Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva er så poenget med å blinke? Ikke bare å fortelle andre trafikanter hvor du skal, men også for å fortelle de hvor du ikke skal. Selv i en saktegående kø der alle skal én vei, så er det med å skape en form for visshet om at du faktisk skal dit du har tenkt deg.

Du mener sikkert det er unødvendig å ikke blinke i slike tilfeller, men det er ikke du som vet best om en slik informasjon er nyttig for andre trafikanter.

Står jeg stille foran deg sammen med fem andre, og plasseringen vår sier at "vi skal inn her", så bør du forstå at jeg ikke er i ferd med å ta en skarp venstresving.

 

I slike sjeldne tilfeller hvor det ikke er nødvendig å blinke, blinker jeg ikke.

 

Å kunne lese trafikken er faktisk et krav for å ha førerkort.

Lenke til kommentar

 

Står jeg stille foran deg sammen med fem andre, og plasseringen vår sier at "vi skal inn her", så bør du forstå at jeg ikke er i ferd med å ta en skarp venstresving.

 

I slike sjeldne tilfeller hvor det ikke er nødvendig å blinke, blinker jeg ikke.

 

Å kunne lese trafikken er faktisk et krav for å ha førerkort.

 

 

Helt enig med deg i at det er et krav å kunne lese/forstå trafikkbildet, men for å kunne lese trafikken riktig og fullstendig, så er jeg og andre avhengig av å kunne få nok informasjon til å gjøre det riktig.

 

Riktig plassering blir som en overskrift, men teksten i stykket kan ha en helt annen mening eller ta en helt annen retning enn hva overskriften sa.......

Det tror jeg de fleste som både kjører bil, og leser en bok har oppdaget mer enn én gang.

 

 

For deg virker det tydelig, men hvordan skal andre kunne vite det?

 

 

For det er også et krav for å få førerkort å kunne gi riktig tegn, forsøk en oppkjøring uten å bruke blinklys, men kun ha riktig plassering.....

 

Det blir det samme som å kun bruke blinklys uten å ha plassert seg riktig, begge deler er like mangelfullt og like forvirrende for andre trafikanter....

 

Og ingen av delene gjør at du får med deg lappen etter endt oppkjøring.

 

 

Joda, jeg har lest at det er i de sjeldne tilfellene du ikke benytter blinklyset, men det er vel egentlig ingen god grunn til å la det være da heller om en skal være helt ærlig....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I de tilfeller hvor man står i svært saktegående kø, og har en plassering hvor retning er gitt mener jeg at det er både overskrift og undertekst nok. I den grad jeg skal gjøre noe "unormalt" som å bytte retning eller lignende, blinker jeg alltid.



Utover det blir bruk av blinklys unødvendig all den tid ingen av de som har behov for å se det, har synsfeltet til å se det.



Se feks på dette bildet:


post-24566-0-49772800-1415878660_thumb.jpeg



Bilrekken til venstre i bildet, i overkant av fotgjengerovergangen. Trenger de å blinke? Plassering gir retning i rundkjøringen, og verken Saaben eller Volvoen som er i rundkjøringen ser lysene.



De bilene som skal inn i rundkjøringen fra venstresiden av bildet vil riktignok se deler blinklyset, men det er overskuddsinformasjon all den tid man står et stykke bak i køen.



De to - tre bilene som er i ferd med å kjøre inn i rundkjøringen bør absolutt blinke, men hele køen? Virkelig?



Når det er sagt, jeg blinker nok mer enn de fleste. Jeg blinker til og med inn i rundkjøringer om det virker fornuftig. Men i køsituasjoner som dette er det et fåtall som blinker.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Det er jo eigentleg ikkje noko å diskutere. Blink alltid, i 100% av tilfellene, so slepp ein å måtte forsvare seg den gongen ein bestemte seg for å ikkje blinke men skulle ha gjort det allikavel. Ingen grunn til å la vere å blinke, pæra vil neppe vare lenger, hendelen ved rattet vil ikkje knekke fortare, sikringane vil ikkje ryke tidlegare.

 

Ikkje kast vekk tid og energi på å vurdere om ein skal blinke, berre blink.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Står jeg stille foran deg sammen med fem andre, og plasseringen vår sier at "vi skal inn her", så bør du forstå at jeg ikke er i ferd med å ta en skarp venstresving.

Det er de som svinger uten blinklys, så man kan anta du skal 'inn der', men med blinklys viser du klart og tydelig at din plassering er ihht blinking og hvor du skal (du har altså ikke ombestemt deg elns - tydelig viser andre hvor du skal)

 

I slike sjeldne tilfeller hvor det ikke er nødvendig å blinke, blinker jeg ikke.

 

Å kunne lese trafikken er faktisk et krav for å ha førerkort.

Nå har du gitt eksempler som viser at du ikke helt har skjønt dette med hvor viktig blinklys er. Det er også et krav å skjønne hvor viktig dette er å bruke. Man lærer at man skal heller bruke det mer enn hva man tror er nødvendig. Så du sier du bør gi fra deg kortet?

 

Så skal du huske at det er enhvers ansvar å kjøre trygt og sikkert - vise hensyn osv - så det er din plikt uansett hva som er kravet for andre. Samtidlig kreves det ikke førerkort for alle som beveger seg i trafikken - dette bør du vite.

Lenke til kommentar

Tåkelys skal brukes med parklys. De skal ikke brukes i det hele tatt når det er mørkt ute. Da skal du bruke nærlys og langlys så lenge det ikke blænder. Bruk parklys når du stopper langs veien så du ikke blender andre, samtidig som det er lettere å se at man har stoppet opp.

 

Tåkelysene skal helst brukes når man har så dårlig sikt at man må kjøre svært seint. F.eks. om man skal over fjellet og sikten ikke er mer enn et par meter.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Jeg høres kanskje ut som en ødelagt plate, men det irriterer meg når bilister går amok når man bruker tåkelysene lovlig.

 

Park- og tåkelys er en lovlig kombinasjon på dagen. Ser derimot mange som kjører med tåkelys i kombinasjon med nærlys etter at solen har gått ned, og det er fryktelig frustrerende.

Lenke til kommentar

Jeg høres kanskje ut som en ødelagt plate, men det irriterer meg når bilister går amok når man bruker tåkelysene lovlig.

 

Park- og tåkelys er en lovlig kombinasjon på dagen. Ser derimot mange som kjører med tåkelys i kombinasjon med nærlys etter at solen har gått ned, og det er fryktelig frustrerende.

 

Problemet er at få vet hvordan de skal bruke dem lovlig. De fleste som jeg møter langs veien med tåkelys, bruker det med nærlys, ikke parklys. Til og med om natten på dårlig belyste og trange veier. Enkelte folk skulle ikke hatt sertifikat!

 

Har også noe annet å klage på. Har flere ganger blitt "kuttet av" på motorveien, sist i dag. Helt tom motorvei, jeg kommer i venstre felt ca. 10-15 km/t fortere enn han/hun i høyrefelt, allikevel velger bilen i høyre felt å blinke seg inn rett foran meg istedenfor å vente fem sekund til jeg er forbi. Disse bilistene er også ofte de som ligger godt under fartsgrensen. Kom også bak en som lå under fartsgrensen på motorveien, og han valgte å ligge i forbikjøringsfeltet selv om det ikke var noen biler i høyrefeltet. Så vidt jeg vet så er det ulovlig å kjøre forbi biler på høyre side. :hrm:

 

Kan legge til at jeg er overbevist om at nordmenn er noen av de verste sjåførene når det kommer til motorvei. De fleste hadde ikke greid seg en dag på Autobahn uten å bli stoppet av tysk UP.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er det ulovlig å kjøre forbi biler på høyre side. :hrm:

 

Kan legge til at jeg er overbevist om at nordmenn er noen av de verste sjåførene når det kommer til motorvei. De fleste hadde ikke greid seg en dag på Autobahn uten å bli stoppet av tysk UP.

Lov å kjøre forbi i høyre felt så lenge du ligger i fartsgrensa. Eller i alle fall ikke direkte ulovlig. Men du bør jo være på vakt. Sjansen er vel stor for at han foran ikke har sett deg.

 

Jeg synes svensker (i Sverige) er de verste til å foreta tvilsomme feltbytter. Overraskende og uten å blinke. Danmark og Tyskland har vært en fryd å kjøre i sammenlignet med Norge og Sverige.

Lenke til kommentar

Lov å kjøre forbi i høyre felt så lenge du ligger i fartsgrensa. Eller i alle fall ikke direkte ulovlig.

Det er i utgangspunktet ikke lov hvis det kun er en fjott som ligger 5 km/t under fartsgrensa i venstre felt uten at det er tett trafikk for øvrig. Se trafikkreglenes paragraf 12: http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12 Om man blir stoppet/straffet for det er en annen sak, det er til og med en fyr i NAF som mener det ikke er forbikjøring hvis man holder fartsgrensa selv: http://www.abcnyheter.no/motor/2012/05/16/slik-takler-du-sinker-i-forbikjoeringsfeltet

Lenke til kommentar

Danmark og Tyskland har vært en fryd å kjøre i sammenlignet med Norge og Sverige.

Wut? Min erfaring er at dansker (og franskmenn) er europamestere i dårlig planlegging ved filskifte på motorvei. Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd at dansker (og nevnte franskmenn) ligger i høyre felt til de er helt oppe i hekken på bilen foran, før de legger seg ut, tilsynelatende uten å sjekke for annen trafikk.

Gjerne også uten å kjøre nevneverdig fortere en bilen de skal passere og/eller langt under fartsgrensen.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...