Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

På de oppkjøringene jeg har hatt har jeg utelukkende fått positive kommentarer fra sensor, da i retning av at jeg kjører på en svært sikker og effektiv måte.

Så kjørte du også på en helt annen måte enn hva du ville gjort uten sensor. Har du kjørt på 'din' måte, så hadde du strøket. Så godt du bekrefter at din kjørestil ikke holder mål

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi snakker trolig ikke om 10 over 110-grensen her. Kjenner jeg Oslo-folk riktig så er det snakk om å kjøre i 90 på Ring 3 (70-grense) slik som mange av dustene her gjør. Det kan utgjøre en stor forskjell, og fart er alene en av de største årsakene til trafikkulykker, uten at jeg skal høres ut som en Vegvesenet propaganda-mølle.

Oslo-borger her. Jeg er skyldig i ditt utsagn. Nå hører det til historien at fartsgrensa her var 80 før (60 ved miljøfartsgrense). Fartsgrensa ble satt permanent til 70 året rundt fordi det ikke lot seg å straffe folk for brudd på miljøfartsgrenser. Jeg syns forøvrig selv ikke jeg er en dust, og ser heller ingen grunn til å måtte forsvare meg all den tid dette er oversiktlige veistrekker med midtdeler og for det meste ordentlig av-og påkjøringsramper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør det som få våger å gjøre på dette forumet og sier meg enig med Snylter. Så lenge det ikke er noe risiko for andre ser jeg ikke problemet med å kjøre over fartsgrensen, om det så skulle være 10kmt over eller 100kmt over, så lenge det ikke går ut over meg er det vel ikke min sak hvor fort noen kjører. Er det i et nabolag eller tett trafikert vei, eller såpass dårlige forhold at det kommer eller kan gå ut over andre, da er det et problem ja.

Hva med de etterlatte etter deg? Går det ikke utover din familie eller dine venner at du er borte? Hva med jobben din som plutselig er nødt til å skaffe en ny ansatt fordi du plutselig ble borte? Hva med de økonomiske kostnadene som samfunnet er nødt til å ta fordi du absolutt skulle kjøre i 200km/t i 100 sone og mistet kontrollen?

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gjør det som få våger å gjøre på dette forumet og sier meg enig med Snylter. Så lenge det ikke er noe risiko for andre ser jeg ikke problemet med å kjøre over fartsgrensen, om det så skulle være 10kmt over eller 100kmt over, så lenge det ikke går ut over meg er det vel ikke min sak hvor fort noen kjører. Er det i et nabolag eller tett trafikert vei, eller såpass dårlige forhold at det kommer eller kan gå ut over andre, da er det et problem ja.

Det er bare det at forutsetningen "det er ikke noen risiko for andre" er totalt urealistisk.

 

AtW

Begrunn? Hvordan er det risiko for andre hvis jeg skulle kjørt ned en helt tom E18 i 150kmt?

Lenke til kommentar

 

 

Gjør det som få våger å gjøre på dette forumet og sier meg enig med Snylter. Så lenge det ikke er noe risiko for andre ser jeg ikke problemet med å kjøre over fartsgrensen, om det så skulle være 10kmt over eller 100kmt over, så lenge det ikke går ut over meg er det vel ikke min sak hvor fort noen kjører. Er det i et nabolag eller tett trafikert vei, eller såpass dårlige forhold at det kommer eller kan gå ut over andre, da er det et problem ja.

Det er bare det at forutsetningen "det er ikke noen risiko for andre" er totalt urealistisk.

 

AtW

Begrunn? Hvordan er det risiko for andre hvis jeg skulle kjørt ned en helt tom E18 i 150kmt?

 

 

Selv om europaveien og den umiddelbare nærheten er helt tom (noe som i seg selv er en urealistisk forutsetning), så øker du risikoen for andre med noe så enkelt som å bråke mye midt på natta (noe det er for å gjøre din forutsetning noe i nærheten av sannsynlig)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi snakker trolig ikke om 10 over 110-grensen her. Kjenner jeg Oslo-folk riktig så er det snakk om å kjøre i 90 på Ring 3 (70-grense) slik som mange av dustene her gjør. Det kan utgjøre en stor forskjell, og fart er alene en av de største årsakene til trafikkulykker, uten at jeg skal høres ut som en Vegvesenet propaganda-mølle.

