Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Finnes det artsfrender som føler seg fristet til å "vaske" syklister litt i forbifarten, med vindusspylervæske?

Jeg har blitt utsatt for dette, heldigvis hadde jeg på meg et par briller den aktuelle dagen..

Dessverre for taxikusken måtte han stanse i rundkjøringen drøyt 50 meter senere.

 

Resten av hendelsesforløpet egner seg ikke for formidling her.

 

Godt å høre at du var beskyttet. Får håpe du følte deg noenlunde justified :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Syklister når det eksisterer gang- og sykkel(!)vei.

Gang- og sykkelveger er lagd for gående og barn. De er generellt sett ikke egnet for sykkeltrafikk. Dette fordi:

 

1. De blander gående og syklende trafikk (Hastighetsforskjell på 4-8x, mot en hastighetsforskjell mellom bilister og syklende på 2-4x)

 

2. Siktlinjer, kryssutforminger og utkjørsler er lagd med tanke på gående og gangfart, for syklende medfører g/s veger sterkt økt sannsynlighet for påkjørsel av bil.

 

3. Trafikk på slike veier får vikeplikt for alle (Inklusive trafikk som kommer bakfra på paralellveien) i alle kryss, de er derfor kompromittert med tanke på fremkommelighet.

 

4. Ankomst til og fra g/s veger er slettes ikke alltid lagd slik at man kommer seg frem dit man vil på en rasjonell måte. mange g/s veger er også bare ganske korte veistubber og medfører risikable manøvre for å komme seg av og på.

 

 

Kanskje du burde sette deg litt inn i andres situasjon før du kritiserer. Du ser ikke så mange syklister som avkrever bilistene å holde seg på motorveiene. Selv vegvesnet anbefaler syklende å holde seg til vegen:

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=219894

 

Ingen kritikk ment herfra, bare god gammel klaging! Ikke ta det personlig.

Lenke til kommentar

 

Og disse påstandene baserer du på hva?

Det bare virker som politiet ikke bryr seg...

 

Hvordan virker? Mener du at du aldri har sett en taxisjåfør bli stoppet av politiet når du ser de gjør lovbrudd? Det er ikke så veldig mye å gå etter...

 

Folk kjører for fort, for sent, svinger feil, bryter vikeplikt, parkerer feil, kjører steder de ikke har lov til å kjøre og er generelt uoppmerksomme. Det skjer så mange lovbrudd i trafikken hele tiden at om politiet skulle slått ned på alt måtte nærmest halvparten av oss hatt rett til å skrive ut bøter. Men slik er det jo ikke. Og siden taxisjåfører utgjør en prosentvis liten andel av de trafikantene du legger merke til er det dertil like lite sjanse for at de blir tatt. De aller fleste lovbruddene de gjør ville uansett ikke, i det fleste tilfeller, ført til noe mer enn en formaning om å ikke gjøre det igjen også for vanlige mennesker.

 

Yrkessjåfører ellers har det forøvrig mye strengere enn vanlige sjåfører. Kjører du storbil må du f.eks. følge lover om hviletid og du har fartssperre i bilen. I tillegg blir farten din loggført på kjørekortet ditt og kan leses av i opptil ett år i ettertid og en er i mye større fare for å bli dratt inn på vektkontroll (med heftige bøter).

Lenke til kommentar

Hastighet skal være alt annet enn 4-8x ved passering av gående. (det er kun hvis avstand/plass er god nok, og det er den sjelden)

Jeg snakket ikke om lovlig fart ved passering, jeg snakket om normalfart.

