Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har dratt dette her så jævlig ut av proposjoner.

 

Jeg har aldri påstått at det var noen bråbrems, panikkbrems eller farlig situasjon. Ei har jeg påstått at jeg ikke er en aggressiv sjåfør, jeg har påstått at jeg er det.

 

Veien var ikke glatt. Det var snødekte veier med masse grep. Ikke som historien til fotonisse.

 

Dette var ei kjerring som lå i 40 av uante grunner når jeg møtte henne etter en sving der jeg måtte bremse kraftig (noe som ikke var noe problem med tanke på underlaget) og som fortsatte å ligge i 40kmt på en kort rett strekning og gjennom et par svinger før jeg endelig fikk kjørt forbi, tuta og gitt a fingern.

 

Selvfølgelig en overdrivet reaksjon med all tutinga og fingern. Men når man faen ikke klarer å ligge nærmere 80 enn 40 på gode vinterveier så fortjener man å få opplyst at man gjør noe galt.

 

Men å komme med alle overdrivelsene deres er helt bak mål.

Lenke til kommentar

Ser for tiden overraskende mange eksempler på gode bilister.

I dag lå en bil ca fartsgrensen men hadde en del biler bak seg. Dette er på E18 80sone. Man kjører som regel i høyre fil og der er det en avkjøring til venstre. (De aller fleste bremser og blinker til venstre, og må ofte vente for biler som kommer imot før dem kan svinga av) Da blir det en lang bilkø som alle venter på at forrerste bilen endelig får svinge av. Men i dag kjørte den inn på en buslomme på høyre side og slapp forbi alle bilene for så kjøre videre og svinge over uten å lage noe styr.

Har også sett flere som har svingt til siden og sluppet forbi biler når dem ligger langt under fartsgrensen. Gjør kjøringen så mye mere behaglig osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Dere har dratt dette her så jævlig ut av proposjoner.

 

Jeg har aldri påstått at det var noen bråbrems, panikkbrems eller farlig situasjon. Ei har jeg påstått at jeg ikke er en aggressiv sjåfør, jeg har påstått at jeg er det.

 

Veien var ikke glatt. Det var snødekte veier med masse grep. Ikke som historien til fotonisse.

Det var du selv som påstod:

 

"Og hva med de som skaper farlige situasjoner med sin ekstremt lave hastighet? De skal vi vise hensyn til å bare blinke litt med lysene på?",

 

som betyr at du implisitt mener at alle som ferdes i 40 km/t i 80 sonen (uansett føre så dette blir irrelevant) er en fare for trafikken.

 

Så da spør jeg. Er mopeder en fare for trafikken? Mopedbiler? Traktorer? Eller er det kanskje reaksjonen du velger ovenfor disse trafikantene som derimot kan skape farlige situasjoner? Hvilken farlig situasjon ser du for deg kunne oppstå på grunn av at denne damen holdt 40 km/t på denne strekningen?

 

Dette var ei kjerring som lå i 40 av uante grunner

Så når du ved din egen innrømmelse ikke engang var klar over hvorfor denne trafikanten holdt denne hastigheten lot du deg altså i tillegg hisse deg opp. Helt utrolig.

 

når jeg møtte henne etter en sving der jeg måtte bremse kraftig (noe som ikke var noe problem med tanke på underlaget) og som fortsatte å ligge i 40kmt på en kort rett strekning og gjennom et par svinger før jeg endelig fikk kjørt forbi, tuta og gitt a fingern.

 

Selvfølgelig en overdrivet reaksjon med all tutinga og fingern. Men når man faen ikke klarer å ligge nærmere 80 enn 40 på gode vinterveier så fortjener man å få opplyst at man gjør noe galt.

 

Men å komme med alle overdrivelsene deres er helt bak mål.

Har vanskelig for å tro du egentlig tar noe selvkritikk her. "Jeg er egentlig ikke så ille som dere vil ha det til, dere overdriver" mener du tydeligvis.

 

Du må ta deg kraftig sammen. Hvis du ikke evner å forholde deg til dine medtrafikanter uten å gå fullstendig av skaftet, samme hvor mye du mener du har rett og den andre parten har feil, er du en tikkende bombe på veien og har således ingenting bak rattet å gjøre. Å ferdes trygt og forsvarlig har mye med hvordan du evner å håndtere det sosiale samspillet i trafikken mellom dine medtrafikanter. Et samspill det tydelig fremkommer at du håndterer veldig, veldig dårlig. Den eneste måten du kan forbedre dette på er at du ser innover deg selv og slutter å eksplodere for den minste filleting (det er i alle fall en begynnelse).

