Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politiets «instruks for kontroll av avstand til forankjørende» sier følgende om avstand til bilen foran:

 

Det bør reageres strengt overfor overtredelser av bestemmelsene om avstand til forankjørende. Politiet kan gi informasjon, reagere med forenklet forelegg, anmeldelse eller anmeldelse med førerkortbeslag.

Videre listes de ulike reaksjonene:

 

Informasjon/muntlig advarsel

 

Dette virkemiddel bør nyttes mot fører av kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, som kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på 2 sekunder eller mindre.

For fører av kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg, er tidsavstanden 3 sekunder eller mindre.

 

Forenklet forelegg eventuelt anmeldelse

 

Forenklet forelegg eventuelt anmeldelse bør nyttes mot fører av kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, som kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på 1 sekund eller mindre.

 

For fører av kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg, er tidsavstanden 1,5 sek eller mindre.

 

Anmeldelse med førerkortbeslag

 

Anmeldelse med førerkortbeslag bør nyttes mot fører av kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, som kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på 0,5 sekunder eller mindre.

 

For fører av kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg, er tidsavstanden 1,0 sekund eller mindre.

Kort oppsummert: Små kjøretøy skal ligge mer enn 2 sekunder bak bilen foran, mens tyngre kjøretøy skal ligge mer enn 3 sekunder bak.

Lenke til kommentar

Tja, denne er vel nesten samme - du sier du klarte å telle til 2002(+), så ikke langt ifra. Her ble det altså stopp og med bot som resultat

Hmm, ja, da tok jeg kanskje feil der. Har forresten sett en trailersjåfør (bare trekkvogn) miste lappen for å ligge for nærme kjøretøyet foran. Da var det ett sekund som var grensa (for å miste lappen altså, ikke bare bot).

Lenke til kommentar

Men det var jo tydeligvis ekstreme forhold, ettersom hun kjørte ut i så lav hastighet. Altså rart å whine over lav hastighet.

Forholdene trenger nødvendigvis ikke å være ekstreme når en person begir seg ut på sommerdekk en vinterdag for at det skal gå galt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøre min tidligere Audi 100 Quattro på helt vanlig vinterføre med sommerdekk en gang, og jeg kan bekrefte at forholdene trenger absolutt ikke å være ekstreme på noen som helst måte for at en må kjøre som en snegle med gikt. Da jeg bytta til piggfritt og kjørte på samme strekninga 20-30 minutter senere kunne jeg fint kjøre i fartsgrensa. Så jeg håper Sexylubb1 troller..? :)

Endret av Sleggefett
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier jo bare om hva slags tilstand vinterdekkene du hadde var i. Intet annet.

 

Tja, de hadde godt mønster og 'så' bra ut.

Du kan vel si; hadde jeg kollidert med de(sommerdekkene), så hadde jeg fått svi, men hadde jeg kollidert med vinterdekkene, så hadde man ikke reagert på de. (selv om de i realiteten var dårligere)

 

 

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...