Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar du snakker om de som kjører med alle 4, ikke de som kun kjører med tåke/rånelys.

 

Autolysbrytere burde helle være forbudt, for slik jeg opplever det er det kun DRL/små led striper foran som er på på dagen og null lys bak, og ofte det forsetter slik i tunnelene også.

Jeg tror ikke en bryter som har "auto" står på auto dersom ikke baklys går på i tunnel. Da står nok bryteren på "0"/"off". Mange av bilene er koblet sånn at de på "0" likevel tenner LED-stripene i park-modus(dimmet).

Lenke til kommentar

Ja, min "auto" skrur på baklys i gråvær og tunneler. Er det høylys dag så er det kun "pyntelys" på foran. Men jeg kan ikke huske å ha sett noe til at "godværslyset" har skrudd seg på nå på flere uker for min del i dette gråværet her sørpå.

Uansett, har du på "auto" så skal du være innenfor lovens rammer på bilbelysning.

 

Og husk at "rånelys" uansett i kombinasjon med park- eller nærlys ikke er lov etter mørkets frambrudd. Altså nå for tiden rundt halv fire på ettermiddagen. Så i praksis hadde jeg dritt i å skrudd dem på. Bilen din blir ikke så kul selv om du skrur det på heller, til info. ;)

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg med park og tåke alle tider i døgnet der veiene er godt opplyste, og bytter mellom tåke og nærlys hvis det er dårlig lys. Forstyrrer ingen med det, og får jo selvfølgelig instant streetcreds og ser hef10 fett ut... :rofl:

 

Bilen skal alltid ha på nærlys og baklys i Norge sist jeg sjekket, ikke kun pyntelys foran og ingenting bak. Er uansett heftig irriterende når man kjører bak en bil som har en slik auto bryter som ikke er av høyeste kvalitet, og lysene blinker av og på hver skygge og liten tunell man kjører gjennom. Kan like godt henge diskokule i bakvinduet som blinker.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Autolysbrytere burde helle være forbudt, for slik jeg opplever det er det kun DRL/små led striper foran som er på på dagen og null lys bak, og ofte det forsetter slik i tunnelene også.

Du snakker nok om Toyota og andre billige drittbiler.

Der er det gjerne ikke lyssensor som slår på baklampene automatisk, og de kjører da uten lys bak, gjerne hele døgnet..

 

På premiumbiler ser man ikke dette, fordi de har lyssensor som regulerer det automagisk.

 

Bilen skal alltid ha på nærlys og baklys i Norge sist jeg sjekket, ikke kun pyntelys foran og ingenting bak. Er uansett heftig irriterende når man kjører bak en bil som har en slik auto bryter som ikke er av høyeste kvalitet, og lysene blinker av og på hver skygge og liten tunell man kjører gjennom. Kan like godt henge diskokule i bakvinduet som blinker.

EU-direktiver vi har implementert overstyrer nasjonale forskrifter.

Det medfører at DRL er lovlig som kjørelys på dagtid. Mange er ikke våkne nok til å forstå at man må slå på lys om kvelden.

 

Brytere som sørger for at man har lys på kvelden burde vært automatisk, det samme med pærevarsler som etter x antall start med defekt lys (særlig foran) burde nekte deg å starte bilen..

Lenke til kommentar

Letteste er nok å ikke ha bryter til lys på bilen, kun nærlys og baklys som automatisk skrur seg på sammen med bilen og av når man skrur av tenningen, så slipper vi alle problemene.

 

Forresten så skvatt jeg ganske så mye igår kveld, kjørte i 130 på E18 uten noe som helst trafikk og er lent tilbake avslappet, og plutselig vibrerer/hopper bilen og jeg ser turtallet gå helt mot sperra. Tenkte at "nå kommer Subaru sin velkjente runawaydiesel" men så så jeg at girspaken bare hadde hoppet ut av gir.... holdt ikke på den eller noe så usikker på hvorfor det skjedde.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Nei, for all del - ingen grunn til å ha husdyr. Kjøtt lages jo på Rema?

Fiske kan du gjøre i elva eller havet. Du trenger ikke fiske etter en krangel her. Jeg snakker om reinsdyr, sauer og kyr. Ingen av dem er husdyr. Rein hører hjemme på vidda og på fjellet. Sauer og kyr skal være inngjerdet. De har ingenting på veien å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Nei, for all del - ingen grunn til å ha husdyr. Kjøtt lages jo på Rema?

Fiske kan du gjøre i elva eller havet. Du trenger ikke fiske etter en krangel her. Jeg snakker om reinsdyr, sauer og kyr. Ingen av dem er husdyr. Rein hører hjemme på vidda og på fjellet. Sauer og kyr skal være inngjerdet. De har ingenting på veien å gjøre.