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Vonfaff@

Gleder meg til å se deg ligge bak en hindring i 40km/h. Du reagerer nok ikke på samme måte, men med mindre du ikke er 60 år så tror jeg nok du ikke koser deg såppas baki der at du blir der i evigheter.

Jeg selv er ganske rolig i starten, men når bilen da kjører forbi en to bussholdeplasser/muligheter å sleppe bilene bak forbi uten å sleppe de andre forbi gir jeg dem noen tut rett før holdeplassen så dem skjønner hintet. Tviholder dem hastigheten sin så kaller jeg det å provosere de andre trafikantene.

Så min mening er at de som raser rundt langt over fartsgrensa er like farlige som de gamle menneskene som aldri tørr overskride 40-50. Begge burde tatt taxi, buss ellerno.


For å hive på en liten historie lå jeg bak en sånn bil i høst. Kjørte vel bak den i noen kilometer uten at jeg kunne komme forbi. Da jeg endelig kom forbi senka jeg farten ned til rundt 30 og kjørte sånn noen meter, og tok ikke lange tiden før bilen bak tuta på meg, Så latterlig å bare godta så sakte kjøring uten å hjelpe bilister bak forbi og selv forvente at andre skal hjelpe dem. Begge parter må være tolerante og sammarbeide.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Gleder meg til å se deg ligge bak en hindring i 40km/h. Du reagerer nok ikke på samme måte, men med mindre du ikke er 60 år så tror jeg nok du ikke koser deg såppas baki der at du blir der i evigheter.

Jeg er yrkessjåfør. Jeg underlegger mellom 110-130 tusen km bak rattet i året. Og jeg skal ærlig innrømme før jeg ble yrkessjåfør kunne jeg fort bli utålmodig. Men etter hvert som årene har gått og i og med at jeg tilbringer så mye tid på veien og dermed svært ofte havner bak andre trafikanter som er til hindring for min normale flyt tar jeg slike ting med knusende ro. Jeg avpasser alltid farten og avstanden min til de foran, om det skal være mopedister, syklister, traktorer m.m. og tar akkurat den tiden det trenger for at jeg skal passere de med trygg margin. Jeg gjør mitt ytterste, uansett hvem det er og hvordan de oppfører seg i trafikken for å ikke stresse mine medtrafikanter unødvendig og skape farlige situasjoner. Det har litt med yrkesstolthet å gjøre også.

 

Og jeg er absolutt ingen sinke i trafikken. Men å havne bak en annen sinke - det plager meg ikke et gram. Jeg omstiller meg bare.

Lenke til kommentar

snip

 

 

Takk for ditt bidrag til bunken med overdrevne og overanalyserte svar.

 

Fullstendig av skaftet, eksplodere av sinne osv. Er du seriøs? Er det virkelig slik du ser på å tute å gi noen fingern? Er det fullstendig galskap i dine øyne? Hvis det er tilfelle, ta deg en bolle.

 

Skulle jo tro jeg la meg på støtfangern hennes med fjernlysa i speilet hennes og presset hennes ut av veien, stoppet, dro henne ut av bilen og rundjulte henne jo.

 

edit: tenkte jeg skulle svare spesifikt på dette, siden flere har spurt:

 

"Så da spør jeg. Er mopeder en fare for trafikken? Mopedbiler? Traktorer? Eller er det kanskje reaksjonen du velger ovenfor disse trafikantene som derimot kan skape farlige situasjoner? Hvilken farlig situasjon ser du for deg kunne oppstå på grunn av at denne damen holdt 40 km/t på denne strekningen?"

 

Situasjonen jeg tenkte på her er andre mindre erfarne sjåfører med dårlige dekk som hadde kommet i samme sving som meg. Og de som tar farlige forbikjøringer når folk kjører sakte. Vi vet at ingen av disse tilfellene er lovlige, men de skjer. Og unngå dem er jo naturligvis bra, ingen vil jo ha flere ulykker.

Endret av Nstin
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Takk for ditt bidrag til bunken med overdrevne og overanalyserte svar.

Takk for at du understreker påstanden min

 

Fullstendig av skaftet, eksplodere av sinne osv. Er du seriøs?

Jeg har ingen glasskule der jeg ser din egentlige sinnstilstand i øyeblikket du beskriver hendelsen. Jeg kan kun bedømme dette utifra hva du faktisk skriver i denne tråden. Og du overlater jo ikke så veldig mye til fantasien.

