Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Jeg kjørte der for en måneds tid siden, og det ble en prøve da jeg og traileren foran meg tok igjen en bobil som lå i 50 km/t den siste halvparten. Hvis jeg ikke husker helt feil er fartsgrensen 80, og det er rimelig oversiktlig der inne (ikke nok til å kjøre forbi).

 

Wat? Det er jo omtrent kilometerlange sletter i den tunnelen(hvis ikke jeg blander fælt), har kjørt forbi lange rekker av trailere der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wat? Det er jo omtrent kilometerlange sletter i den tunnelen(hvis ikke jeg blander fælt), har kjørt forbi lange rekker av trailere der..

Du kjørte vel personbil? Her er det snakk om to trailere og en liten lastebil som skal kjøre forbi, det blir noe litt annet. ;)

Lenke til kommentar

 

Wat? Det er jo omtrent kilometerlange sletter i den tunnelen(hvis ikke jeg blander fælt), har kjørt forbi lange rekker av trailere der..

Du kjørte vel personbil? Her er det snakk om to trailere og en liten lastebil som skal kjøre forbi, det blir noe litt annet. ;)

 

Ah, det blir noe annet ja :)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg appen "Average speed" på mobiltelefonen og sørger for å ikke overskride tillatt snitt med mer enn ca 5km/t, da er man innafor :)

 

Snittmålingene er fine, man får ofte god anledning til å kjøre forbi en god del biler.. Særlig opplever jeg dette på Rv.4 mellom Oslo og Hadeland.

Evt bruke cruisekontroll (om man har). Jeg justerer den alltid til 2km/t over fartsgrensa på slike gjennomsnittsmålinger fordi jeg er ganske bad to the bone. :ph34r:

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg appen "Average speed" på mobiltelefonen og sørger for å ikke overskride tillatt snitt med mer enn ca 5km/t, da er man innafor :)

 

Snittmålingene er fine, man får ofte god anledning til å kjøre forbi en god del biler.. Særlig opplever jeg dette på Rv.4 mellom Oslo og Hadeland.

 

Akkurat her er jeg faktisk enig, fotobokser generelt er en fin mulighet til forbikjøring, folk holder jevn og forutsigbar fart ved passering.

 

AtW

Lenke til kommentar

Evt bruke cruisekontroll (om man har). Jeg justerer den alltid til 2km/t over fartsgrensa på slike gjennomsnittsmålinger fordi jeg er ganske bad to the bone. :ph34r:

Cruisekontroll gir ikke de samme fordelene som gjennomsnittsberegning..

Jeg drar gjerne på opp til ca 100-110 i 80-sona, og slipper meg fort ned i hastighet slik at jeg så ender med et snitt på under 85, da slipper jeg bot OG kommer meg forbi de andre bilene..

Hadde jeg lagt cruisekontrollen på 82 hadde jeg blitt liggende på min plass i køen.

Lenke til kommentar

Cruisekontroll gir ikke de samme fordelene som gjennomsnittsberegning..

Jeg drar gjerne på opp til ca 100-110 i 80-sona, og slipper meg fort ned i hastighet slik at jeg så ender med et snitt på under 85, da slipper jeg bot OG kommer meg forbi de andre bilene..

Hadde jeg lagt cruisekontrollen på 82 hadde jeg blitt liggende på min plass i køen.

 

Ahh. På den måten. Snedig.

Lenke til kommentar

 

Evt bruke cruisekontroll (om man har). Jeg justerer den alltid til 2km/t over fartsgrensa på slike gjennomsnittsmålinger fordi jeg er ganske bad to the bone. :ph34r:

Cruisekontroll gir ikke de samme fordelene som gjennomsnittsberegning..

Jeg drar gjerne på opp til ca 100-110 i 80-sona, og slipper meg fort ned i hastighet slik at jeg så ender med et snitt på under 85, da slipper jeg bot OG kommer meg forbi de andre bilene..