Så du mener det er dustete å kjøre i 90 på Ring 3?

Store deler av døgnet er dette normal marsjhastighet i venstrefeltet på Ring 3, ofte ligger den også høyere.

 

Selv kjører jeg som jeg føler for på den aktuelle veien, deler av den er god nok til å holde 100 uten at dette medfører noen vesentlig økt risiko.

 

 

På de oppkjøringene jeg har hatt har jeg utelukkende fått positive kommentarer fra sensor, da i retning av at jeg kjører på en svært sikker og effektiv måte.

Så kjørte du også på en helt annen måte enn hva du ville gjort uten sensor. Har du kjørt på 'din' måte, så hadde du strøket. Så godt du bekrefter at din kjørestil ikke holder mål

 

Sist jeg hadde oppkjøring kjørte jeg akkurat som jeg ville gjort ellers, jeg sendte også ut hjelpemann for å sjekke at det var klart bak på samme måte som jeg gjør ellers også.

 

Det kjipe var at doningen jeg kjørte var kjip og langt fra sprek.

Lenke til kommentar

For å forklare godt nok for deg:

Jeg kjørte som jeg pleier, og jeg kjørte etter forholdene.

Jeg bestod med beskjed om at jeg kjørte på en svært trafikksikker, miljøvennlig og effektiv måte.

 

Hva fartsgrensen tilsa var lovlig hastighet og hvilken hastighet jeg holdt er ikke relevant i denne sammenhengen.

Akkurat som jeg mener det ikke er relevant ellers.

Lenke til kommentar

For å forklare godt nok for deg:

Jeg kjørte som jeg pleier, og jeg kjørte etter forholdene.

Jeg bestod med beskjed om at jeg kjørte på en svært trafikksikker, miljøvennlig og effektiv måte.

 

Hva fartsgrensen tilsa var lovlig hastighet og hvilken hastighet jeg holdt er ikke relevant i denne sammenhengen.

Akkurat som jeg mener det ikke er relevant ellers.

 

Greit, du brøt ikke fartsgrensa når du kjørte opp, og vil ikke si det rett ut, skjønner. Så du kjørte ikke som du pleier på oppkjøringen, fordi den faktisk er relevant på oppkjøringen.

 

AtW

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Igjen det samme som irriterer meg hver gang..mangel på blinklys!

Forleden svingte jeg opp på siden av en drosje på rødt lys som rett før la seg inn tett foran meg uten bruk av blinklys. Da han åpnet sidevinduet fortalte jeg ham helt nøkternt at han hadde gått tom for blinklysolje. Han takket for opplysningen (og skjønte nok hva jeg mente).

 

Jeg syklet (på vei til jobb).

Lenke til kommentar

 

For å forklare godt nok for deg:

Jeg kjørte som jeg pleier, og jeg kjørte etter forholdene.

Jeg bestod med beskjed om at jeg kjørte på en svært trafikksikker, miljøvennlig og effektiv måte.

 

Hva fartsgrensen tilsa var lovlig hastighet og hvilken hastighet jeg holdt er ikke relevant i denne sammenhengen.

Akkurat som jeg mener det ikke er relevant ellers.

Greit, du brøt ikke fartsgrensa når du kjørte opp, og vil ikke si det rett ut, skjønner. Så du kjørte ikke som du pleier på oppkjøringen, fordi den faktisk er relevant på oppkjøringen.

 

AtW

 

Det var ikke forhold til å bryte fartsgrensen sist jeg hadde oppkjøring.

 

 

Sist jeg hadde oppkjøring kjørte jeg akkurat som jeg ville gjort ellers ...

Nå var vel oppkjøring på både småveier og hovedvei - altså ville du hatt mer enn fartsgrensen på noen av dine oppkjøringer hvis du har fulgt hva du selv hevder er sikker kjøring. Dermed ville du ha dumpet. Så du prater imot deg selv.

 

btw

 

Jeg var en liten tur ute på Østre Aker vei ja, fulgte vel den ca 2km.

Utover det var resten av oppkjøringen på mindre veier.

 

Det var dårlige kjøreforhold den aktuelle dagen, og jeg kjørte selvsagt etter forholdene.

