Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Blinking med fjernlys tilsier bare at du er irritert over et eller annet, og er til ingen hjelp for han du prøver å signalisere til.

Du tenker det samme når det er folk med bare ett nærlys og sånt også?

Hvis tilstrekkelig mange blinker tenker jeg folk forstår at det er NOE galt etterhvert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blinking med fjernlys tilsier bare at du er irritert over et eller annet, og er til ingen hjelp for han du prøver å signalisere til.

Tja. Jeg skal være enig i at å holde lyshornet inne "lenge" (3-5-10 sekunder), vanligvis indikerer at man er "forbannet", men du skulle bare visst hvor mange av de bilene jeg har møtt uten kjørelys opp gjennom årene som har slått de kjapt på etter to raske "blunk" med fjernlys/1000-metringer... Enten før de var passert, eller rett etterpå, slik at jeg rakk å se baklysene deres komme på i speilet.

Lenke til kommentar

Du tenker det samme når det er folk med bare ett nærlys og sånt også?

Nei.

I min verden er det stor forskjell på å møte en bil med lysfeil og å ta igjen en bil med lysfeil.

Og det er forskjell på å motta fjernlys-blink fra "alle" biler du møter og å bli utsatt for en "blink-storm" fra den ene bilen som ligger bak deg og ikke kommer forbi deg i tunnelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Merker jeg begynner å bli veldig lei syklister med hastverk som skal snike seg forbi meg mens jeg rygger inn trange gater med lastebil. Spesielt de som klarer å oppholde seg i blindsonen min.

Bilister er ikke det spor bedre. Jeg kan finne meg ei ledig luke på en parkeringsplass og begynner å rygge for å komme meg inn. Gjett om det kommer andre bilister og kjører mellom meg og luka for å slippe å vente de få sekundene det tar meg å rygge inn. Det skjer nesten hver gang.

Hvis man i stedet kjører inn i luka med fronten først kan du banne på at det tar evigheter å rygge seg ut igjen fordi uansett hvor trangt det er så er det alltid noen utålmodige bilister som presser seg i mellom hekken min og neste bilrekke.

Lenke til kommentar

Ja, man kan se mye rart på parkeringsplasser. Ved den butikken jeg pleiere å handle på er den originale parkerkingsplassen liten, og nærmest inngangen. Da blir det litt traffikk. Jeg kommer ut etter jeg er ferdig å handle og må rygge ut. Det går som regel grei ved at jeg stanser dersom det kommer biler, og at jeg rygger litt og litt ut når jeg har sjansen. I det jeg begynner å rygge ut kommer det en bil, og han stanser. Jeg venter 2-3s før jeg skjønner at han vil slippe meg ut, og jeg fortsetter å rygge. Rett etter jeg begynner å rygge begynner han å kjøre, og jeg stopper. Han kjører litt frem, stopper og blinker på meg for å slippe meg ut. :hmm:

Lenke til kommentar

Merker jeg begynner å bli veldig lei syklister med hastverk som skal snike seg forbi meg mens jeg rygger inn trange gater med lastebil. Spesielt de som klarer å oppholde seg i blindsonen min.

Amen, heldigvis er det noen som skjønner at lastebilen både er stor, tar litt plass samt at blindsonder eksisterer så de stopper og lar meg rygge inn. Noen sekunder senere er de på vei igjen og får ett "Takk takk!" vink fra meg.

Så, mens jeg først er igang så vil jeg gi en liten tommel opp til den kvinnelige parkeringsvakta jeg møtte på i Sandefjord igår som tok seg tid til å gi meg en pekepinn på at jeg kan stå der det er parkering forbudt for varelevering. Som bra fersk lastebilsjåfør var det noe jeg ikke var klar over, greit å ha i bakhodet ved senere anledninger. Bot fikk jeg uansett pga. plasseringen min, men det er min egen skyld så den har jeg betalt :)

Lenke til kommentar

Folk som tror de fyrer opp til kappløp ved å ligge oppå bakfangeren min.

Senest i går hadde jeg et eksempel av en tosk som tok meg igjen og skjønte at Golfen min ikke er en typisk Golf og derfor ville teste sin bil opp mot min og for å fyre meg opp? Ja da plasserte han seg likesågodt oppå bakfangeren min. Ikke tok han hintet ved at jeg ikke ga på og fortsatte å holdt fartsgrensa, ikke tok han hintet når jeg blinket med bremselys eller når jeg bremset ned.

Det at hele seansen foregikk på vei som er lagt om pga anleggsarbeid som betydde rotete kjøremønster, uoversiktlig og generelt dårlig vei imponerte meg så absolutt ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sikker på at vedkommende ønsket et kappløp?  Hvis du kjørte I et anleggsområde så var vel sannsynligvis fartsgrensen satt ned midlertidig? Siden flertallet av norske bilister gir f*** I disse veiarbeidsgrensene er det vel mulig at fyren bak pushet på for å få deg til å kjøre fortere...slik som dessverre er ganske så normal oppførsel på norske veier?

Det er ihvertfall min erfaring I veiarbeidsområder, tar man hensyn til de gule fartsskiltene så blir man fullstendig rævkjørt.

Lenke til kommentar

Sikker på at vedkommende ønsket et kappløp? Hvis du kjørte I et anleggsområde så var vel sannsynligvis fartsgrensen satt ned midlertidig? Siden flertallet av norske bilister gir f*** I disse veiarbeidsgrensene er det vel mulig at fyren bak pushet på for å få deg til å kjøre fortere...slik som dessverre er ganske så normal oppførsel på norske veier?

Det er ihvertfall min erfaring I veiarbeidsområder, tar man hensyn til de gule fartsskiltene så blir man fullstendig rævkjørt.

Greit sikker på det siden det var flust av muligheter, selv for en daff bil, å kjøre forbi meg som lå i 50-55km/t.

Ellers pleier folk flest som bare ønsker å pushe å gi seg med å ligge på bakfangeren etter jeg har blinket et par ganger med bremselysa eller til nød etter en brakecheck.

Har hatt ymse biler opp igjennom tidene som folk vil kjøre om kapp mot eller fyre opp så de får de en gøyal bil i aksjon som gjør det på denne måten her.

Altså, det var alt annet en den typiske 'du kjører for sakte foran meg' holdningen.

E: det lille jeg så av bilen tydet og på at det var snakk om noe annet enn en ordinær kjedelig bil og, så dette forsterker bare inntrykket.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Sikker på at vedkommende ønsket et kappløp? Hvis du kjørte I et anleggsområde så var vel sannsynligvis fartsgrensen satt ned midlertidig? Siden flertallet av norske bilister gir f*** I disse veiarbeidsgrensene er det vel mulig at fyren bak pushet på for å få deg til å kjøre fortere...slik som dessverre er ganske så normal oppførsel på norske veier?

Greit sikker på det siden det var flust av muligheter, selv for en daff bil, å kjøre forbi meg som lå i 50-55km/t.

Ellers pleier folk flest som bare ønsker å pushe å gi seg med å ligge på bakfangeren etter jeg har blinket et par ganger med bremselysa eller til nød etter en brakecheck.

Ikke nødvendigvis. Jeg opplever rett som det er at når jeg signaliserer til bilen bak med bremselysene så legger de seg bare enda nærmere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Jeg opplever rett som det er at når jeg signaliserer til bilen bak med bremselysene så legger de seg bare enda nærmere.

Det opplever jeg og rett som det er og det resulterer bare i at jeg gjør andre nødvendige tiltak for å få bilen bak til å slutte.

Men får å avslutte diskusjonen før den drar unødvendig langt ut så var du ikke der i denne situasjonen så det er vanskelig for deg å si hva bilen bak ville. Jeg var der, opplevde hele scenarioet og etter flere år i forskjellige småsprek biler var det mange tegn og typisk oppførdel på yngre mann i en annen småsprek bil som lå bak.

Men for å tale litt i din favør så er jeg fullstendig klar over at det løper en viss sjanse for at han ikke var ute etter kappløp, men bare å få meg til å kjøre i hans tempo.

Men med så mange tegn som taler i mot dette så er nok ikke dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Kan klage litt på vegne av ein kamerat. Han parkerte bilen langs en gate der flere andre biler stod. Ingen parkering forbudt-skilt eller privat parkering på noe slags vis.

Då han kom tilbake, så hadde ein fyr sperra han inne ved å parkere på sida. Bilen stod registrert på faren, og faren fekk ein sint SMS fordi min kamerat hadde tatt parkeringa der han "pleidde å stå". Han skulle flytte bilen dersom min kamerat kom tilbake før han hadde lagt seg, eller så vart han innesperra til dagen etter.

Kva gjer ein med slike folk?

Lenke til kommentar

Kva gjer ein med slike folk?

Man driter i alle fall i meldingene man får fra dem (og sender dem heller ikke noen oppfordring andre veien om å flytte bilen så man kommer seg ut...), kontakter enten parkeringsetaten i kommunen eller politiet og forklarer at man er innesperret av en som har parkert ulovlig, og får vedkommende både bøtelagt og borttauet...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...