Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Så du mener at fotgjengere har større ansvar for at bilfører overholder vikeplikten. En du har som bilfører ovenfor andre bilister.

Fotgjengere og syklister har et stort ansvar. Man er den svake trafikant og skader man får ved å ikke følge med kan bli store. Man viser også barn en adferd de har en tendens til å ta etter. Betviler et barn tenker etter at det er mørkt, regner og nesten umulig å se at denne kommer dundrende på sykkelen over fotgjengerfeltet.

 

 

Alle har et ansvar i trafikken, men de som har stort potensiale til å skade andre har størst ansvar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blåøydismen - her i sverige. Heldigvis prøver vegvesenet i Norge, men for lite midler og reaksjons-muligheter. Klagemuren er på at de tar kun sjåfører - reglene tilsier at de kan ta hele kjeden - altså også firmaene som bestiller tjenestene her i Norge. DE skulle blitt stilt skikkelig til ansvar og da har man fått sett en endring på ansvarsløsheten umiddelbart.

Lenke til kommentar

 

Alle har et ansvar i trafikken, men de som har stort potensiale til å skade andre har størst ansvar.

Selvfølgelig har alle et ansvar. Men når voksne/ungdom går forran og viser barn adferd i trafikken som er kun et spørsmål på tid før det går galt, så er det uten tvil ansvarsfraskrivelse.

 

 

Det er en større ansvarsfraskrivelse når man skylder på at folk ikke har refleks når ulykker skjer, det er vanlig at folk ikke har det, det er en gigantisk ansvarsfraskrivelse å mene at man ikke skal klare å stoppe for folk uten refleks som er der fotgjengere vanligvis oppholder seg. Å kjøre et farlig kjøretøy er noe som krever evne til å ta ansvar, istedet for å fraskrive seg ansvaret og skylde på andre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

 

 

 

Gjelder det bare fotgjengere på "forkjørsvei" (gangfelt) som skal få kommunikasjon med bilfører.

Eller skal mener du at det samme skal gjelde når du kjører bil også? (Være sikker på at den som kjører ut på forkjørsvei har sett deg)

 

Jeg mente i bunn og grunn fotgjengere, men naturligvis skal bilister også ha god kommunikasjon, forkjørsvei eller ikke.

Så du mener at fotgjengere har større ansvar for at bilfører overholder vikeplikten. En du har som bilfører ovenfor andre bilister.

Du er nok en av de som bare vandrer over veien og satsee på at bilen stopper..?

 

Hva får deg til å tro det? Fordi jeg kritiserer en bilist?

Lenke til kommentar

Det er en større ansvarsfraskrivelse når man skylder på at folk ikke har refleks når ulykker skjer, det er vanlig at folk ikke har det, det er en gigantisk ansvarsfraskrivelse å mene at man ikke skal klare å stoppe for folk uten refleks som er der fotgjengere vanligvis oppholder seg. Å kjøre et farlig kjøretøy er noe som krever evne til å ta ansvar, istedet for å fraskrive seg ansvaret og skylde på andre.

 

 

Nei, som domstolen også er enig i, så er det ikke det nei. Å være i trafikken medfører ansvar for alle, ikke bare den som sitter bak er ratt. Du får fortsette å kverulere på det til du blir blå i trynet - blir ikke mer rett for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du er litt aggressiv i trafikken du. Det fører sjelden med seg mye godt.

Tja, både og. Kjører veldig pen og fint og snill, men hvis folk begynner å kjøre opp i rævva bremser jeg ned rett og slett. Kjører folk plutselig i 40 på en 80 sone etter å ha kastet seg ut bremser jeg ned og kjører ikke aggresivt opp i rævva, men vil bare fortelle dem med fjernlys at "Det der var unødvendig".

 

Kjører forøvrig aldri opp i rævva til folk osv, og deler egentlig bare verstinghistoriene mine her, så det blir nok et veldig aggressivt og feil bilde av meg her på klagemuren.

 

For å gjøre det litt godt igjen, så er det veldig ofte når jeg kjører på en forkjørsvei der det er mye trafikk, og et kryss der folk venter på å krysse eller komme inn, at jeg bremser ned og gir dem et blink og slipper noen biler forbi eller inn slik at de slipper å vente i evigheter. Har også alltid startkabler og slepetau i bilen i tilfelle jeg møter på en ensom sjel som trenger hjelp. Har selv opplevd å ha tomt batteri, og ingen jeg spurte hadde startkabler så vet hvordan det er...

Det er bare det at du har stadig nye "verstinghistorier", med ganske kort mellomrom mellom hver historie, det gir kanskje ikke riktig bilde, men når du er oppe mange slike situasjoner i året, så sier det noe, for det er ikke vanlig.