 

Jeg driter i hvor lite noen mener jeg sparer..

 

Men uansett, å spare ett minutt pr. mil er ikke så ille det, det er en snau time spart på turen Oslo-Trondheim.

 

Siden jeg kjører lenger enn det også noen ganger er det jo kurant..

 

I fjor kjørte jeg en svipptur til et sted godt nede i Tyskland, 135 mil er det dit.. Jeg kjørte nok minst 20km/t for fort det meste av veien i Norge og Sverige, mens jeg ikke brøt fartsgrensen like mye i Danmark og Tyskland (der det er fartsgrenser i Tyskland da..)

 

Sett at jeg sparte 2,5 time omtrent er jeg fornøyd med det.. Snitthastigheten på turen nedover endte på kun 112km/t.

 

Hjemover gikk det litt tregere pga tungt snøfall i Sverige, så da endte snittet på 108.

Lenke til kommentar
Det var dårlige kjøreforhold den aktuelle dagen, og jeg kjørte selvsagt etter forholdene.

 

Du har vel kjørt opp flere ganger.

Uansett vet du at du har dumpet hvis du har kjørt etter din beskrivelse på sikker kjøring. Det er ikke akkurat bare noen få kilometer over du har forfektet er sikker kjøring heller. Du og alle her vet du har dumpet da og utifra tidligere uttalelser på fart så har også kort røket ppt hvis du fotsatt kjører slik ... så det at du ikke ser noen grunn til at kort skal ryke viser vel bare tegn på ....

 

"var ikke forhold til å kjøre over fartsgrensen når du kjørte opp" - som at det noen gang er det. Neidu, du har det nok bare i forumkjeften

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

"var ikke forhold til å kjøre over fartsgrensen når du kjørte opp" - som at det noen gang er det. Neidu, du har det nok bare i forumkjeften

 

 

Han har nok rett, i den forstand at forholdet "å ha en sensor i bilen", gjorde at han ikke kunne bryte fartsgrensen :)

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du har vel kjørt opp flere ganger.

Uansett vet du at du har dumpet hvis du har kjørt etter din beskrivelse på sikker kjøring. Det er ikke akkurat bare noen få kilometer over du har forfektet er sikker kjøring heller. Du og alle her vet du har dumpet da og utifra tidligere uttalelser på fart så har også kort røket ppt hvis du fotsatt kjører slik ... så det at du ikke ser noen grunn til at kort skal ryke viser vel bare tegn på ....

 

"var ikke forhold til å kjøre over fartsgrensen når du kjørte opp" - som at det noen gang er det. Neidu, du har det nok bare i forumkjeften

Jeg har kjørt opp to ganger, den første gangen er svært mange år siden og jeg hadde da lite erfaring bak rattet.

Følgen av det var at jeg kjørte på en måte langt unna slik jeg gjør etter å ha kjørt bil i nærmere to årtier.

 

Det er svært sjelden jeg kjører på en måte om kan føre til førerkortbeslag, jeg vet godt hvor grensene for beslag går og tilpasser meg disse.

 

Prikker bekymrer meg heller ikke, jeg har pr. i dag ingen av de :)

 

På vei til jobb i dag var det et par steder forhold til å bryte fartsgrensen, mens det andre steder dessverre var nødvendig med krypfart som følge av mye vann i veibanen.

 

Han har nok rett, i den forstand at forholdet "å ha en sensor i bilen", gjorde at han ikke kunne bryte fartsgrensen :)

Nei.

Det var snøvær og svært glatte veier.

Lenke til kommentar

 

Det er svært sjelden jeg kjører på en måte om kan føre til førerkortbeslag, jeg vet godt hvor grensene for beslag går og tilpasser meg disse.

 

 

 

Ja, det er jo bra at du er god til å kjøre etter forholdene :) Kjører jeg alltid i henhold til fartsgrensa? Nei, det gjør jeg ikke, men jeg går heller ikke rundt å prøver å innbille folk at det er konsekvensløst med høy fart.

 

Og er det ikke forøvrig litt underlig å bruke "jeg fikk skryt av sensor" som vurdering av egne evner i trafikken? Personlig synes jeg ikke det sier så mye fra eller til.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...