Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Her diskuterer vi problemet med mange som syklister som synder på rødt lys og nå har du vridd det over til at bilistene mener de har enerett på veien! 

Ikke lett å diskutere med noen som har så ensidig hatinstilling mot bilister..

Riktig, fordi din sutring over syklister tror jeg ikke et øyeblikk på kommer av noen genuin bekymring over trafikksikkerhet som du later som, du klager over det fordi du irriterer deg over syklister i utgangspunktet.

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et spesielt kryss i Bergen sentrum hvor man står litt på skrå når man skal svinge til høyre ut i veien. Her er det ikke lov å kjøre bil i feltet som kommer fra venstre, men det er lov å sykle. Dette sykkelfeltet har egne sykkeltrafikklys. Her sykles det støtt og stadig på rødt, og når jeg står på skrått her med jobbilen min er det ofte jævlig vanskelig å se dem. Jeg fikk sjokk første gang det skjedde, det gjorde han som sykla og. Nå er jeg ekstremt påpasselig her, men det er det ikke så mange av de som sykler som er...

Jeg er ellers positiv til alle som ønsker å sykle, så lenge de holder seg til skilting, lys og trafikkregler. Jo mindre biler på veiene, jo lettere jobbhverdag for meg!

PS! Jeg hater fortsatt syklister som insisterer på å sykle opp lange bakker i veibanen selv om det er stor og bred gang og sykkelsti ved siden av.

Lenke til kommentar

Riktig, syklister tar plass som alle andre, og det er det folk må ta innover seg og slutte å sutre over. Det er ikke vanskeligere å kjøre forbi om man kjører forbi på en trygg måte, dvs går over i motsatt felt. At du synes det er vanskelig å kjøre forbi utrygt er noe jeg håper syklister i liten grad tar hensyn til, for de kjører litt normalt er det bedre at de er "kortere" fordi de er ved siden av hverandre.

Ellers oppfordrer jeg deg til å se deg for når du svinger, du har et ansvar når du kjører rundt i bil.

AtW

Plass både som en metafor og direkte. Man tar mer "plass" når man er treig, påtrengende og uforutsigbar.

Det skal ikke være nødvendig at jeg må over i det andre feltet fordi syklistene sykler utenfor sykkelfeltet sitt. Jeg gir vanligvis nok plass til syklister, men å bremse ned fra 60 til 15 fordi det er en oppoverbakke og syklistene sykler to i bredden er rett og slett kjernen av "irriterende syklister".

Jeg ser meg for så ofte jeg klarer. Jeg prøver å være en god bilist, men er dessverre ikke perfekt. At dere syklister stoler på at jeg, som ung sjåfør, ikke driter meg ut er helt utrolig.

Å sykle slalom mellom biler er en dødslek, utrolig stressende for bilister og skaper en mer kompleks trafikk. Om du synes at det er bilistene sin feil at de ikke er oppmerksomme nok i slike situasjoner så tror jeg du bør revurdere om det er syklister som blir utstøtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her diskuterer vi problemet med mange som syklister som synder på rødt lys og nå har du vridd det over til at bilistene mener de har enerett på veien! 

Riktig, fordi din sutring over syklister tror jeg ikke et øyeblikk på kommer av noen genuin bekymring over trafikksikkerhet som du later som, du klager over det fordi du irriterer deg over syklister i utgangspunktet.

AtW

Vel, det viser at det er komplett umulig å diskutere trafikk med deg når du har slike vrangforestillinger.

Du kan tro hva du vil, men jeg mener faktisk at syklistene har sin plass I trafikken som alle andre trafikanter.  Men jeg irriterer meg over syklister som tar seg til rette og ignorerer regler og "folkeskikk".  Tilsvarende irriterer jeg meg over andre trafikantgrupper som gjør tilsvarende overtredelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig, syklister tar plass som alle andre, og det er det folk må ta innover seg og slutte å sutre over. Det er ikke vanskeligere å kjøre forbi om man kjører forbi på en trygg måte, dvs går over i motsatt felt. At du synes det er vanskelig å kjøre forbi utrygt er noe jeg håper syklister i liten grad tar hensyn til, for de kjører litt normalt er det bedre at de er "kortere" fordi de er ved siden av hverandre.

