Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er vel lite sjåføren kunne gjøre i dette tilfellet og. Har man ikke på refleks og går over veien uten å se for seg uten gangfelt i en 60 eller 80 sone så er det stor sjanse for at det går ille.

 

Det aner du strengt tatt ingenting om. Du bare lager din egen lille historie basert på spekulasjon, hvor mye eller lite sjåføren kunne gjøre vet vi ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan uansett se hvordan enkelte prioriterer her utifra de meningene man har.

Personlig gidder jeg ikke å kjøre "fort" fordi jeg kan når det er mørkt og fartsgrensen på stedet sier 80 , er det mørkt så kan jeg heller bruke 5 - 10 min mer på en sikker og grei kjøreopplevelse enn å ende opp med et horn kjørt gjennom hjertet på en øde landevei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er vel lite sjåføren kunne gjøre i dette tilfellet og. Har man ikke på refleks og går over veien uten å se for seg uten gangfelt i en 60 eller 80 sone så er det stor sjanse for at det går ille.

Det aner du strengt tatt ingenting om. Du bare lager din egen lille historie basert på spekulasjon, hvor mye eller lite sjåføren kunne gjøre vet vi ikke.

 

AtW

Ja, alle her vet jo fra tidligere diskusjoner ang refleks med deg at du kjører i gangfart så fort det er mørkt så er vel til lite nytte å diskutere akkurat det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det er vel lite sjåføren kunne gjøre i dette tilfellet og. Har man ikke på refleks og går over veien uten å se for seg uten gangfelt i en 60 eller 80 sone så er det stor sjanse for at det går ille.

Det aner du strengt tatt ingenting om. Du bare lager din egen lille historie basert på spekulasjon, hvor mye eller lite sjåføren kunne gjøre vet vi ikke.

 

AtW

Ja, alle her vet jo fra tidligere diskusjoner ang refleks med deg at du kjører i gangfart så fort det er mørkt så er vel til lite nytte å diskutere akkurat det.

 

 

Det har ingenting med hva jeg mener om konkrete situasjoner å gjøre, det har å gjøre med at du ikke aner hva som har skjedd, og bare kokkelerer opp en liten historie i hodet ditt for å bekrefte dine egne fordommer, det er noe du burde slutte med.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det bare meg som føler at yrkessjåfører generelt viser sadistiske tendenser når man fredlig forsøker å passere et fotgjengerfelt?

 

Vil ikke si det, men er man på sykkel så bør man ikke føle seg for trygg. (prøver i alle fall å skremme de litt)

 

 

Mulig jeg ikke har fått det med meg, men er det blitt tillatt å sykle i fotgjengerfelt? Hvis det er tilfelle, er syklister å betrakte som kjørende og har dermed de samme pliktene som bilister.

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar

Syklisten har vikeplikt over fotgjengerfelt, i alle tilfeller, med kun 1 unntak: Vis de har satt fotgjengerfelt over utganger fra f.eks bensinstasjoner eller lignende. Der må bilen vike.

 

På toppen av dette, så skal det være fult mulig å dra med "aktpågivende og varsom" for de som hopper av sykkelen for å gå over gangfelt, siden de må gi tegn i god tid de også som alle andre.

Lenke til kommentar

Syklisten har vikeplikt over fotgjengerfelt, i alle tilfeller, med kun 1 unntak: Vis de har satt fotgjengerfelt over utganger fra f.eks bensinstasjoner eller lignende. Der må bilen vike.

 

På toppen av dette, så skal det være fult mulig å dra med "aktpågivende og varsom" for de som hopper av sykkelen for å gå over gangfelt, siden de må gi tegn i god tid de også som alle andre.

 

Selvfølgelig, man må alltid være aktpågivende (på akkurat samme måte får du neppe sluppet unna med det uten trøbbel å kjøre ned en syklist der man har gode mulgiheter til å stoppe, bare fordi vedkommende har vikeplikt, at motparten har vikeplikt fører ikke meg seg noen blankorett til å gjøre som man vil, uansett situasjon)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Utdyp?

