Myst Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Ja, nettopp, de bryr seg ikke om møtende trafikk, fordi de tenker at vi likevel kjører sakte og vil la dem passere uhindret. Er en del snø her også fortsatt, men fortsatt god plass i sidene til at man kan bruke hele veibanen. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Flere enn meg som har lagt merke til fenomenet med at når en kø på tofeltsvei kommer til forbikjøringsfelt øker ALLTID farten på HELE køen? Typisk ligger køen i 70 i 80-sona, men med en gang det blir to felt så ligger hele høyresiden i minst 90 til forbikjøringsfeltet er slutt, da går farten ned til 70 igjen. Utrolig irriterende når man ligger noen biler bak en sinke, men ikke får mulighet til å komme forbi uten å risikere bøter, førerkort, død og fordervelse. Det er noe uklart om du beskriver en kø bak en som kjører langsommere enn hva de øvrige trafikantene ønsker (At du vil kjøre forbi tyder på det) eller om du beskriver en kø som kjører i redusert fart p.g.a. høy trafikk. Forklaringen på hvorfor farten øker der antallet kjørefelt i fartsretningen øker er imidlertid grei. I det trafikanter som ønsker å komme kjøre forbi legger seg over i det andre feltet blir det mer plass i det oprinnelige feltet og farten kan dermed øke. En kort stund om begrensingen skyldes noen som kjører sakte (Vedkomne blir tatt igjen av de som forble i samme felt) eller så lenge antallet kjøretøy forblir det samme ellers. Kommer man forbi den som kjørte ekstra sakte vil det være fri vei og det er ikke lengre snakk om noen kø. Farten trafikken normalt holder er nært knyttet til antallet kjøretøy som prøver å bruke et kjørefelt. Ved ca 1200-1500 kjøretøy/time begynner farten å falle helt til det stopper helt opp ved 1800-2000 ett sted (Derav betydningen av at det er antallet kjøretøy som prøver å bruke veien som er utslagsgivende) Når et trafikkstrøm på kanskje 1500/time passerer fordeler seg på to felt reduserer frekvensen pr. felt til noe godt under 1200/time (De vil ikke fordele seg likt, men de vil bytte felt til det enten ikke er plass i neste felt eller farten er oppe på noe som oppleves 'normalt') Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Forsåvidt begge deler, men det er det første jeg undres over. Ligger jeg i en kø med ti biler den den fremste kjører i 70km/t kan du være helt sikker på at denne øker farten til 90km/t+ med en gang det blir to felt. Jeg forsøker selv å være bevisst på at hvis jeg er fornøyd med hastigheten på trafikken jeg ligger i så holder jeg samme hastighet når det kommer forbikjøringsfelt. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Det er mer behagelig å kjøre når det er to felt enn når det er ett, da man har større plass. Dermed kan de forsiktige kjørerne prøve seg på litt høyere hastighet. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Er du seriøs. Jeg har allerede lite forståelse for de som lar ungene sine øvelseskjøre 65-70 i 80 sona, men denne slo alt! Kjørte i 45, ja 45 km/t! Så etter en god stund opp i 60-70 litt, så så jeg BREMSELYS i noen hundre meter og ned i 40 igjen, så opp i 70 når det kom forbikjøringsfelt! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hah! Minner meg om føreren foran meg som bremset ned fra 70 til 40 fordi det var en fotoboks på strekningen. Etter fotoboksen så var det bånn gass til over fartsgrensen igjen. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Ja, men føreren her kjørte 40 ganske lenge, også 70 i noen hundre meter, og så sakte igjen..! :/ Tror noen må øve seg på parkeringsplassen litt mer. Kanskje lære seg å gire..? Endret 10. februar 2015 av Poopadoop Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hah! Minner meg om føreren foran meg som bremset ned fra 70 til 40 fordi det var en fotoboks på strekningen. Etter fotoboksen så var det bånn gass til over fartsgrensen igjen. Jeg elsker det når dette skjer på strekninger der det er gjennomsnittsmåling! 