Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere enn meg som har lagt merke til fenomenet med at når en kø på tofeltsvei kommer til forbikjøringsfelt øker ALLTID farten på HELE køen?

 

Typisk ligger køen i 70 i 80-sona, men med en gang det blir to felt så ligger hele høyresiden i minst 90 til forbikjøringsfeltet er slutt, da går farten ned til 70 igjen. Utrolig irriterende når man ligger noen biler bak en sinke, men ikke får mulighet til å komme forbi uten å risikere bøter, førerkort, død og fordervelse.

 

Det er noe uklart om du beskriver en kø bak en som kjører langsommere enn hva de øvrige trafikantene ønsker (At du vil kjøre forbi tyder på det) eller om du beskriver en kø som kjører i redusert fart p.g.a. høy trafikk.

 

Forklaringen på hvorfor farten øker der antallet kjørefelt i fartsretningen øker er imidlertid grei. I det trafikanter som ønsker å komme kjøre forbi legger seg over i det andre feltet blir det mer plass i det oprinnelige feltet og farten kan dermed øke. En kort stund om begrensingen skyldes noen som kjører sakte (Vedkomne blir tatt igjen av de som forble i samme felt) eller så lenge antallet kjøretøy forblir det samme ellers. Kommer man forbi den som kjørte ekstra sakte vil det være fri vei og det er ikke lengre snakk om noen kø.

 

Farten trafikken normalt holder er nært knyttet til antallet kjøretøy som prøver å bruke et kjørefelt. Ved ca 1200-1500 kjøretøy/time begynner farten å falle helt til det stopper helt opp ved 1800-2000 ett sted (Derav betydningen av at det er antallet kjøretøy som prøver å bruke veien som er utslagsgivende) Når et trafikkstrøm på kanskje 1500/time passerer fordeler seg på to felt reduserer frekvensen pr. felt til noe godt under 1200/time (De vil ikke fordele seg likt, men de vil bytte felt til det enten ikke er plass i neste felt eller farten er oppe på noe som oppleves 'normalt')

Lenke til kommentar

Forsåvidt begge deler, men det er det første jeg undres over. Ligger jeg i en kø med ti biler den den fremste kjører i 70km/t kan du være helt sikker på at denne øker farten til 90km/t+ med en gang det blir to felt. Jeg forsøker selv å være bevisst på at hvis jeg er fornøyd med hastigheten på trafikken jeg ligger i så holder jeg samme hastighet når det kommer forbikjøringsfelt.

Lenke til kommentar

Er du seriøs.

 

Jeg har allerede lite forståelse for de som lar ungene sine øvelseskjøre 65-70 i 80 sona, men denne slo alt! Kjørte i 45, ja 45 km/t! Så etter en god stund opp i 60-70 litt, så så jeg BREMSELYS i noen hundre meter og ned i 40 igjen, så opp i 70 når det kom forbikjøringsfelt!

Lenke til kommentar

Hah! Minner meg om føreren foran meg som bremset ned fra 70 til 40 fordi det var en fotoboks på strekningen. Etter fotoboksen så var det bånn gass til over fartsgrensen igjen.

 

Jeg elsker det når dette skjer på strekninger der det er gjennomsnittsmåling!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg elsker det når dette skjer på strekninger der det er gjennomsnittsmåling!

Derfor er jeg så glad i fotoboksvarsleren min. Den sier ifra om gjennomsnittsfarten min på slike strekninger er for høy, så jeg kan kjøre forbi sinker uten å være redd for å miste lappen.

Lenke til kommentar

Det har jeg greid i flere år uten hjelp av elektriske apparater..

Hadde du hatt en bil som gikk fra 0 til 200 km/t på så lang tid det tar å trykke gasspedalen helt ned hadde du hatt samme problem som meg. :(

 

 

Har ikke kjørt i Lærdalstunnelen etter at det ble gjennomsnittsmåling, men det må virkelig være en tålmodighetsprøve.

Jeg kjørte der for en måneds tid siden, og det ble en prøve da jeg og traileren foran meg tok igjen en bobil som lå i 50 km/t den siste halvparten. Hvis jeg ikke husker helt feil er fartsgrensen 80, og det er rimelig oversiktlig der inne (ikke nok til å kjøre forbi).

Lenke til kommentar

 

Det har jeg greid i flere år uten hjelp av elektriske apparater..

Hadde du hatt en bil som gikk fra 0 til 200 km/t på så lang tid det tar å trykke gasspedalen helt ned hadde du hatt samme problem som meg. :(

 

 

Har ikke kjørt i Lærdalstunnelen etter at det ble gjennomsnittsmåling, men det må virkelig være en tålmodighetsprøve.

Jeg kjørte der for en måneds tid siden, og det ble en prøve da jeg og traileren foran meg tok igjen en bobil som lå i 50 km/t den siste halvparten. Hvis jeg ikke husker helt feil er fartsgrensen 80, og det er rimelig oversiktlig der inne (ikke nok til å kjøre forbi).

 

 

Tenk på hvordan det er med et kjøretøy som faktisk har god aks, dvs en MC, nei vent, vi affiseres ikke av fotobokser i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg appen "Average speed" på mobiltelefonen og sørger for å ikke overskride tillatt snitt med mer enn ca 5km/t, da er man innafor :)

 

Snittmålingene er fine, man får ofte god anledning til å kjøre forbi en god del biler.. Særlig opplever jeg dette på Rv.4 mellom Oslo og Hadeland.

Lenke til kommentar

Elsker taxisjåfører. Har et hentested ved et nytt næringsbygg med relativt stor innkjørsel. Dobbel vei ned i garasje på ene siden og vei langs et bygg på andre. Jeg skal stå i midten av disse, og har en grei snuplass foran disse tre slik at jeg får rygget til.

 

Taxien sto parkert midt på plassen. Dlyttet seg ikke før jeg titet, og flyttet seg bare en halv meter av gangen to ganger før han gikk ut av bilen og skulle til å krangle fordi nå skulle plutselig han kjøre ut i stedet for å la meg snu ferdig først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...