 

Jeg har veldig vanskelig for å tro (og det er sikkert flere her som vil være enig med meg) at du er i en direkte zen tilstand hvis du står på hornet og viser fingeren til noen. Eller? Er det vi igjen som har missforstått noe nå?

 

Er det virkelig slik du ser på å tute å gi noen fingern?

Ja.

 

Er det fullstendig galskap i dine øyne?

Ja. Det er ihvertfall ingen rasjonell reaksjon.

 

Hvis det er tilfelle, ta deg en bolle.

Igjen dette med selvkritikk. Takk igjen for at du beviser hvem som har rett

 

Skulle jo tro jeg la meg på støtfangern hennes med fjernlysa i speilet hennes og presset hennes ut av veien, stoppet, dro henne ut av bilen og rundjulte henne jo.

Ta deg sammen. Det er det ingen som har påstått, eller trodd. Jeg forholder meg kun til det du skriver.

Lenke til kommentar

Og jeg skal ærlig innrømme før jeg ble yrkessjåfør kunne jeg fort bli utålmodig. Men etter hvert som årene har gått og i og med at jeg tilbringer så mye tid på veien og dermed svært ofte havner bak andre trafikanter som er til hindring for min normale flyt tar jeg slike ting med knusende ro.

Det har nok litt med antall kilometer og antall flere slike situasjoner du møter å gjøre ja.

 

Jeg prøver selv å ta det med ro i starten, men det er uendelig vanskelig når man er seint ute til jobb, og er sånn halv våken, eller når man drar hjem etter en lang arbeidsdag og ikke klarer komme fort nok hjem. Har allerede musikk som roer meg ned veldig, men joda lunta mi er ikke alltid like lang, og når folk ikke tar hint kan et lite tut hjelpe. Ikke alltid dem selv er klar over at dem har så mange biler bak seg eller ligger så langt under.

 

Men lurte litt på som du beskriver høres det igrunn ganske easy ut som om du har alverdens tid. Men planer du bare inn masse god margin på de turene dine da? Om om du har et stort tidspress klarer du være like rolig?

(Bare lurer av nyskjerrighet) Eller kanskej jeg skulle tatt sånnt noe PM?

 

Vet det ikke hjelper å ta sjangser og man sparer ikke alverdens ved å ligge den tiden ekstra bak dem før man kommer trygt forbi, men du hadde vel vært litt takknemlig om dem hadde hjulpet deg forbi så du slepper å i det hele tatt ta forbikjøring. + tenk om du havner langt bak i en kø bak en slik bil. Da kan det ta evigheter før alle forran deg har kommet forbi og før det er din tur. Da kan man av og til ønske seg den bilen bare hadde svingt innom en plass og sluppet alle forbi? :)

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som foretrekker å sitte med fingern i rompa og bare godta at folk kjører i ekstremt lave hastigheter uten å slippe forbi andre, uten å gjøre noe som helst med det.

 

Nå får du gi deg, det er ikke jeg som trekker ville påstander ut av tynne lufta. Den siste setningen der var fordi du tolker småtteri som galskap.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Men lurte litt på som du beskriver høres det igrunn ganske easy ut som om du har alverdens tid. Men planer du bare inn masse god margin på de turene dine da?

Jo mer dødtid jeg bruker i trafikken, jo mindre tjener jeg den aktuelle dagen. Så hvis jeg selv tillater meg å stresse over unødvendig tidsbruk ville jeg ikke gjort noe annet og ville garantert utvikle magesår og andre stressrelaterte symptomer.

 

Jeg kan f.eks kjøre noen pasienter inn til riksen eller annen legetime. Og hvis de bruker mer tid inne hos legen enn antatt, kan jeg havne midt i rushen hjemover og bruke 1 1/2 time i kø istedenfor 1/2 time. Da kan jeg jo vinke 6-700 kroner farvell i omsetning den dagen.

 

Javel, så tjener jeg ikke så mye penger da. Det er en pris jeg er villig til å betale for å bevare forstanden og heller ha et bedre og sikrere arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det er ikke alle som foretrekker å sitte med fingern i rompa og bare godta at folk kjører i ekstremt lave hastigheter uten å slippe forbi andre, uten å gjøre noe som helst med det.

 

Nå får du gi deg, det er ikke jeg som trekker ville påstander ut av tynne lufta. Den siste setningen der var fordi du tolker småtteri som galskap.