Ellers oppfordrer jeg deg til å se deg for når du svinger, du har et ansvar når du kjører rundt i bil.

AtW

Plass både som en metafor og direkte. Man tar mer "plass" når man er treig, påtrengende og uforutsigbar.

Det skal ikke være nødvendig at jeg må over i det andre feltet fordi syklistene sykler utenfor sykkelfeltet sitt. Jeg gir vanligvis nok plass til syklister, men å bremse ned fra 60 til 15 fordi det er en oppoverbakke og syklistene sykler to i bredden er rett og slett kjernen av "irriterende syklister".

Jeg ser meg for så ofte jeg klarer. Jeg prøver å være en god bilist, men er dessverre ikke perfekt. At dere syklister stoler på at jeg, som ung sjåfør, ikke driter meg ut er helt utrolig.

Å sykle slalom mellom biler er en dødslek, utrolig stressende for bilister og skaper en mer kompleks trafikk. Om du synes at det er bilistene sin feil at de ikke er oppmerksomme nok i slike situasjoner så tror jeg du bør revurdere om det er syklister som blir utstøtt.

Jo, det skal være nødvendig, å måtte over i andre felt når du kjører forbi er ingenting å sutre over, og illustrer godt poenget, folk klager over syklister som er det minste til hinder for de, noe som er ren sutring. Andre trafikanter tar opp plass, man er ikke på veien alene, deal with it.

Usikker på hvem "dere" du sikter til er her, om du tror jeg legger livet mitt i hendene på at bilister følger med i trafikken noe mer enn jeg må så tar du feil. 

Og ja, det er bilistene sin feil, du kjører rundt med en totonns-stålkonstruksjon som er til fare for omgivelsene, ta deg sammen og hver ditt ansvar bevisst. Om du ikke klarer å ta selvkritikk på oppmerksomhet når du skifter retning uten å se deg tilstrekkelig for, så bør du kjøre noe som er mindre farlig for omgivelsene.

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

AtW

Vel, det viser at det er komplett umulig å diskutere trafikk med deg når du har slike vrangforestillinger.

Du kan tro hva du vil, men jeg mener faktisk at syklistene har sin plass I trafikken som alle andre trafikanter.  Men jeg irriterer meg over syklister som tar seg til rette og ignorerer regler og "folkeskikk".  Tilsvarende irriterer jeg meg over andre trafikantgrupper som gjør tilsvarende overtredelser.

Det er akkurat det du ikke gjør, du irriterer deg ikke tilsvarende for andre trafikkantgrupper i forhold til alvorligheten på overtredelsen, du kan påstå det så mye du vil, innleggene dine taler sitt tydelige språk.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er akkurat det du ikke gjør, du irriterer deg ikke tilsvarende for andre trafikkantgrupper i forhold til alvorligheten på overtredelsen, du kan påstå det så mye du vil, innleggene dine taler sitt tydelige språk.

AtW

Vel, du får lese gjennom alle innleggene mine og summere.  Jeg er ganske sikker på¨at jeg har "sutret" ganske så mye over andre grupper enn syklistene.

Diskusjonen ble trigget med syklister som velger å kjøre på rødt lys.  Hadde jeg sett tilsvarende oppførsel blant billistene så kan du være trygg på at jeg hadde nevnt det her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det skal være nødvendig, å måtte over i andre felt når du kjører forbi er ingenting å sutre over, og illustrer godt poenget, folk klager over syklister som er det minste til hinder for de, noe som er ren sutring. Andre trafikanter tar opp plass, man er ikke på veien alene, deal with it.

Usikker på hvem "dere" du sikter til er her, om du tror jeg legger livet mitt i hendene på at bilister følger med i trafikken noe mer enn jeg må så tar du feil. 

Og ja, det er bilistene sin feil, du kjører rundt med en totonns-stålkonstruksjon som er til fare for omgivelsene, ta deg sammen og hver ditt ansvar bevisst. Om du ikke klarer å ta selvkritikk på oppmerksomhet når du skifter retning uten å se deg tilstrekkelig for, så bør du kjøre noe som er mindre farlig for omgivelsene.

