier ikke lovverket noe om dette så må man annta at det holder at det ligger en bil f.eks. 3 Km lengere framme.

Deffinerer lovverket derimot dette så er jo loven klinkende klar, gjør den det ikke så ser det ut som man bestemmer dette selv.

Lenke til kommentar

Det er også tilfeller hvor det ligger en ensom bil i 2. felt fra venstre. Dette kan være foreksempel 6 om morgenen, hvor det er minimalt med trafikk. Mens jeg har en tendens til å alltid ligge så langt til høyre som mulig, hvis jeg ikke er i en forbikjøring... er vel forsåvidt sånn jeg har forstått trafikkreglene.

 

Om jeg skal kjøre forbi denne bilen, må jeg skifte fra 4. felt til 1. felt fra venstre, og så tilbake til 4. felt.

 

Hvorfor ligger man nesten helt til venstre om det ikke er en bil i sikte foran seg? (Og feltskifte for å komme i riktig retning er først om ca. 3-4 km)

 

Alt er så lettere å forklare med en tegning:

 

Det er forsåvidt greit å kjøre forbi i høyre felt her. Men, etterhvert som trafikken øker, blir feltet lengst til høyre (Felt 4) fylt opp av krabbende lastebiler (det er i oppoverbakke). Felt 3 blir fylt opp av kjøretøy som kjører i ca. 80-90 km/t. Felt 2 er fylt opp av vanlige kjøretøy som kjører i alt mellom 80-100 km/t. Problemet her er at kjøretøy i felt 2 og 3, og ofte 1, har en manglende evne til å flytte seg til høyre for kjøretøy som vil forbi, nekter å legge seg i et felt lenger til høyre, selv om dette måtte være fullstendig ledig for vedkommende med farten han har, og henviser heller til feltet lengst til venstre (felt 1).

 

Det er mao. en manglende forståelse for at ikke felt 1 er et "forbikjøringsfelt" alene, men at alle feltene kan/skal brukes til forbikjøring, hvor kjøretøy i felt 1 kjører fortere enn kjøretøy i felt 2, kjøretøy i felt 2 kjører fortere enn kjøretøy i felt 3, osv.

 

Jeg tror mye av grunnen til dette er en manglende opplæring av bilister når det gjelder veier med fler felt enn to i kjøreretningen. Bilistene forstår kjøringen ved to felt i kjøreretningen, hvor effektivt felt nr. 1 fungerer som forbikjøringsfelt, og felt nr. 2 er for de som ikke ønsker å kjøre forbi.

 

 

Et utrop til alle bilister som kjører på flerfeltsvei. Hold til høyre om du ikke skal kjøre forbi!!

post-71079-1220275733_thumb.png

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg å holde meg i det venstre feltet så lenge jeg ikke sperrer for noen som på død og liv skal ligge i 140.

Jeg legger meg til venstre for å slippe å tenke så mye på de som har tenkt seg på veien via akselrasjonsfeltene, skjønner ikke hvorfor man ikke kan utnytte alle feltene når man har flerfeltsvei i flere kilometer.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe galt i å ligge i feltene til venstre så lenge man flytter seg når det kommer folk som skal forbi/kjører fortere enn deg?

 

Hvis jeg kjører forbi flere biler på en gang, men det er (ganske) stort mellomrom mellom den første og andre bilen, holder jeg meg i det venstre feltet så sant ingen kommer fortere bak meg.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe galt i å ligge i feltene til venstre så lenge man flytter seg når det kommer folk som skal forbi/kjører fortere enn deg?

 

Hvis jeg kjører forbi flere biler på en gang, men det er (ganske) stort mellomrom mellom den første og andre bilen, holder jeg meg i det venstre feltet så sant ingen kommer fortere bak meg.