At du mener slike ting er småtteri er egentlig sakens kjerne, grunnen til at du får reaksjonene du har fått i denne tråden og et klart bevis på at du ikke er i stand til å ta til deg noen eller veldig liten form for kritikk.

 

Men svar meg på dette: Hva var det du egentlig forventet av tilbakemeldinger i denne tråden når du kommer med denne anekdoten din? Samtykke i hvor elendige alle andre sinker på veien er og hvor flink trafikant du er som signaliserer på din egen måte hvordan ting skal gjøres? Mener du at den infantile oppførselen du fremviser er et eksempel til etterfølgelse? Burde vi begynne å innføre din form for reaksjon som pensum på alle trafikkskoler rundt om i landet, til etterfølgelse?

 

Fortell oss nå.

Lenke til kommentar

At du mener slike ting er småtteri er egentlig sakens kjerne, grunnen til at du får reaksjonene du har fått i denne tråden og et klart bevis på at du ikke er i stand til å ta til deg noen eller veldig liten form for kritikk.

Men svar meg på dette: Hva var det du egentlig forventet av tilbakemeldinger i denne tråden når du kommer med denne anekdoten din? Samtykke i hvor elendige alle andre sinker på veien er og hvor flink trafikant du er som signaliserer på din egen måte hvordan ting skal gjøres? Mener du at den infantile oppførselen du fremviser er et eksempel til etterfølgelse? Burde vi begynne å innføre din form for reaksjon som pensum på alle trafikkskoler rundt om i landet, til etterfølgelse?

 

Fortell oss nå.

 

 

Fordi det er småtteri.

 

Passivitet irriterer meg. Hvorfor skal jeg absolutt tåle og holde kjeft om ting som irriterer meg bare fordi de gjør ting sakte og jeg vil gjøre ting fort?

 

Ja selvfølgelig, alt jeg gjør er naturligvis ment til forfølgelse og alle bør gjøre som meg. For jeg har ingen selvinnsikt og trur bastant at alt jeg gjør er helt perfekt til enhver tid. Herregud.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Vel, jeg har i alle fall prøvd å påpeke hvor lite hensiktsmessig oppførselen din er i trafikken. At du nekter å innse dette får være ditt problem (og andre trafikanter som får "privilegiet" av å bevitne ditt rullende freakshow).

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at jeg driter i bakgrunnen.

 

Å tute og vise fingeren i trafikken er barnslig, flaut og umodent. Heldigvis finnes det svært få sjåfører som holder på sånn.

 

Jeg får assosiasjoner til den stereotype rednecken som har kjøpt øl og blir forbanna over alle bilene som ikke tilpasser seg han som tross alt er den viktigste personen i verden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg lurte på å tute i dag, bilen foran meg brukte 4 minutter på å ta til venstre i et kryss, det var plenty av gode anledninger..

 

I det jeg var på vei ut av bilen for å tilby min hjelp klarte endelig mennesket å komme seg ut på veien, men brukte alene en luke som var stor nok til minst 3 biler.

Lenke til kommentar

Hvilken krapp og trang sving på Ring 3 snakker vi om her?

 

Den er ikke så fryktelig krapp, men nå bremset jeg ikke ned noe fryktelig heller. Den er derimot såpass trang at jeg føler et ubehag når jeg kjører parallelt med noen i den svingen, samt at det er en stigning, så om det hadde vært snø/is på den svingen så skal du ikke se bort fra at understyring kunne forekommet om veien ikke var bar.

Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at jeg driter i bakgrunnen.

 

Å tute og vise fingeren i trafikken er barnslig, flaut og umodent. Heldigvis finnes det svært få sjåfører som holder på sånn.

 

Jeg får assosiasjoner til den stereotype rednecken som har kjøpt øl og blir forbanna over alle bilene som ikke tilpasser seg han som tross alt er den viktigste personen i verden.

 

Jeg må innrømme at jeg har tutet og vist fingeren i trafikken, men kun når folk har vært nære ved å ta livet av meg fordi de er sløve.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilken krapp og trang sving på Ring 3 snakker vi om her?

 

Den er ikke så fryktelig krapp, men nå bremset jeg ikke ned noe fryktelig heller. Den er derimot såpass trang at jeg føler et ubehag når jeg kjører parallelt med noen i den svingen, samt at det er en stigning, så om det hadde vært snø/is på den svingen så skal du ikke se bort fra at understyring kunne forekommet om veien ikke var bar.

 

Er den den etter riksen om man kjører mot E-18? Synes den er litt guffen selv om det er litt dårlig vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...