 

Forøvrig så er jo det du påpeker nok en grunn til at det for syklister ofte er mer hensiktsmessig å velge vegen. (Og er det mange gående på en g/s veg er det ikke klart at det en gang er lovlig å sykle der)

 

Du tar heller ikke hensyn til hvis ting skjer - 2 tonn(eks) mot en svak trafikant

Gjør jeg ikke? Du la kanskje ikke merke til mitt punkt nr2:

 

2. Siktlinjer, kryssutforminger og utkjørsler er lagd med tanke på gående og gangfart, for syklende medfører g/s veger sterkt økt sannsynlighet for påkjørsel av bil.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Du tar heller ikke hensyn til hvis ting skjer - 2 tonn(eks) mot en svak trafikant

Gjør jeg ikke? Du la kanskje ikke merke til mitt punkt nr2:

 

2. Siktlinjer, kryssutforminger og utkjørsler er lagd med tanke på gående og gangfart, for syklende medfører g/s veger sterkt økt sannsynlighet for påkjørsel av bil.

 

Når man krysser osv, er det lettere å følge følge med selv. (sykle i gangfart osv) Å bli påkjørt selv om man følger med(men man har ikke øyne i nakken) og sykler 100% riktig, gjør ikke tonnasje-forskjellen mindre.

Lenke til kommentar

 

 

Du tar heller ikke hensyn til hvis ting skjer - 2 tonn(eks) mot en svak trafikant

Gjør jeg ikke? Du la kanskje ikke merke til mitt punkt nr2:

 

2. Siktlinjer, kryssutforminger og utkjørsler er lagd med tanke på gående og gangfart, for syklende medfører g/s veger sterkt økt sannsynlighet for påkjørsel av bil.

 

Når man krysser osv, er det lettere å følge følge med selv. (sykle i gangfart osv) Å bli påkjørt selv om man følger med(men man har ikke øyne i nakken) og sykler 100% riktig, gjør ikke tonnasje-forskjellen mindre.

 

 

Kanskje man burde få 2-tonnskjøretøyene ut fra normale veier for å opprettholde tryggheten i trafikken?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir litt matt av folk som ikke bruker refleks nå i disse tider. Det lille tiltaket gjør det så utrolig mye tryggere for de gående eller syklende. Nå skal det sies at syklister har blitt veldig flinke til å bruke både refleks og lys og ingenting er bedre enn det.

 

Det kan være ganske vanskelig å få øye på fotgjengere med mørke klær uten refleks i mørket, særlig om det er bløtt ute. Har man biler imot i tillegg til regn så kan det være tilnærmet umulig å få øye på disse uten refleks, selv om man selv står stille med bilen.

 

Det eneste jeg håper på er at folk tenker seg om en ekstra gang før de velger å gå uten refleks. Det er veldig lite som skal til og det er ikke teit å vise at man tar ansvar for sitt eget liv og samtidig gjøre det lettere for andre rundt seg i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en i dag som virket oppriktig overrasket over at jeg kjørte på grønt lys. Håper det var sin egen oversikt han ble overrasket over. (Jada ATW, jeg kjørte ikke så fort at jeg ikke kunne stoppet.)

 

Så forøvrig en ambulanse i dag som ignorerte fotgjengerovergang i kryss som har grønn mann selv om bilene har grønt lys til å kjøre rett frem/ned til høyre (Florida, for lokalkjente). Fotgjengeren som venta gikk nesten rett inn i ambulansen uten at sjåføren merket noe. Ambulansen sto og ventet på grønt først, og var neppe på utrykning. Brukte forresten ikke blinklys på de to foregående kryssene.

Lenke til kommentar

Når man krysser osv, er det lettere å følge følge med selv. (sykle i gangfart osv) Å bli påkjørt selv om man følger med(men man har ikke øyne i nakken) og sykler 100% riktig, gjør ikke tonnasje-forskjellen mindre.

Derfor er det viktig å kjøre slik at man ikke bare maksimerer egen sjanse til å se andre, men også andres sjanse til å se deg. Begge deler tilsier vegbane fremfor den typiske g/s veg. Der ulykkene for det meste skjer (Kryssene) må man uansett kjøre sammen, så g/s veger gjør ikke at man kommer mindre i kontakt med større kjøretøy der det virkelig er en vesentlig sjangse for uhell.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

 

Finnes det artsfrender som føler seg fristet til å "vaske" syklister litt i forbifarten, med vindusspylervæske?