 

Joda, dette er greit, men dette er HVIS vedkommende flytter seg! Opplever til stadighet folk som ligger og putrer i venstrefelt i hastigheter langt under fartsgrensen, med ingen bil i sikte, og ledig i høyre felt. Da får de som regel et par blink med fjernlyset, om de ikke flytter seg blir det forbikjøring på høyre side med hornet på, og gjerne ett blikk.

 

Det virker som om ca 50% av disse er totalt uvitende til at jeg ligger bak og vil forbi (gjerne, sorry å måtte si det, enkelte kvinnfolk),

og de resterende 50% gjør det av latskap, for å slippe å bytte til venstre fil for å komme i riktig retning, flere km lenger framme.

Lenke til kommentar
Personlig liker jeg å holde meg i det venstre feltet så lenge jeg ikke sperrer for noen som på død og liv skal ligge i 140.

Jeg legger meg til venstre for å slippe å tenke så mye på de som har tenkt seg på veien via akselrasjonsfeltene, skjønner ikke hvorfor man ikke kan utnytte alle feltene når man har flerfeltsvei i flere kilometer.

 

Du skal ligge til høyre... Men takk for at du slipper folk inn ved akselerasjonsfeltene. Du må bare finne deg i å slå på blinklyset en gang i blandt og bytte til riktig (høyre) felt

Lenke til kommentar
Personlig liker jeg å holde meg i det venstre feltet så lenge jeg ikke sperrer for noen som på død og liv skal ligge i 140.

Jeg legger meg til venstre for å slippe å tenke så mye på de som har tenkt seg på veien via akselrasjonsfeltene, skjønner ikke hvorfor man ikke kan utnytte alle feltene når man har flerfeltsvei i flere kilometer.

 

Du skal ligge til høyre... Men takk for at du slipper folk inn ved akselerasjonsfeltene. Du må bare finne deg i å slå på blinklyset en gang i blandt og bytte til riktig (høyre) felt

 

Selvfølgelig gjør jeg det, men må si jeg blir litt småirritert når jeg allerede ligger i 100 i ei 80-sone og en eller annen Audi legger seg heeeelt oppi ræva på meg, men da tenker jeg med meg selv at det får være hans problem, lirer av meg et par koselige gloser for meg selv, og blinker inn i sinkefeltet.

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar
Til helvette med bilister som ikke har respekt for mopeder i trafikken!

Til helvette med mopeder som ikke har respekt for bilister i trafikken :thumbup:

Her på Nesodden hvor jeg bor er det mange bratte bakker og svingete veier. Skjer stadig at jeg blir liggende bak mopeder som ligger så langt til venstre i fila si som mulig, mens de snegler seg oppover bakkene i 20-30km/t. Hvorfor ikke legge seg helt til høyre i fila så billister kommer forbi? er foresten 60-80 sone på de veiene jeg snakker om.

 

Hadde en ganske ekkel situasjon med en moped her om dagen. Var på vei til skolen, ble liggende bak en moped. Han lå helt klistra til hvit-stripa. Bra tenkte jeg, så var på vei til å kjøre forbi. Da jeg var rett bak den på vei forbi, svinger mopedisten helt plutselig til venstre uten noe tegn for forvarsel, måtte hive meg på bremsen for å ikke kjøre på han. Dette skjedde foresten på en lang rett slette, var ca. 500m til neste avkjørsel. Han hadde ikke på seg hjelm, så kunne blitt ganske stygt om jeg hadde truffet han. Ga han noen fine gloser da han parkerte på skolen etterpå. Nå bruker han blinklys og hjelm :)

Endret av sigurd90
Lenke til kommentar
Skjer stadig at jeg blir liggende bak mopeder som ligger så langt til venstre i fila si som mulig, mens de snegler seg oppover bakkene i 20-30km/t. Hvorfor ikke legge seg helt til høyre i fila så billister kommer forbi? er foresten 60-80 sone på de veiene jeg snakker om.