AtW

Selvsagt blir vi oppgitte. Du vil vel at syklister skal bli mer respekterte, men det er ikke lett å forbedre imaget når de gjør seg selv til bry. Synes det er litt pompøst å forvente at bilister skal gi syklistene respekt, når syklistene med vilje gjør alle disse typiske tabbene som vi har diskutert opp gjennom denne tråden (rødt lys, slalom, to i bredden, osv).

Bilister ødelegger stort sett ikke flyten. Traktorer, syklister og mopeder ødelegger flyten, og de fyrer opp bilister hele gjengen. Rent anekdotisk så synes på en annen side at de andre nevnte er mye flinkere til å slippe forbi bilister, men de tar fortsatt mye plass i trafikken.

"Dere" var ikke meningen å bruke. Bytt ut "dere" med syklister.

Så jeg må revurdere mine privilegier fordi det er jeg som er tryggest i bilen min? Hadde jeg brast forbi syklister og truet dem så kunne det vært et argument, men når jeg prøver å gjøre så godt jeg klarer, men blir "trakassert" av syklister så er det jeg som har retten til å bli sint. Nå vet jeg ihvertfall hvordan syklistene føler seg når de får skylden for å "bare eksistere", så takk for den innsikten.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Selvsagt blir vi oppgitte. Du vil vel at syklister skal bli mer respekterte, men det er ikke lett å forbedre imaget når de gjør seg selv til bry. Synes det er litt pompøst å forvente at bilister skal gi syklistene respekt, når syklistene med vilje gjør alle disse typiske tabbene som vi har diskutert opp gjennom denne tråden (rødt lys, slalom, to i bredden, osv).

Bilister ødelegger stort sett ikke flyten. Traktorer, syklister og mopeder ødelegger flyten, og de fyrer opp bilister hele gjengen. Rent anekdotisk så synes på en annen side at de andre nevnte er mye flinkere til å slippe forbi bilister, men de tar fortsatt mye plass i trafikken.

"Dere" var ikke meningen å bruke. Bytt ut "dere" med syklister.

Så jeg må revurdere mine privilegier fordi det er jeg som er tryggest i bilen min? Hadde jeg brast forbi syklister og truet dem så kunne det vært et argument, men når jeg prøver å gjøre så godt jeg klarer, men blir "trakassert" av syklister så er det jeg som har retten til å bli sint. Nå vet jeg ihvertfall hvordan syklistene føler seg når de får skylden for å "bare eksistere", så takk for den innsikten.

Det er en fantasiverden du skisserer der ingen andre trafikanter er til bry, det er totalt latterlig å legge det til grunn for at en trafikantgruppe skal få respekt, da kommer du ikke til å respektere noen. 

Og når vi snakker om "fantasiverden", bilister ødelegger stort sett ikke flyten? La oss fjerne en trafikantgruppe fra trafikken, hvilken gruppe tror du fører til størst reduksjon i køer og forsinkelse? 

Å fyre seg opp over syklister og mopeder er totalt irrasjonelt, det som hindrer deg er andre biler, det er andre biler som skaper køene du sitter og smekter i.

Du må revurdere ikke fordi du er tryggest, men fordi du er en fare for omgivelsene i en bil. Det må du ta innover deg og ta ansvar for hva du driver med. Det er et stort ansvar å kjøre bil, skal du operere i trafikken med andre må du ta det ansvaret, om ikke så bør du "få skylden".

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk akkurat fingeren fra ei kjerring i trafikken, bråbremset midt på rundkjøringen og rullet ned vinduet og spurte om hun hadde et problem.

Situasjone var slik at det var lange køer inn i rundkjøringen, hun kom sakte kjørende så jeg hev/rullet sakte inn i rundkjøringen foran henne. Hun trengte ikke å bremse, bare å slippe gassen, hvis i det hele tatt det. Brøt vikeplikten og kunne skjønne et langt tut, men fingeren var jeg ikke noe fan av. Mange som er aggresive med fingeren og tuting bak en låst dør, og tror neppe hun forventa jeg åpna døra mi...