 

 

Både rein, sau og ku er å regne som husdyr. Ok, litt usikker ift (tam)rein, men de to andre er definitivt husdyr. Og jo, om veien går gjennom et beiteområde, så må man regne med å møte husdyr langs veien - med mindre veien er gjerdet inn slik at dyra er gjerdet ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du tror det er helt greit for deg at rein, sau og kyr hopper ut i veien i en sving der du ikke har sjanse å se dem før det er for sent? Du vil nok tenke annerledes når du får lappen, gutt.

 

Og btw du sier jo selv "med mindre veiener gjerdet inn". Det er jo nettopp det jeg sier. De må være gjerdet inn, for å beskytte både bilene og dyrene selv. Enhver idiot burde forstå det.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Så du tror det er helt greit for deg at rein, sau og kyr hopper ut i veien i en sving der du ikke har sjanse å se dem før det er for sent? Du vil nok tenke annerledes når du får lappen, gutt.

 

Og btw du sier jo selv "med mindre veiener gjerdet inn". Det er jo nettopp det jeg sier. De må være gjerdet inn, for å beskytte både bilene og dyrene selv. Enhver idiot burde forstå det.

 

Jeg har hatt lappen litt over ti år nå, og bodd mesteparten av tida på landet. Har hatt plenty med både husdyr og vilt å gjøre. Problemet ligger kanskje mest hos byfolket..? Siden vi tar sånn tone altså.

 

Forøvrig ligger gjerdeplikten stort sett hos den som ikke vil ha dyra inn på sin eiendom, der dette er relevant - ikke hos dyreeieren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva feiler det dere egentlig? Er dere så vanvittig interessert i å kverulere og krangle at dere gir fullstendig faen i sunn fornuft? Det er ren flaks at jeg er i live i dag, takket være en flokk jævla reinsdyr som hoppet ut i veien helt ute av det blå. Eller hvite, rettere sagt. Denne gangen gikk den ene fremlykten, og et av reinsdyra ble rimelig forslått, men overlevde. Men det er visst helt greit for dere? Seriøst? Hva skjer hvis jeg ikke klarer å stoppe neste gang? Jeg har hatt mange slike nesten-uhell der jeg klarte å stoppe i tide, men det er ikke dermed sagt at jeg klarer det hver eneste gang. Derfor: La de helvetes dyra være innegjerdet, eller hold dem langt borte fra veien! De har ingenting på en travel vei å gjøre.

 

Og hva med tog? Vi ser stadig togførere klage over at diverse drittdyr har hoppet ut i veien og blitt overkjørt. Hvert. Eneste. År. Men reineierne får erstatning fra dem, så de gir faen i at de stakkars dyra blir overkjørt. Togførerne klager, men ingen bryr seg. Vi bilister som sliter med sånt klager, men selv dere andre bilistene prøver å la oss tro det er vår egen feil. Hva feiler det dere?

 

Og jonlem, jeg tror ikke et sekund på at du har vært borti det jeg snakker om. At du har møtt en og annen ku på den andre siden av gjerdet er ikke det samme jeg snakker om. Jeg snakker om å komme rundt en sving og møte en flokk sauer midt i veien, eller ha en jævla rein hoppende ut i veien rett foran bilen uten noe som helst advarsel. Hvis du en gang opplever det vil du forstå hva jeg snakker om og si deg eni i alt jeg sier her. Men jeg håper du slipper å oppleve det. Det er en stor sjanse for at du ikke vil overleve det.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Det er ren flaks at jeg er i live i dag, takket være en flokk jævla reinsdyr som hoppet ut i veien helt ute av det blå.

 

Og hva med tog? Vi ser stadig togførere klage over at diverse drittdyr har hoppet ut i veien og blitt overkjørt.

 

1: Synd, trist, leit. Det kunne like gjerne vært en (vill) elg. Eller, for den del, en "vill" fotgjenger uten refleks. Jeg har vært få centimeter fra å kollidere med elg (som er betydelig større og tyngre enn rein og sau...) opptil flere ganger, men jeg er voksen nok til å innse at det kun ville vært min skyld om så skjedde. Og akkurat det samme ville jeg ment om det var en rein (tam eller vill) eller sau.

 

2: Fordi Jernbaneverket ikke følger opp den gjerdeplikten de stort sett har. Det er billigere for dem å betale erstatning (og overlate til de lokale viltnemdene å avlive dyr, ettersom lokførerene ikke lenger har tilgang på våpen) enn å vedlikeholde milevis av gjerder...