Jeg har blitt utsatt for dette, heldigvis hadde jeg på meg et par briller den aktuelle dagen..

Dessverre for taxikusken måtte han stanse i rundkjøringen drøyt 50 meter senere.

 

Resten av hendelsesforløpet egner seg ikke for formidling her.

 

Godt å høre at du var beskyttet. Får håpe du følte deg noenlunde justified :)

 

For å si det sånn, det var ikke jeg som kom dårlig ut av den situasjonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Finnes det artsfrender som føler seg fristet til å "vaske" syklister litt i forbifarten, med vindusspylervæske?

Jeg har blitt utsatt for dette, heldigvis hadde jeg på meg et par briller den aktuelle dagen..

Dessverre for taxikusken måtte han stanse i rundkjøringen drøyt 50 meter senere.

 

Resten av hendelsesforløpet egner seg ikke for formidling her.

 

Godt å høre at du var beskyttet. Får håpe du følte deg noenlunde justified :)

 

For å si det sånn, det var ikke jeg som kom dårlig ut av den situasjonen.

 

 

Ble det nevekamp? ;)

Lenke til kommentar

Ble det nevekamp? ;)

Taxikusken fikk inn et par slag han sikkert ville kalt fulltreffere.. (Omtrent like hardt som jeg blir slått under sparring med ei jente på 46kg)

Jeg slår ikke småtasser, men kom fortsatt best ut av det, og taxikusken kjører ikke for det selskapet lenger. (Kamera på sykkelhjelmen er genialt!)

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ble det nevekamp? ;)

Taxikusken fikk inn et par slag han sikkert ville kalt fulltreffere.. (Omtrent like hardt som jeg blir slått under sparring med ei jente på 46kg)

Jeg slår ikke småtasser, men kom fortsatt best ut av det, og taxikusken kjører ikke for det selskapet lenger. (Kamera på sykkelhjelmen er genialt!)

 

 

Hevnen er søt ;).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og så dette da .. ; http://www.nrk.no/ostlandssendingen/veiarbeid-forer-til-fullstendig-trafikkaos-i-oslo-omradet-1.12088021

 

Dårlig planlegging som fører til at hundrevis, eller tusenvis (?) av bilister kaster bort dyrebar tid på å stå i kø. Selv brukte jeg nesten en time ekstra til jobb i dag. Greit nok at jeg har lagt inn tid for køkjøring og selv har valgt å gjøre dette, men det HOLDER med den køkjøringa det blir til daglig UTEN at man gjør det ekstra vanskelig. Slikt burde for å være ærlig få konsekvenser. Arbeid langs disse svært pressede veiene MÅ holdes utenom rushtiden!

Greit nok om jeg virker sytete, men jeg tenker helt ærlig litt større enn bare til meg selv også. For meg er det bare irriterende. For samfunnet er det nærmest en katastrofe, om en prøver å regne på hvor mange arbeidstimer / manntimer det faktisk koster å mer eller mindre med overlegg tvinge folk til å kaste bort tiden slik.

 

Når jeg tenker meg om, så gjelder denne aggresjonen også defintivt overfor bilførere som ikke klarer å la være å bulke borti hverandre i ei kø som allerede er saktegående. Gjerne såpass voldsomt at bilene blir stående og ikke er kjørbare. Dere skulle fått betale lønna til alle den tiden de ble stående pga deres dumskap.

 

Jeg jobber i et privat firma der kundenes ve og vel og behov er alfa og omega. Kommer jeg en time seinere på jobb enn planlagt kan det i verste fall bety flere tusen kroner tapt for firmaet i manglende volum på fakturaene som sendes ut en gang i måneden - fordi kunden pga mitt sommel valgte noen andre til å gjøre jobben. Ja, så beinhardt er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...