 

AtW

er man på veien noen timer daglig ser man garantert småirriterende/rare/morsomme/farlige situasjoner noen ganger i uken, både selvforskyldt og uforskyldt.

Det er sant, det gjør jeg også, men jeg kommer ikke opp i situasjoner der jeg blinker med lys, blokker andre og kommer opp i en slags road-rage-slåsskamp flere ganger i året, det er det som skjer oftere enn vanlig med poopadoop.

 

AtW

Kan ikke huske å ha blokket noen eller slåss.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Nei, som domstolen også er enig i, så er det ikke det nei. Å være i trafikken medfører ansvar for alle, ikke bare den som sitter bak er ratt. Du får fortsette å kverulere på det til du blir blå i trynet - blir ikke mer rett for det.

 

 

 

 

Alle har ansvar i trafikken, men har alle likt ansvar? Barn, voksne, eldre, gående, syklende, bilister, lastebil sjåfører, utryknings sjåfører osv

Lenke til kommentar

 

Kan ikke huske å ha blokket noen eller slåss.

 

 

Her er et eksempel fra bare litt siden:

 

"Ellers kjørte jeg litt feil tilbake fra Oslo her om dagen da Drammenstunnelen var stengt, så kjørte mot Kongsberg fra Drammen. der er det kun 1 felt hver retning 90 sone heltrukket linje og senere skille mellom veien. Var en varebil bak meg, kjørte allrede 110 men han presset ekstremt så jeg ikke så lyktene hans en gang. Bremset ned og blinket med bremselys mange ganger og fikk fjernlys tilbake før jeg bremset ned kraftig og så akselererte jeg litt bort"

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er en større ansvarsfraskrivelse når man skylder på at folk ikke har refleks når ulykker skjer, det er vanlig at folk ikke har det, det er en gigantisk ansvarsfraskrivelse å mene at man ikke skal klare å stoppe for folk uten refleks som er der fotgjengere vanligvis oppholder seg. Å kjøre et farlig kjøretøy er noe som krever evne til å ta ansvar, istedet for å fraskrive seg ansvaret og skylde på andre.

 

 

Nei, som domstolen også er enig i, så er det ikke det nei. Å være i trafikken medfører ansvar for alle, ikke bare den som sitter bak er ratt. Du får fortsette å kverulere på det til du blir blå i trynet - blir ikke mer rett for det.

 

 

Hva med å legge av stråmennene litt, så kanskje man får en litt seriøs diskusjon?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan ikke huske å ha blokket noen eller slåss.

Her er et eksempel fra bare litt siden:

 

"Ellers kjørte jeg litt feil tilbake fra Oslo her om dagen da Drammenstunnelen var stengt, så kjørte mot Kongsberg fra Drammen. der er det kun 1 felt hver retning 90 sone heltrukket linje og senere skille mellom veien. Var en varebil bak meg, kjørte allrede 110 men han presset ekstremt så jeg ikke så lyktene hans en gang. Bremset ned og blinket med bremselys mange ganger og fikk fjernlys tilbake før jeg bremset ned kraftig og så akselererte jeg litt bort"

 

AtW

Blokker eller slåss jeg? Neppe. Kjørte over fartsgrensen hele tiden.

Lenke til kommentar

Blokker eller slåss jeg? Neppe. Kjørte over fartsgrensen hele tiden.

Du blokkerer han jo tydelig, om du ikke legger noe helt annet i å "bremset ned kraftig ned", etter at du allerede har bremset. Og ja, det er det jeg vil kalle en road-rage slåsskamp, du bedriver en slags gladiatorvirksomhet med bilen din.

 

Antar hansien siktet til diskujon over med refleks, kommer ikke helt klart fram.

 

AtW

Endret av Dysfunctional
Fjernet overdreven sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du blokkerer han jo tydelig, om du ikke legger noe helt annet i å "bremset ned kraftig ned", etter at du allerede har bremset. Og ja, det er det jeg vil kalle en road-rage slåsskamp, du bedriver en slags gladiatorvirksomhet med bilen din.

 

Antar hansien siktet til diskujon over med refleks, kommer ikke helt klart fram.

 

AtW

Bremset kraftig ned betyr forsatt ikke jeg blokket vedkommende eller at jeg kjørte under fartsgrensen. Uansett ikke til nytte å diskutere det her.

Endret av Dysfunctional
Fjernet overdreven sitering
Lenke til kommentar

Om du ikke etter først å ha bremset ned, og deretter bremset kraftig ned er under fartsgrensa, så kjører du enten langt over, eller bruker begrepene ganske annerledes enn de fleste andre, og vi må forholde oss til det du skriver, og til hvordan ord vanligvis tolkes, da vi ikke kan lese tankene dine.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...