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva feiler det dere egentlig? Er dere så vanvittig interessert i å kverulere og krangle at dere gir fullstendig faen i sunn fornuft? Det er ren flaks at jeg er i live i dag, takket være en flokk jævla reinsdyr som hoppet ut i veien helt ute av det blå. Eller hvite, rettere sagt. Denne gangen gikk den ene fremlykten, og et av reinsdyra ble rimelig forslått, men overlevde. Men det er visst helt greit for dere? Seriøst? Hva skjer hvis jeg ikke klarer å stoppe neste gang? Jeg har hatt mange slike nesten-uhell der jeg klarte å stoppe i tide, men det er ikke dermed sagt at jeg klarer det hver eneste gang. Derfor: La de helvetes dyra være innegjerdet, eller hold dem langt borte fra veien! De har ingenting på en travel vei å gjøre.

 

Og hva med tog? Vi ser stadig togførere klage over at diverse drittdyr har hoppet ut i veien og blitt overkjørt. Hvert. Eneste. År. Men reineierne får erstatning fra dem, så de gir faen i at de stakkars dyra blir overkjørt. Togførerne klager, men ingen bryr seg. Vi bilister som sliter med sånt klager, men selv dere andre bilistene prøver å la oss tro det er vår egen feil. Hva feiler det dere?

 

Og jonlem, jeg tror ikke et sekund på at du har vært borti det jeg snakker om. At du har møtt en og annen ku på den andre siden av gjerdet er ikke det samme jeg snakker om. Jeg snakker om å komme rundt en sving og møte en flokk sauer midt i veien, eller ha en jævla rein hoppende ut i veien rett foran bilen uten noe som helst advarsel. Hvis du en gang opplever det vil du forstå hva jeg snakker om og si deg eni i alt jeg sier her. Men jeg håper du slipper å oppleve det. Det er en stor sjanse for at du ikke vil overleve det.

Du får tro hva du vil. Jeg tror du ikke har helt oversikt over hva som gjelder av lover, regler og praksis. Du vil ikke komme noen som helst vei med kravet om inngjerding av reinen, det kan jeg love deg. Slipp litt opp på gassen heller i de områdene der dette skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Synd, trist, leit. Det kunne like gjerne vært en (vill) elg. Eller, for den del, en "vill" fotgjenger uten refleks. Jeg har vært få centimeter fra å kollidere med elg (som er betydelig større og tyngre enn rein og sau...) opptil flere ganger, men jeg er voksen nok til å innse at det kun ville vært min skyld om så skjedde. Og akkurat det samme ville jeg ment om det var en rein (tam eller vill) eller sau.

Det kunne ha vært en elg, derfor er det helt greit at det var en rein, sau, ku, fotgjenger eller marsboer? Det hand...

 

Drit i det. Dere forstår ikke engang sunn fornuft, så det er helt meningsløst å prøve å diskutere noe som helst. Det handler om å minimere risikoen. Enhver idiot burde forstå det, men folk flest i denne tråden faller ikke under "enhver"...

Lenke til kommentar

Drit i det. Dere forstår ikke engang sunn fornuft, så det er helt meningsløst å prøve å diskutere noe som helst. Det handler om å minimere risikoen. Enhver idiot burde forstå det, men folk flest i denne tråden faller ikke under "enhver"...

Jepp, du sier det jo sjøl; minimere risiko. Her gjøres det ved å senke farta. Det er LANGT mer i retning av "sunn fornuft" her enn å tro at man skal kunne bli kvitt husdyr langs veien.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jonlem, jeg tror ikke et sekund på at du har vært borti det jeg snakker om. At du har møtt en og annen ku på den andre siden av gjerdet er ikke det samme jeg snakker om. Jeg snakker om å komme rundt en sving og møte en flokk sauer midt i veien, eller ha en jævla rein hoppende ut i veien rett foran bilen uten noe som helst advarsel. Hvis du en gang opplever det vil du forstå hva jeg snakker om og si deg eni i alt jeg sier her. Men jeg håper du slipper å oppleve det. Det er en stor sjanse for at du ikke vil overleve det.

I områder med forhøyet fare for påkjørsel er det gjerne skiltet om dette.

 

Personlig har jeg kjørt på en sau (jeg hadde relativt god hastighet) med den følge at bilen ble totalvrak og jeg ble seriøst mørbanket.

Sauen omkom, og lå igjen ferdig slaktet (alle innvollene ble effektivt fjernet av bilen min)

 

I mitt tilfelle var det i et område der saueholdet ikke skal ut i veien, enden på visa ble at jeg ikke fikk skyld i ulykken.

 

Jeg har forresten forståelse for at man ikke kan eliminere enhver riskiko, også med husdyr.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATWindsor slår meg å ha svar på spørsmålene dine i avsnitt en.

 

Kanskje :), jeg har jo vokst opp på landet et sted med mye dyr langs veien, stort sett går det jo bra, da de ofte er lett synlig på lang avstand pga øynene om man er vant til den type dyr langs veien, men ulykker skjer jo, uten at det alltid er så lett å hindre, heldigvis er det stort sett moderat skadeomfang på personer med unntak av elg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...