Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Det er alt for mange som kjører rundt med nærlys + tåkelys til at jeg gidder å si ifra lenger. Jeg ble nesten sittende med fjærnlyset på. Dessuten, etter å ha kjørt både på dagen på snø, tørr og våt asfalt, samt på kvelden, må jeg innrømme at nærlys + tåkelys ikke plager meg. De blender meg ikke spesielt, og jeg bare ser forbi så går det bra.

det er sant, jeg sitter jo ikke å blinker febrilsk på alle med tåkelys, ikke alle som er noe sterke i det hele tatt, da bryr jeg meg ikke noe om det. men det er noen som har et kraftig lys, veldig irriterende å møte, virker som de tåkelysene har som hensikt å blende møtende biler.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de 80-90% av bilistene som ikke har forstått hensikten med å blinke.

Du skal ikke blinke for å få bilen til å svinge...det er rattet som utfører den funksjonen. Du skal blinke for å varsle andre trafikanter at du har til hensikt å svinge, og du skal starte blinkingen ca 5 sekunder før sving/feltskifte...IKKE samtidig/etter du svinger.

Lenke til kommentar
Hehe...fortell! (niks, det var ikke meg)

Ikke så veldig dramatisk i grunnen, men irriterende nok.

Føreren av Audien ble tydeligvis fornærmet i en rundkjøring siden han fant det for godt å gasse på opp i rompa på meg for så å rekke fingeren som en gal. Etter min bedømming var det ikke noe fare for krasj, tror knapt han måtte bremse. Antakeligvis måtte han lette trykket på gasspedalen. Etter loven var det jeg som brøt reglene, men en så liten forseelse fortjener mild irritasjon, ikke raseri. Han må ha hatt en veldig dårlig dag på jobben.

Lenke til kommentar

Arg! Blei pressa ut i brøytekanten i dag! :mad:

Her hvor jeg holder til er det stort sett smalt og svingete, ulykkesstrekningen er begge deler. Siden det ER smalt og svingete hadde jeg bremsa godt ned til ca 50 km/t, men i det jeg runder en sving ser jeg en trailer komme i motsatt retning. Han ligger godt inn mot midten av veien, snill som han er, og avstanden mellom oss var toppen tjue meter. Han prøver nok å dra seg ut på sin side av veien, men jeg må heeeelt ut i kanten for å unngå kollisjon. Og vips, høyre forhjul tar tak i brøytekanten og to sekunder senere står jeg bom fast.

Og den ¤%¤#% fyren kjører bare videre. :mad:

Heldigvis kom det tre biler i løpet av ganske kort tid, og med tau, spader og dyttekraft kom jeg løs igjen. Takk til dere! :)

Du i trailern kan brenne et visst sted!

Lenke til kommentar

Det var en billist som drev å tøffet seg for meg igår.

Lagde motorlyder mens h*n kjørte helt inn i rompa på meg, kjørte forbi og bremset og satte på nødblink og sånn fortsettet personen med nødblink mens han kjørte i høy fart i feil felt.

J*vla patetisk må jeg si.

Edit: Det var i Gjøvik.

Endret av Barely dead
Lenke til kommentar
Det var en billist som drev å tøffet seg for meg igår.

Lagde motorlyder mens h*n kjørte helt inn i rompa på meg, kjørte forbi og bremset og satte på nødblink og sånn fortsettet personen med nødblink mens han kjørte i høy fart i feil felt.

J*vla patetisk må jeg si.

Edit: Det var i Gjøvik.

Hvorfor??? Du må vel ha gjort noe som har provosert vedkommende? Kjørte du for sakte?

Lenke til kommentar

Hm, hva skal jeg si til det..

1) Ja, trailersjåføren har garantert mer erfaring enn meg, jeg kjørte opp sist høst.

2) Jeg tviler ikke på at han la seg så langt ut han kunne.

Når det er sagt: Han må ha ligget for langt mot midten i utgangspunktet. Jeg mener avstanden mellom bilene før vi møttes var så kort at han neppe hadde mulighet til å manøvrere en diger trailer godt ut mot sin kant. Ved passering var siden hans tre hårstrå fra å ta speilet mitt, og når resultatet ble at jeg kjørte av veien er det vel ganske klart at jeg hvertfall ikke kom lenger mot høyre. ;)

Jeg har tenkt litt gjennom dette, og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skulle gjort annerledes. Jeg kunne kanskje stått på bremsen og stoppet helt.

Uansett, roligere nå. Jeg var litt hissig etter å ha brukt en tjue minutter ekstra ute i snøen. Syns fremdeles han kunne stoppet, though. Mulig han ikke så meg pga. blindsoner etc. , og det skjedde jo som sagt like før/etter en sving. Hvis jeg var usynlig ved passering og han runder svingen rett etterpå så la han vel knapt merke til at det kom noen..

Shit happens.

Lenke til kommentar

Hvorfor finnes det blinklys på bilen?