 

Det er bra av mopedistene at de står på retten sin og ligger til venstre slik at idiotbilister ikke skal få presse seg forbi (og eventuelt presse mopedistene i grøfta når forbikjøringen skjer i all hast med møtende trafikk).

 

Kanskje noe å tenke på?

 

Nå bruker han blinklys og hjelm :)

 

Og du bruker vel motgående kjørefelt når du foretar forbikjøringer heretter håper jeg?

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Når jeg kjørte moped lå jeg alltid langt mot venstre for å tvinge bilister til å foreta ordentlige forbikjøringer, og nå som jeg har blitt bilist, foretar jeg ordentlige forbikjøringer av mopedister. Men det er jo lov til å ha vett til å svinge inn på en busslomme og slippe forbi noen biler når du ser at det begynner å bli en to-tre stykker bak deg og du vet at det ikke er noen reelle forbikjøringsmuligheter på en stund...

Lenke til kommentar
Skjer stadig at jeg blir liggende bak mopeder som ligger så langt til venstre i fila si som mulig, mens de snegler seg oppover bakkene i 20-30km/t. Hvorfor ikke legge seg helt til høyre i fila så billister kommer forbi? er foresten 60-80 sone på de veiene jeg snakker om.

 

Det er bra av mopedistene at de står på retten sin og ligger til venstre slik at idiotbilister ikke skal få presse seg forbi (og eventuelt presse mopedistene i grøfta når forbikjøringen skjer i all hast med møtende trafikk).

 

Kanskje noe å tenke på?

 

Nå bruker han blinklys og hjelm :)

 

Og du bruker vel motgående kjørefelt når du foretar forbikjøringer heretter håper jeg?

Legger meg godt ut ja. Lå med høyre hjulet ca. på midtstripa under den forbikjøringa. Men mopedisten skeina også ut til midtstripa i den situasjonen. Nå legger jeg meg alltid helt ut under forbikjøringer av mopeder, så lærte litt av den situasjonen jeg å :yes:

Lenke til kommentar

Klagemur for trafikk? Genialt, da har jeg en god del å komme med.

 

* Blinklyset visre andre bilister hvor du har tenkt å svinge. Det er ikke en innretning som får bilen til å svinge. Det kalles rattet. Med andre ord er det helt meningsløst å blinke i aller siste liten og svinge inn veiene jeg står når du ser jeg står og venter på deg. Du blinker, jeg kjører, ingen trenger å vente unødvendig.

 

* Du trenger heller ikke blinke etter at du har svingt mer enn du trenger å ta på sikkerhetsbeltet etter at du har kræsjet.

 

* Ja, jeg vet det er veldig mange biler på parkeringsplassen, og ja, jeg vet jeg har begynt å rygge ut. Det betyr ikke at bilen min forsvinner på magisk vis. Den er en stor klump av metall og trenger god plass for å fjerne seg. Du kan fløyte, rope, banne, kjefte og klage så mye du bare vil. Med mindre du fysisk løfter bilen og bærer den bort må du rygge for å slippe meg ut.

 

* Fotoboksene har samme fartsgrense som resten av veien. Du trenger ikke stå på bremsen og kjøre forbi dem i seksti når resten av veien har en fartsgrense på åtti.

 

Takker, det hjalp litt.

Lenke til kommentar

Blir sint av denne her (saken var på TV2 Nyhetene 18.30):

 

- Syvåring påkjørt av skolebil under oppkjøring (Aftenposten).

- Det var veldig vondt (TV2).

 

Mangler sensor og elev sunn fornuft, hvor er medmenneskeligheten? Er det mulig. Dessuten er det vanlig prosedyre under en trafikkulykke at enten politi eller ambulanse blir varslet, om mulig og nødvendig, bør varseltrekant settes opp. Hva angår kandidaten om han får bestått eller stryk - stryk enkelt og greit. Sensor bør få sparken. Stakkars liten jente.

 

Flaut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...