Hadde jeg lagt cruisekontrollen på 82 hadde jeg blitt liggende på min plass i køen.

 

Har du ikke kjørecomp. som viser gjennomsnittsfart, og kan nullstilles i det du kjører gjennom startboksen?

 

Edit: Nå ble jeg usikker på om jeg kan nullstille snittfart/forbruk eller om det alltid regnes fra motorstart på min :hmm:

Endret av toth
Lenke til kommentar

Joda, jeg kan nullstille snitthastighet, men kjørecomputeren er ikke riktig nok.

Jeg kan forstå at den ikke er helt nøyaktig på forbruk, men på hastighet og avstand kan jeg ikke skjønne at den overhodet kan bomme noe særlig. Med mindre du har radikalt endret dekkdimensjonen fra det originale.

 

Jeg antar at mobilen din bruker GPS til å måle hastigheten din? Hva om du midt opp i dalstrøka innafor glipper kontakt med satelitten(e) en liten stund og du kjører et stykke i 30 over fartsgrensa før den kicker inn igjen. Jeg har selv opplevd dette på sykkeltur og da blir det bare et "tomt" felt på det strekket før GPS-signalet kom tilbake.

Lenke til kommentar

Noe av det som irriterer meg mest er sinker som absolutt skal ligge under fartsgrensen eller slakke av urimelig mye I svinger. Og folk som ligger I venstrefil på motorveien I samme hastighet som høyrefila. Og folk som bruker hundre år på å parkere.

Lenke til kommentar

Noe av det som irriterer meg mest er sinker som absolutt skal ligge under fartsgrensen eller slakke av urimelig mye I svinger. Og folk som ligger I venstrefil på motorveien I samme hastighet som høyrefila. Og folk som bruker hundre år på å parkere.

 

Forstår at det irriterer , men jeg prøver å tenke på at dette er personer som ikke mestrer å kjøre bilen alt for fort og som kan være til fare for andre bilister pga enten uerfarenhet , alder eller bilens tekniske tilstand.

 

Når det gjelder venstre - høyrefil er jeg enig så lenge personen er under fartsgrensa. Er det mye trafikk så er det normalt at dette fordeles på begge feltene.

Lenke til kommentar

Opplevde noe rart på fredag, forresten. Leiebil som på en firefeltsvei plutselig legger seg ut i venstre felt og setter ned farten til 60 jevnt. Han kjørte fortere før han la seg ut. Atpåtil skjedde det rett før et påkjøringsfelt hvor det var en del trafikk som skal inn på veien, og hvor det er normalt at en god del legger seg over i det venstre feltet for å gjøre alt lettere for alle.

Lenke til kommentar

 

Noe av det som irriterer meg mest er sinker som absolutt skal ligge under fartsgrensen eller slakke av urimelig mye I svinger. Og folk som ligger I venstrefil på motorveien I samme hastighet som høyrefila. Og folk som bruker hundre år på å parkere.

 

Forstår at det irriterer , men jeg prøver å tenke på at dette er personer som ikke mestrer å kjøre bilen alt for fort og som kan være til fare for andre bilister pga enten uerfarenhet , alder eller bilens tekniske tilstand.

 

Når det gjelder venstre - høyrefil er jeg enig så lenge personen er under fartsgrensa. Er det mye trafikk så er det normalt at dette fordeles på begge feltene.

 

 

Om man har en bil som er i så dårlig teknisk stand att den ikke kan kjøres i fartsgrensa så bør vel den bilen parkeres. Det samme gjelder alder. Hva har man å gjøre i trafikken om man ikke klarer å holde 80km/t under fine forhold? Her føler jeg familie og lege har et ansvar. Gamle sulliker som ikke mestrer dagens trafikk bør komme seg frem på andre måter enn å utsette seg selv og ikke minst andre for fare. Har sett MYE rart fra gamle folk i trafikken.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...