Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Tja, de hadde godt mønster og 'så' bra ut.

Du kan vel si; hadde jeg kollidert med de(sommerdekkene), så hadde jeg fått svi, men hadde jeg kollidert med vinterdekkene, så hadde man ikke reagert på de. (selv om de i realiteten var dårligere)

I tillegg til det SeaLion poengterer så er det uhyre lett for en kyndig person og lese seg frem til, og fysisk kjenne på, hjulene og skjønne at disse åpenbart burde være byttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp, men det er vel ikke noe lovverk på maks holdbarhet, kun mønsterdybde?

 

Skremmende egentlig, for testa dette på sikkerhetskurs for større kjøretøy og det var skremmende hvor lite styring, brems man hadde med dekk som så godt ut, men hadde alt for mange år siden de ble produsert - knallhard gummi og nesten null feste. Gode sommerdekk hadde sikkert vært bedre der også.

 

Så mulig de bør se på lovverket og legge inn 'holdbarhetsdato'?

For det er endel som kjøper gamle dekk - f.eks kjøper dekk de henter fra bilopphøggere, kjøper gamle dekk fra useriøse forhandlere som har 'eld'gamle dekk på lager osv ...

 

I tillegg til det SeaLion poengterer så er det uhyre lett for en kyndig person og lese seg frem til, og fysisk kjenne på, hjulene og skjønne at disse åpenbart burde være byttet.

Noen, som jeg og kanskje du, vet å se etter produksjonsdatoen. Men ola og kari har null kunnskap om dette og kjører i god tro så lenge dekkene har mønsteret de skal ha.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Nettopp, men det er vel ikke noe lovverk på maks holdbarhet, kun mønsterdybde?

 

Skremmende egentlig, for testa dette på sikkerhetskurs for større kjøretøy og det var skremmende hvor lite styring, brems man hadde med dekk som så godt ut, men hadde alt for mange år siden de ble produsert - knallhard gummi og nesten null feste. Gode sommerdekk hadde sikkert vært bedre der også.

 

Så mulig de bør se på lovverket og legge inn 'holdbarhetsdato'?

For det er endel som kjøper gamle dekk - f.eks kjøper dekk de henter fra bilopphøggere, kjøper gamle dekk fra useriøse forhandlere som har 'eld'gamle dekk på lager osv ...

Det vil være vanskelig å sette en konkret holdbarhetsdato på dekk siden man kan gjerne ha dekk i 10 år om de oppbevares, behandles og brukes riktig, og man kan risikere å måtte bytte dekk allerede etter en sesong om man oppbevarer og behandler disse helt feil.

Selv om det ikke eksisterer noen konkrete lovverk på holdbarhet betyr ikke dette at det ikke finnes regler i den store boken som kan felle deg på dette om du er ute å kjører på med dekk som har dårligere veigrep på vinterføre enn sommersdekk.

 

Paragraf 3 i vegtraffikloven ville alene vært nok til å felt deg i bruken av vinterdekkene du tidligere nevnte:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

 

Ellers har man jo Forskrift om bruk av kjøretøy, §1-4 Hjul, 2. avnsitt som klart og tydelig forklarer at vinterdekkene du nevnte ikke er lovlige:

Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og særskilt fremstilt for vinterkjøring. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel og traktor.

 

Noen, som jeg og kanskje du, vet å se etter produksjonsdatoen. Men ola og kari har null kunnskap om dette og kjører i god tro så lenge dekkene har mønsteret de skal ha.

Da jeg tok lappen på B for 8 år siden, og A i sommer, så var det å lære å lese av produksjonsdatoen en del av opplæringen og noe som kunne være en del av både teorien og oppkjøringen. Så om ola og kari ikke kan dette har de kun seg selv å skylde faktisk, så sant de har tatt førerkortet etter dette ble en del av denne.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å skli ut av veien med eller uten sommerdekk, kjørte selv den første bilen min av veien på såpeglatt is, å da hadde jeg vinterdekk og veldig lav fart i ei 80 sone. Dette var for 4-5år siden men regner med vinterdekk er like gode nå som da.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg har hatt den selsomme opplevelsen å kjøre med sommerdekk og så få et snøfall en gang i livet mitt. Grepet var forbløffende dårlig, type kjøre i 30-40 på en vei dimensjonert for 80. Om det er representativt har jeg vanskelig for å tro at man kan få enda dårligere grep med vinterdekk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Paragraf 3 i vegtraffikloven ville alene vært nok til å felt deg i bruken av vinterdekkene du tidligere nevnte:

Joda, mulig det, men er noen blitt tatt for å kjøre med for 'harde' dekk når det gjelder personbil mon tro?

 

Da jeg tok lappen på B for 8 år siden, og A i sommer, så var det å lære å lese av produksjonsdatoen en del av opplæringen og noe som kunne være en del av både teorien og oppkjøringen. Så om ola og kari ikke kan dette har de kun seg selv å skylde faktisk, så sant de har tatt førerkortet etter dette ble en del av denne.

Mulig min hukommelse er dårlig, men husker ikke at dette var endel av opplæringen for 20+ år siden. Men bra de har det med. Men hva hjelper det når det ikke er fastsatt 'holbarhetsdato' ? - Det er vel bare en anbefalt alder man henviser til.

 

Det er de færreste som tester sine dekk oppimot andre, så da kjører de jo i god tro.

 

Helårsdekk kan man jo; som ligger i navnet, kjøre med hele året. Det sier seg selv at det ikke er optimalt på hverken sommer eller vinter ...

 

Vanskelig den vurderingen på om fører kjører riktig skodd - for er det glatt, man kjører med splitter nye piggdekk og kjører ut, så er man jo ikke skodd etter forholdene der heller. Da hadde man lagt på kjetting etc.

Lenke til kommentar

Selv om det helt sikkert er de her inne som irriterer seg grønn over kjøreskoleelever, hva i h**** er poenget med å hive seg på hornet i for eksempel et kryss, eller lignende når du ligger bak en bil tapetsert med "Skole"-skilt og L-er? Jeg skjønner at folk ikke vil vente unødvendig, men hva kan være grunnen til at bilen foran ikke hiver seg ut i krysset som en mynde med den samme erfaringen som noen med x antall år bak rattet?

 

Jeg kan ikke si jeg blir nevneverdig stresset da jeg har lært meg å gi litt bæng i om bilene bak stresser, meg jeg har aldri forstått hva det er med folk. Hva er poenget med å bruke hornet? Jeg vet at det er et kryss og at jeg må gjennom det. Hadde jeg ikke visst forskjellen på et kryss og en parkeringsplass så hadde jeg ikke vært bak rattet til å begynne med!

Endret av Patrick123
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er bare så og så mye tålmodighet folk har. Hvis man står og venter i 10min fordi personen foran ikke er sikker nok på seg selv og tør å kjøre ut så bør de ikke være på veien. Samme om det er L eller noen med lappen. Hvis det er noen med L så følger du tydeligvis ikke loven som jo sier at man skal kjøre der det er skikket etter hvor flink du er. Hvis du ikke er flink nok til å tørre å krysse en vei har du nok ikke noe å gjøre på en såpass traffikert vei, beklager.

Lenke til kommentar

Selv om det helt sikkert er de her inne som irriterer seg grønn over kjøreskoleelever, hva i h**** er poenget med å hive seg på hornet i for eksempel et kryss, eller lignende når du ligger bak en bil tapetsert med "Skole"-skilt og L-er? Jeg skjønner at folk ikke vil vente unødvendig, men hva kan være grunnen til at bilen foran ikke hiver seg ut i krysset som en mynde med den samme erfaringen som noen med x antall år bak rattet?

 

Jeg kan ikke si jeg blir nevneverdig stresset da jeg har lært meg å gi litt bæng i om bilene bak stresser, meg jeg har aldri forstått hva det er med folk. Hva er poenget med å bruke hornet? Jeg vet at det er et kryss og at jeg må gjennom det. Hadde jeg ikke visst forskjellen på et kryss og en parkeringsplass så hadde jeg ikke vært bak rattet til å begynne med!

 

Læreren på trafikalt grunnkurs fortalte meg om en av sine elever som kvelte motoren i et lyskryss. Når bilen bak begynte å hive seg på hornet så ble eleven enda mer nervøs. Da sa han til eleven at han skulle sette bilen i fri og ta på håndbrekket. Etter det så gikk han ut av bilen og bort til han som stod bak, banket på vinduet og snakket til han i bilen bak om hvorfor hans press gjorde situasjonen verre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Herlig, Gavekort. Vi har alle vært i situasjonen. Du øvelseskjører, er litt stressa, og kveler motoren i et lyskryss. Umiddelbart begynner noen å tute selv om de ser L-skiltet bak. Gjør ikke situasjonen noe bedre.

 

Selv så roer jeg helt ned om jeg havner bak noen med L. Kjenner jo til hvordan det er, og ønsker ikke å stresse personen unødvendig. Folk må slappe av litt, og heller kjøre forbi (om du ønsker det) en passende plass.

Virker i tillegg som veldig mange får helt "panikk" når de havner bak noen, og skal derfor forbi denne bilen, koste hva det koste vil. Helt unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er bare så og så mye tålmodighet folk har. Hvis man står og venter i 10min fordi personen foran ikke er sikker nok på seg selv og tør å kjøre ut så bør de ikke være på veien. Samme om det er L eller noen med lappen. Hvis det er noen med L så følger du tydeligvis ikke loven som jo sier at man skal kjøre der det er skikket etter hvor flink du er. Hvis du ikke er flink nok til å tørre å krysse en vei har du nok ikke noe å gjøre på en såpass traffikert vei, beklager.

 

Nå vet jeg ikke hvor du får ti minutter fra. I mitt tilfelle var det snakk om noe rundt fem-seks sekunder etter at lyset skiftet. Jeg er ennå litt forsiktig med clutchen og tenker at en treg start er bedre enn kveling av motor og full stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket ikke spesifikt om deg, men mer generelt sett på de som ikke tør å hive seg inne når det er en luke. Hvor lenge du ventet vet jeg som sagt ikke, men hvis jeg ser en L er jeg selvfølgelig alltid mer tåldmodig, med mindre du kjører 20 under fartsgrensa, da finnes det inke rom for tålmodighet :p

Lenke til kommentar

Etter det så gikk han ut av bilen og bort til han som stod bak, banket på vinduet og snakket til han i bilen bak om hvorfor hans press gjorde situasjonen verre.

Det virker utrolig kult, men er ikke det rette svaret så enkelt som "Det er ingenting galt i å reagere".

Joda, man får panikk når man får en reaksjon på et nulltilbakevirknings moment(å tute), men det er ikke galt å holde på sitt.

Eller finnes det noen fasit? Er det i det heletatt lov å sperre veien over lengre tid uten fullmakt eller skilting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...