(Forbereder meg på kjefting fra alle men det får gå)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk akkurat fingeren fra ei kjerring i trafikken, bråbremset midt på rundkjøringen og rullet ned vinduet og spurte om hun hadde et problem.

Situasjone var slik at det var lange køer inn i rundkjøringen, hun kom sakte kjørende så jeg hev/rullet sakte inn i rundkjøringen foran henne. Hun trengte ikke å bremse, bare å slippe gassen, hvis i det hele tatt det. Brøt vikeplikten og kunne skjønne et langt tut, men fingeren var jeg ikke noe fan av. Mange som er aggresive med fingeren og tuting bak en låst dør, og tror neppe hun forventa jeg åpna døra mi...

(Forbereder meg på kjefting fra alle men det får gå)

Vel, jeg nøyer meg med å registrere at du nok engang ikke oppfører deg særlig fornuftig i trafikken, så får du ta det som kjeft om du vil.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Situasjone var slik at det var lange køer inn i rundkjøringen, hun kom sakte kjørende så jeg hev/rullet sakte inn i rundkjøringen foran henne. Hun trengte ikke å bremse, bare å slippe gassen, hvis i det hele tatt det. Brøt vikeplikten og kunne skjønne et langt tut, men fingeren var jeg ikke noe fan av. 

Det kunne sikkert jeg også gjort. Åssen skal man ellers komme seg inn i rundkjøringa når det er kø, uten å benytte de åpningene som finnes? Nå så jeg jo ikke akkurat din situasjon da, men..

Lenke til kommentar

Åssen skal man ellers komme seg inn i rundkjøringa når det er kø, uten å benytte de åpningene som finnes?

Normalt sett, så venter man til det er klart fra venstre; enten fordi det er en luke, eller fordi noen kjører ut samme arm som du kommer fra, eller fordi en fotgjenger krysser veien på din venstre side, slik at trafikken derfra blir nødt til å vike. Å komme seg inn på en trafikkert hovedferdselsåre fra en sidearm kan være krevende, uansett om det er rundkjøring, forkjørsvei eller høyreregel med gjennomgangstrafikk fra venstre. Påkjøringsfelt med fletting er det beste alternativet, men finnes naturligvis ikke overalt der det burde vært.

Lenke til kommentar

Å fyre seg opp over syklister og mopeder er totalt irrasjonelt, det som hindrer deg er andre biler, det er andre biler som skaper køene du sitter og smekter i.

Å fyre seg opp kan være naturlig iom det er snakk om liv og helse mange ganger. Når noen kjører på rødt (uansett framkomstmiddel), så kan det være til fare.

Merker du er opptatt av at man i bil sitter med flere tonn metall rundt seg, men tar ikke høyde for hva som skjer mentalt med en person som kvester/tar andres liv. At en syklist bryter regler, f.eks sykler på rødt, kan også i verste fall drepe en hel familie, for det er naturlig å prøve å svinge unna og ta kan man i unnamanøveren risikere å heller kjøre inn i familien som står på rødt i samme kryss. (unnamanøver med glatt veibane f.eks)

For meg i jobben er det verre at en syklist bryter reglene enn en bil. Hvorfor, jo, fordi de i bilen sitter mer beskyttet - mens jeg kan ta livet av en syklist som gjør det samme. Må bare si jeg er redd for å kveste/kjøre ihjel syklister, for jeg vet ikke antall ganger det nesten har smelt ... kun takket være syklister som ikke tenker, eller vet at større kjøretøy har dødsoner.

F.eks: Trange gater med enveiskjøring, med unntak for syklister og i tillegg bratte bakker, er det samme som å kjøre med hjertet i halsen. (for det har vært nære på flere ganger og det pga de kjører veldig fort og følger ikke reglene.)

---

Ikke bra - 2 ganger i dag blinket bilen(e) (i kryss og rundkjøring) ut til høyre når jeg ventet på åpning. (de kjørte rett fram)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...