- Pynt?

Ser dette hver eneste dag, at det er noen som bare vrir på rattet uten å bry seg om å blinke.. Blir skikkelig irritert av dette her, det er jo en regel at du skal bruke blinklys, hvorfor bryr ikke så mangen seg om det?

Lenke til kommentar

I Lillehammer er det et kjent fenomen at mellom klokken 15 og 16 er det fullstendig kaos i sentrum. I dag var det ikke annerledes. Bilene sto stille i sikkert to til tre kilometer fra hovedkrysset, og det tok en stund før jeg kom meg inn på hovedvegen (hvor køen er verst). To biler lenger bak sto det en ambulanse, som hadde fulgt oss et stykke.

Da køen var på sitt verste, slo ambulansen på blålys og presset seg fram, sirenene kom på da bilene foran ikke hadde mulighet til å flytte på seg, så ambulansen måtte kjøre over på gangfeltet på venstre side.

Hva er oddsen for at en ambulanse skal få et oppdrag midt oppe i den verste køen? Har opplevd noe lignende tidligere, hvor en trailer sperret vegen så det var enda lenger kø. Hvis det virkelig hadde skjedd noe, er det selvsagt greit.

Lenke til kommentar
Ser dette hver eneste dag, at det er noen som bare vrir på rattet uten å bry seg om å blinke.. Blir skikkelig irritert av dette her, det er jo en regel at du skal bruke blinklys, hvorfor bryr ikke så mangen seg om det?

spesielt irriterende med folk som ikke blinker i rundkjøringer!

så har vi det med folk som kaster seg uti og bryter vikeplikt, igjen, blir så forbanna!! idag til jobb så kommer jeg kjørende i 80-85 (i 80 sone), det er glatt og mørkt og jeg ser en bil lenger borte bare kaste seg uti, som resulterer i att jeg må bremse ned til 55-60! hadde jeg kjørt lastebil skulle jeg ha fått deg rett i grøfta. jævla idiot!

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Hmmm.....bør du kjøre 80-85 når det er glatt og mørkt?? hmm.gif

ikke såpeglatt, men snøføre, går helt fint det ser du

uansett, da jeg kom rundt den slakke svingen så jeg bilen sto der, og bilen kasta seg uti ennå han/hun så jeg kom.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor er det blitt av folks respekt for utrykningskjøretøy? Gang på gang på gang på gang så ser jeg folk som 1) bare kjører som helt vanlig enda det er de som tydelig hindrer utrykningskjøretøyet i å komme frem, og 2) bare rett og slett bremser ned uten å i det hele tatt vurdere situasjonen.

Et eksempel er her om dagen på trefelts vei, hvor jeg kom i retning med ett felt i kjøreretning, men andre retningen hadde to felt for "generell bruk". Jeg ser en blålysbil kommer kjørende langt frem (i mot), og ser øyeblikkelig at det ligger 8-10 biler i høyrefelt i mot, samt to biler i venstre felt hvor begge har en fungerende luke for å legge seg i høyre felt. Jeg vurderer det til at jeg kan bare fortsette å kjøre uten å egentlig trenge å gjøre noe, pga. det er en selvfølge at de to bilene i midtfeltet legger seg inn i høyre felt, og ambulansen får kjøre forbi. Det skjer ikke.. Så, et par biler som enkelt kunnet fikse situasjonen brydde seg ikke, eller rett og slett hadde ikke vett nok til å se i speilet (noe man alltid må gjøre konstant når man ligger i venstre felt, ikke bare pga. utrykningskjøretøy).

.. så skjer det igjen. Denne gangen på tofelts vei. Jeg kommer igjen i mot, og det ligger to og etterhvert èn bil i feltet imot. En politibil kommer lengre frem (i mot meg), og blinker med fjernlys samt fullt blålys. Denne gangen er min vurdering å stoppe helt opp, og det er en selvfølge at den bilen som kom i mot gjør det samme for å slippe forbi.. igjen, det skjer ikke.

Er det tilfeldig at det samme gjentar seg to ganger etterhverandre? Jeg tipper de opplæringsbilene har noe av skylden, samt det faktum at i perioder har ekte ambulanser vært brukt til en eller annen form for øving her i byen. Var en periode på flere dager at de kjørte konstant frem og tilbake, og snudde i en eller anenn rundkjøring og kjørte tilbake samme veien som de kom.

Lenke til kommentar

Når jeg så det om trailer så kom jeg på en merkelig forbikjøring som jeg var vitne til. Trailerene til Posten er rimelig kraftige og lange noe som gjør forbikjøring noe vanskelig.

Det som skjedde var at jeg og en kamerat var på vei hjem etter noen oppdrag på Hamar, på vei mot Oslo kjører en slik trailer over i motgående felt for å ta en forbikjøring, marginen mellom oss var på et tidspunkt så kort at jeg vurderte andre alternativer for forbikjøringen var ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...