Vidalon Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg kommer kjørende på forskjørsvei i 80km/t. Bilen et stykke foran meg svinger til venstre av hovedveien. Plutslig fyker en annen bil ut fra venstre og inn på forskjørsveien. Jeg hiver meg på bremene og bråbremser for jeg ikke skal kjøre rett inn i idioten som ikke helt forstår hva det innebærer å kjøre inn på en forskjørsvei. Brenn! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Det samme skjedde meg en gang, Vidalon. Jeg så bilen som kom fra venstre i god tid, men regnet med at han så meg da vegen er meget oversiktlig. Da jeg fant ut at han ikke hadde tenkt til å stoppe, og jeg hadde for høy fart til at å bremse hadde hjulpet, rakk jeg heldigvis å kaste meg inn på en busslomme som tilfeldigvis befant seg midt i krysset. Hadde ikke busslommen vært der hadde det blitt en stygg front-mot-sidekollisjon. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Det samme skjedde meg en gang, Vidalon. Jeg så bilen som kom fra venstre i god tid, men regnet med at han så meg da vegen er meget oversiktlig. Da jeg fant ut at han ikke hadde tenkt til å stoppe, og jeg hadde for høy fart til at å bremse hadde hjulpet, rakk jeg heldigvis å kaste meg inn på en busslomme som tilfeldigvis befant seg midt i krysset. Hadde ikke busslommen vært der hadde det blitt en stygg front-mot-sidekollisjon. Ekle greier det der absolutt! Håper virkelig de som bare hiver seg utpå en forskjørsvei lærer seg hvordan det gjøres etterhvert. Forøvrig hater jeg alle taxiene som ikke bruker blinklys. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Forøvrig hater jeg alle taxiene som ikke bruker blinklys. Jeg har enda til gode å se en av de lokale politibilene bruke blinklys (på kveldstid). Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Forøvrig hater jeg alle taxiene som ikke bruker blinklys. Jeg har enda til gode å se en av de lokale politibilene bruke blinklys (på kveldstid). Film de når de lar vær å bruke blinklys, og når du blir stoppa for å ikke gjøre det selv så sier du bare "Jeg gjorde bare sånn som dere... Trodde det var det riktige" Også viser du dem filmen =) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Etter å ha pendlet mellom Trondheim og Støren i sommer så ser jeg noen selvmordskandidater om morgenen. Både i går og i dag morges så møtte jeg på saktegående kjøretøy i motsatt retning mellom klett krysset og 90 sonen på Melhus med mange biler bakom. Fellestrekket begge gangene var at det kontimuerlig var biler om kjørte forbi. I går var det en traktor bilene dreiv og kjørte forbi og de sluttet ikke med dette selv når jeg kommer i motgående felt så det blei en tur på hvitstripa for å unngå kolisjon. Nå kjører jeg en liten pizzabil så jeg var vel ikke farlig nok å kollidere med men i dag låg jeg bak en trailer, det saktegående kjøretøyet var en moped, men selv med en trailer kommende i mot dem fortsatte de å skvise seg forbi mopeden og vimset sånn halveis over i trailerens kjørefelt. Hva tenker folk med om morran. Man må jo forstå at man ikke hjører forbi så mye som en sykkelist med trailer i mot. Dette burde være allemans kunskap og dypt forankret i en hver trafikant, men i sin iver etter å komme seg forbi så ser det ikke ut som folk bryr seg. Det er viktigere å spare noen sekunder ved å kyle forbi 3 meter forran en trailer. Tror mange har forlagt vettet hjemme i senga når de kjører på jobb. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Joda, skal ut ifra en parkeringsplass og inn på en mindre vei. Sjekker begge sidene, klart og ingen i sikte. Får fronten uti og der kommer det en moped rundt svingen i rundt 70km/t (vil jeg anslå det til, iallfall godt over 50km/t som det er på området). Han blokkerer bakhjulet å rister på hodet, som om at jeg skulle ha gjort noe feil. Ærlig talt, jeg starte å kjøre å det var 100% klart. Hadde han holdt fartsgrensa hadde det vært null problem. Få disse idiotene av veien, ikke rart at mopeder ikke får gå mer enn 45km/t. Få 16årige idioter av veien! Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Kjører sørover på Østre Aker vei ved Grorud, ligger i 80 og aner fred og ingen fare, men plutselig bestemmer søppelbilen som har tenkt seg på veien fra den påkjøringa som har et stoppskilt og intet akselrasjonsfelt seg for å slenge seg uti. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har nye dekk og bremser som fungerer, og har nå utviklet søppelbilfobi. Har de det virkelig så travelt med å flytte søppel at de ikke klarer å vente 10 sekunder? Har de en eller annen overlegen forkjørsrett på lik linje med utrykningskjøretøy? Er de som kjører dem stokk dumme? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Vi drar vel ikke alle under en kam? Det er faktisk deg som hadde driti deg ut om det hadde smelt der, uansett om han hadde trim eller kjørte for fort! Kjipt for han om han hadde trim, for da kan han få fratrekk, men likevel har du brutt vikeplikten din.. Vet selv at 2-hjulinger kan være vriene å få øye på, så mulig du PLUTSELIG så den og at du derfor trodde den kom fortere enn det den gjorde? Edit: Dette var ment til Gordion Endret 27. august 2008 av Pluggen Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Hadde nok faktisk sluppet fra den situasjonen uten så mye som ei skrape(personlig sett, bilen hadde sikkert ikke sett ut). Politiet måler bremsespor o.l. og med trim på i tillegg så ville han fått skylda uten tvil. Om du tror at du kan dra svinger i 120km/t å forvente at folk overholder vikeplikten tar du sørgendes feil. Og nei, han kom ikke sånn plutselig ut i veien, så den veien når jeg kjørte ut, enkelte og greit han kjørte alt for fort... Edit: Må vel innrømme at jeg drar alle under en kam. Men har fått nok av disse jævla trimma mopedene rundt om i strøket her nå. Natt til mandag våkna jeg pga. at en måtte absolutt dra ut de tre første girene i et boligfelt Endret 27. august 2008 av Gordion Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg tviler, men du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å prøve Er vel ikke fair å dra alle under en kam uansett, tenk deg selv i en lignende situasjon Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ser stadig merkelig kjøring i trafikken. Hva er vidsen med å henge på støtfangeren til bilen forran i høyre felt på en 4 felts vei? Låg etter en BMW flere mil på vei hjem fra jobben og denne bilen ligger på støtfangeren til Audien forran han igjen. DSette foregår som sagt i flere mil og i det øyeblikket veien åpner seg opp og blir 2 felt i hver retning så regnet jeg med at han ville kjøre forbi men nei da. Han ligger der fortsatt så tett at han må småbremse litt brått innimellom for ikke å kjøre i audien når den endrer hastighet av naturlige grunner. Venstre feltet var for øvrig helt tomt. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Er lei av folk som kun klarer å bruke de to feltene som er lengst til venstre på E6 mellom olavsgård og alnabru. Et eksempel. Jeg kjører ut på E6 mot oslo fra Olavsgård. Der blir det 3 felt i kjøreretningen, som seinere utvides til 3 felt + krabbefelt. Det er 100-sone. I filen helt til venstre ligger folk og kjører i ca. 110-120. I den neste fila (2. fra venstre) ligger det lastebiler, busser, og enkelte biler som ikke orker å kjøre i mer enn ca 90 km/t. I de neste to filene ligger det ingen biler. Jeg har dermed to valg: -Å kjøre forbi til høyre (ikke lovlig) -Å kjøre forbi helt til venstre, hvor farten er mye høyere, som betyr at jeg må vente på en luke. Bilene i felt nr. 2 skjønner ikke at det er to felt til høyre som de kan ligge å somle i helt for seg selv!! Eller er de for late til å følge loven?? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 HVORFOR??????? Det er i sånne situasjoner, gjerne med tett vogntogtrafikk i motgående retning, jeg blir SINNA! Lenke til kommentar
Atald Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Du kan fint legge deg i høyre felt for å kjøre forbi, om du fortsetter å ligge i det feltet. Om jeg tenker på rett plass, er faktisk ikke det feltet ytterst til høyre krabbefelt, men et av fire likeverdige kjørefelt. Liker ikke å ligge i høyere hastighet enn biler i felt til høyre for meg, uavhengig av om de ligger under fartsgrensen, da jeg føler at mange er lite nøye med å se seg for når de bytter felt mot høyre. Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 -Å kjøre forbi til høyre (ikke lovlig) Dette er lovlig ved tett trafikk / forhold som gjør at man ikke kan bruke venstrefilen slik den skal brukes. Slik som i ditt eksempel. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 -Å kjøre forbi til høyre (ikke lovlig) Dette er lovlig ved tett trafikk / forhold som gjør at man ikke kan bruke venstrefilen slik den skal brukes. Slik som i ditt eksempel. Jeg vil ikke si det er så tett trafikk, når to filer er HELT ledige. Problemet hadde vært løst om folk kunne bruke de to filene lengst til høyre isteden for de to lengst til venstre. Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 -Å kjøre forbi til høyre (ikke lovlig) Dette er lovlig ved tett trafikk / forhold som gjør at man ikke kan bruke venstrefilen slik den skal brukes. Slik som i ditt eksempel. Jeg vil ikke si det er så tett trafikk, når to filer er HELT ledige. Problemet hadde vært løst om folk kunne bruke de to filene lengst til høyre isteden for de to lengst til venstre. De to filene til venstre hadde tett trafikk, ergo er det lov å kjøre forbi på høyre side. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Feil. § 12. Forbikjøring1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: ... c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Endret 31. august 2008 av gxi Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Merkelig tolking av veitrafikklovens §12. Slik jeg tolker det så kan man kjøre forbi til høyre om begge de venstre feltene ettersom om alle kjørefeltene er så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran så er det heller ikke mulig og kjøre forbi til høyre for med mindre man benytter veiskuldra som høres enda mere suspekt ut. Så ente så slår denne loven seg selv i hjel eller så må man kunne tolke det dithen at om eneste forbikjøringsmuligheten er til høyre så er det lov. Tviler på at de har laget en lov som slår seg selv i hjel men m,an kan jo aldri vite sikkert da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå