Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er oddsen for 4 "nestenulykker" på 2 timer.

 

1. Kjører i rundkjøringen i midten av Asker Sentrum og må kjøre hele veien rundt fordi butikken jeg skal til ligger på andre siden.

Svensken som kommer mot meg ser at jeg ikke blinker meg ut, men fortsetter å kjøre. Resultat: jeg må bremse kraftig ned, og han greier så vidt å gjøre det nesten halvveis inn i rundkjøringen.

 

2. Kommer kjørende ut av tunnelen under Bekkestua og mot rundkjøringen. Når jeg allerede er inne i den, så vrenger en mondeo inn i rundkjøringen like foran meg i vesentlig høyere fart enn meg, heldigvis greier jeg å bremse ned.

 

3. En hvit golf smetter enn med en meters margin bare fordi jeg bremset ned etter at han kjørte ut av kryss og inn på veien jeg var på, med hastighet 50 km/t

 

4. En annen bil smetter inn like foran nesen på meg, han er på en side vei, og jeg på hovedveien, jeg må bremse skikkelig ned og gjøken fortsetter i 40 i 50 sonen et godt stykke.

Lenke til kommentar
Så lenge en ikke har alle variabler tilgjengelig, så kan man ikke beregne sikten til en annen fører enn seg selv. Dette pga. det er ufattelig mange variabler som spiller inn. Det at du har 20m sikt betyr ikke at alle de andre har 20m sikt. Andre kan ha 100m sikt. Dette kan komme av f.eks 1) hvor føreren retter blikket sitt. 2) lysforhold 3) hvor godt føreren kjenner veien (en som kjenner veien godt har mulighet til å se igjennom svinger som en som ikke kjenner veien i det hele tatt vet hvor er)

 

Jeg har se........

 

 

måtte bare kommentere denne :p da jeg synes det var litt morsomt å se at du skrev at sikt også avhenger av hvor godt føreren kjenner veen....

 

er enig at om føreren kjenner veien er det letter å foreta en trygg forbikjøring. men at det hjlper på sikten... tro`ke det nei.....

Lenke til kommentar

Jeg er jævla irritert på MC førere som tror de har spesialrettigheter i trafikken. Blir helt overgitt noen ganger på hvordan de turer frem og skaper masse nestenulykker med sin aggressive kjøring. Heldigvis så slipper vi disse galningen på veien i vinterhalvåret, men nå står våren for tur.....huttetu!!

Lenke til kommentar

Vel da har galskapen nåd lofoten, dvs bar asfalt igjen. Virker som bar asfalt er den største årsaken til mental ustabilitet her i lofoten. Må i alle fall være mental mange av dem når de ligger i 90-100 på våt vei med -5 grader ute. Ikke strød eller saltet.

 

Så nå kommer våren og sommeren etterpå og trafikkmessig misliker jeg begge årstidene sterkt. Sommeren mye grunnet turister i bobiler som skal se på alt rundt seg enn veien. Hadde i fjor en småfeit tysker fra Bayern (tror jeg) fremfor meg som plutselig sto på bremsene (jeg bak). Trodde det var noe galt men da den tysker jævelen jumpa ut av bilen (etterfulgt av kona) sto de midt på veien og knipset bilder av fjellene mens de snakket rolig seg mellom som om dette var normalt. Tror de at Lofoten er tomme for folk eller? Rulla ned vinduet og gaula "get your fucking ass of the fucking road you morrons". Forbikjøring var heller ikke mulig for bilen deres sto midt på veien og de sperret resten av veien.

 

Så sommeren i år blir vel intet unntak. Halvgale turister i alle slags former som kommer til lofoten. Kjempefint for meg, jobber på hotell så de betaler lønna mi, men de trenger ikke etterlate vette hjemme i kommoden før de dra på ferie.

Lenke til kommentar
Blir så irrert over de som kjører moped og som holder en avstand på 3 meter fra bilen.

Har dere virkelig så mye kontroll, at hvis noen bom bremser, at dere greier å unngå å havne bak i trunken på bilen icon2.gif

 

er dem selv det går ut over, vil tippe de får seg en lærepenge når de kjører trynet i et bagasjelokk på en bil som "plutselig" står stille.

 

men ja, skummelt

Lenke til kommentar

Måtte bremse hardt for en tulling som absolutt måtte prøve og lure seg forbi en moped i dag.

Tydeligvis mange som heller tar sjansen på å frontkollidere, istedenfor å holde seg bak en moped i noen få minutter av en eller annen grunn.

Endret av Barely dead
Lenke til kommentar
Måtte bremse hardt for en tulling som absolutt måtte prøve og lure seg forbi en moped i dag.

Tydeligvis mange som heller tar sjansen på å frontkollidere, istedenfor å holde seg bak en moped i noen få minutter av en eller annen grunn.

 

Vel du vet; dårlig tid, meg først, osv osv osv, alltid en god forklaring :p

Lenke til kommentar

To små ting: En rød L festet bak på bilen betyr ikke: "Ja takk, ligg gjerne en halv meter bak meg," og gult lys i lyskryss betyr da for svarte ikke bånn gass for å rekke over. Er det mest hensiktsmessig å stoppe, så gjør det for å unngå farlige situasjoner og ekstra venting for oss som snart får grønt lys.

 

Perioden med rød L, og biler så nært at bakluka hadde truffet panseret deres om det hadde smekket opp er heldigvis over for mitt vedkommende. :)

 

Og blinklyset er faktisk ikke det redskapet som fører til at bilen svinger, det skal gi beskjed til de bak om at man kommer til å sakke farten, og fortelle hvorfor man gjør det.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

har selv ligget bak en del folk med rød L på bakluka som kjører 20 under fartsgrensa når forholdene er gode, husk en ting, kjører du slik på oppkjøring, så tyder det på att du er usikker, og det blir stryk. flyten i trafikken blir jo utrolig dårlig av sånne som kjører sakte. dette er jo noe selv UP skulle slå hardt ned på leste jeg i VG eller dagbladet før påske.

 

hadde aldri problemer med folk tett oppi ræva da jeg selv øvelseskjørte for 7 år siden hvis jeg lå i fartsgrensa, men det vil alltid være noen som ligger tett opp i ræva selv om du kjører i fartsgrensa, med L på bakluka eller ikke. da er det bare å "panikk" bremse litt så holder de fort avstand.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Må ta hensyn til at de fleste med rød L har ganske få timer bak rattet, lite erfaring, å føler seg usikker på kjøringa si. De er på ingen måte utlærte sjåfører eller skikket til å kjøre på egenhånd, å da kan man heller ikke forvente at de skal kjøre som om de hadde kjørt i 100 år, slik enkelte påstår her. Ser man en bil med rød L som ligger 20 km/t under fartsgrensa å svinger fram å tilbake mellom gule å hvite stripa, BØR bilen bak ta et lite hint om at detta er en ganske fersk sjåfør. Om han kjører 20 km/t under fartsgrensa, så er det der han føler seg sikker, å da har det ingen hensikt å kjøre oppi ræva på han for å ha han til å kjøre fortere. Skulle han finne på å brå-bremse (slik folk med rød L ofte gjør), så har uansett bakerste mann skylda.

Lenke til kommentar

Å kjøre nært den forankjørende er ikke det samme som å kreve noen annen kjøring, men det kan være et hint om å ta hensyn til de bak også. Ser man at det bygger seg opp kø bak seg, så er man nødt til å gjøre noe for å slippe de bak forbi.

 

Det skal bare èn som kjører noe saktere enn de andre + èn som ikke vil kjøre forbi for å lage en lengre kø.

 

Btw. med liten erfaring kan det være vanskelig å avgjøre hva som er nært og ikke nært bakover.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Folk klager over at ungdom som nylig har fått lappen er så hensynsløse og uforsiktige, og at alt er bare dumt med oss. Men det er faen meg flere av oss som stopper og slipper dere eldre forbi, selv om det er dere som har plikt til å stoppe. Sto i over to minutter og venta på å få svingt over veien, men ingen stoppet, ikke en gang de som faktisk skulle opp dit (inkludert en stor buss og en drosje). Selv ikke en fra klassen, eller en annen Alfa Romeo-eier tenkte tanken på å komme 10 sekunder senere, og slippe meg forbi.

 

Ja, jeg kunne ha kjørt rett fram, men da hadde jeg måtte kjøre en stor omvei. Er det virkelig så vanskelig å slippe folk fram?

Lenke til kommentar
Måtte bremse hardt for en tulling som absolutt måtte prøve og lure seg forbi en moped i dag.

Tydeligvis mange som heller tar sjansen på å frontkollidere, istedenfor å holde seg bak en moped i noen få minutter av en eller annen grunn.

 

Vel du vet; dårlig tid, meg først, osv osv osv, alltid en god forklaring :p

 

det er overhodet ikke en god forklaring på slikt, det finnes rett og slett ikke. bilen som skal forbi SKAL over gulstripa helt til mopeden er passert.

det er du som blir ansvarlig for livet til mopedisten, passasjerene dine, og evt sjofør og passasjerer i bilen du en dag frontkolliderer med.

 

 

Igår begynte jeg å øvelseskjøre i trafikken og jeg irriterte meg mektig over personer som legger seg klin inntil meg. Når folk ser L-en burde de forstå at det å holde litt avstand kan være lurt.

 

jeg har kjørt i snart 2 år, og L'en er altså den verste forhekselsen du kan få over øvelseskjøringa. folk viser ingen og lite hensyn til deg, legger seg 3m bak deg, og skal forbi, selv om du kjører 5km over fartsgrensa. men merkelig nok endrer dette seg drastisk i det du tar av L'en. har eksperimentert litt med dette, og biler viser mer hensyn til erfarne kjørere enn de som øver.

å klistre grillen fast i bakluka på bilen foran er utrolig irriterende, og skaper usikkerhet for øvingskjøreren.

men som det er sagt, det er ikke min feil om jeg bremser hardt for noe på veien og bilen bak kjører opp i røva på meg, og kanskje forhåpentligvis mister lappen.

 

 

ellers vil jeg utrykke min sinnsyke irritasjon over de fjottene som ikke blinker i kryss og rundkjøringer. dette ødelegger flyten i trafikken, og det blir vanskeligere for andre å forutse hva bilistene skal gjøre. altså luka du kunne kommet deg inn i, mistet du, fordi han som kom fra venstre ikke blinket. -_-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...