Var ikke det ganske selvforklarende? Man blir forsøkt påkjørt når man går over et fotgjengerfelt.

 

 

Dette er en meget stygg beskyldning. Har du konkrete beviser for å påstå noe slikt?

 

 

Et par egne erfaringer av yrkessjåfører som mener jeg har gått for tidlig ut på fotgjengerfeltet og på trass trykker hardere på gasspedalen fordi de sikkert vil vise frem et poeng. Da hadde det faktisk vært mer modent å bremse, fløyte eller vise fingeren. Det er riktignok farlig å generalisere, men føler ofte at yrkessjåfører er noen bitre typer som ikker tenker særlig langt.

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar

Det er farlig å generalisere ja, men at noen her kan være hensynsløse og farlige er det nok ingen tvil om.

Men andre sjåfører som er stressa og "født (minst) et kvarter for seint" er ikke akkurat hensynsfulle de heller synes jeg.

 

Kan jo f.eks. nevne enkelte (ikke alle selvsagt) av de som kjører sine barn til barnehage, skole for så å rekke jobben etterpå, da er det i hvert fall bare å passe seg. Å jobbe ved siden av veien er da ingen spøk, for hensyn blir stort sett ikke vist på den tiden av døgnet.

 

Så vi har nok noe å gå på alle sammen vil jeg tro, for ingen av oss er perfekte eller feilfrie, ei heller i trafikken....... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irriterer meg forresten over håndverkere som parkerer bilene sine over alt, selv om det tydelig er merket og skiltet at det ikke er lov, og mener de har rett til det siden de jobber på "rett ved siden av".

 

For all del, jeg skjønner jo at det er surt å måtte parkere på betalingsplasser eller gå 50 meter ekstra, og at dere må stå der i tilfelle dere trenger å laste ut noen kilo verktøy om et par timer. Det er bare en liten ting dere kanskje glemmer? Jeg jobber på den jævla veien og det skiltet er der på grunn av meg og jeg er jævlig lei av å måtte ringe ørten personer som kommer "straks". Om dere i det hele tatt svarer.

 

Ungdom med foreldres bil og rikinger går og igjen. En idiot med Porsche sto faktisk med utsyn til der han hadde parkert og gadd bare ikke flytte seg før parkeringsvakta dukket opp 15-20m etter jeg ringte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår hva du mener med at det blir parkert overalt av håndverkere for enkle løsninger, og det irriterer meg også.

Men for noen enkelte yrkesgrupper så har det også en annen hensikt, nemlig å beskytte oss som jobber der fra andre som ikke bryr seg om å ta hensyn til oss som må jobbe langs veiene, og de som ikke viser hensyn er det desverre mange av. Vi i vårt firma skilter med arb.pågår, innsnevring av veibanen, linjestrekking etc., Og plasserer firmabiler med varsellys (oransje rondeller) slik at andre skal sette ned farten og ta litt hensyn. Men neida, enkelte kjøre på skiltene og stopper ved siden av oss med hornet inne og viser fingeren fordi vi er i veien for dem. Og de samme personene kan komme bort til oss etter noen minutter for å spørre om når strømmen, tv-signalene, bredbåndet etc. kommer tilbake igjen, uten minste tegn til forståelse for at vi må jobbe der for å reparere et eller annet som er i stykker eller kjørt ned.......

 

Så for min del så dreier det seg om beskyttelse, for eller så blir vi rett og slett levende blinker for stressa og meget utålmodige sjåfører. Heldigvis er ikke alle slik, men det blir værre og værre å ha en slik jobb som er langs veikanten i noen tilfeller. For hensyn er det svært få som har tid til å ta.

 

Alt handler jo om å vise hensyn til våre medtrafikanter, og der har vi nok alle sammen noe å bli bedre på.

Ved å være litt tidligere ute, så slipper flere å kjøre som de har stjålet både bil og drivstoff. Andre kan fint parkere bilene et stykke bort på et bedre egnet sted når de f.eks. har lesset av varer, verktøy og utstyr. Og vi for vår del kan fjerne oss fra veibanen når jobben er gjort, og så ta f.eks. lunchen et annet sted.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...