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Jeg elsker det når dette skjer på strekninger der det er gjennomsnittsmåling! Derfor er jeg så glad i fotoboksvarsleren min. Den sier ifra om gjennomsnittsfarten min på slike strekninger er for høy, så jeg kan kjøre forbi sinker uten å være redd for å miste lappen. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Det har jeg greid i flere år uten hjelp av elektriske apparater.. 4 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Har ikke kjørt i Lærdalstunnelen etter at det ble gjennomsnittsmåling, men det må virkelig være en tålmodighetsprøve. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Det har jeg greid i flere år uten hjelp av elektriske apparater.. Hadde du hatt en bil som gikk fra 0 til 200 km/t på så lang tid det tar å trykke gasspedalen helt ned hadde du hatt samme problem som meg. Har ikke kjørt i Lærdalstunnelen etter at det ble gjennomsnittsmåling, men det må virkelig være en tålmodighetsprøve. Jeg kjørte der for en måneds tid siden, og det ble en prøve da jeg og traileren foran meg tok igjen en bobil som lå i 50 km/t den siste halvparten. Hvis jeg ikke husker helt feil er fartsgrensen 80, og det er rimelig oversiktlig der inne (ikke nok til å kjøre forbi). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Det har jeg greid i flere år uten hjelp av elektriske apparater.. Hadde du hatt en bil som gikk fra 0 til 200 km/t på så lang tid det tar å trykke gasspedalen helt ned hadde du hatt samme problem som meg. Har ikke kjørt i Lærdalstunnelen etter at det ble gjennomsnittsmåling, men det må virkelig være en tålmodighetsprøve. Jeg kjørte der for en måneds tid siden, og det ble en prøve da jeg og traileren foran meg tok igjen en bobil som lå i 50 km/t den siste halvparten. Hvis jeg ikke husker helt feil er fartsgrensen 80, og det er rimelig oversiktlig der inne (ikke nok til å kjøre forbi). Tenk på hvordan det er med et kjøretøy som faktisk har god aks, dvs en MC, nei vent, vi affiseres ikke av fotobokser i det hele tatt. AtW Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Ganske sikker på at jeg har blitt kjørt forbi i Lærdalstunnelen. Men det gjør det jo ikke sikkert da. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hadde du hatt en bil som gikk fra 0 til 200 km/t på så lang tid det tar å trykke gasspedalen helt ned hadde du hatt samme problem som meg. Sikter du til alfaen nå? Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Gjennomsnittmåling er artig. På den mellom Elverum og Trysil pleier jeg å gasse på som faen, for så å stoppe på rasteplassen. Fuck the police. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Fuck the police. Å øke farene og forbruk for kun å oppføre seg som en bortskjemt unge med null å vinne på en slik oppførsel blir bare for dumt 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Selv bruker jeg appen "Average speed" på mobiltelefonen og sørger for å ikke overskride tillatt snitt med mer enn ca 5km/t, da er man innafor Snittmålingene er fine, man får ofte god anledning til å kjøre forbi en god del biler.. Særlig opplever jeg dette på Rv.4 mellom Oslo og Hadeland. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Fuck the police. Å øke farene og forbruk for kun å oppføre seg som en bortskjemt unge med null å vinne på en slik oppførsel blir bare for dumt Så lenge snittfarta er under 80 må det vel være greit Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Elsker taxisjåfører. Har et hentested ved et nytt næringsbygg med relativt stor innkjørsel. Dobbel vei ned i garasje på ene siden og vei langs et bygg på andre. Jeg skal stå i midten av disse, og har en grei snuplass foran disse tre slik at jeg får rygget til. Taxien sto parkert midt på plassen. Dlyttet seg ikke før jeg titet, og flyttet seg bare en halv meter av gangen to ganger før han gikk ut av bilen og skulle til å krangle fordi nå skulle plutselig han kjøre ut i stedet for å la meg snu ferdig først. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå