Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Hvor erfaren du evt. måtte være hjelper ikke andre trafikanter, det er hva faktisk blinklyset er til for.

Og det samme gjelder i rundkjøringer, en kan ikke blindt stole på at riktig plassering betyr at det faktisk er dit det skal kjøres. For det er mange som har en fryktelig trafikk(u)kultur, og en kan aldri vite om en kan stole på plasseringen til en sjafør.

Så det å bruke blinklys (riktig) er faktisk ganske undervurdert, uansett hva du nå enn måtte mene om det. Om ikke du synes det er nødvendig med bruk av blinklys (i enkelte situasjoner), så er det mange andre i trafikken som faktisk har nytte av det.

Dessuten så hjelper det svært lite med din argumentasjon om at blinklysene ikke vil være synlig når en kjører i rundkjøring, for så nær bilen foran skal du ikke være.

For kommer det et utrykningskjøretøy, hvor skal du gjøre av deg da?

Og enda en grunn, er at en faktisk også har blinklys på siden av bilen.

Trenger alle disse å blinke?

Og jo, i rushtid Oslo sentrum må man være nære bilen foran.

post-24566-145393_thumb.jpg

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Det har jeg aldri gitt uttrykk for heller.

Når du kjører ut fra en parkeringsplass og det er påbudt å kjøre til høyre. Og bilen din står halvveis til høyre for å vente på kryssende trafikk. Er det da tvingende nødvendig å blinke?

Poenget mitt er at det går an å vurdere fra gang til gang. Er man erfaren nok, krever det null kalorier.

Hvor erfaren du evt. måtte være hjelper ikke andre trafikanter, det er hva faktisk blinklyset er til for.

Og det samme gjelder i rundkjøringer, en kan ikke blindt stole på at riktig plassering betyr at det faktisk er dit det skal kjøres. For det er mange som har en fryktelig trafikk(u)kultur, og en kan aldri vite om en kan stole på plasseringen til en sjafør.

Så det å bruke blinklys (riktig) er faktisk ganske undervurdert, uansett hva du nå enn måtte mene om det. Om ikke du synes det er nødvendig med bruk av blinklys (i enkelte situasjoner), så er det mange andre i trafikken som faktisk har nytte av det.

Dessuten så hjelper det svært lite med din argumentasjon om at blinklysene ikke vil være synlig når en kjører i rundkjøring, for så nær bilen foran skal du ikke være.

For kommer det et utrykningskjøretøy, hvor skal du gjøre av deg da?

Og enda en grunn, er at en faktisk også har blinklys på siden av bilen.

Trenger alle disse å blinke?

Og jo, i rushtid Oslo sentrum må man være nære bilen foran.

Jeg vil heller snu det rundt jeg, er det en eneste god grunn til at de ikke skal blinke?

Nei, jeg kjører også i trafikken i Oslo relativt ofte, og det finnes ikke en eneste grunn til at en skal være "limt" til støtfangeren foran.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du får komme en tur hit til nærmeste rundkjøringen her hvor jeg bor. Klokka 1615 på en mandag ettermiddag. Her står man tett i tett.

Grunnen til at jeg ikke blinker i slike situasjoner er at det ikke er behov. Alle med trafikkforståelse nok til å ha førerkort forstår at jeg skal samme veien som alle andre.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Du får komme en tur hit til nærmeste rundkjøringen her hvor jeg bor. Klokka 1615 på en mandag ettermiddag. Her står man tett i tett.

Grunnen til at jeg ikke blinker i slike situasjoner er at det ikke er behov. Alle med trafikkforståelse nok til å ha førerkort forstår at jeg skal samme veien som alle andre.

Jeg forstår uten problemer hva du mener, men det er ikke alle som er like trygge i trafikken, og langt mindre i rush-trafikken. Alle er heller ikke "lomme-kjente" og kjenner heller ikke kjørekulturen som gjelder på de forskjellige veistrekningene i Oslo (eller andre byer/veier for den delen).

Vi kan sikkert enes om at det å bruke blinklys ikke gjør noen skade, og at andre trafikanter faktisk kan ha stor nytte av det..... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår uten problemer hva du mener, men det er ikke alle som er like trygge i trafikken, og langt mindre i rush-trafikken. Alle er heller ikke "lomme-kjente" og kjenner heller ikke kjørekulturen som gjelder på de forskjellige veistrekningene i Oslo (eller andre byer/veier for den delen).

Vi kan sikkert enes om at det å bruke blinklys ikke gjør noen skade, og at andre trafikanter faktisk kan ha stor nytte av det..... ;)

Det med strukturen i trafikken for folk som ikke er kjent er jeg enig i. Har selv kjørt i fremmede byer i rushen og lurt på om feltet mitt går rett frem eller svinger av. Så er enig i det.

Det gjør ingen skade annet enn irriterende lyd, men all den tid jeg bruker min del av timer i uka i rushen, tilpasser msn seg det en kan.

Og for å understreke. De få gangene jeg ikke blinker er der hvor det ikke har noen hensikt. På høyde med midt på natten og jeg ikke har sett en eneste bil på et kvarter.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har dreid helt over til hvordan man skal forholde seg i rundkjøringer. Det er IKKE det jeg spør om i mine innlegg nr. 16780 og 16782.

Du mener de som kommer på strekket et stykke før rundkjøringen? I så fall har jeg misforstått ihverfall deg :)

Jeg forstår ikke hvordan det kan misforstås. Jeg skriver dette krystallklart i begge disse innleggene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, sånn kjøring er irriterende. Noe annet jeg får magesår av snart, er bilister som ikke kan blinke i god tid. Jeg kan stå og vente på å kjøre inn i en rundkjøring, det kommer biler fra min venstre side. Ingen blinking, så svinger den nærmeste opp til høyre. Hvis han/hun hadde gitt tegn i god tid, kunne jeg ha kommet inn i rundkjøringen, men når bilene fra venstre kommer tett i tett, er det virkelig vanskelig. Man må jo tro at de skal rett frem når de ikke blinker.

Helt enig med deg i dette, det var også dette jeg tenkte på når jeg svarte på noen andre innlegg i denne tråden. Hjelper ikke bare med plassering, skal en kjøre slik du beskriver her, så er det soleklart at andre trafikanter hadde hatt stor nytte av at det ble blir brukt blinklys.

For da hadde både du og andre kunnet kjøre ut i rundkjøringen

Det er ikke bare i Oslo rushen er godt trafikert, det er også slik i flere av byene her i Østfold, og det er like dårlig bruk av blinklys her.......

Endret av fotonisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har dreid helt over til hvordan man skal forholde seg i rundkjøringer. Det er IKKE det jeg spør om i mine innlegg nr. 16780 og 16782.

Du mener de som kommer på strekket et stykke før rundkjøringen? I så fall har jeg misforstått ihverfall deg :)

Jeg forstår ikke hvordan det kan misforstås. Jeg skriver dette krystallklart i begge disse innleggene.

Nja, det kan faktisk misforstås. I alle tilfelle gled diskusjonen over til noe annet :)

Det var du som satte den i gang. Men stakkar, du er jo 94 år, så du får være unnskyldt :tease:

Lenke til kommentar

Oscar: Bruk blinklys. Takk.

Sexy: jeg gjør det. Værsegod.
Ikke i følge innleggene her. Det du derimot gjør er å frata andre i trafikken informasjon. At du føler andre ikke trenger den informasjonen er en veldig dårlig grunn uavhengig av kjøresituasjon.

Nå setter du det veldig på spissen :) les det siste som er skrevet her.

Lenke til kommentar

Jeg har lest det.

Og hva har jeg satt på spissen? Du innrømmer jo at du unnlater å blinke når du selv mener det ikke er noe grunn til det?

Jeg har aldri ment at andre ikke har behov for informasjonen blinklys gir. Jeg har skrevet at jeg ikke blinker om det ikke er behov for det. Feks ved stillestående kø eller midt på natta uten trafikk.

Slapp nå av :)

Lenke til kommentar

Så hva er så poenget med å blinke? Ikke bare å fortelle andre trafikanter hvor du skal, men også for å fortelle de hvor du ikke skal. Selv i en saktegående kø der alle skal én vei, så er det med å skape en form for visshet om at du faktisk skal dit du har tenkt deg.

Du mener sikkert det er unødvendig å ikke blinke i slike tilfeller, men det er ikke du som vet best om en slik informasjon er nyttig for andre trafikanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...